Instagram voor Ondernemers

Alles wat je moet weten over Instagram

Instagram is een “mobile photo-sharing app”, oftewel een app waarmee je online je foto’s kan delen. Het is één van de bekendste sociale platformen in zijn genre en werd in 2010 opgericht door KevinSystrom en Mike Krieger.

In 2012 kocht Facebook het immens populaire Instagram over voor ongeveer 1 miljard euro. Ondertussen heeft Instagram meer dan 300 miljoen dagelijkse gebruikers en 500 miljoen maandelijkse gebruikers.

 

Hoe werkt Instagram?

Alhoewel Instagram wel beschikbaar is op een gewone desktop of laptop, is het toch een mobiele app. Het wordt dan ook bijna altijd gebruikt op een smartphone of tablet.

 

Instagram Anno 2017: Meer dan 600 miljoen actie gebruikers

Overzicht:

 

Een account aanmaken

Om een account aan te maken moet je dus eerst de app downloaden. Instagram is helemaal gratis te vinden in zowel de Apple app store als in the Google Play store.

aanmaken instagram account

Om je aan te melden, kan je jouw instagram account koppelen aan je Facebook account, of je meld je gewoon aan met je email adres. Inloggen met Facebook zorgt ervoor dat het grootste gedeelte van je gegevens reeds ingevuld is. Je hoeft enkel een gebruikersnaam en paswoord in te vullen.

Je zal hoogst waarschijnlijk je onderneming willen koppelen aan een “business account” zodat je toegang krijgt tot de statistieken en inzichten van je pagina. Om dit te doen, ga je deze moeten koppelen aan je Facebook bedrijfspagina. Dit doe je door in settings over te schakelen naar “zakelijk profiel”.

Zodra je Instagram account aangemaakt is ga je naar de “profiel knop” (rechtsbovenaan je scherm). Klik daarna op “profiel aanpassen” om je naam, gebruikersnaam en profielfoto aan te passen. Je kan er ook de link naar je website toevoegen en een korte beschrijving van je site van maximum 150 tekens.

Om de instelling van deze foto app te veranderen, klik je op het radartje rechtsboven. Van daaruit kan je ook alle berichten zien die je leuk gevonden hebt, gebruikers zoeken om te volgen, overschakelen naar je privé account. Ook kan je hier toegang krijgen tot de Instagram help optie, je geschiedenis wissen en uitloggen.

 

Navigeren in Instagram

De navigatie in Instagram is vrij simpel. Als je de app opent kom je meteen terecht op de hoofdpagina. Hier zie je een eindeloze stroom aan berichten van de gebruikers die jij volgt. Ook zal je gesponsorde berichten tegenkomen op basis van je interesses, en je eigen berichten als je er al moest geplaatst hebben.

Onderaan de app zie je vijf knoppen staan. Elk van deze knoppen gaat respectievelijke naar de hoofdpagina, zoekbox, foto’s toevoegen, foto nemen of video opnemen, een hartje (waar je kan zien wie je berichten leuk vindt) en je profielpagina.

De zoekbox kan je gebruiken om op zoek te gaan naar interessante content. Ook kan je hier zoeken naar mogelijke nieuwe gebruikers om te volgen. In de zoekbox typ je gewoon je interesse in of de naam van de gebruiker die je zoekt. Je kan ook content gaan zoeken door hashtags te gaan gebruiken.

Tijdens het zoeken kan je ook kiezen in welke categorie je gaat zoeken. De keuzes die je kan maken zijn personen, plaatsen of tags. Kies je geen categorie, dan laat instagram automatisch de meest populaire berichten zien van elke categorie.

 

De homepage van Instagram
De homepage van Instagram

 

Je zal ook een horizontaal scrollende rij met foto’s zien. Deze rij bevat foto’s van, op dat moment, populaire foto’s.  Daaronder zal je ook nog een overzicht vinden van de meest populaire onderwerpen. Deze twee overzichten zijn perfect om andere gebruikers te ontdekken die dezelfde interesses delen als jij.

