Facebook bedrijfspagina VS een persoonlijk profiel
Facebook heeft duidelijk laten weten dat het hardere stappen zal gaan ondernemen om persoonlijke profielen met een zakelijk karakter te gaan verwijderen. Resultaat hiervan is dat er miljoenen bedrijfseigenaars, die hun persoonlijk Facebook profiel gebruikten voor hun onderneming, nu geconfronteerd worden met 2 keuzes: 1) Je persoonlijk profiel omzetten naar een bedrijfspagina, of 2) het risico lopen verwijderd te worden.
Sommigen blijven echter koppig en weigeren om een bedrijfspagina te gebruiken voor hun onderneming. Ze blijven overtuigd dat een persoonlijk profiel beter is voor hun bedrijf dan een pagina.
Waarom kiezen voor een Facebook bedrijfspagina i.p.v een persoonlijk profiel
Het gebruiken van een persoonlijk Facebook profiel voor je bedrijf is nadelig voor jouw en je onderneming. Er is een lange lijst van redenen waarom een Facebook bedrijfspagina beter is voor je zaak dan een persoonlijk profiel. Wat nu volgt is slechts een gedeelte van de vele voordelen die je hebt als je een Facebook bedrijfspagina gebruikt i.p.v. een persoonlijk profiel
Overzicht
- Facebook inzichten
- Tabbladen en wedstrijden
- Facebook aanbiedingen
- Gelimiteerde vrienden op profielen
- Een profiel is niet professioneel
- Toegang tot adverteren
- Privé instellingen
- Verdelen van rollen
- Berichten inplannen
- Een plaats koppelen aan je pagina
- Relevante informatie
- Zakelijke opties
- Externe tools
- Account verwijderd
Deze 14 redenen zouden voldoende moeten zijn om je te overtuigen een bedrijfsprofiel voor je onderneming te gebruiken!
1) Facebook Inzichten: Toegang tot een immens veel data
Laten we even duidelijk zijn… Als onderneming op een persoonlijk profiel heb je geen toegang tot Facebook Inzichten. Dit wil dus zeggen dat jij als ondernemer niet in de mogelijkheid bent om duizenden rijen en kolommen met waardevolle informatie te bekijken. Informatie die je helpt om te weten wie je klanten zijn, hoe ze denken, wat ze wel of niet leuk vinden, wanneer ze online zijn en ga zo maar door.
“Een verstandig ondernemer kent de ALLE cijfers van zijn onderneming! METEN = WETEN”
Jij bent misschien iemand die zaken doet op gevoel? Maar hoe meet je dan successen en mislukkingen? Als je jouw zaak serieus neemt, dan heb je duidelijke gegevens nodig, harde data om je strategie uiteen te zetten.
2) Facebook Tabbladen en wedstrijden
Ben jij iemand die vindt dat er onder de cover foto van een bedrijfspagina een hoop ruimte verloren gaat. Weet dan goed dat deze ruimte door slimme ondernemers gebruikt wordt om uit te leggen wie ze zijn en wat ze doen.
Dankzij deze tabbladen kan je bvb een video introductie plaatsen. Je producten laten zien. Een opt-in voor je nieuwsbrief (of community) plaatsen. Of eender welke belangrijke informatie jij met je volgers wil delen.
Met een persoonlijk profiel voor je onderneming kan je alleen maar berichten plaatsen. That’s it, niets meer of minder. Je kan dus geen video bovenaan in je tijdlijn zetten. Geen openingsuren toevoegen, geen producten plaatsen. Enkel maar berichten plaatsen.
En hoe ga je wedstrijden organiseren? Op een persoonlijk profiel kan dit niet. Tenzij je natuurlijk de regels van Facebook wil overtreden. Je gaat dan een persoonlijk profiel gebruiken voor zakelijk karakter, en je gaat er wedstrijden op organiseren. Dan ga je al twee maal de regels van Facebook overtreden! Die verwijdering van je account komt al korter.
