En hoe het wel moet om professioneel te zijn op LinkedIn!
Het is tegenwoordig allemaal niet zo makkelijk meer in de wereld van internet en sociale media. We worden bestookt met allerlei platformen waarop we zouden moeten aanwezig zijn. Probleem is dan ook dat de meeste bedrijven, verkopers, marketeers, freelancers, zzp’ers en andere zelfstandigen niet meer weten waar of wat.
We gaan platformen gebruiken zonder te weten wat we er moeten doen. Of beter gezegd, wat we er niet moeten doen. Sociale media kan een grote impact hebben op je bedrijf, op voorwaarde dat je weet wat je doet. En laat LinkedIn nu net een netwerk zijn waar velen onder ons niet weten hoe ze erop te werk moeten gaan.
Om jouw alvast op weg te helpen op LinkedIn heb ik een artikel geschreven om de 12 grootste fouten die op LinkedIn gemaakt worden te vermijden. Deze fouten gaan van onvindbaar zijn voor volgers die contact willen, tot onprofessioneel overkomen en zelfs een ban op je account krijgen.
Vermijd deze 12 belangrijke fouten op LinkedIn
Overzicht
- Je profiel gaat alleen over jou
- Gebruik geen symbolen, woorden of tekens voor je persoonlijke naam
- Geen professionele profielfoto van jezelf
- Een saaie titel en beschrijving hebben
- Het niet hebben van sociaal bewijs op je profiel
- Het niet personaliseren van je contact aanvragen
- Stuur geen ‘ik zag dat je mijn profiel bekeek’ berichten
- Vergeet niet om je connecties op te volgen
- Spam is subtieler dan je denkt
- Te veel persoonlijke informatie posten
- Geen activiteit op LinkedIn tonen
- LION (LinkedIn Open Networker)
Ontdek wat jij kan doen om zo professioneel te zijn op LinkedIn!
1. Je profiel gaat alleen maar over JOU
Eén van de grootste fouten die je kan maken op LinkedIn, is om alleen maar over jezelf te schrijven in je profiel.
Eerlijk! Niemand heeft echt interesse in jou! Alleen interesse in wat jij voor hun kan betekenen.
Mensen hebben veel meer interesse in hetgeen je aan te bieden hebt, en of dat nuttig kan zijn voor hen. Gebruikers zullen altijd naar jouw profiel kijken door een WIIFM bril (what’s in it for me), wat kan jij voor hen betekenen.
Dit wetende, kan je op zoek gaan naar een manier om jouw kennis en ervaring zo neer te pennen, zodat het een meerwaarde wordt voor de gebruiker die jij wil bereiken. Het maakt niet uit of die gebruiker een potentiële klant, zakenpartner, organisatie of werknemer is.
Spreek ook direct tegen jouw doelgroep. Als iemand op jouw profiel terecht komt, dan wil je meteen laten zien dat jouw mogelijke nieuwe klant op de goede plaats terecht gekomen is en dat jij de persoon is die hem kan helpen met zijn problemen.
2.Gebruik geen symbolen, woorden of tekens van je bedrijfsnaam op de plaats van je persoonlijke naam
Belangrijke regel! Iets anders invullen dan je echte naam in het naamveld van je profiel is een schending tegen de regels van LinkedIn. Dit kan er zelfs toe leiden dat je account geblokkeerd wordt.
Behalve deze inbreuk, heeft dit ook andere gevolgen. Iets anders invullen dan je naam in het naamveld maakt je ook moeilijker vindbaar. Het lijkt trouwens onprofessioneel en ondermijnt daardoor je geloofwaardigheid.
LinkedIn heeft trouwens zelf laten weten dat bvb je email adres in je naamveld plaatsen, je blootstelt aan spammers en mogelijk identiteitsdieven.
De enige uitzondering die je zou kunnen maken is als je meer gekend bent op je bijnaam of je meisjesnaam. Dan kan je in het veld van je achternaam ook je bijnaam plaatsen. Bvb Kristof (De Witte) Jansen.
Je kan hier meer over leren op de helppagina van LinkedIn.
3. Geen professionele profielfoto van jezelf
Nog een veelgemaakte fout is het niet hebben van een LinkedIn profiel foto. Zorg ervoor dat dit een goed pasfoto van jezelf is. Niet het logo van je bedrijf, of een familiefoto, gewoon een verzorgde foto van jou.
LinkedIn is geen Facebook! Zorg dat je professioneel overkomt op dit sociaal netwerk
Het hebben van een goede profielfoto vergroot het vertrouwen dat je geeft aan bezoekers van je profiel. LinkedIn heeft zelfs laten weten dat profielen met een professionele foto (headshot) 14 maal meer bezoekers krijgen dan diegenen zonder. Wat zou jij kunnen doen met 14x meer bezoekers?
Denk eraan, je hebt maar enkele seconden om een goede indruk te maken.
Mis de kans niet om een goede eerste indruk te maken door ervoor te zorgen dat je een profielfoto hebt met een zuivere achtergrond en de focus op je ogen en glimlach.
4. Een saaie titel en beschrijving hebben
Als iemand op je LinkedIn profiel komt, heb je slechts een handvol seconden om je bezoeker te imponeren, om ervoor te zorgen dat hij meer wil te weten komen over jou.
Het eerste wat een bezoeker ziet is de titel en de eerste 2 zinnen van je beschrijving. Als je de aandacht van die bezoeker niet kunt nemen, zal hij wegklikken en is de kans verkeken.
Je hebt 120 karakters in je titel om duidelijk te maken aan bezoekers wie je bent en wat je doet. Verder kan je dit nog uitbreiden in de eerste 2 zinnen van je beschrijving. Tracht de lezer nieuwsgierig te maken zodat hij op ‘meer lezen’ klikt en alles leert over jou.
5. Het niet hebben van sociaal bewijs op je profiel
Het is belangrijk dat je ‘social proof’ in je LikedIn profiel staan hebt. Met social proof bedoelen we dan de positieve recensies, reacties of aanbevelingen die je van klanten krijgt.
Social proof zal je geloofwaardigheid vergroten en je zal overkomen als een autoriteit in jouw branche. Linkedin heeft het makkelijk gemaakt om social proof toe te voegen via de ingebouwde secties voor “uitgelichte vaardigheden en onderschrijvingen” en aanbevelingen op je profiel.
Aanbevelingen zijn een belangrijk deel om vertrouwen te creëren en relaties op te bouwen via personen die je kennen en tevreden zijn over jou. Positieve reacties van klanten over jouw product of dienst zijn de beste vormen van social proof op Linkedin.
Als je nog geen aanbevelingen hebt, vraag ze dan gewoon. Vraag aan klanten of ze aanbeveling over jouw product of dienst willen schrijven. Ben je net begonnen en heb je nog geen klanten waar je reacties van kan krijgen? Wacht dan tot je het wel kan, maar ga zeker niet zelf reacties schrijven of vragen aan personen die je niet kent.
uitgelichte vaardigheden en onderschrijvingen heeft misschien niet dezelfde impact en geloofwaardigheid als de aanbevelingen sectie, maar ze verhogen wel jouw social proof en zullen je ranking in de zoekresultaten verbeteren. Voeg een lijst toe van relevante skills aan je profiel waardoor het makkelijker wordt voor personen om jou te vinden op basis van deze vaardigheden
6. Het niet personaliseren van je contact aanvragen
We weten het, LinkedIn maakt het super makkelijk om een standaard uitnodiging te verzenden via je computer of smartphone.
Je moet er echt voor zorgen dat je geen van deze standaard uitnodigingen gaat verzenden. Zorg ervoor dat je wat onderzoek doet en een persoonlijke uitnodiging stuurt. Herinner hun eraan hoe je elkaar kent of leg uit waarom ze een connectie met jou zouden maken.
Persoonlijke uitnodigingen zorgen voor een grotere kans tot aanvaarden en je komt niet over als spammer!
Het zorgt er allereerst voor dat de kans groter wordt dat ze jouw uitnodiging aanvaarden. Maar ook zal het ervan weerhouden dat iemand je gaat rapporteren als spam.
Als gebruikers gaan klikken op ‘ik ken deze persoon niet’ en dit gebeurt meerdere malen, dan kan je account wel eens beperkt worden. Deze beperking zorgt ervoor dat je voortaan jouw email adres zal moeten ingeven telkens je een uitnodiging wil versturen.
7. Stuur geen ‘Ik zag dat je mijn profiel bekeek’ berichten
Je moet absoluut op regelmatige basis gaan kijken naar wie je profiel bekeken heeft om te zien of je nieuwe connecties kan maken. Maar maak niet de fout om een bericht te sturen waarin je zegt “Ik heb gezien dat je mijn profiel bekeken hebt” of iets dergelijk.
Als het bekijken van je profiel genoeg reden zou zijn om een connectie te maken, dan zouden ze dit al gedaan hebben.
Als je dus een connectie wil maken, zoek dan een andere reden of tekst om je verzoek te sturen.
8. Vergeet niet om je connecties op te volgen
Als iemand vele honderden of duizenden connecties heeft, dan is de kans groot dat ze een connectie maken en je daarna gewoon vergeten.
