Met meer dan 2 miljard gebruikers is Facebook momenteel één van de grootste platformen waar bedrijven hun producten of service kunnen promoten. Dit is waarom het zo belangrijk is dat je als ondernemer aanwezig bent op op het grootste sociale netwerk ter wereld genaamd Facebook.
Niet alle bedrijven kunnen misschien iets verkopen op Facebook. Maar verkopen is maar een deel van de koek. Je kan als ondernemer Facebook inzetten om je zichtbaarheid en merkbekendheid te vergroten, leads te verzamelen, contact met je klanten, enz.
Het is echter wel zo dat veel ondernemers niet weten hoe ze een goede bedrijfspagina moeten maken, of er gewoon de tijd niet voor nemen. Zeker als ze nog niet echt ervaring hebben met de zakelijke kant van Facebook.
Hieronder (en in de infographic) vind je 20 tips terug die je helpen om je Facebook bedrijfspagina te verbeteren en optimaliseren.
1) Geef zoveel mogelijk informatie
Het allereerste wat je moet doen om je bedrijfspagina optimaal te krijgen is zorgen dat je alle informatie over je bedrijf voorziet. Doe dit dan ook voor dat je andere dingen gaat aanpassen.
Jouw bedrijfsinformatie is een belangrijk deel van je pagina. We denken dan aan een beschrijving van je onderneming, email, telefoonnummer, website, adres, enz… Dit zorgt ervoor dat gebruikers die jouw pagina bezoeken jou makkelijk kunnen contacteren als ze interesse hebben in jouw product of service.
2) De pagina header
Kies voor een passende header. Jouw pagina header is het eerste wat bezoekers zien als ze op je pagina komen. En je weet wat ze zeggen over een eerste indruk maken! Zorg er dan ook voor dat je header meteen duidelijk maakt waar je pagina voor staat.
Heb je een echte winkel, dan zou je een foto van de voorgevel van je winkel kunnen gebruiken als header (als je daaraan kan zien in welke branche je zit tenminste). Je kan ook de header van je website overnemen, zorg dan wel dat je even de afmetingen aanpast (0000 x 0000).
Heb je geen gepaste header? Surf dan even naar Fiverr.com, daar kan je al voor 5 dollar een header laten maken. Je zoekt op “Facebook header” en je kiest iemand die voor enkele dollars jouw header wil aanmaken. Denk even na over hoe je header er moet uitzien en geef deze info door. Meestal heb je binnen enkele dagen een mooie aangepaste header.
3) Gebruik een gepaste profiel foto
Naast je header, staat je profiel foto te blinken. Ook hier is het van belang dat je een herkenbare foto gebruikt. Gaat je pagina over jouw als persoon, dan kan je best een foto van jezelf gebruiken. Vertegenwoordigd de pagina een bedrijf, gebruik dan het logo.
Het is belangrijk dat mensen je profielfoto associëren met je onderneming. Als ze zijn je berichten meteen herkenbaar. Als mensen het gevoel hebben jou te kennen, zullen ze jou ook meer vertrouwen. En vertrouwen is wat voor verkopen zorgt.
Houd er wel rekening mee dat je profielfoto op je pagina in een vierkant getoond wordt, maar dat je profielfoto op je berichten in een cirkel getoond wordt. Je kan dus best even kijken of je foto ook op je berichten duidelijk is. Zo niet, dan dien je deze even aan te passen.
4) Facebook draait rond interactie
Versterk je relatie met je volgers door de dialoog aan te gaan met je volgers en klanten. De beste manier om dit te doen is simpelweg door vragen te stellen? Vervolgens ga je dan ook reageren op de reacties in de vragen.
Je gaat eigenlijk chatten met je volgers in de commentaren van je bericht. Je laat hierdoor aan je volgers zien dat er achter de pagina ook een persoon zit, waardoor het vertrouwen weer groeit. Ook geeft Facebook de voorkeur aan berichten waar veel interactie gebeurt, deze worden dan aan meer personen getoond.