Je kan wel begrijpen dat als je zelf met jouw berichten tussen deze populaire onderwerpen terecht komt, Je hier een pak nieuwe volgers kunt bereiken. Kijk dus zeker regelmatig eens of jij geen bericht of foto kunt plaatsen die gerelateerd is aan de populaire onderwerpen op dat moment.

 

 860.000 foto’s worden er elke dag geplaatst op Instagram

 

Op de activiteit pagina (klik op het hartje) zie je twee knoppen bovenaan de pagina. Eentje om te zien wat de gebruikers die jij volgt allemaal gepost hebben, welke foto’s ze leuk vonden, hun reacties , eigenlijk gewoon al  hun activiteiten. Verander je van knop dan kan je alles zien over jouw activiteiten. Wie heeft jou foto’s geliked, gereageerd, jou getagd. Je ziet alles wat gebruikers die jou volgen gedaan hebben op jouw pagina.

De ‘jouw profiel’ knop is waar je alles kan zien wat jij ooit geplaatst hebt, je kan er je profiel aanpassen en je instellingen veranderen. Als je kijkt bij gebruikers bio, kan je kiezen voor 4 verschillende weergaven. Een thumbnail collage van je meest recente foto’s (standaard instelling), een ‘full-size’ foto stream, jouw foto map (als je tenminste geotagging gebruikt op je posts), en uiteindelijk kan je nog kiezen voor een collage van de foto’s waarin jij getagd bent door andere gebruikers.

 

Creëren van content

Instagram laat gebruikers foto’s en video’s plaatsen om hun Instagram nieuwsoverzicht. Maar ook  tijdelijke ‘verhalen’ en live video’s kunnen geplaatst worden op Instagram!

 

Toevoegen van foto’s

Om een nieuwe foto toe te voegen klik je op de ‘camera knop’ onderaan je scherm. De camera van je smartphone wordt automatisch ingeschakeld. Je kan dan zelf kiezen of je een nieuwe foto of video wil maken, of je er eentje wil toevoegen van je reeds bestaand foto’s of video’s.

Als je klikt op ‘volgende’ krijg je een scherm te zien met verschillende mogelijkheden, waaronder een aantal Instagram filters en een knop om aanpassingen te doen. Met deze opties kan je het volgende aanpassen: helderheid, contrast, structuur, warmte, saturatie, kleur, shaduw en ga zo maar door.

 

95 miljoen foto’s worden elke dag gedeeld door Instagram gebruikers

 

Eénmaal de foto naar wens is, klik je op volgende. Dit geeft je weer 2 opties, je kan de foto delen op je publiek overzicht of je stuurt de foto rechtstreeks naar een vriend (vrienden). Als je ervoor kiest om je foto publiek te posten, schrijf dan een titel die de foto beschrijft, voeg een locatie toe een ‘geotag’ de foto, tag mogelijke vrienden en deel de foto op verschillende platformen. Indien je wenst kan je commentaren op je foto uitschakelen door dit uit te schakelen in de ‘advanced instellingen’ onderaan de pagina.

Kies je ervoor om een foto rechtstreeks  te versturen, kies dan gewoon een leuke titel en verstuur je foto naar meerdere vrienden.

Vooraleer je foto’s gaat posten op je instagram tijdlijn die zichtbaar is voor het publiek, doe je er goed aan als ondernemer om even na te denken over welke hashtags je gaat toevoegen. Bereik je doelgroep door middel van goede hashtags te gebruiken.

 

In het bestaan van Instagram werden al meer dan 40 miljard foto’s gedeeld

 

Instagram gebruikers gaan meestal op zoek naar interessante foto’s door te zoeken op basis van hashtags. Hondenliefhebbers zoeken dus op de hashtag #honden, kattenliefhebbers gaan leuke foto’s zoeken op basis van de hashtag #katten. Probeer dus te weten te komen op welke hashtags gezocht wordt in jouw markt. Het gebruik van goede hashtags kan voor extra volgers zorgen.

