10-grootste-instagram-fouten-1000x600
Home » 10 Grootste Instagram Marketing Fouten

10 Grootste Instagram Marketing Fouten

    10 Instagram marketing fouten die bijna iedereen maakt

    Als jouw zaak niet actief aanwezig is op Instagram, zou je wel eens wat kunnen missen. Dit mobiel sociaal netwerk en foto platform heeft meer dan 600 miljoen actieve gebruikers. Als je weet wat je doet, zou je onderneming wel eens heel succesvol kunnen zijn op Instagram. Hoofdzaak is om niet de beginnersfouten te maken waardoor je mogelijk nieuwe volgers weg jaagt. Zoals bvb te veel aandacht op de verkoop van je producten leggen, of het posten van slechte kwaliteitsfoto’s en video’s.

    Hoe kan je Instagram gaan inzetten om Insta(nt)succes te hebben? De bekendste sociale media experts vertelden de 10 grootste fouten welke ondernemingen en merken moeten vermijden op Instagram.

    Overzicht:

    Instagram heeft anno 2017 meer dan 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers

    1. Plaats alleen originele foto’s

    De grootste fout die ondernemingen of merken kunnen maken op Instagram, is door alleen niet-originele foto’s te plaatsen op hun profiel. Zorg dat de foto’s die je plaats, eigen foto’s zijn. Anders lijkt je profiel minder echt en geloofwaardig. Met een beetje tegenslag zou je wel eens in de problemen kunnen raken met copyright zaken als je foto’s van anderen gaat gebruiken. Om je zaak professioneel te laten overkomen moet je zorgen voor een goede mix in je content op Instagram – Ayelet Golz, social media and community management strategist, Mack Web

    1. Plaats geen saaie foto’s van je product

    Product foto’s op een witte achtergrond zijn saai en horen niet thuis op Instagram. Toch zien we nog dat heel veel bedrijven deze fout maken. De ondernemers die succevol zijn op Instagram zijn er in geslaagd om een unieke stijl te creëren, ze vertellen hun verhaal op een dusdanige manier dat ze een familie vormen met gebruikers en volgers op Instagram. – Angelo Dodaro, CEO, Multivitamin Media

    1. Vergeet zeker de interactie niet met anderen

    Merken die alleen foto’s plaatsen en dan verwachten dat gebruikers vanzelf gaan komen, missen een grote kans om te groeien als bedrijf op dit sociaal media netwerk. Instagram vereist, meer dan eender welk platform, dat merken gebruik maken om de interactie aan te gaan met hun publiek. Door reacties en likes (loves) te geven op berichten en door middel van hashtags van je eigen keyword op zoek te gaan naar gerelateerde foto’s. Door foto’s of video’s van je concurrenten leuk te vinden of reacties te geven, zal je merken dat je volgersaantal zal toenemen. – Marek Cornett, digital manager of social media, Koch Communications

    73% of people care about the company, not just the product, when making a purchase.

    1. Ga niet posten zonder een goede strategie

    Ondernemers die op Instagram foto’s en video’s gaan plaatsen zonder een fatsoenlijke strategie over hoe hun content te plaatsen, zullen een pak kansen laten liggen om hun doelgroep te bereiken. Wanneer je het Instagram nieuwsoverzicht van een bedrijf, zaak of onderneming bezoekt, dan wil je dat het allemaal aaneenhangend is en overal dezelfde stijl van het merk heeft. Dit behaal je door steeds dezelfde filters op je foto’s te gebruiken, dezelfde stijl in je teksten en hetzelfde soort foto’s. Plaatst niet alleen productfoto’s, maar mix alles wat doorheen met een balans van producten, levenswijze, evenementen en user-generated content. – Lindsay Mauch, founder, LTM Digital

    1. Ga niet teveel posten

    Een nog veelvoorkomende fout is dat ondernemers of zaakvoerders te veel foto’s gaan posten. Eénmaal per dag is al goed, zelfs twee maal per dag zou nog gaan als je ’s morgens en ’s avonds post afhankelijk van je content. Als het foto’s zijn van een evenement, dan zou je misschien enkele foto’s kunnen plaatsen. Maar ga geen onophoudelijk stroom van foto’s plaatsen waarmee je jouw volgers overspoeld. – Endrea Kosven, CEO, EDK and Company

    1. Verkoop niet te hard

    Eigenlijk is dit de nummer 1 fout welke bedrijven maken op Instagram. Ze proberen in elke post dat ze plaatsen hun product te verkopen. Instagram (en de hele sociale media wereld in het algemeen) gaat er niet over om producten op te dringen aan gebruikers. Het gaat erover om een merk neer te plaatsen, vertrouwen opbouwen en conversatie aangaan. De verkopen moeten het resultaat zijn van een goede contentstrategie gericht naar de juiste doelgroep. Verkopen behaal je dus alleen met een goede Instagram marketing strategie. – William Derosa, president and founder, Talking Finger

    sociale media strategie

    1. Plaats geen lage-kwaliteits foto’s

    Veel ondernemers plaats foto’s van slechte kwaliteit op hun Instagram account. Je moet Instagram bekijken als een uithangbord voor jouw onderneming. Als je foto’s van slechte kwaliteit zijn, is je product dat dan ook? Jouw tijdlijn moet een mooie gallerij zijn waar gebruikers geïnspireerd worden om volgers te worden. Een hoge kwaliteit en resolutie is daarom zeker belangrijk. – Mike Curry, partner, Neon Interactive

    1. Maak het niet te moeilijk om je producten te vinden

    Je mag dan niet teveel gaan verkopen op Instagram, maar dat wil niet zeggen dat gebruikers moeten zoeken om je producten te vinden. Als je marketing en je foto’s goed zijn, en je hebt een trouw volgers publiek, dan zit je bijna helemaal goed. Maar stel je maar eens voor dat een gebruiker verliefd wordt op jouw posts, maar hij kan jouw producten niet vinden.

    Instagram laat niet toe om een link in je berichten te plaatsen, waardoor het al een pak moeilijker wordt om je product te vinden. Maar in je bio kan je een link plaatsen waarmee je volgers jouw producten kunnen vinden. Wees creatief en opvallend om ervoor te zorgen dat potentiële klanten de link naar je producten vinden. – Jessica Riches, social media strategist, LMW Labs

    Meer dan 500.000 ondernemers adverteren momenteel op Instagram – 70% ziet zijn omzet stijgen hierdoor

    1. Gebruik de correcte hashtags

    Wederom een fout die zeer veel gemaakt wordt door beginnende ondernemers. We zien het dagelijks opnieuw, het verkeerd gebruiken van hashtags. Een merk dat juist gestart is en probeert te groeien, maar er niet onmiddellijk in slaagt om de code te breken. In plaats zich te focussen op de juiste tactieken en focussen op geweldige content, gaan ze 20 verschillende hashtags gebruiken die niet gerelateerd zijn aan hun zaak. Hierdoor gaan ze eerder Instagram gebruikers vervelen en wegjagen.

    Gebruik alleen de hashtags die van toepassing zijn op jouw foto of video. Ga dus niet allerlei populaire hashtags in je tekst plaatsen als ze niet gerelateerd zijn aan je onderneming of foto. – Ross Simmonds, author and digital marketing strategist

    1. Gebruik niet teveel hashtags

    Mijn opinie over hashtags is dat je er nooit meer dan 3 zou moeten plaatsen. Het is reeds geweten dat gebruikers foto’s met 20 of 30 hashtags in één bericht het meest irritant vinden. In plaatst om elke hashtag die een klein beetje gerelateerd is aan je onderneming of foto te gebruiken, kies je beter voor een 3-tal hashtags die echt gerelateerd zijn aan je zaak. Er bestaat de uitspraak “Hashtags are for the weak and desperate”. Gebruik ze dus niet te overvloedig. – Megan Ingenbrandt, marketing and social media representative, Green Technology Services

    Wil je meer te weten komen over hoe je hashtags moet gebruiken? Lees dan zeker ook even dit artikel – “Hoe hashtags gebruiken als ondernemer

    5% van Instagram gebruikers deed een actie na het geïnspireerd te zijn door een bericht, zoals het bezoeken van een website, informatie bekijken of een aankoop doen!

    Heb jij nog enkele leuke tips of ervaring? Deel ze dan zeker met ons in de reacties hieronder! Je mag natuurlijk ook gewoon laten weten wat je van dit artikel vindt.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.