Op zoek naar Facebook tips om meer interactie op je Facebook pagina te krijgen? Vraag jij je af wat je kan doen om meer reacties van je fans en volgers te krijgen?
Wist je dat kleine veranderingen in je berichten en hoe je deze post soms kunnen leiden tot meer interactie zoals likes, shares en reacties?
In dit artikel ontdek je 26 Facebook tips om je interactie op je Facebook pagina te verhogen.
#1: Stel een Vraag
Eén van de simpelste en meest efficiënte manieren om een dialoog te starten met je Facebook fans is door hen een vraag te stellen. Eigenlijk nodig je dan gewoon je fans uit om een reactie te geven. Als je fans zich verbonden voelen aan de vraag en jij vind een manier om hun interesses aan te spreken, zullen ze niet kunnen weerstaan om te reageren.
Hier zijn enkele vragen die je kan stellen:
- Specifiek: Wat is jouw favoriete…?
- Tips: Hoe doe jij…?
- Ervaring: Welk ik jouw beste leermoment geweest van …?
- Uitdagend: Denk jij dat…? (controversiële vraag)
- Direct: Waarom doe jij…?
- Evenementen: Wie gaat er naar…?
- Tijdsgebonden: Vandaag is…, wat zijn jouw plannen…?
#2: Vraag je volgers om een keuze te maken
Een leuke manier om interactie met je volgers te krijgen is door een “dit” of “dat” vraag te stellen. Vraag je volgers om een kant te kiezen in een bepaald onderwerp. Zorg wel dat het onderwerp enigszins gerelateerd is aan je brache.
Met een beetje geluk krijg je 2 groepen die met elkaar de dialoog aangaan, en krijg je een heel interactief bericht, zonder dat je zelf nog deelneemt aan de discussie.
#3: Plaats je berichten wanneer je fans online zijn
Mensen gebruiken Facebook op verschillende tijden van de dag. Sommigen zijn op Facebook tijdens de middag, anderen dan weer tijdens de avonduren of in de vroege morgend.
Als je zomaar op willekeurige tijdstippen je berichten plaats, bestaat de kans dat jouw publiek deze niet te zien krijgen omdat ze simpelweg niet online zijn rond dat tijdstip. Van zodra je fans online komen is jouw bericht al bedolven onder alle andere berichten die wel op het correcte tijdstip geplaats worden.
Een betere tactiek is om je berichten te posten wanneer je publiek het meest actief is. Bekijk je Facebook inzichten om te kijken wanneer je publiek online is. Deze vind je bovenaan bij het tabblad ‘inzichten’ en daarna kies links in het menu voor ‘berichten’.
Je krijgt dan meteen een overzicht met de uren wanneer je volgers online zijn. Je kan de datum aanpassen om verschillende blokken te vergelijken en te zien op welke momenten van de dag jouw fans het meest actief zijn.
Je kan dit best zelf even testen door op verschillende tijdstippen te posten.
#4: Deel relevant foto’s
Een afbeelding zegt veel meer dan een tekstbericht. Een afbeelding die visueel opvalt kan een snelle scroller tot stilstand brengen. Afbeeldingen hebben al meerdere malen bewezen interactie op te wekken, zeker wanneer ze een verhaal vertellen waarbij je publiek zich persoonlijk of emotioneel verbonden voelt.
Volgens de laatste cijfers van Facebook behalen visuele berichten (vooral video’s) tot 135% meer bereik dan tekstberichten.
Gebruik ook relevante, kleurvolle en hoge kwaliteitsfoto’s. Als je jouw foto’s wil bewerken en je hebt geen photoshop kwaliteiten, gebruik dan gratis toos zoals Canva en Adobe Spark.
#5: Betrek andere merken in je brache
Er is niemand die zegt dat je jezelf moet beperken tot je eigen Facebook pagina. Surf eens door het sociale landschap, post op andere pagina, en geraak betrokken met andere merken en een gedeeld publiek.
Let wel op dat je een beetje tactvol te werk gaat. De andere onderneming en hun fans weten wat je van plan bent, ga dus niet spammen. Ga met dat publiek om zoals je met je eigen publiek zou omgaan: bouw relaties op, deel content en ga de interactie aan met mensen.
Als je een overeenkomst kan maken om de content van anderen te delen, kan het voor jullie beiden een boost opleveren in het organische bereik. Beide zijden worden dan getoond aan een groter publiek.
#6: Vraag Feedback
Mensen geven graag feedback. Wanneer jij deze op de juiste manier kan vragen, zal je publiek vrij snel antwoorden beginnen geven. Het bijkomend voordeel is dat je mogelijkheden kan ontdekken om je onderneming te verbeteren en je klanten op hun wenken te bedienen.
Stel je eens voor hoe het vertrouwen van je klanten (en de toekomstige betrokkenheid) de lucht in zou schieten als jij aanpassingen doet op basis van de feedback die zij geven. Een tactiek die zeker de moeite waard is om eens te proberen. Het is een meer persoonlijke aanpak dan polls en je kan rechtstreeks reageren in de reacties van hun feedback.
#7: Plaats een Call to Action
De algemene regel voor eender welke marketing is dat als je jouw publiek iets wil laten doen, je het gewoon moet vragen. Gebruik daarom een call-to-action in je berichten. Zo kan je vragen voor een reacties, om te liken, te delen, in te schrijven of eender welke actie je ook maar wilt laten gebeuren. Gewoon vragen.
Vertel je publiek altijd wat je wil dat ze doen om interactie te stimuleren.
#8: Boost je beste berichten
Als je een blog bericht of andere content op je website hebt welke veel verkeer genereerd, plaats deze dan op je Facebook pagina en promoot dat bericht. Je hoeft hier geen honderden euro’s tegenaan te gooien. Promoot het voor bvb 25 euro en target de mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden.
Je zal niet altijd duizenden likes of shares krijgen, maar je bericht promoten helpt je wel om je bericht te laten zien aan je doelpubliek en de interactie te starten. Hoe meer interactie je krijgt, hoe groter het organisch bereik zal zijn. Deze tactiek is vooral effectief als je zeer waardevolle content wil delen zoals weggevers of probleemoplossingen of antwoorden op bepaalde vragen.
Om je meest populaire blogberichten te vinden ga je naar je Google analytics. In het menu klik je op ‘gedrag’ > site content > alle pagina’s. Je kan zo voor elke pagina zien welke het populairste is en deze delen op je pagina.
Heb je geen website of eigen artikelen, dan kan je nog steeds je meeste populaire berichten van je Facebook pagina promoten.
#9: Deel nieuws en populaire onderwerpen in je branche
Zelfs de meeste loyale fans zijn in meer geïnteresseerd dan alleen jouw onderneming. Door het delen van het laatste nieuws in jouw branche laat je aan je volgers zien dat het je niet alleen te doen is om je zaak te promoten. Je wil hen vooral informeren over de nieuwste onderwerpen in je branche en ze zullen jou dit in dank afnemen door erop te reageren.
Deel gerelateerd nieuws van vertrouwde bronnen en vraag aan je fans wat ze ervan vinden. Vraag mensen om hun gedacht in de reacties te zetten en de post te delen.
#10: Verander de hoeveelheid berichten
Als je merkt dat de betrokkenheid op je berichten vermindert, dan heeft dit misschien te maken met de frequentie van je berichten. Het plaatsen van te weinig berichten (slechts enkele per week) is niet goed voor de relevantie met het algoritme van Facebook en zorgt voor een verminderde weergave in de tijdlijn van je publiek.
Andersom, is het plaatsen van teveel berichten ook niet goed. Facebook tracht om gebruikers de meest interessant en relevante informatie te tonen van iedereen die ze volgen. Als jij zes maal per dag iets post, dan mag je er zeker van zijn dat een deel van je content niet gezien wordt.