Door zelf veel te reageren op de reacties van je berichten, zal de onderneming achter de pagina veel menselijker overkomen. Mensen houden van hiervan, het geeft hun een vertrouwensgevoel. Wederom, meer vertrouwen = meer verkopen.
5) Betrek je publiek
Deze tip loopt een beetje in de lijn van de vorige tip 4. Zorg dat je publiek betrokken raakt bij je pagina. Het is niet belangrijk hoeveel pagina likes je hebt, wel hoeveel interactie er rond jouw pagina gebeurt. Hoe betrokken is jouw publiek?
Wil je gaan adverteren? Steek dan je geld in het adverteren van je berichten, niet in pagina-likes. Enige uitzondering is voor een nieuwe pagina die nog geen likes heeft, adverteer dan tot je minstens een 300-tal likes hebt (afhankelijk van je branche en concurrentie). Ben je een lokale onderneming? Ga dan voor bereik in jouw omtrek.
Probeer content te creëren welke je publiek niet alleen leuk vindt, maar waar ook reacties op gegeven worden. Een hogere interactie op je pagina zorgt voor meer weergaven van je berichten.
6) Wees visueel!
De gemiddelde sociale media gebruiker liked vooral afbeeldingen en video’s. Met visuele content grijp je makkelijker de aandacht van de gebruiker vast. Wist je bvb dat video’s 135% meer bereik halen dan gewone berichten?
Extra tip: Ga je video’s ondertitelen. 85% van de Facebook gebruikers zet zijn geluid af terwijl ze op Facebook zitten. Als jij dan geen ondertitels gebruikt, zal je niet de aandacht kunnen trekken en zal je dus 85% van je kijkers mislopen.
Ondertitels plaatsen kan je vrij makkelijk in YouTube. We plaatsen hier binnenkort een extra video over het toevoegen van ondertitels op YouTube, je kan dan meekijken over onze schouders hoe wij het doen.
7) Plaats afwisselende content
Zoals het met alles in leven is, zorg voor afwisseling. Plaats een variatie aan berichten op je bedrijfspagina. Je kan afwissel tussen berichten, foto’s, quotes, polls, notities, enz. Je kan ook links plaatsen naar andere gerelateerde websites, zolang ze geen rechtstreekse concurrentie zijn voor jou kan het geen kwaad.
Zorg er wel altijd voor dat al je berichten gerelateerd zijn aan je branche. Er is materiaal genoeg te vinden op het wereldwijde web om voor voldoende afwisseling te zorgen en toch relevant te zijn. Je geeft lezers dan een reden om je pagina te blijven volgen.
8) Wees specifiek
Bij het lezen van de eerste zin zou de gebruiker al meteen moeten weten waarover je post gaat. Bekijk de eerste zin dan ook als de titel van je bericht. Korte berichten worden over het algemeen meer gelezen. Wat echter niet wil zeggen dat je geen lange berichten mag plaatsen.
Ga je lange berichten plaatsen, zorg dan dat ze echt super nuttige en gerelateerde informatie bevatten. Ga niet zomaar eender wat beginnen vertellen wat mensen niet interesseert. Wees specifiek.
9) Hoeveel berichten plaats je per dag
Hier is men nog steeds niet zeker van. Het hangt vooral af van je branche. Sommige experts raden aan om 2 tot 4 maal per dag iets te plaatsen op je bedrijfspagina. Als je meer gaat plaatsen ga je misschien spammerig overkomen.
Het is natuurlijk allemaal relatief als je weet dat slechts 3% – 5% van je volgers je berichten te zien krijgen. Het is in mijn ogen dan ook niet echt mogelijk om te veel te plaatsen.
Kijk voor jezelf wat je kan. Hoeveel relevante content heb je? Hoeveel tijd wil je besteden aan Facebook? Ben je bereid om Facebook uit te besteden aan anderen?
Test ook gewoon wat voor jouw publiek de beste frequentie is. Plaats je 5 berichten per dag en krijg je op allemaal leuke reacties en likes? Blijf dit dan vooral doen. Probeer voor je eigen uit te maken wat jouw ideale frequentie is.