3) Facebook Aanbiedingen
Een geweldige manier om viraal te gaan met je onderneming is door Facebook aanbiedingen te organiseren. Facebook aanbiedingen is een officiële manier om bvb een korting aan te bieden aan je volgers op Facebook. Als iemand van je volgers dan ingaat op de aanbiedingen, dan kunnen hun vrienden (die jou waarschijnlijk nog niet volgen) dit zien op hun tijdlijn. Je kan dus met een goede virale aanbieding een immens groot bereik behalen.
Ook dit is alleen maar mogelijk als je een bedrijfspagina hebt. Als jij gebruik maakt van een persoonlijk profiel voor je onderneming, dan kan je hiervan dus geen gebruik maken. Je kan dus geen speciale aanbiedingen doen aan je volgers en hun vrienden. Je bereik wordt ineens veel kleiner om je korting aan te bieden.
4) Profielen zijn gelimiteerd tot 5000 “Vrienden”
Als jij een persoonlijk profiel gebruikt voor je onderneming, dat betekent dit dat je niet al te veel ambities hebt met je bedrijf op Facebook. Je bent namelijk gelimiteerd tot 5000 ‘vrienden’, je bereik is dus gelimiteerd.
Het maakt niet uit of je een startende kleine onderneming bent, welke alles vanop één bureautje doet in het achterkamertje. Elke respectvolle ondernemer heeft ambities, wil groeien met zijn zaak. En elke onderneming moet de kans krijgen om groter te worden dan 5000 vrienden. Kies voor een bedrijfspagina en ga voor 100.000 volgers i.p.v. 5000 vrienden.
5) Een profiel ziet er niet professioneel uit
Ja, je denkt dat iedereen die een ‘vriend’ wordt van je onderneming het niet erg vindt dat jij dit doet via je persoonlijk profiel. De waarheid is echter dat velen dit niet leuk vinden. Vriend worden met de eigenaar van het bedrijf wel, met het bedrijf zelf echter minder.
Het ziet er ook niet professioneel uit. Het heeft geen zakelijk uitzicht. Het lijkt eerder alsof je iets doet, maar je weet niet goed wat. En dat is niet het signaal dat je wil doorgeven aan je klanten en toekomstige klanten.
Voel jij je nu aangesproken omdat je een persoonlijk profiel gebruikt voor je zaak. Je deed om goed te doen, om actief te worden op sociale media. Super, maak er dan nu een bedrijfspagina van en je bent al een stap verder in je sociale marketing strategie.
6) Toegang tot adverteren
Ben nu nog steeds niet overtuigd om dat persoonlijk profiel te veranderen naar een bedrijfspagina voor je onderneming? Dan denk je ongetwijfeld …”Ik weiger om Facebook te betalen met mijn hard verdiende centen!”.
Je denkt misschien dat je meer mensen kan bereiken met je persoonlijk profiel dan met een pagina. En dat Facebook jouw gaat lastig vallen om te adverteren als je een bedrijfspagina hebt. Zou het misschien kunnen dat je ergens dacht je vrienden al je nieuwe berichten zien. Zou jij met je profiel 10% van je vrienden kunnen bereiken? Bewijs het. Oei, dat gaat niet, je hebt geen toegang tot Facebook Inzichten. Je hebt dus helemaal geen cijfers.
Er waren in 2016 maar liefst 60 miljoen Facebook bedrijfspagina’s en 4 miljoen adverteerders
Om maar duidelijk te maken dat je echt, echt, echt moet overstappen naar een bedrijfspagina. Waarom? Ja omdat je kan adverteren. Als je niet bereid bent om te investeren in je onderneming zal je nooit groeien. En geloof me, het is momenteel nergens zo goed en goedkoop als op Facebook om nieuwe klanten te vinden.
Lang geleden vroeg Eelco De Boer me ooit … “Als je 1 euro ergens insteekt, en je krijgt er 2 euro voor terug! Hoeveel maal zou je daar dan een euro insteken?”. Op Facebook behaal je soms resultaten die vele malen hoger liggen dan dit. Ga dus adverteren!
Je kan dit al doen met slechts enkele euro’s per dag. Je kan er voor kiezen om je bedrijfspagina te promoten om zo meer volgers te krijgen. Of bereik al je volgers (i.p.v. 5% van je volgers) door je berichten te promoten. Creëer relevante advertenties om volgers aan te trekken die je kan omzetten in klanten.