Behalve als jij de conversatie aangaat en een relatie opbouwt met je contacten. Dit doe je bijvoorbeeld door een persoonlijke bedanking te sturen voor het aanvaarden van je verzoek. Dit is ook een goede manier om je nieuwe connectie beter te leren kennen. Deze stap is het grote verschil tussen simpelweg connecties toe voegen of het maken van een vertrouwensband.
Het maakt niet uit hoeveel connecties je hebt, ze beteken niets voor je als je niet de tijd en moeite neemt om een goede relatie met ze op te bouwen.
Het is geen cijfers spelletje!
9. Spam is subtieler dan je denkt
Het maakt niet uit of je net een nieuwe connectie hebt of je hebt de connectie al jaren. Beschouw het als een grote ‘not done’ om niet-relevante en irriterende berichten te versturen naar je connecties.
En met niet-relevant bedoelen we dan berichten die niet persoonlijke en helemaal niet relevant zijn in die betreffende connectie.
Bvb als je connectie niet in de zorgsector zit, en niet in jouw buurt woont. Dan heeft het ook geen zin om een uitnodiging te versturen over een seminar van zorgbehoevenden in jouw buurt.
Ze zullen er waarschijnlijk geen interesse in hebben en zullen het dan ook niet waardevol vinden. In het ergste geval gaan ze het zelfs een beetje spammen vinden.
Wat is Spam? Heel simpel, alles wat de ontvanger niet interessant vindt!
Als je juist een nieuwe connectie gemaakt hebt, ga dan niet onmiddellijk verkoopsgerelateerde berichten versturen. Alles wat je stuurt moet een voordelig zijn voor je connectie, niet voor jou.
10. Te veel persoonlijke informatie posten
LinkedIn is Facebook of Twitter niet. Het is een professioneel netwerk.
Grotendeels plaats je niets op LinkedIn dat niet gerelateerd is aan je onderneming. Houd het ten alle tijden professioneel of je neemt het risico aan geloofwaardigheid in te boeten en het vertrouwen van je connecties kwijt te spelen.
Dit betekent niet dat je nooit iets persoonlijk mag plaatsen. Maar houd het gelimiteerd en denk aan je publiek op LinkedIn voor je iets plaatst.
11. Geen activiteit op LinkedIn tonen
Het is zeer makkelijk voor bezoekers van je profiel om te zien hoe actief, of juist niet actief, jij aanwezig bent op LinkedIn.
Actief zijn zal ervoor zorgen dat je in de gedachten van je connecties blijft. Dit is de sleutel tot een succesvol netwerken en het opbouwen van waardevolle relaties. Je kan geen relaties opbouwen als je niet actief bent en geen conversaties met je connecties hebt.
Een goede manier om actief te zijn en zichtbaar voor je connecties te zijn, is door dagelijks een update te plaatsen. Als je artikels schrijf kan je deze ook op LinkedIn Publisher posten. Wees ook betrokken bij de berichten en artikels van jouw connecties in je nieuwsoverzicht.
12. LION (LinkedIn Open Networker)
Een “LION”,oftewel een LinkedIn Open Networker, is een persoon die eigenlijk elk verzoek tot connectie aanvaardt van iedereen en alleman. En je denkt nu misschien, ik wil toch ook een groot netwerk?
Dat klopt, maar onthoud goed dat de kwaliteit van je netwerk veel belangrijker is dan de kwantiteit van je netwerk. Je wil connecties hebben met personen die van betekenis kunnen zijn voor jou. En die het waard zijn om je tijd en moeite in te steken.
Je netwerk zal veel waardevoller zijn als je gaat focussen om connecties te maken met de mensen die je kent en die interesse hebben in jouw onderneming. Je hebt er geen baat bij om connecties te maken met valse profielen of spam accounts (zoals de meeste LIONs zijn)
Een LION zijn zal je geloofwaardigheid en autoriteit aantasten. Een echte autoriteit kan een sterk waardevol netwerk opbouwen met alleen relevante en interessante connecties.
Conclusie
Door deze twaalf belangrijke fouten te vermijden op LinkedIn, zal je jouw kansen verhogen op het opbouwen van succesvolle relaties en zal je een geloofwaardigheid creëren bij je connecties.
Heb jij nog enkele grote fouten gezien of zelf gemaakt op LinkedIn? Laat ze ons zeker weten in de reacties. En laat ook zeker even weten wat je vond ons artikel.
Ik denk dat het artikel krachtiger zou zijn als het meer de nadruk legt op wat je wel moet doen i.p.v. wat je moet vermijden.
Verder ben ik het niet eens met de opmerking over LIONS. Het contact met LIONS heeft mijn blik enorm verruimd, ik draaide steeds in mijn eigen netwerkje rond.