Extra tip: Je kan er ook voor kiezen om soms de engelstalige variant toe te voegen. In het geval van de hondenliefhebbers zou je bvb ook de hashtag #dog kunnen toevoegen. De kans is namelijk groot dat nederlandstalige gebruikers in deze doelgroep Engelstalige hashtags gebruiken omdat men veel meer resultaten gaat krijgen. Heb je een populair internationaal onderwerp, gebruik dan ook de Engelstalige hashtag.

 

De meest populaire foto op Instagram heeft anno 2017 meer dan 1 miljoen likes

 

Wil je iets veranderen aan reeds geplaatste foto’s, klik dan op “(…)” knop, oftewel de elips knop die je ziet bij je bericht. Je kan dan je titel veranderen, de geolocatie of je tags. Je kan ook verder delen op andere sociale netwerken, of berichten verwijderen als je dat zou willen.

 

Instagram verhalen

Nieuw bij Instagram is de tijdelijke content, waaronder ook foto’s en video’s. Deze beschikken over Instagram verhalen die na 24 uur weer verdwijnen.

 

instagram verhalen

 

Bovenaan je home pagina is een horizontale balk die foto’s en gebruikers die je volgt laat zien. Ook zal je daar je profiel foto zien met een ‘plus’ teken bij. Als je op de foto klikt zal deze openen in een ander scherm. Je krijgt dan de opties: live video, normale foto, Boomerang (hiermee wordt een GIF aangemaakt) en hands-free (waarmee je kan filmen zonder dat je de hele tijd de opname knop moet inhouden).

Er is ook een optie waarmee je kan tekenen op je foto of video, hiervoor klik je op het ‘pen icoontje’ rechtsboven. Je kan stickers toevoegen met het sticker icoontje of tekst toevoegen met het “Aa” icoon. Om meer content toe te voegen aan je verhaal, klik je op het camera icoon linksbovenaan.

 

Instagram stories kwam er in augustus 2016 en was meteen een schot in de roos 

 

Deze opties zijn vrij gelijkaardig aan diegene die je ook op snapchat vindt. Heb je dus al wat kennis van snapchat, dan zal het veel makkelijker worden om ook met deze opties van Instagram bekend te raken.

 

Instagram video

In toevoeging naar Instagram verhalen kunnen gebruikers ook live video streamen die nadien verdwijnen. Het is een combinatie tussen Facebook Live en Snapchat. Je kan jouw volgers live laten zien wat er gebeurt of waar je bent (of zelfs live vragen beantwoorden). Eenmaal de video eindigt zal hij verdwijnen en nergens nog beschikbaar zijn, in tegenstelling tot Facebook Live.

Wil je een video opnemen waarvan je wenst dat de video nadien ook beschikbaar blijft in je Instagram tijdlijn, kan je best de video rechtstreeks filmen via de app op je posts. Als je ervoor kiest op een video te uploaden, kan je filters toevoegen en de ‘cover’ veranderen. Ook kan je dan voor de optie kiezen of je er geluid bij wil of niet.

 

Instagram weetje: Momenteel mag een video max 60 seconden duren!

 

Toegang tot Internet

Instagram is ook toegankelijk op het internet via instagram.com, maar daar zijn de functies heel gelimiteerd. Je kan inloggen, je tijdlijn bekijken, andere tijdlijnen bekijken, jouw en anderen profielen bekijken, liken en reageren op andere foto’s.

Je kan echter geen foto’s aanpassen of delen, en ook geen gebruik maken van de zoekfunctie. Je kan wel je profiel info wijzigen, maar niet je profielfoto. Ook kan je jouw lijst van volgers of van diegene die jij volgt niet zien.

 

Communicatie met andere Instagram gebruikers

Er zijn verschillende manieren om te communiceren met andere gebruikers op Instagram. Je kan bijvoorbeeld andere gebruikers taggen in je foto’s, of privé berichten sturen naar andere gebruikers.

