fbpx
Ga naar de inhoud
24 Facebook tips voor kleine en grote ondernemers
Home » 24 Facebook Tips voor Kleine en Grote Ondernemers

24 Facebook Tips voor Kleine en Grote Ondernemers

    Deze Facebook tips zullen er voor zorgen dat je meer  bezoekers gaat krijgen op je Facebook bedrijfspagina. Het toepassen van slechts enkele van deze tips op je Facebook marketing strategie, zal er al voor zorgen dat je meer interactie en betrokkenheid zult krijgen op je berichten.

    Facebook is zonder twijfel het grootste online platform, en dus ook enorm belangrijk als marketing kanaal voor iedere ondernemer, van de allerkleinsten tot de allergrootsten. Denk eraan dat al je concurrenten aanwezig zijn op Facebook. Maar, als je deze Facebook tips gaat toepassen ben je al een stap vooruit op je concurrentie.

    Het is ook het platform waar je advertenties en je advertentiebudget het meest tot zijn recht komt.  Er zullen zeer weinig mediums zijn welke opgewassen zijn tegen de databank van Mark Zuckerberg. Hierdoor is Facebook super effectief om gericht te adverteren zodat je voor een minimum aan geld een maximum aan geïnteresseerde klanten kunt vinden.


    Facebook mark zuckerberg


    Overzicht Facebook Tips:


    De kracht van het Facebook Algoritme.
    Scoren met het Puntensysteem van Facebook.
    Inzetten van Facebook Live voor meer zichtbaarheid.
    4 Facebook Live Tips voor beter video’s.
    Links naar je website in Facebook commentaren! Wel of niet goed?
    Afbeeldingen ontwerpen voor betere Facebook berichten.
    Tips voor afbeeldingen die de aandacht trekken van de gebruiker.
    Waarom een Facebook groep soms beter is dan een pagina.
    Je bereik verhogen met Facebook evenementen!
    Welke content kan ik best plaatsen op Facebook?
    Ontdek de beste manieren om je content te verspreiden!
    Waarom je onderneming ook een persoonlijk karakter moet hebben.
    Welk is het beste tijdstip om iets op Facebook te plaatsen?
    Het nut van een content kalender voor je sociale media strategie.
    Hoe je Facebook publiek laten groeien anno 2018!
    Ontdek wat een goede Facebook pagina allemaal moet hebben.
    Wat te doen om nog meer likes op je pagina te krijgen?
    Tips om je Facebook pagina ook offline te promoten.
    Waarom en vooral hoe je moet adverteren op Facebook!
    Betalen voor meer zichtbaarheid met de knop ‘promoten’! Wel of niet doen?
    De advertentie manager leren gebruiken om geld te besparen.
    Het spel spelen volgens de Facebook regels, of toch een beetje.
    Waarom je als ondernemer altijd moet kiezen voor een bedrijfspagina!
    Besluit van al deze Facebook tips.

    Laten we eerst eens kijken hoe Facebook te werk gaat. Om meer bezoekers te krijgen op je Facebook pagina, is het belangrijk dat je de werking van Facebook begrijpt. Onze eerste Facebook tip gaat dan ook over het algoritme van Facebook.

    Heb je nu geen tijd om dit allemaal te lezen? Download dan snel de .pdf versie om het op een later tijdstip te lezen.


    Het Facebook Algoritme

    Wanneer men spreekt over het Facebook algoritme, dan spreekt men eigenlijk over een aantal computers die bepaalde berekeningen uitvoeren om te zien of jouw Facebook bericht het waard is om in het nieuwsoverzicht van een gebruiker te verschijnen.

    Het Facebook algoritme is in het leven geroepen omdat er teveel berichten zijn om te laten zien in het nieuwsoverzicht. Het nieuwsoverzicht is overbevolkt en we zouden nooit alle berichten kunnen zien, zelfs al zouden we een hele dag lang op Facebook zitten.

    Hierdoor missen we teveel berichten van onze vrienden, missen we belangrijke updates van onze familie, zien we berichten van pagina’s die ons minder interesseren en zien we de echte interessante berichten niet. Daarom werd het Facebook algoritme in het leven geroepen.

    De reden hiervoor is heel simpel! Voor Facebook ben jij het product. Facebook verkoopt jouw tijd en gegevens aan adverteerders. Dat betekent dat ze moeten weten wat jij leuk vindt (en ze hebben veel geld geïnvesteerd in technologie welke kan voorspellen wat jij leuk kunt vinden) en dat betekent ook dat ze ervoor moeten zorgen dat jouw tijd op Facebook de moeite waard is om te blijven.

    “Facebook wil dat jij blijft scrollen! Dat betekent dat ze jou altijd interessante en relevante dingen moeten laten zien.”

    Daarom heeft Facebook de Edgerank uitgevonden om ons nieuwsoverzicht samen te stellen.  Hoe meer betrokkenheid je hebt (zoals likes, reacties, kliks, shares, enz…), des te meer het leert over jou. Een edge is eigenlijk elke interactie die door jouw gecreëerd wordt op Facebook.

    Houd in gedachten dat Facebook, net zoals Google, ons nooit helemaal uitgelegd heeft hoe hun algoritme werkt (anders konden we het spel makkelijk meespelen). Onze kennis is dus gebaseerd op eerdere case studies en van marketeers die informatie delen over wat bij hun goed of slecht werkte.

    Facebook EdgeRank Algoritme bepaalt hoe populair jouw content is


    Je kan in detail zien hoe het Facebook algoritme werkt in een blogbericht dat we eerder al geschreven hadden – Het Facebook algoritme uitgelegd voor Marketeers.

