Ontdek 12 Facebook Marketing tips die iedereen vergeten is maar je wel helpen om beter je content en groepen te beheren.
Moeten jouw Facebook marketing activiteiten wat aangescherpt worden? Heb jij alle functies van Facebook voor ondernemers al ontdekt?
Snel overzicht van deze Facebook Marketing Tips
- Maak een vriendenlijst aan
- Geef prioriteit aan belangrijke berichten
- Filter de berichten die je ziet van groepen
- Sla je bericht ideeën op als concept
- Moedig privé berichten aan
- Splits je data op tussen fans en niet-fans
- Splits je berichten op in reacties/opmerkingen en deelacties
- Gebruik de functie rechtenvrije muziek van Facebook
- Stuur een welkomstbericht naar nieuwe leden
- Ontdek je meest actieve groepsleden
- Doe onderzoek naar je publiek met doelgroepinzichten
- Maak een nieuwe advertentie met een reeds bestaand bericht
- Probeer enkele simpele A/B testen in je advertenties
Pas je nieuwsoverzicht aan
Het Facebook algoritme en de berichten die getoond worden in het nieuwsoverzicht kunnen een constante bron van frustratie zijn. Gelukkig heeft Facebook enkele hulpmiddelen die je helpen te bepalen wat je te zien krijgt.
#Tip1: Maak een vriendenlijst aan
Als jij Facebook gebruikt om te netwerken met collega’s, klanten, of belangrijke personen in jouw branche, dan wil je zien op tijd zien wat ze te zeggen hebben zodat je kan reageren. Met vriendenlijsten kan je hetzelfde doen. Deze lijsten zijn net zoal op Twitter, met het verschil dat ze op Facebook enkel voor jou zichtbaar zijn. Als jij iemand toevoegt of verwijdert van deze lijst, merkt die persoon daar niets van.
Om een lijst aan te maken, klik je op het ‘vriendenlijsten’ in het linkermenu.
Geef jouw lijst een naam en voeg toe wie je wil. Je kan nadien nog personen toevoegen of verwijderen als je wil. Je zal zien dat Facebook waarschijnlijk ook al enkele vergelijkbare lijsten voor jou aangemaakt heeft.
Als je klikt op een lijst zie je de laatste updates van personen uit die lijst en de berichten waarin ze getagd zijn. Je kan enkel maar de geschiedenis van de laatste dagen zien, wil je op de hoogte blijven, dan moet je regelmatig komen kijken naar je lijst.
Denk eraan dat je ook kan kiezen om bepaalde berichten enkel te delen met bepaalde vriendenlijsten. Het aanmaken van lijsten geeft je dus ook een bepaalde controle in wie jouw berichten te zien krijgt.
Geef prioriteit aan de berichten die je eerst wil zien
Het veranderen van je nieuwsoverzicht voorkeuren geeft jouw controle over wat je te zien krijgt in je nieuwsoverzicht. Om te kiezen welke berichten je als eerste wil zien, klik je op de pijl rechts bovenaan de pagina en kies je ‘voorkeuren voor nieuwsoverzicht’ in het uitklapmenu.
Dan klik je op ‘Geef aan van wie je het eerste berichten wil zien’. Dit laat je toe om zelf te kiezen tussen zowel persoonlijke profielen als bedrijfspagina’s die je volgt om zo hun berichten als eerste te zien in je nieuwsoverzicht.
Je kan ook kiezen om personen niet meer te volgen en hun updates niet meer te zien zonder ze te ontvrienden. Als je vindt dat je nieuwsoverzicht te vol zit met berichten van groepen of bedrijfspagina’s, dan kan je ook deze niet meer volgen.
#Tip 2: Filter de berichten die je ziet van groepen
Facebook geeft aan leden van een groep de mogelijkheid om alle berichten uit een groep te ontvangen, alleen de hoogtepunten, of alleen berichten van vrienden. Standaard staat deze ingesteld op ‘hoogtepunten’.
Als jij dus lid bent van een groep en je wil de meldingen aanpassen. Klik dan op ‘Meldingen’ bovenaan en kies jouw gewenste instelling.
Ben je zelf eigenaar van een groep. Weet dan dat veel van je leden niet elk bericht te zien krijgen. Je zou hen dus kunnen vragen om de instellingen te veranderen zodat ze alle berichten te zien krijgen.
Krijg meer betrokkenheid op je pagina
Je Facebook pagina moet dienen om goede content te delen welke conversaties aanmoedigt om meer organisch bereik te krijgen. Dit betekent dat je aan de slag zal moeten om elk bericht zo relevant en sterk mogelijk te maken. Ook hier heeft Facebook enkele nuttige tools voor.
#Tip 3: Sla je bericht ideeën op als concept
Als je druk bezig bent en opeens krijg je een idee voor je beste Facebook bericht allertijden, maar je hebt op die moment geen tijd om dit perfect uit te werken! Dan heeft Facebook hier de ideale oplossing voor. Concepten!