10) Wees behulpzaam
Wat is de beste manier om behulpzaam te zijn? Door waarde te geven aan je volgers. Probeer altijd berichten te maken die waarde geven aan je bezoekers.
Je volgers liken jouw pagina omdat je waardevolle informatie geeft aan hun. Niet omdat ze jou graag zien, maar wel om de relevante berichten die je plaats. Als jij geen meerwaarde kan betekenen voor je volgers, dan is er voor hun geen reden meer om jouw nog te volgen.
Het nieuwsoverzicht van je volgers zit nu al bomvol gepropt. Zorg dan ook dat jouw berichten hun plaats verdienen hun tijdlijn.
11) Wees eerlijk
Eerlijkheid duurt het langs! Ook op sociale media is dit zo. Gebruikers stellen het op prijs als je eerlijk bent, maar zullen je ook haten als je gaat liegen tegen hen. Je geeft hen dan een goede reden om je Facebook bedrijfspagina niet meer leuk te vinden.
12) Blijf volhoudend
Jij, als eigenaar van jouw bedrijfspagina, hebt de taak om je volgers op regelmatige basis te voorzien van de informatie die ze nodig hebben. Je fans hebben je pagina leuk gevonden omdat ze jouw berichten interessant vonden, of omdat ze je onderneming leuk vinden.
Als ze echter niets meer horen van jou, dan verdwijnt ook de interesse. Ken je het gezegde “uit het oog, uit het hart”? Dit is net zo op Facebook. Zorg er dus voor dat je blijft volhouden en op regelmatige basis je volgers kan voorzien van nieuwe informatieve berichten.
13) Bewaak je pagina
Hiermee bedoelen we dat je moet zorgen dat je een propere pagina behoud. Zorg dat bezoekers voldoende ruimte hebben om te reageren of foto’s te plaatsen, maar let er dan vooral op dan er niet gespamd word op je pagina.
Je moet dan wel zeker de spam verwijderen, maar ga niet zomaar negatieve reacties verwijderen. Je kan beter omgaan met deze reacties. Probeer te weten komen waarom er die negatieve reactie was. Zoek oplossingen, biedt desnoods je verontschuldigingen aan.
Door te reageren op negatieve commentaren en samen naar oplossingen te zoeken, krijgt je bedrijfspagina opnieuw een meer menselijk gevoel. Ze zien de persoon achter de pagina wederom.
14) Blijf up-to-date
Facebook verandert constant, de ene update is nog maar net ingevoerd of ze zijn de volgende update al aan het testen. Het is aan jou om op de hoogte te blijven van deze updates en indien nodig je pagina aan te passen.
Zo was er onlangs een update waar je profielfoto bij een bericht van een vierkant naar een cirkel verandert was. Dat betekende dus dat sommige logo’s van bedrijven niet goed zichtbaar waren in die cirkel. Aanpassen is dan de boodschap.
Het is trouwens nooit slecht om eens op te zoeken hoe je het best je Facebook bedrijfspagina kan optimaliseren om je publiek te beste ervaring te geven.
15) Automatiseer niet alles
Je kan bij Facebook je berichten inplannen om het zo allemaal wat makkelijker te maken. Zo hoef je niet elke dag opnieuw tijd te steken in je pagina. Wij raden zeker aan om van deze functie gebruik te maken. Maar …
We raden je ook zeker om wel dagelijks aanwezig te zijn op je pagina. Plaats soms wat spontane berichten op je pagina. Door dagelijks aanwezig te zijn ga je ook veel sneller kunnen reageren op reacties van je volgers.
Door niet aanwezig te zijn, gaan je jezelf vervreemden van je pagina. Ik zie het regelmatig gebeuren bij ondernemers. In begin zijn ze elke dag actief bezig, maar na verloop van tijd vermindert dit, tot het zelfs zo ver komt dat ze een inactieve pagina hebben waar ze één keertje per maand iets op plaatsen. Resultaat? Geen likes meer, geen reacties meer, je bestaat niet meer.
16) Verzorg je schrijven
Daarmee bedoelen we dan vooral, schrijf zonder fouten. Lees je bericht na voor je het plaatst. Twijfel je aan de schrijfwijze van een woord? Zoek het dan even op in Google. Het duurt slechts enkele seconden, maar je komt wel professioneel over.
Bedenk dat je pagina en de bijbehorende berichten het uitstalraam is van je onderneming. Een bericht vol schrijffouten geeft de indruk dat je onderneming slordig is, terwijl je net kwaliteit wil uitstralen.
17) Gebruik Facebook Inzichten
Wil je interactie met je publiek krijgen! Dan is het belangrijk dat je jouw publiek kant. Weet waar ze wonen, wat ze leuk vinden, zijn het vooral mannen of vrouwen, wanneer zijn ze online, en ga zo maar door.
Al deze dingen kan je terugvinden bij je Facebook Inzichten en de Statistieken van je pagina. Neem de tijd om deze 2 functies eens goed te bestuderen. De tijd die je hieraan besteedt, verdien je nadien dubbel en dik terug als je content gaat maken.
18) Koester elke like
Elke like die je organisch verkregen hebt is belangrijk voor je onderneming. Behandel je likes alsof ze kopende klanten zijn. Als ze jou leuk vinden zal de interactie op je pagina ook stijgen. Hierdoor stijgt je edge rank weer en zullen je publicaties sneller getoond worden in het nieuwsoverzicht van je volgers.
19) Ga adverteren
Adverteren is tegenwoordig bijna een must geworden om je content tot bij je doelgroep te krijgen. Zeker voor pagina’s die nieuw zijn is adverteren de ideale manier om meteen mee te spelen.
Je kan al voor enkele euro’s per dag goede resultaten halen met adverteren. Het is wel belangrijk dat je niet zomaar gaat adverteren. Maak eerste je huiswerk, vindt de beste doelgroep en wees relevant.
Ben je financieel nog niet in staat om te adverteren, probeer dan toch om in de toekomst hier enig budget voor te voorzien. Lees hier meer over succesvol adverteren op Facebook link naar 6 stappenplan.
20) Promoot je berichten
Als je een bericht publiceert, geeft Facebook jou meteen de kans om dit te promoten door onderaan je content een knop ‘bericht promoten’ te plaatsen.
Ja deze knop is makkelijk, nee je mag dit niet zomaar doen.
Veel ondernemers maken de fout door hier gewoon op klikken, een budget van 5 euro per dag in te stellen, en laat maar lopen die advertentie. Deze manier gaat vooral veel geld kosten zonder echte resultaten te verkrijgen.
Hoe kan je dan wel deze knop in je voordeel laten werken? Door op voorhand doelgroep aan te maken die je wil bereiken. Dit kan je doen in de functie “doelgroepstatistieken”. Heb je hier geen ervaring mee, lees dan zeker eerste deze post bericht over doelgroepstatistieken
Eénmaal je jouw doelgroep hebt ingesteld, kan je deze selecteren als je jouw bericht wil promoten. Hiermee bereik je tenminste de personen die effectief interesse hebben in jouw product of dienst. Je zal dan veel betere resultaten behalen met hetzelfde budget.
Besluit:
Facebook is momenteel, zonder enige twijfel, de beste manier om bekendheid te vergaren voor jouw onderneming. Ook voor het behalen van leads en verkopen is Facebook uniek. Geen enkel platform kan dezelfde succesvolle resultaat bieden als Facebook.
Met deze 20 tips zal je zeker een heel eind komen om het meeste uit je Facebook campagne te halen.
Wil jij liever de tijd buiten je onderneming doorbrengen met je gezin? Dan is het misschien ideaal voor jou om Facebook uit te besteden. Hierbij kunnen wij je helpen zodat jij toch een actieve bedrijfspagina kunt hebben, zonder dat je er kostbare tijd moet insteken.