De mogelijkheden zijn enorm groot. Adverteren op Facebook kan het verschil zijn tussen een kleine onderneming blijven, of immens groeien en grote winsten zien.
Oh ja, je moet natuurlijk wel eerst een bedrijfspagina hebben. Met een profiel kan je niet adverteren.
7) Privé Instellingen
De meeste mensen op Facebook hebben hun instellingen zo staan dat alleen vrienden hun privé kunnen zien. Dat wil dan ook zeggen dat als zij vriend willen worden met jouw onderneming, die je met een persoonlijk profiel aanbiedt, ze al hun privé gegevens moeten laten zien aan jouw onderneming.
Wees er maar zeker van dat HEEL VEEL mensen geen ‘vriend’ zullen worden van je bedrijf vanwege deze ene reden. Er wordt de laatste jaren veel gewaarschuwd om je privé te beschermen online. En jij gaat nu vragen om dit zomaar te delen op jouw profiel.
Misschien heb jij er zo geen probleem mee om je privé te delen met onbekenden. Maar ik ben er zeker van dat als je een rondvraag zou doen of mensen je sneller zullen volgen als ze de toegang tot hun privé niet aan een onbekende moeten geven. Want vergis je niet, op het moment dat ze interesse tonen in je onderneming ben jij nog steeds een onbekende.
8) De mogelijkheid om ‘Rollen’ te verdelen
Als je gebruik maakt van een bedrijfspagina, krijg je toegang om verschillende rollen toe te kennen aan personen. Als je onderneming gaat groeien kan je sommige taken uit handen gaan geven.
Je gaat bvb iemand aannemen om je promotie en advertenties te doen, of iemand die zorgt voor dagelijks nieuwe relevante content op je pagina. Het is dan handig om de juiste rollen toe te kennen aan de juiste personen
- Live-bijdrager: Kan via een mobiel apparaat live gaan als de pagina.
- Analist: heeft toegang tot alle Facebook Statistieken
- Adverteerder: Kan advertenties maken en plaatsen en heeft ook toegang tot de statistieken.
- Moderator: Kan alles wat een analist en adverteerder kan. En kan berichten beantwoorden in naam van de pagina, alsook reageren op reacties of reacties verwijderen.
- Redacteur: Alles van hierboven, plus berichten plaatsen en aanpassen. Alsook apps toevoegen.
- Beheerder: Alles hierboven, plus zelf rollen toekennen aan nieuwe personen.
Voor veel van de bovenvermelde taken kan je dus later personeel inhuren. Moest het dan ooit eens fout lopen met iemand die je inhuurt, dan kan je gewoon de ‘rol’ verwijderen. De persoon heeft dan geen toegang meer tot je pagina. En kan zo ook nadien geen schade berokkenen aan het imago van je profiel.
Blijf je volharden in een persoonlijk profiel voor je onderneming, dan kan je geen rollen gaan toevoegen. Als je dan iemand gaat inhuren moet je hem of haar je gebruikersnaam en paswoord geven. Dit zijn dingen die je best met niemand deelt.
9) Berichten inplannen
Eén van de mooiste dingen aan een bedrijfspagina is dat je al je content kan inplannen. Ikzelf maak hier immens veel gebruik van. Zowel voor mezelf als voor de ondernemingen waarvan ik de sociale media verzorg.
Deze functie bespaart jou een hoop tijd en maakt het werken op sociale media een pak makkelijker. Ik kan je garanderen dat elke sociale media marketeer hier gebruik van maakt. Je kan je berichten tot 6 maand in de toekomst inplannen. Hierdoor wek je de illusie dat je dagelijks aanwezig bent op sociale media, terwijl je toch tijd hebt voor de andere dingen in je onderneming.
Sommigen zullen je misschien aanraden om via een derde partij (zoals hootsuite) te werken voor je berichten te plannen. Maar voor Facebook zou ik daar zeker geen gebruik van maken. Het is namelijk zichtbaar dat je bericht dan geplaatst is door Hootsuite en niet door jezelf. Voor andere sociale netwerken kan je dit wel gaan doen.