Als je een bericht aanmaakt heb je de keuze om dit op te slaan als concept, het in te plannen, of zelfs in het verleden te plaatsen.
Als je het opslaat als concept, kan je deze later terug oproepen via je pagina of via het ‘publicatietools’ tabblad. Klik hierop om je bericht aan te passen of afbeeldingen en video’s toe te voegen. Je kan dit verschillende malen doen en zo een hele lijst maken van concept berichten als je graag op deze manier werkt.
#Tip 4: Moedig privé berichten aan
Je publiek aanmoedigen om een privé bericht te sturen naar je pagina is een ideale manier om betrokkenheid te krijgen en vertrouwen op te bouwen. Het laat je ook toe een betere klantenservice te bieden en specifieke vragen van potentiële klanten te beantwoorden zonder dat ze zich oncomfortabel te moeten voelen om deze vraag in het openbaar te stellen.
Facebook maakt het je makkelijk mensen aan te moedigen om jouw privé berichten te sturen als je een bericht maakt. Kies voor de ‘Messenger’ optie en Facebook zal automatisch een knop toevoegen waarmee personen naar je Messenger gestuurd worden (deze optie wordt in veel gevallen al automatisch toegevoegd).
Extra Tip: Dit is het perfect soort bericht als je een nieuw product of een nieuwe service lanceert.
Graaf diep tot aan je berichten statistieken via pagina inzichten
Het gebruik ‘Pagina Inzichten’ om de effectiviteit van je berichten en je publiek te bekijken is niets nieuw. Maar er zijn twee belangrijke statistieken die je waarschijnlijk nog nooit eerder bekeken hebt. Je kan deze op de ‘berichten’ tab van je pagina inzichten.
Splits data over het bereik van fans en niet-fans
#Tip 5: Klik op het pijltje naast bereik: Organisch/Betaald om de verschillende opties zichtbaar te maken. Kies de Fans/Niet-Fans optie om te zien hoeveel niet-fans naar je content kijken. Deze statistiek over bereik is een bruikbare indicator als je probeer je publiek te laten groeien op een organische manier.
Splits je berichten op in reacties, opmerkingen en deelacties
Door de nieuwe aanpassing in het nieuwsoverzicht algoritme, zijn berichten die commentaar krijgen nu belangrijker geworden dan berichten met gewone betrokkenheid. Je wil de statistieken van je commentaar zien in plaats van aantal klikken of reacties (likes, loves, …)
Klik op de pijl naast reacties, opmerkingen en deelacties en selecteer Reacties/opmerkingen/deelacties in het uitklapmenu.
Facebook zal dan deze date opsplitsen in drie verschillende punten in de tabel en het aantal kliks verwijderen. Dit geeft je beter overzicht van de interactie die Facebook meet.
Hier kan je duidelijk het bereik zien van dit bericht naar niet-fans (getoond in het donkeroranje) en de betrokkenheid verdeeld in reacties (paars), commentaren (roze), en shares (rood)
Toegang tot rechtenvrije muziek voor je video achtergrond
Als je muziek wil toevoegen aan een korte video die je wil delen op Facebook zonder in problemen te komen met mogelijke auteursrechten, dan ga je dit geweldig vinden.
#Tip 6: Open het publicatietools tabblad op je pagina en klik op de ‘geluidencollectie’ optie in het linkse menu. Je krijgt dan toegang tot duizenden rechtenvrije liedjes en geluidseffecten die je kan downloaden. Houd er wel rekening mee dat deze enkel goedgekeurd zijn om te gebruiken op Facebook en Instagram.
Bouw een gemeenschap met je groep
Met de recentelijke wijzigingen in het organische bereik van berichten van Facebook bedrijfspagina’s, zijn vele ondernemingen nu aan het overwegen om Facebook groepen toe te voegen aan hun marketing strategie, als ze niet reeds deze weg bewandeld hebben.
Facebook heeft enkele nieuwe eigenschappen toegevoegd voor admins om hun groep nog beter te beheren en een betere ervaring te geven aan de groepsleden. Zo zijn er twee aanpassingen waarvan je waarschijnlijk nog niet gehoord had.
#Tip 8: Stuur een welkomstbericht naar nieuwe leden
Facebook maakt het makkelijk om een welkomstbericht te maken voor nieuwe leden in je groep. Het verwerkt de namen in een aanpasbaar op voorhand geschreven bericht waarin iedereen getagd wordt. Alles wat jij moet doen is het bericht personaliseren en extra informatie, tekst, of visuele aspecten toevoegen. Daarna klik je gewoon op verzenden.