 

55% van de 18 – 29 jarigen zijn actief aanwezig op Instagram

  • Liken: Liken is een simpele manier om contact te maken met andere gebruikers. Om een foto te liken kan je klikken op het ‘hart’ icoontje onder de foto, je kan gewoon dubbel klikken op de foto. Om de foto’s te bekijken die jij leuk gevonden hebt, ga je gewoon naar je profiel en klik je op het radartje rechtsboven en kies je ‘posts die je leuk vind’.
  • Reageren: Een andere makkelijke manier om te communiceren is door te reageren op foto’s. Naast de like button, vind je de reactie knop. Klik op de reactie knop en er zal een tekstbox opengaan waarin je jouw reactie kunt plaatsen.
  • Vermelding: Net zoals op Twitter kan je het @ symbool gebruiken om andere gebruikers binnen Instagram te taggen. Wanneer je het @ symbool gevolgd door de eerste letter van de gebruikersnaam, zal deze naam zichtbaar worden in een lijstje, welke je dan kan selecteren. Of je kan natuurlijk ook gewoon de hele naam typen. Als je wil reageren op iemand in de reacties moet je de gebruiker op deze manier taggen. Anders krijgt deze geen melding van jouw reactie.
  • Taggen: Net zoals je op Facebook andere gebruikers kunt taggen op je foto’s, kan je dit binnen Instagram ook doen. Instagram laat je toe om personen te taggen alvorens je de foto plaatst.  Om dit te doen klik je eerst op de tag knop voordat je de foto plaatst, en tap op de foto waar je de tag wil hebben. Als je foto geplaatst is kunnen andere gebruikers dan zien op je foto wie er getagd is op de foto.
  • Directe of private berichten:Om toegang te krijgen tot directe berichten binnen Instagram, ga je naar de homepage en klik je op de knop rechtsbovenaan. Hier kan je private berichten, foto’s of video’s sturen naar andere gebruikers. Wil je een privaat bericht sturen naar een gebruiker die jou niet volgt, dan zal deze eerst hiervan melding krijgen en gevraagd worden of deze gebruiker akkoord gaat dat jij hem/haar een privaat bericht stuurt.

 

Elke dag worden er 4,2 miljard likes gegeven op Instagram foto’s

 

Instagram strategieën

Weet je niet zeker hoe je Instagram kan gebruiken voor jouw onderneming? Probeer dan enkele van deze handige strategieën.

Zet je producten of service in de kijker. Neem foto’s van nieuwe producten zodra ze toekomen, deel foto’s van de meest populaire producten. Of, als je in de dienstverlening zit, neem dan even de tijd of foto’s van je werk te nemen. Waar je werkt, wat je doet, enz…

Een kijkje achter de schermen. Plaats wat foto’s of video’s van hoe je producten gemaakt worden, vooral als dit een uniek of interessant proces is. Luister ook naar je klanten, wat zij misschien eens graag zouden zien. Dit zal niet alleen interessante content opleveren voor je Instagram account, maar zal ook nieuwe klanten en volgers aantrekken die geïnteresseerd zijn in datgene wat er achter de schermen gebeurt.

Betrek je werknemers. Zorg voor meer persoonlijkheid  op je Instagram bedrijfspagina door gebruik te maken van je werknemers. Deel foto’s van je werknemers die hard aan het werk zijn, of die plezier hebben tijdens bvb een teambuilding op het werk.

Vraag aan je klanten om foto’s te plaatsen. Maak gebruik van een branded hashtag om je bedrijf en producten te promoten. Vraag dan aan jouw klanten of ze foto’s van je product willen plaatsen en jouw onderneming te taggen met deze branded hashtag. Zo kunnen andere Instagram gebruikers die jouw producten leuk vinden, makkelijker je bedrijfspagina en onderneming terug vinden. Zorg er wel voor dat je zelf regelmatig eens kijkt wat er geplaatst wordt met jouw branded hashtag. Reageer ook op de berichten door ze te liken of een reactie achter te laten.

Plaats exclusieve aanbiedingen op jouw Instagram. Beloon jouw Instagram volgers dooe ze exclusieve kortingen aan te bieden. Deel een foto met je volgers met instructies hoe ze gebruik kunnen maken van deze exclusieve Instagram aanbieding. Je kan bijvoorbeeld een korting geven aan elke klant die zijn aankoop deelt op instagram. Op deze manier laat je blijken dat je volgers speciaal en waardevol zijn. Op hun beurt zullen ze dit gaan delen met andere personen door te vertellen over jouw speciale actie.