    Het grootste probleem voor bedrijfspagina is echter dat de zichtbaarheid van onze pagina’s veel kleiner is dan van persoonlijke pagina’s. Zeker nu Facebook hun nieuwste update (Facebook Zero) uitgerold heeft, waarbij berichten van vrienden en familie voorrang krijgen in de tijdlijn. Gevolg is dat je berichten van je bedrijfspagina helemaal achteruit geduwd worden en bijna geen betrokkenheid meer krijgen(en Facebook weet natuurlijk dat de meeste bedrijven bereidt zijn om te betalen om weer zichtbaar te worden).

    Dit wilt zeggen dat je als onderneming harder zal moeten werken om allereerst al op te vallen bij hun publiek. Als dat publiek dan jouw pagina leuk gaat vinden, zal je opnieuw harder moeten werken (of ervoor betalen) om ervoor te zorgen dat jouw volgers je content zien en er interactie mee hebben.

    En alsof dit nog niet genoeg is, moet je ook nog eens harder werken om je publiek te behouden. Om te weten wat ze leuk vinden en interessant vinden en ervoor te zorgen dat ze je ook in de toekomst gaan blijven volgen.

    Klinkt alsof het veel werk is? Daarvoor dienen de 24 Facebook tips die ik nu met je deel. Om al het harde werk wat te verlichten.


    Het Puntensysteem van Facebook

    Het belangrijkste dat je moet weten over het algoritme is dat het werkt met een soort puntensysteem. Hoe meer punten je scoort, hoe meer mensen jouw content te zien krijgen. Meer mensen die het zien leveren weer meer punten op en zo ga dingen ‘viraal’.

    Dus om te zorgen dat de berichten van jouw pagina gezien worden door je volgers, moet je zorgen dat ze de nodige punten krijgen. Gelukkig kan je zelf ook een handje helpen om de nodige punten te verkrijgen.

    Je kan dit doen door zelf actief betrokken te zijn met alles wat punten voor je bericht oplevert. Ga elk antwoord leuk vinden en reageer ook op elk antwoord, zelfs al is het gewoon een bedankje. Probeer ook de persoon te taggen in je reactie (door een @ symbool voor de naam te zetten) zodat ze zeker zien dat jij hun vermeld hebt. De kans wordt dan groter dat ze weer voor extra interactie zorgen.

    Het Facebook puntensysteem voor content hoger te rangschikken
    Hoe meer punten jouw content krijgt, des te hoger het zal gerangschikt worden


    Het is ook belangrijk dat je deze punten zo snel mogelijk krijgt na het plaatsen van je bericht. De kans bestaat dat als je na 20 minuten nog steeds geen punten gescoord hebt, Facebook gaat beslissen dat je content waardeloos is omdat niemand het leuk vindt. Facebook zal dan je bericht gaan verbergen voor andere volgers omdat het toch niet interessant is.

    “Het is dus jouw taak om ervoor te zorgen dat mensen betrokken geraken met je bericht. Ervoor te zorgen dat ze het leuk vinden, dat ze reacties gaan plaatsen en dat ze jouw bericht gaan delen met hun vrienden. “

    Dit is ook de reden waarom bedrijven altijd vragen stellen in hun berichten. Of jou vragen om iemand te taggen, of te delen met iemand waarvan je denkt dat hij/zij het bericht ook leuk vindt, jou vragen om met een emoticon te stemmen (een emoticon levert meer punten op dan een gewone vind-ik-leuk duim).

    (Maar… weet dat het eigenlijk tegen de regels is van Facebook als je gaat vragen aan mensen om jouw berichten te delen. We komen later nog terug op dit onderwerp).


    Facebook Video

    Facebook maakt er geen geheim van dat ze de positie van YouTube willen overnemen. Video is namelijk het meest populaire medium voor mensen die online afleiding zoeken.

    Als Facebook de grootste wil worden op de video markt, dan moet Zuckerberg en zijn vrienden ervoor zorgen dat veel mensen video’s uploaden naar Facebook. En voor deze reden werd Facebook Live in gebruik genomen. Bovendien krijgen Facebook Live video’s meteen zichtbaarheid in het nieuwsoverzicht, hier wordt de puntentelling van het algoritme niet toegepast.

    quote Mark Zuckerberg Facebook video


    Video’s worden, in tegenstelling tot je berichten, meteen in de kijker gezet door Facebook. Ze worden actief gedeeld in de nieuwsoverzichten van je vrienden en volgers. Facebook weet dat dit het type content is wat mensen leuk vinden.

    Een makkelijke manier om je slapende volgers weer wakker te krijgen, of zelfs nieuwe volgers te vinden, is door je tekstbericht te vervangen door een 10 tot 15 seconden durende video.

    Facebook Live Tips!

    – Moderne media gebruikers zijn het gewoon om onprofessionele video’s te bekijken, zelfs op professionele nieuwssites waar soms evenementen gefilmd zijn met een smartphone. Je hebt dus geen speciale materialen nodig om succesvolle video’s te maken.

    – Het is zelfs zo dat dure professioneel uitziende video’s minder betrokkenheid krijgen omdat mensen ze meteen gaan linken aan reclame. Jij bent dan ongetwijfeld een rijk bedrijf dat geld genoeg heeft om dure video’s te maken, en daar hebben ze geen interesse in.

    – Zorg ervoor dat je altijd toestemming krijgt om iemand anders te filmen. Zeker als er minderjarigen rond lopen, heb je toestemming van de ouders nodig.

    – De meesten onder ons zijn bang om voor de camera te komen. Maar je moet eraan denken dat mensen komen om zaken te doen met jou, en niet met je logo. Even knop omdraaien en gewoon voor die camera gaan staan dus.

    Links naar je Website in Facebook Berichten

    Denk eraan dat Facebook ook zijn inkomsten wil verzekeren, en ze behalen die vooral via adverteerders welke betalen om gezien te worden. Ze vinden het dus niet leuk als je de hele tijd links naar jouw website gaat plaatsen in de commentaar van berichten. Ze zullen je dan minpunten toekennen.

    Echter, soms is het nodig dat je mensen naar een website pagina moet sturen om je bericht kracht bij te staan. Hoe los je dit probleem dan op?

    Je neemt de website link en plaatst deze als eerste commentaar in je bericht meteen nadat het bericht gepubliceerd is. In je bericht zeg je tegen de gebruiker dat er onderaan bij de commentaar een link terug te vinden is naar de gewenste pagina. Door deze tactiek te gebruiken vermijd je minpunten, je bericht krijgt zelfs pluspunten want veel mensen zullen klikken op je commentaar, wat extra punten oplevert.

    links naar je website in je eigen Facebook bericht commentaren plaatsen
    Plaats een link naar de desbetreffende pagina van je website in de commentaren van je bericht


    Je hoeft ook niet bang te zijn dat je link in het niets verdwijnt als er heel veel commentaar geplaatst wordt bij je bericht. De commentaren worden meestal in chronologische volgorde geplaatst door Facebook, zolang jij zorgt dat je als eerste reageerde zal je steeds bovenaan te zien zijn.

    Ontwerpen van Facebook Berichten

    De volgende tip is weten hoe belangrijk het gebruik van grafische ontwerpen zijn op Facebook. Als je kijkt naar je eigen nieuwsoverzicht, de meesten scrollen er snel door heen tot ze iets tegen komen dat hun doet stoppen met scrollen. Een afbeelding die opvalt!

    Facebook weet dit en zal daarom sneller berichten delen met foto, dan berichten zonder foto. Gebruikers zijn ook sneller geneigd een bericht te lezen waar iets visueel bij is. Om zelf te zorgen voor enkele mooie opvallende afbeeldingen zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar op het wereldwijde net.

    Enkele nuttige tips voor je afbeelding in je Facebook berichten

    – Canva is een gratis hulpmiddel waar je op maat gemaakte templates vindt voor de verschillende sociale media kanalen. Zoals bvb templates voor Facebook berichten, cover afbeeldingen, evenement headers, enz…

    Canva is een gratis hulpmiddel voor content op sociale media
    Met Canva kan je gratis professionele content maken voor je Facebook berichten


    – Je kan er kiezen uit verschillende gratis ontwerpen of zelf een afbeelding ontwerpen. Je kan een logo of productfoto’s uploaden en daar tekst of iconen aan toevoegen. Het hoeft er niet helemaal niet uit te zien als een professionele foto.

    – Ben je zelf fotograaf, denk er dan aan dat mensen het liefst kijken naar foto’s van andere echte mensen. Kies ook voor goede foto’s, waar de belichting goed is en de compositie correct is. Denk er ook aan dat Facebook de foto cropt op maat van het bericht of header.

    – Plaats geen foto’s van mensen in zakelijke outfit. Geen zakenmensen in kostuums. Probeer een beetje leven in je foto te verwerken. Gebruik ook je tekstbericht om aan de mensen duidelijk te maken wat er op de foto gebeurt. M.a.w. zorg dat je tekst en foto overeen komen.

    – Je kan ook stock foto’s gebruiken, maar doe dit maar af en toe. Gebruikers beginnen deze foto’s te herkennen en leggen al sneller de link naar betaalde advertenties. Het gebruik van professionele foto’s kan dus wel een het tegenovergestelde effect hebben op je Facebook berichten.

    Facebook Pagina V.S. Facebook Groep

    Soms zijn er ook andere manieren om zichtbaar te zijn in het Facebook algoritme, zelfs zonder een bedrijfspagina te hebben. Facebook beschikt over veel mogelijkheden welke soms beter geschikt zijn voor jouw onderneming of de branche waarin je actief bent.

    Zo zijn er bvb bepaalde sportploegen en adviseurs die gebruik maken van een Facebook groep. Voor deze branches heeft een groep meer voordelen dan een pagina. Om te beginnen hebben groepen geen algoritme! Gebruikers krijgen een melding over nieuwe berichten en de commentaren zijn privé waardoor mensen sneller durven reageren.

    facebook pagina VS facebook groep


    Het is een goede manier om te bouwen aan een groep met mensen die interesse hebben in jouw onderneming of product en waarmee je een relatie kunt opbouwen. Zorg gewoon dat je hen veel waardevolle informatie en advies geeft, zodat ze jou (en je product) helemaal vertrouwen.

    Het gebruiken van een Facebook evenement

    Net zoals bij groepen, kan het ook interessant zijn om een facebook evenement op te starten. Als gebruikers zeggen dat ze ‘gaan’ of ‘geïnteresseerd’ zijn, dan zal Facebook dat delen met al hun vrienden.

    Dit heeft natuurlijk allemaal te maken met het feit dat Facebook de plaats wil worden waar we alles doen, waaronder onze agenda delen met onze vrienden. Zo besteden we ook meer tijd aan Facebook!

    Ander pluspunt is dat als je op de laatste moment iets communiceert in een Facebook evenement, de deelnemers hier een melding van krijgen. Terwijl als je dit zou doen op een Facebook bedrijfspagina, het algoritme ervoor zorgt dat niet al je volgers deze communicatie te zien krijgen.

    Laten we het nu eens hebben over de content die je gaat plaatsen op Facebook.

    Wat te plaatsen op Facebook?

    Zodra je als beginner een beetje wegwijs bent op je eigen Facebook pagina, is meestal de volgende kwestie wat je er op gaat zetten. Terwijl het eigenlijk helemaal zo moeilijk niet is.

    De beste manier om te beginnen is om gewoon waardevol te zijn. Probeer in het begin niet teveel tijd te steken in grappig te zijn of te er bovenuit te willen steken. De beste aanpak voor alle online content is gewoon waardevol zijn, je publiek helpen een probleem op te lossen, informatie te geven, tips te delen, gewoonweg alles wat nuttig is voor je publiek.

    “Geef en gij zult ontvangen!”

    Om dat te doen moet je eerst wat onderzoek doen en op zoek gaan naar wat je publiek wil krijgen van jou. Probeer te weten te komen wat de meest voorkomende problemen zijn in jouw sector, welk zijn de meest gestelde vragen over je product, wat zoeken mensen vooraleer ze bij jou zouden terecht komen.

    Een ideaal gratis hulpmiddel om deze dingen te weten te komen is Answer The Public. Deze tool verzamelt alle data uit Google om te weten welk de meest gestelde vragen zijn over eender welk onderwerp. Het enige wat jij moet doen is deze vragen beantwoorden en deze omzetten in een Facebook bericht, Live video of blogbericht en je bent al halverwege een succesvol Facebook bericht.

    Answer the public - een hulpmiddel voor nieuwe onderwerpen om content te creëeren
    ‘Answer the public’ is een ideaal hulpmiddel om gerelateerde onderwerpen te vinden om nieuwe content te maken


    Deze tool werkt ook in het Nederlands en is dus uitermate geschikt om nieuwe onderwerpen mee te vinden. Probeer answer the public ook zeker eens in het Engels, je zal wederom een boel nieuwe onderwerpen vinden.

    De Beste Manier om Content te Delen op Facebook

    De “delen” knop die je op Facebook berichten ziet lijkt de makkelijkste manier om je pagina van content te zien. Je zoekt gewoon content die andere personen interessant vinden en deelt deze op je pagina. Makkelijk, juist?

    Fout. Waarom? Het Facebook algoritme!


    Facebook weet wanneer gebruikers bepaalde content al gezien of geliked hebben. Als jij dan dezelfde doelgroep aanspreekt, wil Facebook vermijden dat ze dezelfde content opnieuw zien. Ze zullen jouw gedeeld bericht dus naar de achtergrond verwijzen om dubbele content te vermijden.

    Nu, dat betekent niet dat het delen van content een slecht idee is. Het is zelfs een goede manier om je volgers te voorzien van kwalitatieve informatie. Het helpt je ook om een band op te bouwen met eventuele aanverwante ondernemingen waarvan je het bericht deelt.

    Maar, gebruik liever deze tips om content te delen zonder minpunten te krijgen van het Facebook algoritme:


    – Allereerst, gebruik de ‘delen’ knop niet! Ga in plaats daarvan naar de website en kopieer zelf de link. Ga dan naar je eigen pagina en begin gewoon een nieuw bericht.

    – Ik weet dat ik gezegd heb om niet zomaar overal je links in commentaren te gaan plaatsen, maar je kan het ook zo doen dat het bijna niet opvalt. Verwerk je link in een langer bericht waardoor Facebook denkt dat de kans dat gebruikers worden weggelokt miniem is.

    – Door zelf de link van een website te kopiëren, krijg je soms een kruisje te zien rechts bovenaan de foto. Dat wil zeggen dat deze automatisch gegenereerd wordt via de foto die op de site gebruikt wordt. Dit wil ook zeggen dat je in veel gevallen deze foto kunt vervangen door een foto die je zelf kiest welke meer aandacht trekt. De link die je in de tekst plaats zal dan nog altijd klikbaar zijn voor je publiek.

    – Denk eraan dat de organisatie misschien niet weet dat je hun content gedeeld hebt (maar je wil wel dat ze het weten!). Dus zorg je ervoor dat je hun tagt door het symbool @ gebruikt voor hun naam. Dit werkt echter alleen als jij hun pagina reeds leuk vindt.

    het taggen van een organisatie of Facebook pagina in je Facebook bericht kan voor een tijdelijke verhoogde zichtbaarheid zorgen


    Dit lijkt misschien allemaal veel werk, maar bekijk het zo. Nu plaats jij de content waardoor  je hoger gaat scoren in het algoritme. Waar je eerst bvb maar 2 mensen zou bereiken, krijgen nu 20 of 40 mensen je content te zien.

    Als je dus de tijd gaat nemen om content te plaatsen, kan je beter dat extra tandje bijsteken en het juist doen!

    Hoe een Onderneming toch Persoonlijk kan zijn op Facebook

    Het is als onderneming belangrijk om steeds relevant en waardevol te zijn. Maar je mag niet vergeten dat je publiek op Facebook eigenlijk wat rondhangt. Ze delen graag dingen waarmee ze lachen, huilen of waar ze boos voer worden.

    “Om conversatie te maken met je publiek, moet je er uitzien zoals je publiek”

    Afhankelijk van het soort onderneming zijn er allerlei manieren om menselijker over te komen als onderneming. Zelfs de meest serieuze onderneming kan altijd wel een leuker inzicht vinden over hun zaak.

    Zo kan je bij Days of the Year ontdekken of er op bepaalde dagen iets gevierd wordt wat jij kan gebruiken om een wat losser Facebook bericht te maken. Je vindt er dagen waarop altijd wel iets gevierd wordt, soms plaatselijk maar ook veelal wereldwijd.

    'Days of the year' - hulpmiddel voor nieuwe content op sociale media
    ‘Day’s of the year’ is een uitstekend hulpmiddel voor nieuwe content op je Facebook pagina


    Zo hebben kledijwinkels in het verleden al gebruikt gemaakt van ‘Lazy Day’ (luie dag) om pyjama’s te verkopen, of bouwfirma’s die de ‘dag van de zandkastelen’ gebruiken om hun machines te promoten. De truc is om er even over na te denken en het in te plannen.

    Ja, dit kan weer wat saai lijken en wat tijd in beslag nemen. Maar wil je boven de concurrentie uitsteken met goede content? Dit soort dingen maken het verschil tussen succesvol zijn online of aanwezig zijn online.

    Kies gewoon enkele dagen uit elke maand/jaar die mogelijk een link kunnen zijn naar je onderneming of branche en maak er een leuk bericht mee. Voor je het weet hoef je nooit meer op zoek te gaan om wat minder zakelijke berichten te verwerken in je sociale media strategie.

    Maak zelf jouw Day's of the year kalender aan


    En als je nog problemen hebt met andere elementen van een sterke online personaliteit, zijnde het vertellen van je achtergrond, motivatie uitstralen of het laten zien van achter-de-schermen content. Neem dan deel aan één van de  vele “30 dagen sociale media” uitdagingen is een uitstekende manier om je creativiteit weer terug te vinden(Google afbeeldingen “30 days social media” om ze allemaal te vinden).

    Dit is vooral een goede oefening als je pas een Facebook pagina begonnen bent. Het verplicht jou om na te denken dat je elke dag iets moet plaatsen en voorziet jou van de nodige inspiratie om het soort bericht te maken dat goed scoort op een Facebook bedrijfspagina.

    “Vergeet niet om je succesvolle content te hergebruiken terwijl je Facebook pagina groeit.”

    Het wil niet zeggen dat je betere berichten van vorig jaar niet meer mogen gedeeld worden met de volgers die je dit jaar bij gekregen hebt.  Je mag dus perfect je succesvolle content herbruiken, zorg er wel voor dat je het bericht niet deelt maar wel als nieuw bericht plaatst op je Facebook pagina (denk aan het algoritme).

    Laten we eens kijken naar de meest gestelde vragen die we te horen krijgen:

    Welk is het beste tijdstip om iets op Facebook te plaatsen?

    Dit is ongetwijfeld één van de meest gestelde vragen. Mensen denken dat er een soort van magisch tijdstip is om je bericht te plaatsen waardoor het ineens door iedereen bekeken wordt. Maar zo werkt het dus voor alle duidelijkheid niet.

    Er zijn momenten waarop er meer mensen aanwezig zijn op Facebook (zoals zondagavond) of bepaalde tijdstippen waarop specifieke doelgroepen waarschijnlijk online zullen zijn (zoals moeders die rond 15h in de auto zitten te wachten aan de schoolpoort!)

    Het probleem is echter dat je rond deze tijdstippen veel concurrentie zult krijgen van andere ondernemers en bedrijfspagina’s. Je content moet dus van hoge kwaliteit zijn of je zal door de Facebook robots naar de achtergrond verwezen worden.

    Dit is ook de reden waarom vele ondernemers succesvolle berichten hebben door ze op minder drukke momenten te plaatsen, zoals om 06.00h of 23.00h. Er is dan minder content om te laten zien aan de gebruiker waardoor je hoger in het nieuwsoverzicht terecht kunt komen.

    “De enige manier om voor jou te weten te komen wat het ideale tijdstip is om het meeste bereik met je berichten te behalen is door simpelweg te gaan testen. “

    Check zelf even in je statistieken wanneer de meesten van jouw volgers online zijn en plaats rond dat tijdstip je berichten. Probeer daarna enkele andere tijdstippen uit en ga vergelijken wanneer je de meeste reacties en betrokkenheid genereert.

    Ik besef dat we al een boel ideeën bekeken hebben, en dat het misschien allemaal wat door elkaar gegooid wordt in je hersenkamer als je dit niet gewoon bent. Daarom gebruiken we content kalenders!

    Waarom je een Content Kalender gaat gebruiken!

    Sociale media marketeers gebruiken een content kalender om er zeker van te zijn dat ze een goede mix van berichten aanbieden over de tijdspanne van een week of maand.

    Het helpt je om alles netjes op voorhand in te plannen en zorgt ervoor dat je niet teveel berichten ineens plaatst, of dat je een te lange periode niets plaatst. Lange periodes zonder enige activiteit zorgt ervoor dat de Facebook robots de beslissing nemen dat jouw pagina niet zo interessant is voor mensen die regelmatig online zijn. M.a.w. je bereik zal drastisch verlaagd worden.

    “Content moet ingepland worden om te voorkomen dat meerdere piekmomenten op dezelfde dag gebeuren.”

    En terwijl jij je bezig houdt met het maken van geweldige content, mag je natuurlijk niet vergeten om het maximale uit je Facebook pagina te halen.

    Hoe je Facebook Publiek laten groeien in 2018

    Eigenaars van een Facebook pagina focussen zich meestal op het feit dat hun content (berichten, video’s, enz.) geweldig moet zijn en dat hun volgers deze leuk vinden. En ja, dit is super belangrijk (we hebben er zonet 15 pagina’s aan besteedt!)

    Maar even belangrijk om te onthouden is dat de meeste van je nieuwe volgers via een bericht of advertentie op je Facebook pagina terecht komen. Daar gaan ze eerst wat rondkijken wat jouw pagina allemaal te bieden heeft.

    Dat betekent ook dat er elementen zijn, die jij waarschijnlijk nog niet bekeken hebt sinds je jouw pagina opgestart bent, die een “nieuswgierige bezoeker” kunnen converteren naar een ‘volger’ van jouw pagina.

    Een goede Facebook pagina zou de volgende elementen moeten bevatten:

    – een goede cover foto, liefst eentje die lijkt alsof hij speciaal ontworpen is voor jouw pagina (gemaakt door canva natuurlijk). Verander ook regelmatig je cover foto, bvb als je een nieuw aanbod hebt, of tijdens de feestdagen, of aan de seizoenen. Dit is ook telkens een stukje content dat je plaatst.

    – Gebruik de verschillende apps die beschikbaar zijn om te verwerken in je pagina, zoals reviews, je Instagram account of Twitter account, een tabblad voor eventuele evenementen. Wat je ook doet, voeg het toe aan je goed bevolkte pagina. Ze worden link s in het menu zichtbaar voor elke bezoeker van je pagina.

    tabbladen en apps verwerken in je Facebook pagina
    tabbladen en apps verwerken in je Facebook pagina


    De volgende stap is dat je er voor gaat zorgen dat al je informatie gedeeltes goed ingevuld zijn. Op deze manier is je product of service meteen zichtbaar voor je bezoeker. Zo kan je bvb de prijzen van je product meteen zichtbaar maken voor iedereen die interesse heeft.

    Zorg dat alle informatie gedeeltes van je Facebook pagina goed ingevuld zijn
    Informatie geven op je Facebook pagina


    Je kan ook meteen laten zien waar je locatie is van je onderneming. Je kan het zelfs zo maken dat bezoekers er maar op moeten klikken en ze via een app onmiddellijk een wegbeschrijving krijgen op hun gps.

    Je kan ook je openinguren instellen en je kan zelfs kiezen ( in je berichten instellingen) om aan je bezoeker te laten weten hoe snel je reageerd op een bericht. Als dit binnen 24h is kan het soms makkelijker zijn om een bericht te sturen voor de klant.

    Ook de ‘Bovenaan vastzetten’ optie is iets wat nog veel te weinig gebruikt wordt door pagina eigenaars. Nochtans kan dit onnodige frustraties wegnemen.

    Facebook bericht vastzetten bovenaan pagina
    Een belangrijke bericht kan je bovenaan de pagina vastzetten, zodat bezoekers dit als eerste zien


    Als je een bericht met een belangrijke mededeling of datum van een evenement in plaatst, dan wil je dat deze zichtbaar is voor iedereen die je pagina bezoekt. Maar omdat jij op regelmatige basis goede content plaatst op je pagina, zal jouw belangrijke mededeling steeds lager zakken op je bedrijfspagina.

    Daarom dat Facebook de ‘Bovenaan vastzetten’ optie heeft voor pagina eigenaars. Om er voor te zorgen dat jouw belangrijkste bericht meteen zichtbaar is voor jouw (nieuwe) bezoekers . Je kan het bericht vastzetten door links bovenaan het bericht op de ‘…’ te klikken en dan de optie ‘bericht bovenaan vastzetten’ te kiezen.

    Als je bericht geen nut meer heeft, omdat bvb het evenement afgelopen is, kan je het gewoon “losmaken”. Facebook zal het dan plaatsen in de tijdlijn van je pagina op die datum dat je het origineel aangemaakt hebt.

    Er zijn nog andere manieren om meer volgers op je Facebook pagina te krijgen!

    Meer Likes krijgen op je Facebook Pagina

    Er is één positief ding aan het Facebook algoritme! En dat is dat Facebook heel af en toe jouw berichten ook laat zien aan die personen die je nog niet volgen.

    Je hebt misschien al eens zelf gemerkt dat er in je eigen nieuwsoverzicht ineens een bericht tevoorschijn komt dat je niet verwacht had. Van een pagina of vereniging die je zelfs niet kent.

    Facebook doet dit als test, om te zien of jij misschien interesse zou hebben in dat bericht.

    Sommige mensen krijgen dus jouw bericht te zien, ook al zijn ze geen fan van je pagina. Als ze jouw content interessant vinden, kan het zijn dat ze deze gaan liken. Maar denk niet dat ze zomaar gaan doorklikken, je pagina bezoeken en deze uit zichzelf leuk gaan vinden.

    “Om er zeker van te zijn dat ze niet zomaar voorbij wandelen en nooit meer omkijken, kan je hun uitnodigen om jouw pagina leuk te vinden.”

    Je kan namelijk in elk bericht klikken op de ‘likes’. Er komt dan een pop-up scherm tevoorschijn met alle namen van de personen die je bericht leuk vinden. Bij elke naam krijg je ook de mogelijkheid om deze persoon uit te nodigen om je pagina leuk te vinden.

    Video – Facebook Pagina Likes Uitnodigen:



    Door op deze ‘uitnodigen’ knop te klikken, stuur je een melding naar die persoon met de vraag of hij jouw pagina zou willen volgen. Je mag aannemen dat het grootste deel dit wel doet, ze vonden namelijk jouw content goed genoeg om het te liken. De kans is dus groot dat ze ook jouw pagina interessant genoeg vinden om te liken.

    Dit is een trucje dat veel marketing bureaus gebruiken als ze de opdracht krijgen om de sociale media marketing  voor een bedrijf onder handen te nemen. Ze gaan dan eerst alle oude berichten bekijken om te zien hoeveel personen ze op deze manier kunnen uitnodigen. Tijdens de eerste maand kunnen ze dan al resultaten laten zien, terwijl jij eigenlijk al het werk gedaan had. Slimme jongens die marketeers 😉

    Promoot je Facebook Pagina ook Offline

    Je Facebook pagina in de kijker zetten hoeft niet enkel online te gebeuren. De meeste bedrijven doen sowieso aan offline marketing, zoals uitdelen van flyers of zakenkaartjes. Het is bvb een kleine moeite om gewoon je Facebook pagina te vermelden op je naamkaartjes.

    Check-ins op je Facebook pagina

    Een goed voorbeeld van offline marketing zag ik onlangs bij mijn kapper. Hij moedigt klanten aan om op Facebook “in te checken” als ze daar zijn (klanten laten dan op hun nieuwsoverzicht weten dat ze in zijn zaak geweest zijn). Hij heeft een bordje staan met daarop de vermelding van een gratis wifi code en vraagt gewoon om even online in te checken.

    In ruil daarvoor winnen elke maand 2 klanten die zich incheckten een korting de volgende maal dat ze langskomen. Hij weet maar al te goed dat zijn klanten zich bezig houden met op hun smartphone te scrollen, het is voor hen dus een kleine moeite om even zichzelf in te checken.

    Inchecken in een Facebook bericht


    Dit heeft vooral waarde omdat ‘check-ins’ je pagina meer punten geeft (ook een online onderneming kan check-ins krijgen als ze een fysiek adres heeft). Ook is dit het soort bericht dat van Facebook veel zichtbaarheid krijgt waardoor je dus door veel mensen gezien wordt. Zeker bij mensen die in dezelfde omgeving wonen.

    Kan jij je voorstellen dat je als plaatselijke kapper via de moderne mond-aan-mond reclame wordt getoond aan bijna iedereen in jouw dorp of stad. Er zijn bedrijven die letterlijk duizenden euro’s betalen om dit soort reclame te kunnen maken. jij kan het gratis krijgen!

    Facebook pagina in je email handtekening

    Een andere goede plaats om je Facebook pagina extra in de kijker te zetten is de digitale handtekening die je vaak onderaan een email ziet. Deze wordt zo vaak vergeten en wordt toch bijna bekeken door iedereen die jouw mail ontvangt. Het is makkelijk te doen en het kost niets.

    Je kan hier zelfs een link plaatsen naar een specifieke bericht. Zo laat je mensen zien dat je up-to-date bent en moedig je hen aan om te gaan kijken wat jij nog te verkondigen hebt online.

    Hoe zit het nu met Facebook advertenties en betalen voor je berichten?

    Betalen voor je berichten op Facebook

    Facebook geeft jou de mogelijkheid om te adverteren en ze bieden jou daar zeer geavanceerde hulpmiddelen voor aan. als je de beslissing neemt om te gaan adverteren, ga dan niet zomaar aan de slag vooraleer eerst je huiswerk gedaan te hebben.

    Facebook is momenteel het beste medium om te adverteren voor bedrijven. Er is niets dat dezelfde resultaten kan voorleggen als Facebook. Kranten, tijdschriften, tv, radio, andere sociale netwerken… Facebook verslaat ze allemaal met een straatlengte voorsprong.

    Facebook is nog steeds het goedkoopste advertentiekanaal


    Er zijn 2 manieren om te adverteren op Facebook. Je kan de snelle makkelijke manier kiezen (met waarschijnlijk mindere resultaten) of je kan de uitgebreide manier kiezen (met een maximum resultaat voor je budget).

    Je Facebook bericht promoten

    De eerste manier om te adverteren is door simpelweg op de knop “promoten” onderaan het bericht te klikken. Persoonlijk raad ik je wel aan om dit niet zomaar te doen zonder dat je wat voorbereidend werk gedaan hebt. Ik zal je even uitleggen waarom!

    Net omdat Facebook het met die promoten knop zo makkelijk gemaakt heeft om je bericht te promoten, zijn er veel ondernemers die van deze optie gebruik maken. Jammer genoeg zijn de resultaten niet altijd als verwacht en geloven veel ondernemers dat Facebook alleen maar uit is op je geld.

    Bericht promoten knop Facebook alleen gebruiken met vooraf gemaakte doelgroepen
    Doe je voorbereidend werk alvorens je jouw content gaat promoten via deze optie


    Wat je moet weten als je zomaar op de knop promoten klikt, dat je bericht dan (meestal) getoond wordt aan je fans en hun vrienden.  Je fans is geen probleem, zeker met de Facebook Zero update is dit zelfs noodzakelijk geworden. Maar hun vrienden?

    Waarom zou je de vrienden van je fans willen bereiken? Hebben al jouw vrienden dezelfde hobby’s of interesses als jij? Je gaat dus eigenlijk de helft van je advertentiebudget spenderen aan een doelgroep waarvan je zelfs niet eens weet of ze jouw bericht wel willen zien. Not Done!

    Dat wil echter niet zeggen dat deze ‘promoten’ knop niet mag gebruikt worden. Je moet er voor zorgen dat je een doelgroep ingesteld hebt, zodat je deze doelgroep kunt selecteren als je op de snelle makelijke manier gaat promoten.

    Heb je interesse om je Facebook bericht te gaan promoten op deze manier? Dan moet je zeker dit blogbericht eerst even lezen ‘7 tips om Facebook advertenties optimaliseren‘. Geloof me, het gaat je een boel geld besparen en meer likes opleveren.

    Je bericht promoten via de advertentie manager

    Wil je echt serieus gaan adverteren op Facebook, dan moet je gewoon leren gebruik maken van de advertentie manager. Dit kan wat tijd in beslag nemen voor je de nodige kennis hebt om hier vlotjes gebruik van te maken. Maar het is zeker de moeite waard!

    Net omdat het wat moeilijker is ga ik er hier niet over uitwijden. Op onze site jerryrenson.be vind je een heleboel artikels over adverteren op Facebook. Neem zeker de tijd om daar wat rond te kijken, het zal je gegarandeerd veel geld en fouten besparen.

    Mocht je toch nog vragen hebben over adverteren op Facebook, twijfel dan niet om gewoon even contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag verder!

    Speel het spel volgens de Facebook Regels

    Niet zo lang geleden was Facebook voor veel marketeers de kip met de gouden eieren! Toen er van het Facebook algoritme nog geen sprake was en marketeers op allerlei manieren hun berichten bovenaan het nieuwsoverzicht kregen.

    Het enige wat je toen nodig had om viraal te gaan met je content was één of andere wedstrijd organiseren met een geweldige prijs. Als je kans wou maken om de prijzen te winnen moest je het bericht leuk vinden, de pagina liken, een reactie plaatsen en het delen met je vrienden.

    “Ik kan je beloven dat als je slimme trucjes wil uithalen en hiermee tegen de reglementen van Facebook ingaat, Facebook jou hiervoor zonder twijfel zal straffen. Je pagina kan een tijdelijke ban krijgen en zelfs verwijderd worden”

    Facebook is ondertussen enorm veranderd, waaronder de Facebook Zero update. Het platform moet terug dienen waarvoor het origineel bedoeld was, contact hebben met vrienden en familie. Wil jij als pagina gezien worden, dan zal je verdomd goede content moeten maken, ofwel betalen om gezien te worden.

    Wat mag je niet volgens de Facebook Regels

    facebook reglementen volgen met je pagina


    – Gebruikers vragen om jouw content te delen op hun persoonlijke tijdlijn.
    – Vragen om zichzelf te taggen in één van jouw berichten zodat hun vrienden dit ook zien.
    – Vragen om anderen te taggen en ze zo naar jouw bericht of pagina te lokken.
    – Emoji symbolen gebruiken om te stemmen voor iets in je bericht (dit is momenteel nog onduidelijk, Facebook geeft jouw enkele emoji’s die je op een bepaalde manier mag gebruiken. Maar we weten nog niet wat de impact ervan is als je ze gebruikt om te stemmen.)

    Het ding is, veel marketeers maken nog steeds gebruik van bovenstaande middelen, zij het dan in een meer verborgen manier. Je kan bvb een verdrietig of grappig bericht plaatsen waarop de kans groter is dan mensen reageren met een emoji (een emoji levert meer punten op dan een ‘vind-ik-leuk-duim’).

    Je kan bvb ook vragen aan gebruikers om tijdens moederdag hun moeder te taggen om dat ze zo geweldig is en alles voor je doet. Je zet er dan een mooie afbeelding bij met een mooie quote waardoor mama trots wordt op haar kinderen.

    Deze dingen geven je allemaal meer punten op, en zullen door het algoritme hoog in het nieuwsoversicht geplaatst worden omdat ze veel reacties of likes krijgen. Je zal dus ook een veel breder publiek bereiken.

    Veel sociale media bureaus zullen je dan ook vertellen dat ze een wedstrijd organiseren om meer likes te krijgen. Houd er rekening mee dat ze jouw Facebook pagina op het spel zetten (tenzij het betaalde advertenties zijn, dan is het wel toegelaten).

    En hoewel Facebook zich waarschijnlijk niet zal bezig houden met jouw kleine pagina en het miniem aantal volgers. Zal je toch moeten rekening houden met die ene jaloerse concurrent die jou wel eens zou kunnen aangeven bij facebook omdat je niet volgens de regels speelt. En dan loop je natuurlijk wel in de picture ineens.


    Om een voorbeeld te geven van hoe streng Facebook kan zijn. Het is sinds een tijdje verboden om op een persoonlijke pagina berichten te plaatsen van promotionele aard. Echter vroeger hadden veel ondernemers geen bedrijfspagina, ze deden alles op hun persoonlijke pagina.

    Toen Facebook liet weten dat dit niet meer toegelaten werd, dachten veel ondernemers dat het wel zo erg niet zou zijn. Enige tijd later werden honderduizenden persoonlijke pagina’s verwijderd door Facebook omdat ze niet aan de voorwaarden voldeden.

    Dit waren allemaal pagina’s met duizenden volgers, waar de eigenaars veel tijd en geld hadden ingestoken. En eigenlijk kon je Facebook niets verwijten, ze hadden al verschillende malen deze eigenaars aangesproken om hun persoonlijke pagina om te zetten naar een bedrijfspagina.

    Er was zelfs een speciaal hulpmiddel ontwikkeld waarmee je makkelijk je pagina kom omschakelen naar een bedrijfspagina. Zonder dat je volgers of eender wie daar iets van merkte. Al je content werd gewoon mee verhuisd en je pagina had nog steeds dezelfde reputatie als voor de overgang. Slecht enkele uitzonderingen werden toegestaan.

    Heb je voor jouw onderneming momenteel zelf nog een persoonlijke pagina, schakel dan zo snel mogelijk over naar een Facebook bedrijfspagina. Je vermijd niet alleen het risico dat je pagina verwijderd wordt, het levert je ook nog eens een boel voordelen op zoals je al kon zien in ons artikel over de voordelen van een bedrijfspagina i.p.v een persoonlijke pagina


    Mijn advies naar jou toe is… Speel volgens de regels, je mag de regels een beetje buigen, maar zorg dat je binnen de lijntjes kleurt.

    vijf Facebook likes gekregen

    Besluit

    Dit was het dan, mijn Facebook tips die ik je graag meegeef om betere resultaten te behalen met je Facebook marketing. Excuses dat het bericht zo lang geworden is. Het is mijn passie en ik kan er dan ook letterlijk uren over doorgaan.

    Facebook marketing is één van de meest tijdrovende onderdelen van je marketing strategie. Maar als je het goed doet en je volgers altijd relevante en waardevolle informatie geeft, zal je zien dat het uiteindelijk allemaal de moeite waard is.

    Wat vond je ervan? Hebben deze Facebook tips jou geholpen? Hebben ze nieuwe inzichten gegeven? Je doet me een plezier als je in de reactie hieronder laat weten wat je ervan vondt. Heb je nog extra tips? Ook deze mag je hieronder aan ons laten weten!

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.