Adverteer jij op Facebook? Vraag jij je soms wel eens af waarom je Facebook advertenties niet de verwachte resultaten opleveren?
Als jouw Facebook advertenties niet zo goed draaien als je gehoopt had, kan het helpen om enkele specifieke aspecten van je campagne te bekijken en te ontdekken waarom je advertentie slecht presteert.
In dit artikel ontdek je 10 tips die je gaan helpen om je Facebook advertenties te verbeteren.
#1: Controleer of je de juiste marketingdoelstelling gekozen hebt voor je doel
Als je een Facebook advertentie campagne opstart, moet je jezelf eerst de vraag stellen, “wat is mijn marketing doelstelling?”. In het advertentiebeheer of de Power Editor kan je kiezen tussen verschillende opties naargelang het doel van je campagne.
Gebaseerd op het doel van je campagne zal Facebook jouw advertentie laten zien aan die personen in jouw doelpubliek die hoogst waarschijnlijk zullen reageren op jouw advertentie.
Stel dat jij bvb een advertentie hebt met een video en een link naar een webpagina. Als je dan kiest voor ‘videoweergaven’ tijdens het opstellen van je advertentie, dan zal Facebook je advertentie sneller laten zien aan die personen die meestal video’s bekijken in hun nieuwsoverzicht dan aan personen die meestal op een link klikken.
Als je echt wil dat mensen op je link klikken na het kijken van je video, dan kunnen de resultaten van je advertentie wel eens tegenvallen. In dit voorbeeld zou ‘verkeer’ een betere keuze als objectief (doelstelling) geweest zijn.
#2: Pas de kolommen van je advertentie resultaten aan om de meest relevante data te zien
De Facebook advertentie resultaten die je ziet zijn gebaseerd op basis van het objectief dat je gekozen hebt voor je campagne. Als jij ‘videoweergaven’ gekozen hebt als objectief, dan zal de resultatentabel er zo ongeveer uitzien:
Facebook verzamelt echter nog bijkomende data zoals betrokkenheid en kliks naar je website. Deze zijn niet meteen zichtbaar in het overzicht, maar je kan ze wel zichtbaar krijgen door je kolommen aan te passen.
Dit doe je door op ‘kolommen: prestaties’ te klikken en dan in het uitklapmenu te kiezen voor ‘kolommen aanpassen’.
Hierdoor wordt een menu zichtbaar gemaakt met alle mogelijk data. Vink de vakjes aan van de data die je zichtbaar wil maken in je resultatenoverzicht.
Als je deze selectie wil bewaren om meerdere malen te gebruiken, dan kan je deze opslaan door ‘opslaan als voorinstelling’ aan te vinken en het een naam te geven.
Als je klaar bent klik je gewoon op toepassen om de aanpassingen zichtbaar te maken.
#3: Wacht enkele dagen alvorens je advertentie te evalueren
Wanneer je pas de advertentie gestart hebt, is het verleidelijk om al na enkele uren je resultaten te gaan bekijken en ofwel in paniek te slaan, ofwel een vreugdekreet te plaatsen. Het is echter zo dat Facebook enkele dagen nodig heeft om je advertentie te optimaliseren voor de resultaten die jij gekozen hebt. Daarom kunnen de eerste resultaten soms wat misleidend zijn.
Als je de grafiek van je advertentie resultaten bekijkt, zie je dat de lijn die je kosten vertegenwoordigt meestal eerst stijgt om zich daarna te stabiliseren na enkele dagen. Hetzelfde geldt voor de lijn resultaten vertegenwoordigd.
Het kan enkele dagen duren voordat de resultaten van je advertentie stabiliseren. Probeer dus zeker niet te vroeg om je advertentie aan te passen.
#4: Controleer of je landingspagina overeenkomt met je advertentie
Stel dat je een advertentie draait waarmee je verkeer direct naar je website stuurt en waar je mensen aanmoedigt om hun email adres achter te laten in ruil voor een weggever. Als mensen dan niet inschrijven op je opt-in formulier, maak jij misschien de conclusie dat je advertentie niet goed draait.
Maar, het kan weleens zijn dat die conclusie niet juist is. Het resultaat is namelijk afhankelijk van verschillende stappen. Eigenlijk is het doel van de advertentie om mensen van Facebook naar je landingspagina te sturen. Het doel van je landingspagina is dan om ze aan te moedigen hun email adres achter te laten.
Als je Facebook advertentie veel website kliks gegenereerd heeft, maar je ziet geen email adressen binnenkomen, dan moet je gaan kijken of je landingspagina wel zijn werk doet.
Je kan zelf controleren hoe hoog de conversiewaarde van je landingspagina is. Je moet gewoon het aantal mensen die jouw landingspagina bezochten vergelijken met het aantal inschrijvingen. Als de conversiewaarde laag is, dan moet je misschien je landingspagina eens aanpassen.
Je kan dit controleren door een conversie aan te maken in Facebook, je weet dan perfect hoeveel van de personen die van Facebook komen ook daadwerkelijk hun email adres achter laten op je pagina.
Wil je meer weten over het aanmaken van conversies in Facebook? Lees dan zeker “Advertenties optimaliseren voor Facebook“
#5: Zorg ervoor dat de Facebook Pixel correct geïnstalleerd is
Als je wil weten welke actie er heeft plaatsgevonden naar aanleiding van je advertentie? Dan is het noodzakelijk dat de Facebook Pixel aanwezig is op relevante pagina’s. De pixel code ziet er ongeveer zo uit:
Stel dat jij opt-ins of verkopen wil realiseren en daarbij wil weten via welke gebeurtenis deze tot stand gekomen zijn. Dan zal je een pixel met een standaard gebeurteniscode op je bedankpagina moet plaatsen, of een aangepaste conversie maken op basis van de URL van je bedankpagina. Hierdoor kan Facebook de acties op je website opvolgen waarin jij geïnteresseerd bent en je specifieke resultaten ervan geven.
Als de pixel niet op de juiste plaats geïnstalleerd is, of niet correct werkzaam is, dan zal je geen correcte resultaten krijgen. Even belangrijk, als jij een advertentie opstart met als doel een bepaalde actie op je website te verkrijgen (een website conversie advertentie), dan zal Facebook de pixel op jouw website gebruiken om je advertentie resultaten te optimaliseren.
Als de pixel niet correct geïnstalleerd is zal Facebook je een waarschuwing geven tijdens het opstellen van je advertentie. Als de pixel op de verkeerde pagina staat (bvb op de landingspagina ipv de bedankpagina), dan zal Facebook je advertentie optimaliseren voor een andere resultaten dan diegenen welke jij verwacht.
Het is dus belangrijk om eens dubbel te controleren of de Facebook pixel op de juiste pagina’s en op de juiste plaats geïnstalleerd is
Tip: Als je een WordPress website gebruikt, kan je de nieuwe plugin van AdEspresso, genoemd Pixel Caffeine, gebruiken. Deze maakt het hele proces, van het toevoegen van de pixel en instellen van conversies, net wat simpeler.
#6: Controleer of er geen conflict is met de Facebook reglementen of richtlijnen
Heeft Facebook ooit een advertentie van jou gestopt omdat ze niet voldeed aan de richtlijnen? Het platform is vooral zeer strikt voor advertenties die beloftes maken over inkomens – en gezondheids gerelateerde kwesties. Om de goede reputatie van je advertentie account te behouden, is het best dat je vermijdt om advertenties te maken die afgewezen worden.
De richtlijnen van Facebook worden regelmatig vernieuwd, het is dus zeker geen slecht idee om ze af en toe eens te bekijken. De richtlijnen zijn in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat de gebruikers van Facebook een positieve ervaring blijven hebben op hun platform. Overtreedt jouw advertentie deze richtlijnen, dan zal Facebook deze afkeuren of zelfs stopzetten nadat ze al even gelopen heeft.
Het kan ook zijn dat je advertentie niet goedgekeurd wordt omdat je teveel tekst gebruikt in je afbeelding. Hoe meer tekst er in je afbeelding zit, hoe kleiner je bereik zal zijn, tot er een punt komt dat je advertentie niet meer loopt. Facebook heeft een handig hulpmiddel om te controleren of de afbeelding die je gebruikt teveel tekst bevat ==> Tekst in je advertentie controleren
Als er problemen zijn met bepaalde woorden of tekst in de afbeelding van je advertentie, dan zal Facebook je hiervan verwittigen. In sommige gevallen kan je, door contact op te nemen met Facebook, toch nog je advertentie goedgekeurd krijgen. Maar in de meeste gevallen zal je de advertentie toch moeten aanpassen.
#7: Bekijk je budget en bieding
Wanneer je Facebook advertenties gaat draaien, doe je eigenlijk mee aan een advertentieveiling waarbij je gaat bieden tegen andere adverteerders die dezelfde doelgroep willen bereiken. Dit betekent dat je kost steeds verandert.
Als jouw advertentie budget dan te laag is, kan het zijn dat je telkens opnieuw de veiling verliest van je concurrenten, waardoor je advertenties dus niet getoond worden. Zo kan het zijn dat je te weinig kapitaal aanbiedt om een bepaald resultaat, zoals een website conversie, te behalen.
Voorbeeld: Als jouw gekozen conversie (iemand die een actie onderneemt op jouw website nadat hij je Facebook advertentie gezien heeft) ongeveer 6 euro kost om te verwezenlijken, en jouw budget staat op slechts 5 euro per dag. Dan zal jouw campagne dus niet getoond worden omdat je dagelijks budget te laag is.
Meestal laat Facebook jou iets weten als je advertentie budget te laag ingesteld is. Als je ervoor kiest om Facebook te laten bieden via ‘automatisch bieden’, dan zal je dit probleem niet hebben. Kies je er toch voor om manueel te bieden en je advertentie heeft geen resultaten, verhoog dan je dagbudget.
#8: Bekijk de betrokkenheid die je conversie vraagt
Als je advertentie een grote betrokkenheid vereist (bvb om tijd of geld te investeren in jou), maar je doelpubliek is niet bekend met jou of je onderneming. Dan is de kans groot dat je advertentie niet het beoogde resultaat zal behalen en je ontgoocheld zult zijn met de resultaten.
Stel dat jij een advertentie draait waarbij je mensen uitnodigt om deel te nemen aan een gratis evenement, zowel offline als online. Het is niet omdat het een gratis evenement is, dat mensen ook bereid zijn er hun kostbare tijd in te steken.
Als jij deze tactiek al enige tijd probeer zonder echt succesvolle resultaten, dan moet je eerst advertenties draaien om de “know, like, trust” (kennen, leuk vinden, vertrouwen) op te bouwen alvorens een dergelijke betrokkenheid te vragen.
Ga je jouw publiek naar een relevante blog of video sturen waarin je jouw expertise laat zien. Zorg dan eerst dat je een achtergrond verhaal over jezelf of je onderneming laten zien hebt. Of deel eerst ‘testimonials’ of ‘case studies’.
Zodra je publiek de verschillende advertenties gezien heeft in hun nieuwsoverzicht, zullen ze veel sneller geneigd zijn de actie te maken die jij vraagt van hen.
#9: Inspecteer je doelpubliek
Als je jouw Facebook advertenties wil bijstellen, dan kan je best een publiek gaan targetten dat je zoekt via de interesses, gedrag en andere demografische filters. Je kan dit ook doen via de functie doelgroepstatistieken, lees het artikel “Hoe meer Facebook volgers krijgen“ om hier meer over te weten te komen.
Een veelvoorkomende reden waarom Facebook advertenties niet succesvol zijn is de targeting. Denk verder dan locatie, leeftijd of geslacht en maak gebruik van een breed gamma van andere filters welke Facebook jou te bieden heeft om een meer specifieke groep te maken die jij wil bereiken.
Als jij bvb een publiek kan vinden dat hoogstwaarschijnlijk tijd, energie of geld wil steken om een bepaald probleem op te lossen, kan deze jouw advertentie succesvol maken. Zo kan je mensen bereiken die interesse hebben in je concurrenten, specifieke praters in jouw branche volgen, of interesse hebben in bepaalde leveranciers die een product leveren dat verwant is aan jouw product.
Als je jouw publiek gevonden hebt voor je advertenties, kan je dit nog relevanter maken door er een extra specifieke interesse aan toe te voegen. Let wel op dat je doelgroep niet te klein wordt, anders gaat Facebook deze niet draaien.
Facebook heeft een hulpmiddel genaamd ‘doelgroepstatistieken’ waar je informatie kan ingeven (zoals locatie of een bepaalde interesse). Facebook geeft je dan suggesties over welke pagina’s je publiek ook leuk vindt.
Om de beste resultaten te behalen test je jouw advertenties in verschillende doelgroepen om te kijken in welke doelgroep jouw advertentie het beste presteert. Je kan dan deze advertentie langer laten lopen of je budget verhogen.
Vaak zal je zien dat een advertentie die bij een bepaalde doelgroep geen succes heeft, bij een andere doelgroep net wel succesvol kan zijn. Testen is de boodschap.
#10: Zorg ervoor dat je advertentie aantrekkelijk is voor je doelpubliek
Het Facebook nieuwsoverzicht is een extreem drukke plaats. Als jouw advertentie hierin terecht komt, heb je nog geen garantie dat ze ook daadwerkelijk gezien wordt, laat staan dat er enige actie op gebeurt.
Om dit te verbeteren zal je jouw advertentie moeten optimaliseren voor je doelpubliek. Zorg ervoor dat je advertentie duidelijk laat zien welke voordelen je publiek zal ondervinden als ze de actie doen die jij vraagt.
Spreek jij dezelfde taal als je doelgroep? Des te beter jij je publiek kent en een advertentie op hun maat maakt, des te beter de resultaten zullen zijn.
Vertelt je afbeelding of video hetzelfde als je tekst en titel? Zo niet, dan zal je publiek je advertentie niet begrijpen en rustig verder scrollen terwijl jouw advertentie verdwijnt in het grote niets.
Leveren je advertenties niet de gewenste resultaten op, controleer dan even welke impressie je advertenties geven. Zijn ze duidelijk? Wekken ze een bepaalde emotie op? Vertellen ze je verhaal, of dat van je onderneming? Val je op tussen je concurrenten? Of lijk je teveel op alle andere advertenties?
Het is zeker niet slecht om verschillende versies van je advertenties te testen. Ga testen met zowel je tekst als afbeelding (video). Zeker als je van plan bent om je advertentie langer dan een paar dagen te laten lopen. Denk eraan dat je mensen vraagt om te stoppen met scrollen, aandacht te geven aan je advertentie, en actie te ondernemen. Maak het hen zo makkelijk mogelijk om dit allemaal te doen!
Besluit
Dit waren ze dan: 10 manieren om je Facebook advertenties te ‘redden’ als ze niet de resultaten opleverden waarop je gehoopt had. Wat denk je? Heb je al enig succes gehad met deze tips om je advertenties te verbeteren? Heb jij nog tips om betere resultaten te bereiken met Facebook advertenties? Deel je ervaringen, gedachten of vragen hieronder in de reacties!