 

De populairste account op Instagram heeft meer dan 200 miljoen volgers en is …. Instagram zelf !

 

Instagram tips and hints

Wil je het meeste uit je Instagram account te halen? Bekijk dan zeker even de volgden hints en tips.

Links werken niet in Instagram titels. De enige plaats waar je een werkende link naar je website kan plaatsen is in je profiel (of je moet gaan gebruik maken van betaald adverteren). Links werken niet in titels of bij commentaar op foto’s. De enige manier om gebruikers naar je website te krijgen via Instagram is dus via je profiel.

Zorg dat je foto’s gerelateerd zijn aan je onderneming. Het kan verleidelijk worden om foto’s van eten, mode of dieren te gaan delen omdat ze immens populair zijn. Maar je onderneming heeft niets te maken met deze leuke populaire foto’s. Het kan verwarrend overkomen voor je volgers die niet juist weten wat je onderneming is. Moest het echter zo zijn dat je enkele leuke populaire foto’s vindt die wel gerelateerd zijn aan je onderneming, dan moet je deze zeker plaatsen om een groter bereik te krijgen. Maar enkel en alleen als ze gerelateerd zijn aan jouw branche.

Organiseer wedstrijden en promoties. Plaats een foto van een wedstrijd waarin je iets weggeeft. Vraag dan om de foto te delen met een specifieke hashtag. Dit kan een hashtag zijn die je alleen gebruikt voor deze wedstrijd, of je kan vragen om te delen met jouw branded hashtag. Je kan dan nadien op jouw hashtag zoeken om te zien wie jouw foto gedeeld heeft en zo een winnaar kiezen.

Acties zoals deze zorgen ervoor dat jouw klanten en volgers reclame gaan maken voor jouw op hun persoonlijke Instagram pagina. Hierdoor zal jij meer bezoekers krijgen op je bedrijfspagina waardoor je meer volgers en klanten kunt vergaren.

Reageer op reacties van anderen. Als gebruikers een reactie plaatsen op jouw foto’s, reageer hier dan op. Interactie met je volgers is heel belangrijk, je volgers zien dat je aandacht schenkt aan hen en aan hetgeen ze vertellen aan jou. De kans wordt groter dat ze meer interactie zullen creëren op je foto’s, waardoor deze populairder worden en zullen stijgen in de ranking van Instagram.

Embed Instagram berichten op je website. Ga naar de desktopversie (computer of laptop) van Instagram, daar kan je de code vragen van bepaalde berichten om deze te delen op je website. Hiermee laat je aan je websitebezoekers zien dat je actief aanwezig bent op Instagram. Deze bezoekers kunnen jouw dan weer volgen op Instagram.

Om een foto of video te delen op je website klik je rechtsboven op de ‘elips knop’ en kies je embedden. Er zal dan een vak openen met daarin de code om op je website te plaatsen. Je kan zelfs kiezen of je de titel ook wil delen op je website. Kopieer deze code en plaats ze op je website.

 

Selena Gomez is de populairste persoon op Instagram met 105 miljoen volgers

 

Hashtags op Instagram

Het gebruik van hashtags is de ideale manier om ervoor te zorgen dat gebruikers jouw berichten kunnen vinden op Instagram, net zoals op Twitter. Een hashtag kan zowel letters als cijfers bevatten, maar geen niet-numerieke symbolen. Bvb #TomEnJerry zou werken, maar #Tom&Jerry niet vanwege het ampersant teken.

Gebruikers kunnen ofwel zoeken naar hashtags of klikken op hashtags die ze zien in berichten. Het gebruik van relevante hashtags kan dus uiterst effectief zijn op jouw onderneming in de kijker te zetten. Let er echter wel op dat je gebruik maakt van de juiste hashtags voor jouw onderneming, en ga zeker niet teveel hashtags in je berichten plaatsen.

