Vroeger, veel vroeger zelfs, zag je op elk uitstalraam van winkels het ondernemingsnummer. Toen noemde dat het “handelsregister” – HRB 12345 (Handelsregister Brussel).
Later reden bestelwagens ook rond met dat nummer erop.
Wettelijk verplicht was dat toen!
De klant moet tenslotte weten met wie hij handelt en het handelsregister gaf vertrouwen.
Vandaag is die informatieplicht er nog altijd, alleen zijn onze informatiekanalen veranderd. Via het internet kan de klant alles van je onderneming te weten komen.
Althans dat is de bedoeling! Nog meer, het is wettelijk verplicht al je ondernemingsgegevens online weer te geven. Anderzijds is je openheid een bron van vertrouwen voor je bezoekers. Je bent eerlijk en hebt niets te verbergen.
Webshops en bij uitbreiding alle websites hebben dus een wettelijke informatieplicht.
Trekken we even de vergelijking met een fysieke winkel. Een koper volgt altijd een bepaald proces, een pad dat men altijd moet volgen om tot een aankoop over te gaan:
✅ Je bepaalt de winkel waar je iets wil kopen
✅ Je bezoekt de winkel
✅ Kiest je product op basis van visuele aspecten en/of leest de informatie
✅ Je vraagt eventueel uitleg
✅ En beslist tot aankoop
✅ Je gaat naar de kassa
✅ Bepaalt of je cash, met bancontact of kredietkaart gaat betalen
✅ En betaalt
✅ Valt je product tot slot onder garantieverplichtingen dan krijg je een garantiebewijs dat je kan bewaren
Online gebeurt precies hetzelfde maar onder striktere voorwaarden! En met bijkomende verplichtingen voor de online winkel.
Zonder de juiste documenten ben je dus wettelijk niet in orde met je webshop. En dat kan geld kosten, veel geld.
✅ Verplicht als je fysieke producten verkoopt in je webshop
✅ Beschermt de belangen van jouw bedrijf.
✅ Ontdek welke voorwaarden verboden zijn in je webshop!
✅ Personaliseer het document op maat van jouw onderneming.
✅ Volledig up-to-date met de nieuwste wetgeving voor webshops en websites.
✅ Ontdek hoe belangrijk een goede tekst schrijven is.
✅ 3 onmisbare vragen die elke advertentietekst moet beantwoorden!
✅ Het ‘Aspirine effect‘ gebruiken om snelle interactie te krijgen.
✅ Waarom je moet focussen op de pijnpunten.
✅ Ontdek de kracht van het ‘3-sterren review‘ en Facebook groepen.
❌ Uitzonderingen vermelden die niet toegelaten zijn.
❌ Geen verzendkosten terugbetalen
❌ 14 dagen tot retour vermelden (niet tot aanmelden retour)
✅ Verplicht als je fysieke producten verkoopt in je webshop
✅ Beschermt de belangen van jouw bedrijf.
✅ Ontdek welke voorwaarden verboden zijn in je webshop!
✅ Personaliseer het document op maat van jouw onderneming.
✅ Volledig up-to-date met de nieuwste wetgeving voor webshops en websites.
✅ Ontdek hoe belangrijk een goede tekst schrijven is.
✅ 3 onmisbare vragen die elke advertentietekst moet beantwoorden!
✅ Het ‘Aspirine effect‘ gebruiken om snelle interactie te krijgen.
✅ Waarom je moet focussen op de pijnpunten.
✅ Ontdek de kracht van het ‘3-sterren review‘ en Facebook groepen.
❌ Alleen een tegoedbon gaf bij teruggave i.p.v. geld teruggave
❌ De consumenten onvoldoende informeerde over hun rechten
❌ Geen vergoeding gaf voor de verzendkosten
✅ Verplicht als je fysieke producten verkoopt in je webshop
✅ Beschermt de belangen van jouw bedrijf.
✅ Ontdek welke voorwaarden verboden zijn in je webshop!
✅ Personaliseer het document op maat van jouw onderneming.
✅ Volledig up-to-date met de nieuwste wetgeving voor webshops en websites.
✅ Ontdek hoe belangrijk een goede tekst schrijven is.
✅ 3 onmisbare vragen die elke advertentietekst moet beantwoorden!
✅ Het ‘Aspirine effect‘ gebruiken om snelle interactie te krijgen.
✅ Waarom je moet focussen op de pijnpunten.
✅ Ontdek de kracht van het ‘3-sterren review‘ en Facebook groepen.