#Tip 9: Ontdek je meest actieve groepsleden
Als je naar de groepsinzichten tab gaat, kan je een hele hoop waardevolle data terugvinden. Zoals welk bericht de meeste betrokkenheid kreeg en welke momenten het populairste zijn om een bericht te plaatsen om de meeste betrokkenheid te krijgen.
Als je dan klikt op extra leden informatie in de groepinzichten pagina, zie je een gedetailleerde lijst van welke leden het meest actief waren in de afgelopen 28 dagen en of ze berichten of commentaar geplaatst hebben.
Dit maakt het super makkelijk om even een bedankje te geven aan je topleden, of ze even publiekelijk te vermelden in de groep en hiermee anderen aan te moedigen meer van hetzelfde te doen.
Verbeter je advertentie campagnes
Facebook advertenties zijn populairder dan ooit. Zeker nu het organisch bereik voor berichten van bedrijfspagina’s drastisch verlaagd wordt. Je advertentie manager kan er op het eerste zicht wat overweldigend uitzien, maar je vind er wel enkele leuke tools terug.
#Tip 10: Doe onderzoek naar je publiek met doelgroepinzichten
De ‘doelgroepstatistieken’ tool helpt je om meer informatie te krijgen over je publiek op Facebook. Je krijgt toegang tot deze tool via je advertentie manager menu balk.
Verfijn je publiek door de filters te gebruiken die je links kan terugvinden of kies ervoor om personen te onderzoeken die je pagina leuk vinden.
Als je klikt op de demografische tab, kan je details zien over een publiek dat een bepaalde pagina leuk vindt. Houd er rekening mee dat de informatie beperkt is aan de grote van je groep. Grotere groepen leveren dus meer informatie op.
Je kan ook kijken welke Facebook pagina’s een publiek hebben met specifieke interesses. Je vind dit terug bij de ‘pagina likes’ tab.
Deze tool helpt je om je publiek te verfijnen en je advertenties beter te targetten. Deze informatie kan vooral gebruikt worden als je wil uitbreiden en je jouw originele doelgroep al uitgeput hebt.
#Tip 11: Maak een nieuwe advertentie van een reeds bestaand bericht
Wist je dat je een reeds geschreven advertentie kunt omzetten in een advertentie, zonder dat de restricties van een gepromoot bericht?
Deze tactiek is perfect op maat als je bvb ziet dat één van je berichten veel meer betrokkenheid oplevert dan je verwacht had, en je wil dit delen met een groter publiek. Of misschien wil je ervoor zorgen dat de advertentie die je gepland hebt ook zichtbaar is op je pagina.
Om een dergelijke advertentie op te stellen, maak je eerst in je advertentie manager een campagne aan en kies je publiek en budget opties zoals je anders zou doen.
Als je bij advertentiemateriaal komt, klik je op de ‘Bestaand bericht gebruiken’ tab en kies je de pagina en bericht welk je wil laten lopen als advertentie.
Houd er rekening mee dat als je verschillende foto’s, video’s of teksten wil gaan testen, je beter af bent om deze volledig in je advertentie manager aan te maken. Echter, voor de advertentie die je niet hoeft te testen, spaart dit je een boel tijd uit.
#Tip 12: Doe simpele A/B testen
Als je jouw Facebook advertenties voor langere tijd wil laten lopen, of je beschikt over een groter budget. Dan kan je gaan splittesten om mogelijk betere resultaten te behalen.
Facebook maakt dit makkelijk als je de advertentie gaat opzetten in je advertentie manager. Je kan dan ‘A/B testen’ aanvinken in de eerste stap van je campagne aanmaak.
Zodra je de splittesten opties gekozen hebt, zal je in het verdere verloop zien dat er alternatieve test tactieken zichtbaar worden. Kies datgene wat jij wil testen.
Facebook neemt je dan mee door de normale fases in het opstellen van je advertentie, maar de opties zullen aangepast zijn aan datgene wat jij wil testen.
Kies jij bvb om je doelgroep te splittesten, dan zal dit zichtbaar zijn in de opties voor het kiezen van je doelgroep. Je kan dan kiezen om je advertentie te laten zien aan twee of meer doelgroepen.
Facebook laat je dan ook toe om je budget te verdelen onder deze doelgroepen zoals jij dat wenst.
Als je kiest om andere dingen te testen, zal Facebook opnieuw vragen om je budget in te delen.
Facebook kiest dan zelf na enkele dagen testen de winnaar. Het is een aan te raden om regelmatig de resultaten te controleren en de statistieken te bekijken die voor jou belangrijk zijn.
Besluit
Dat waren ze, 12 Facebook Marketing tips die jou als ondernemer veel tijd en energie kunnen besparen terwijl je toch werkt aan je gemeenschap op het netwerk.
Wat denk je? Welke van deze tips ga jij toepassen? Zijn er nog andere tips die jij gebruikt en niet in deze lijst staan? Laat het ons weten in de reacties hieronder.