Gebruik deze 10 tips om facebook in te zetten voor je bedrijf
Het maakt niet in welke business je actief bent, Facebook blijft een immense rol spelen in marketing en contact met je klanten. Up-to-date blijven met de constante veranderingen van Facebook is echter wel een uitdaging.
Hoewel de basisprincipes voor het opzetten van een Facebook bedrijfspagina en het plaatsen van berichten vrij makkelijk zijn, zijn er toch nog allerlei extraatjes op jouw pagina die je kunnen helpen om het maximum uit je Facebook marketing campagne te halen. Hier zijn 10 waardevolle tips die jouw gaan helpen om je bedrijfspagina optimaal te laten renderen.
Overzicht:
- Gebruik een pakkende URL
- Kies het juiste sjabloon
- Organiseer je tabbladen
- Gebruik de juiste call-to-action knop
- Gebruik eigen video’s
- Houd contact
- Maak doelgerichte Facebook berichten
- Ga betaald adverteren
- Blijf op de hoogte van de Facebook aanpassingen
- Experimenteer altijd
Er zijn op Facebook 6,2 miljoen Belgische en 9,2 Nederlandse actieve profielen
1) Gebruik een pakkende URL
Een belangrijk onderdeel van je online marketing is dat je consistent bent. Daarom kies je best dezelfde gebruikersnaam op alle sociale media kanalen. Ook voor je Facebook bedrijfspagina kies je best dezelfde naam. Is jouw naam bezet? Tracht dan iets te bedenken dat zo kort mogelijk bij je merk komt als het kan (zonder dat je rare woorden moet maken). Je URL van je bedrijfspagina zal dezelfde naam dragen als de naam van je pagina. Neem dus zeker de tijd om je naam te kiezen. Een korte naam is meestal ook beter te onthouden voor je klanten.
2) Kies het juiste sjabloon
Het uitzicht van een Facebook pagina of een nieuwsoverzicht ziet er meestal hetzelfde uit. Je hebt echter wel de vrijheid om jouw pagina een beetje aan te passen. Zo kan je kiezen uit verschillende sjablonen die bepaalde aanpassingen hebben om de pagina beter bij jouw zaak te laten passen. Zo kan je kiezen tussen: winkelen,onderneming, locaties, non-profit organisaties, standaard, diensten, politici en restaurants en cafe’s.
De verschillen zijn klein, maar belangrijk. Bijvoorbeeld voor restaurants en cafe’s plaatst het sjabloon de foto’s hoger zo dat je de plaats kan laten zien of producten van het menu kunt tonen. De professionele services optie plaatst een opvallende contact knop (Nu Bellen) bovenaan zodat je direct bereikbaar bent voor mogelijke klanten. Neem even de tijd en experimenteer met deze verschillende sjablonen om te zien welke het beste past bij jouw zaak.
Je vindt de verschillende sjablonen bij “Instellingen” ==> “Pagina bewerken” ==> sjablonen
3) Organiseer je tabbladen
Je hebt redelijk wat controle over hoe de lay-out van je pagina gemaakt wordt om te voldoen aan de behoeften van je onderneming. Zorg er dan ook voor dat alles geoptimaliseerd is, dat alle instellingen juist zijn en alle toeters en bellen in het plaatje passen.
Zo vind je aan de zijkant van je pagina allerlei tabs die je kan gebruiken als snelkoppeling voor bepaalde acties uit te voeren. Deze tabs kan je bewerken als je op ‘instellingen’ – ‘Pagina bewerken’ klikt. Zo kan je foto’s, evenementen of andere blokken op een meer of minder belangrijke locatie geven. Ook de tabs die je niet gebruikt kan je hier gewoon verwijderen.
4) Gebruik de juiste call-to-action knop
Facebook geeft jou een reeks verschillende call-to-action knoppen die je bovenaan je bedrijfspagina kunt plaatsen. Kies hier wederom diegene die het beste bij je zaak past:
- Boekservices
- Contact opnemen
- Meer informatie
- Een aankoop doen of doneren
- Download app of game
5) Gebruik eigen video’s
Volgens Buffer is één van de beste methodes om aandacht van je doelgroep te krijgen, het gebruik van zelfgemaakte video’s. Het bedrijf ontdekte dat er een lichte verbetering was als ze gebruik maakten van eigen video’s in plaats van video’s te embedden van Youtube of Vimeo.
Het mooie is dat tegenwoordig bijna iedereen zijn eigen video’s kan maken. Met een goede smartphone kan je zelf filmpjes opnemen. Zorg ervoor dat de lichtinval wat goed zit en het geluid ok is. Je hoeft geen video specialist te zijn hiervoor, het is zeker de moeite waard om is te proberen.
Ontdek onze Youtube voor ondernemers handleiding
6) Houd contact
Jouw Facebook bedrijfspagina moet het portaal zijn voor potentiële klanten om in contact te komen met jou. Een zeer effectieve manier hiervoor is via Facebook Messenger. Als je een call-to-action knop toevoegt krijg je berichten in je messenger app zoals dat bij je contacten is. Bezoekers van jouw pagina zullen merken dat ze snel geholpen worden, hierdoor krijgen ze een positief beeld over hoe jij met jouw klanten om gaat.
7) Maak doelgerichte Facebook berichten
Facebook heeft enkele nieuwe middelen gelanceerd waarmee je jouw berichten kunt richten naar jouw doelgroep. Het kan wel even duren om het allemaal te begrijpen en aan te leren, maar je zou wel eens heel succesvol kunnen zijn om je content zo te bewerken dat de kans groter is dat ze aan potentiële nieuwe klanten getoond wordt. Denk bijvoorbeeld aan locatie, leeftijdsgroepen of andere interessante doelgroepen.
8) Ga betaald adverteren
Om echt hoge toppen te scheren met je content op Facebook, is het aangeraden om wat geld te gaan besteden aan adverteren. Facebook heeft onlangs laten weten dat het organisch bereik van berichten gedaald is. Dit zou vooral te maken hebben met het toenemend aantal gebruikers en de berichten die ze alsmaar meer plaatsen. Adverteren op Facebook wordt dan ook sterk aangeraden als je snel wil groeien of snel resultaten wil zien. Gelukkig kan je op Facebook nog steeds snel resultaten zien en kan je al adverteren vanaf 1 euro per dag.
75% van alle merken promoot zijn Facebook berichten – 87% adverteert ook mobiel
9) Blijf op de hoogte van de Facebook aanpassingen
Ongetwijfeld één van de grootste uitdagingen! Het op de hoogte blijven van de laatste veranderingen die Facebook steeds maakt om zich te verbeteren. Het is nu éénmaal de natuur van dit sociaal netwerk, een heel team van ontwerpers die zich bezig houden om het algoritme van Facebook te veranderen en zo de gebruikers ervaring te verbeteren. De Facebook business site is de beste plaats om hierover op de hoogte te blijven.
10) Experimenteer altijd
Om een promotie succesvol te krijgen op Facebook zal je steeds moeten experimenteren. Door de vele veranderingen kan het wel eens zijn dat jouw vorige advertentie wel succesvol was, maar deze keer helemaal niet. Het kan zelfs zo zijn dat een succesvolle advertentie ineens niet meer succesvol is, zonder dat je zelf iets verandert hebt. Je moet dus bereidt zijn om de verschillende statistieken goed te gebruiken. Tegelijkertijd moet je er ook voor zorgen dat zowel je design als je content in orde is. Oefening baart kunst!
Weet jij nog leuke Facebook tips? Deel ze dan zeker met ons in de reacties hieronder. Je mag natuurlijk ook altijd laat weten hoe je het artikel vond.