Met een persoonlijk profiel ben je trouwens niet in de mogelijkheid om berichten in te plannen. Je zou trouwens niet weten op welke uren je ze zou plannen want je hebt geen toegang tot je statistieken met een profiel.
10) Je pagina koppelen aan een plaats
Als jij jouw bedrijfspagina goed instelt, kan je een plaats koppelen aan je pagina. Het toevoegen van het adres van je onderneming zorgt er voor dat onder je cover foto je openingsuren zichtbaar worden.
Door je onderneming in te stellen als een plaats, kunnen klanten laten zien aan hun vrienden dat ze bvb in jouw restaurant aan het eten zijn. Dit is de perfecte manier om ervoor te zorgen dat klanten op een organische manier reclame maken voor jouw zaak.
Met een persoonlijk profiel heb je hier geen toegang tot. Je kan alleen maar hopen dat een klant in zijn eigen tijdlijn jouw gaat vermelden met adres. Jammer genoeg, voor zaken met een profiel, gebeurt dit nooit.
11) Alleen Relevante informatie over je onderneming
Deze morgen kwam er op mijn tijdlijn, het is vandaag “Bedrijf X zijn verjaardag”. Stel je maar eens voor hoe raar dit overkomt. Als jij een profiel gebruikt voor je zaak, dan krijgt je zaak ineens een geslacht en verjaardag. Wil je liefst dat jouw zaak een man of een vrouw is?
Als je kiest voor een bedrijfspagina (zoals elke normale ondernemer zou doen) dan kan je een categorie toekennen, een beschrijving toevoegen, producten invoegen, prijzen, datum van oprichting. Geen verjaardag, Geen geslacht.
Als je wil dat je klanten meer te weten komen over je onderneming, dan geef je ze nuttige informatie. Dat kan je enkel met een bedrijfspagina.
12) zakelijk gerelateerde opties
Zoals eerder al vermeld is er een hele lijst van voordelen verbonden aan het hebben van een bedrijfspagina. Sommigen misschien wat kleiner dan andere, maar alles samen maken ze een immens verschil.
Met een bedrijfspagina kan je instellen dat je alleen mensen wil bereiken volgens land en leeftijd. Heel makkelijk als je de plaatselijke fietsenmaker bent. Je hebt er dan geen nut bij om volgers te hebben die 50 km verder wonen.
Met je persoonlijk profiel heb je hier geen invloed hebt. Het zou wel is kunnen dat het grootste deel van je vrienden zo ver weg woont dat ze nooit zullen zaken doen met jou.
13) Gebruik van externe tools
Er zijn enkele geweldige tools beschikbaar die je kunnen helpen om je bedrijfspagina te onderhouden. Deze tools helpen je met het inplannen van berichten, statistieken, wedstrijden en advertenties.
Ik ga hier geen reclame maken voor welke tools er allemaal zijn. Maar weet dat je met een persoonlijk profiel hier geen gebruik van kan maken. Het zou zijn alsof je grond moet vervoeren, maar geen toegang krijgt tot een kruiwagen. Je werk wordt een pak lastiger nu!
14) Voorkom dat je profiel verwijderd wordt
Laat ons even aannemen dat je er in geslaagd bent om de eerste 13 redenen naast je neer te leggen en je onwetend wenst te blijven. Je blijft volharden in je persoonlijk profiel en ziet geen voordelen in een bedrijfspagina.
Dan loop je het risico dat binnenkort je ganse profiel gewoon verwijderd wordt door Facebook. Alles wat je opgebouwd hebt is dan zomaar weg. Gewoon omdat jij niet wou luisteren naar de regels van Facebook.
Als je onderneming iets betekent voor jou, en je het geleverde werk wil behouden. Dan moet je vandaag nog overstappen naar een bedrijfspagina.
Gebruik geen persoonlijk profiel voor zakelijke doeleinden. Wees slim en investeer op de goede manier in je onderneming.
Wat denk jij? Zijn er nog andere voordelen van een bedrijfspagina tegenover een persoonlijk profiel. Deel ze met ons hieronder.