 

De 5 meest gebruikte hashtags wereldwijd voor marketing zijn: #social #branding #socialmedia #succes #sales

 

Sommige hashtags, zoals #selfie, zijn  immens populair. Dat wil echter niet zeggen dat ze werken voor jouw onderneming. Het is altijd goed om even te gaan kijken welke hashtags andere ondernemingen in jouw branche gebruiken. Kijk even bij je concurrenten om te zien wat hun meest populaire hashtag is. Onderzoek dan ook even deze hashtags om te zien wat er nog zoal op gepost wordt.

Instagram laat je toe om tot een maximum van 30 hashtags te plaatsen in je berichten of reacties. We raden je wel aan om dit zeker niet te gaan doen! Hoe minder hashtags je nodig hebt om je onderneming of bericht te beschrijven, des te hoger de kwaliteit van je bericht zal zijn. Het gebruiken van veel populaire hashtags kan je misschien wel veel likes opleveren op dat bericht, maar het zal je hoogstwaarschijnlijk geen extra volgers opleveren. Ook zal de interactie op deze berichten niet door gebruikers die interesse hebben in jouw product.

 

De 5 meest gebruikte hashtags algemeen wereldwijd zijn: #love #instagood #photooftheday #tbt #beautiful

 

Geotagging op Instagram

Bij Instagram is het ook mogelijk om een locatie toe te voegen aan je foto’s. We noemen dit Geotagging, en zodra je gebruik gaat maken van deze mogelijkheid zal er een fotokaart gemaakt worden van jouw berichten. Dit is een kaart die aanduid waar je foto’s genomen werden. Dit is vooral handig als je een onderneming hebt die bvb gerelateerd is aan reizen, of als je veel moet reizen voor je onderneming.

 

instagram geotagging

 

Als je een locatie toevoegt aan je foto, wordt deze getoond bovenaan in je bericht. Gebruikers kunnen dan klikken op deze geotag locatie en alle foto’s bekijken welke in deze omgeving genomen of geplaatst zijn. Deze mogelijkheid tot taggen is opnieuw een ideale manier om meer volgers te verkrijgen en de interactie op je berichten te vergroten. Als jouw bedrijf of onderneming open is voor publiek (zoals een winkel) kan je deze ook geotaggen zodat klanten jouw onderneming makkelijk kunnen vinden. Volgers die dan in de buurt van je onderneming wonen zullen sneller contact maken met jouw of je onderneming.

Je kan ervoor kiezen om je locatie wel of niet zichtbaar te maken vooraleer je een foto of bericht plaatst. Dit is handig omdat je zo kan beslissen welke foto moeten toegevoegd worden aan je fotokaart, en welke niet mogen toegevoegd worden.

 

Adverteren op Instagram

Net zoals op andere sociale media kanalen, heb je ook op Instagram de optie om te adverteren op Instagram. Je kan kiezen tussen 3 verschillende opties om te adverteren.

 

Meer dan 5% van de Instagram gebruikers bezoeken een website of doen een aankoop na het zien van een gerelateerde foto!

  • foto Ads:Deze lijken op gewone normale foto’s, maar krijg het ‘gesponsord’ label bovenaan het bericht. Ze hebben ook een ‘meer informatie’ knop onderaan rechts van de foto.
  • Video Ads: Net zoals de foto ads, lijken ook deze video’s heel normaal, maar hebben ze het ‘gesponsord’ label bovenaan.
  • Carousel Ads: Bij deze advertentie methode krijg je de mogelijkheid om verschillende foto’s toe te voegen waartussen de gebruiker dan kan swipen.

Elke van deze 3 advertentie methoden zullen zichtbaar zijn in het nieuwsoverzicht van de gebruikers. Deze advertenties hebben 4 verschillende doelen: het aantal video weergeven, kliks naar je website, mobiel app’s instaleren en naamsbekendheid bij de massa verwerven.

 

Meer dan 500.000 ondernemers gebruiken Instagram om hun bekendheid te vergroten

 

Heb jij nog enkele nuttige tips, of Instagram “need-to-know” die je met ons wil delen? Je kan dit doen in de reacties hieronder, je doet er ons en onze lezers een plezier mee.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *