fbpx
Meteen naar de inhoud
10 redenen waarom je aan sociale media marketing moet doen
Home » 10 redenen waarom je aan sociale media marketing moet doen!

10 redenen waarom je aan sociale media marketing moet doen!

    Voor sommige ondernemers is sociale media marketing ‘The next big thing’. Een waardevol iets waarvan men ten volle gebruik van moet maken. Voor anderen is het een tijdelijk iets, een hype zonder voordelen waar men veel tijd en geld zou moeten insteken zonder blijvend resultaat.

    Omdat de sociale media zo een snelle opmars heeft gemaakt, hebben sommige ondernemers het gedacht dat het iets is dat maar tijdelijk is en dus niet de moeite waard is om in te investeren.

    Denk jij ook dat sociale media slechts een ‘hype’ is? Dan wordt het dringend tijd om wakker te worden!

    Sociale media is een deel geworden van ons leven en het zal nooit meer verdwijnen. Maar liefst 97% van de ondernemers weet intussen hoe belangrijk sociale media geworden is voor hun bedrijf, ze zijn dan ook op minstens 1 sociaal netwerk aanwezig.

    Jammer genoeg blijkt dat maar liefst 85% van deze ondernemers niet goed weten wat ze op sociale media moeten doen. Ze zijn wel aanwezig met bvb een Facebook pagina, maar weten niet welk doel ze hebben. Eigenlijk hebben ze een Facebook bedrijfspagina, omdat iedereen zegt dat het moet voor je bedrijf.

    “Het hebben van een Facebook pagina is GEEN sociale media strategie”

    Jij, als ondernemer, die nu dit artikel leest beschikt over een zeer groot voordeel tegenover je concurrenten die dit artikel niet lezen. Jij gaat ontdekken wat je wel kan bereiken met sociale media. Je gaan nu niet leren hoe je dit allemaal kan,(dat vind je terug in talloze andere artikels op onze site), maar wel wat de mogelijkheden van sociale media zijn.

    10 redenen waarom jij als ondernemer moet aanwezig zijn op sociale media en wat het kan betekenen voor je zaak.

    Overzicht:

    1) Je merkbekendheid verhogen

    Elke gelegenheid die je heb om je content te verspreiden verhoogt je zichtbaarheid. De sociale netwerken waar jij aanwezig bent zijn gewoon nieuwe kanalen om je merk bekender te maken bij het publiek.

    Dit is belangrijk omdat op deze manier nieuwe klanten je makkelijker kunnen vinden en je beter bereikbaar bent via berichten of Messenger. Het zorgt ook voor een beter band met je bestaande klanten, ze worden nog meer vertrouwd met jou en de band zal nog groter worden. En net die band van vertrouwen met je klant is wat ervoor zorgt dat die klant keer op keer terug bij jouw komt.

    Bekijk zeker even de voorbeelden van de 10 meest bekende logo’s ter wereld in deze video over merkbekendheid:


    Neem als voorbeeld iemand die dagelijks op Twitter aanwezig is en jou kan leren kennen doordat je toevallig in zijn nieuws overzicht verschijnt omdat een klant een bericht van jou ge-retweet heeft. Of bvb, een eerdere klant die geen uitgesproken mening heeft over jouw product of dienst, kan jou toch beter leren kennen nadat hij je op sociale media af en toe eens ziet verschijnen. Deze klant krijgt een vertrouwensgevoel en zal opnieuw gebruik maken van jouw product of dienst op de moment dat het nodig is.

    2) De loyaliteit aan je merk verhogen

    Volgens een onlangs gepubliceerd onderzoek van de ‘Texas Tech University’, krijgen merken die actief aanwezig zijn op sociale media meer loyaliteit van hun klanten. De conclusie van het onderzoek was:

    ”Ondernemingen zouden gebruik moeten maken van de middelen die hun door sociale media worden aangereikt om in contact te komen met hun bestaande klanten. Een strategisch en open sociaal media plan verhoogt de invloed om van een gewone klant, een loyale klant te maken.”

    Een andere studie liet weten dat 53% van klanten die dat merk gingen volgen op sociale media, ook meer loyaal werden aan dat merk. Alleen deze reden zou al voldoende moeten zijn om actief aanwezig te zijn op sociale media.

    “Het is makkelijker om aan bestaande klanten te verkopen, dan keer op keer nieuwe klanten te zoeken”

    Sociale media zorgt er dus voor dat jouw klanten zo vertrouwd en gehecht aan je gaan worden dat ze telkens opnieuw terug bij jou zullen kopen.

    3) Meer kans op conversie (verkoop)

    Elk bericht dat jij plaats op een sociaal media platform is een kans om bezoekers om te zetten in klanten! Zodra jij gaat starten met het opbouwen van klantenrelaties, zal je zowel interactie maken met nieuwe potentiële klanten, nieuwe klanten en oudere klanten.

    Bij elk bericht, video of reactie die jij deelt bestaat er de kans dat iemand hier op reageert of dit deelt op zijn eigen tijdlijn. Elke reactie kan leiden tot bvb een bezoek aan je site, een inschrijving op je mailinglijst, een verkoop van je product, een afname van je dienst of eender welke andere conversie je kan bedenken.

    Niet elke reactie op je merk zal zicht vertalen naar een conversie, maar elke positieve interactie met een potentiële of bestaande klant kan eventueel wel leiden tot een conversie.

    Zelfs als je ‘click-through-rate’ laag is, zijn de kansen die sociale media je biedt niet te weerstaan. Laat als ondernemer deze kansen dan ook niet zomaar liggen!

    4) Maakt je onderneming menselijk

    Een niet te onderschatten factor van sociale media is het menselijk maken van je onderneming. Sociale media is één van de weinige plaatsen waar merken kunnen handelen zoals mensen. Dit is belangrijk! Waarom? Mensen houden om zaken te doen met andere mensen, niet met bedrijven. Sociale media geeft jouw onderneming een menselijk karakter, waardoor het aantrekkelijker wordt voor andere mensen.

    Studies hebben ook uitgewezen dat sociale media 100% meer resultaat behaalt dan eender welke outbound marketing (de klassieke marketing). Een hoger nummer van sociale media volgers zorgt ook voor een verhoging van de geloofwaardigheid en vertrouwdheid van je product. Een rechtstreeks gevolg van social proof!

    Het opbouwen van je fans en volgers op sociale media zal je conversie verbeteren en het aantal website bezoekers verhogen

    5) Wordt een autoriteit in je branche

    Op regelmatige basis interactie aangaan met je klanten geeft een vertrouwensteken naar andere klanten. Als mensen jouw product of dienst gaan aanraden, doen ze dit vooral op sociale media.

    “Sociale media is de nieuwe mond-aan-mond reclame”

    Als klanten jouw merknaam vermelden in hun posts op sociale media, zullen nieuwe potentiële klanten jouw merk gaan volgen. Hoe meer personen op sociale media gaan praten over jouw merk, hoe waardevoller jouw merk zal worden en hoe groter je autoriteit zal worden.

    Als jij ook nog eens de interactie kan aangaan met topbedrijven of topnamen in jouw branche, zal jouw autoriteit immens snel de hoogte invliegen. Contact met bekende namen of merken zal altijd een meerwaarde voor je onderneming zijn.

    Kijk maar eens hoe de grote merken trachten om de bekendste modellen en sporters aan hun merk te binden. Niet voor niets worden hier soms verschrikkelijk grote bedragen aan gespendeerd. Bekendheid = Autoriteit

    6) Meer bezoekers voor je website

    Waar je vroeger, zonder sociale media, moest rekenen op een toppositie in Google (wat zoals je weet jaren kan duren, als je al ooit de toppositie behaalt) of een bezoekje van je bestaande klanten om enige actie op je website te zien.

    Elk sociaal media platform dat jij toevoegt om aanwezig op te zijn, is een extra pad richting je website. Elk stuk content jij deelt op je sociale media kanalen is een kans op een nieuwe bezoeker. Hoe meer content jij gaat verdelen, des te meer paden je creëert naar je website, des te meer bezoekers je zal ontvangen.

    Sociale media netwerken die naar jouw site linken is een pluspunt voor je Google ranking

    Sociale media netwerken die naar jouw site linken is een pluspunt voor je Googleranking

    Een logisch gevolg van meer bezoekers op je site is het behalen van meer conversies. Meer conversies betekent dan weer een verhoging van je omzet. Het gebruik van sociale media zal vroeg of laat je omzet verhogen. Zonder twijfel!

    7) Verminderde marketing investeringen

    Volgens een onderzoek van Hubspot merkten 84% van de ondernemers dat ze met slechts 6 uren per week een toename zagen in hun online verkeer. Zes uren om content te maken op een kanaal dat zo groot is als sociale media is geen grote investering.

    Als je 1 uur per dag zou werken aan je content en je sociale media strategie, zou je als snel de resultaten gaan zien van je inzet. Vind je een uur per dag nog te veel, dan kan je dit altijd uitbesteden.

    Zelfs betaald adverteren via Facebook of Twitter is nog vrij goedkoop (voorlopig nog, Zuckerberg van Facebook heeft laten weten dat adverteren duurder zal worden). Het is ook afhankelijk van je branche en doelen.

    Begin met een klein budget zodat je je geen zorgen hoeft te maken als je advertentie niet meteen goed converteert. Eens je wat meer ervaring opgedaan hebt in je branche en beter aanvoelt wat wel en niet werkt, kan je jouw budget verhogen om zo meer conversie te behalen.

    8) Hogere ranking in de zoekmachines

    SEO is de beste manier om relevant verkeer te verkrijgen via de zoekmachines. Nadeel van SEO is dat dit constant verandert en je dus ook constant alles moet aanpassen. Het is niet langer voldoende om op regelmatige basis nieuwe blogberichten te plaatsen, je title tags en meta’s aan te passen of backlinks te zoeken.

    Google en andere zoekmachines berekenen nu ook je ranking aan de hand van je aanwezigheid op sociale media. Dit wordt zelfs aanzien als een vrij belangrijke factor omdat veel grote en sterke merken zo overduidelijk aanwezig zijn op sociale media.

    hoger scoren in google dankzij sociale media

    hoger scoren in google dankzij sociale media

    Het actief aanwezig zijn als merk op sociale media, geeft aan de zoekmachines aan dat je merk echt, geloofwaardig en betrouwbaar is. Dat wil dus zeggen dat als je voor bepaalde keywords wil scoren in Google, je dit bijna niet meer kunt doen zonder de aanwezigheid op sociale media.

    9) Betere relaties met je klanten

    Sociale media is een communicatie middel zoals je email of telefoon. Elke interactie die je hebt met een klant op sociale media is een gelegenheid om publiekelijk je klantvriendelijkheid te laten zien en je klantenrelaties te verbeteren.

    Voorbeeld: Als een klant over jouw product klaagt op Twitter, kan je hier onmiddellijk op reageren, je excuseren, en meteen over gaan tot actie om dit probleem op te lossen.

    Voorbeeld: Een klant complimenteert jou. Je kan deze klant dan bedanken en hem andere producten voorstellen.

    Het gaat allemaal over de persoonlijke ervaring die je een klant kan geven dankzij sociale media. Je laat aan de klanten merken dat ze belangrijk zijn en dat klanttevredenheid hoog in het vaandel gedragen wordt bij jou.

    10) Betere informatie over je klanten

    Dankzij sociale media krijg jij nu de kans om te weten wie jouw klanten zijn. Je krijgt inzichten over hun interesses en hun gedrag, dit is super waardevolle informatie die je nergens anders gaat kunnen vinden.

    Ken jij je klanten en hun gewoontes?

    Ken jij je klanten en hun gewoontes?

    Je kan ook de reacties van volgen welke gebruikers plaatsen over jouw onderneming. Je kan gaan kijken welke verschillende soorten content de meeste interesse opwekken bij je volgers, om dan meer van die content te maken.

    Je kan conversies gaan meten op basis van de verschillende berichten die je gepromoot hebt op de verschillende media kanalen om zo de perfecte combinatie te vinden om meer omzet te draaien.

    Nog niet overtuigd?

    Dit zijn enkele voordelen van het onderhouden van een lange termijn sociale media campagne. Twijfel jij nog steeds om sociale media te gaan gebruiken voor jouw onderneming? Bekijk dan nog even deze aandachtspunten:

    • Jouw competitie maakt er wel gebruik van! Zoals we al zeiden weet 97% al hoe belangrijk sociale media is. Hopelijk ben jij niet bij de resterende 3% die marktaandeel zal gaan verliezen. En zeg jij nu, mijn concurrenten zitten ook niet op sociale media! Dan moet jij 100% zeker starten met sociale media en heel de online markt in jouw branche overnemen.
    • Hoe sneller je start, hoe sneller je de vruchten zal plukken. Sociale media draait allemaal rond het bouwen van relaties. Je kan enorm groeien als je volgers gaan vertellen over jou tegen hun vrienden, en hun vrienden vertellen het aan hun vrienden, en zo gaat dat verder en verder. Hoe sneller je dus start, hoe groter je publiek zal worden.
    • Je hebt niets te verliezen. Als jij vandaag zou beslissen om met je onderneming actief aanwezig te zijn op sociale media neemt dit geen risico’s met zich mee. De tijd en het geld dat je nodig hebt om te starten is minimaal als je vergelijkt met andere marketingkanalen. Slechts 6 uur per week en enkele honderden euro’s is al genoeg om gezien te worden op sociale media

    Besluit

    Hoe langer je wacht, hoe meer je te verliezen hebt. Als je het goed aanpakt op sociale media kan dit leiden tot meer verkeer, meer conversies en meer klanten. En geloof het ondertussen maar, sociale media zal niet meer weggaan. Het zal een blijvend deel van ons leven uitmaken, of toch zeker van het leven van je klanten.

    Zou je graag willen starten met sociale media, maar je weet niet hoe? Kijk dan zeker even rond op onze site en ons blog. Heb je nog vragen, laat ze zeker achter in de reacties hieronder!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.