Probeer de gulden middenweg te vinden door berichten te plaatsen op die tijdstippen van de dag dat je fans hoogst waarschijnlijk het meeste interactie zullen vertonen.
#11: Zorg af en toe eens voor humor
We houden er allemaal van om eens goed te lachen, ook in ons nieuwsoverzicht. Maak de sfeer wat losser voor je fans door wat humor te plaatsen. Denk hier niet te hard over na, plaats gewoon iets wat je een giechel oplevert. Hou hun interesses in je achterhoofd en zorg ervoor dat de humor relevant is voor je publiek.
#12: Reageer op iedereen
Als je reacties krijgt van je fans, maar je gaat zelf niet reageren op hun reacties, dan zullen zij ook stoppen met het plaatsen van reacties. Het duurt slechts enkele minuten per dag om je sociale activiteit eens te checken en enkele snelle reacties te geven aan de fans die interactie maken met jou.
Elke keer opnieuw een reageren zorgt ervoor dat je fans zich belangrijker zullen voelen. De binding met jouw pagina wordt groter en er zal nog meer interactie volgen in de toekomst.
#13: Vraag content van je fans
Moedig jouw fans aan om foto’s te delen over bepaalde onderwerpen, of zelfs foto’s over jouw product. Dit is een leuke manier om interactie te starten en de dialoog met je fans aan te gaan. Om nog een stap verder te gaan, kan je zelfs een wedstrijd doen met een weggever on nog meer interactie los te krijgen.
Zodra de betrokkenheid stijgt, zal je zien dat er meer foto’s van fans gepost worden.
#14: Deel content van andere kanalen
Tenzij je dezelfde berichten plaatst op al je sociale media kanalen, heb je waarschijnlijk een goudmijn aan content liggen die volgers van andere kanalen nog niet gezien hebben.
Bekijk al je content, video en afbeeldingen van andere platformen (Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram, …) en deel de beste berichten met je Facebook fans.
Dit is een geweldige manier om de gaten op te vullen in je wekelijkse sociale kalender als je enkele ideeën tekort komt.
#15: Ga backstage met Live video’s
Visuele content wordt sneller gedeeld op Facebook, zeker met video’s. Facebook Live maakt het super makkelijk om je video live te streamen naar je publiek toe, eender welk moment, om zo de betrokkenheid te verhogen.
Maak je geen zorgen over de productie, of dat je geen killer intro hebt. Fans vinden het gewoon leuk om de persoon achter de onderneming te zien. Geef je fans een blik achter de schermen van je onderneming, laat je persoonlijkheid zijn, en maak een menselijke connectie.
Live video is ook de perfecte manier om je fans mee te nemen naar teambuilding dagen van je onderneming, of evenementen waar je naar toe gaat. Zodra je live uitzending gedaan is, wordt deze opgeslagen zodat ook anderen deze nadien nog kunnen zien.
Om live uit te zenden open je jouw Facebook pagina vanop je mobiele telefoon. In het ‘status scherm’ klik je dan op de optie ‘live gaan’. Je geeft Facebook toegang tot je camera en microfoon, beschrijft je video, en klikt op start.
#16: Maak een emotionele connectie
Als je een grote reactie van je fans wil uitlokken, publiceer dan een bericht waarmee je publiek een emotionele band maakt. Deel content en vertel verhalen die de interesse van je publiek wekken via emoties, angst en zelfs ongeloof. De loyaliteit van een merk komt niet van het product, maar van de ervaring die de klant beleeft, het sentiment dat de klant deelt. De emotie die klant voelt.
Emoties zorgen voor loyaliteit en betrokkenheid. Coca Cola is daar een mooi voorbeeld van, alles draait bij hun over de emotie die de klant voelt bij hun product.
#17: Geef waarde
Telkens je iets deelt of een bericht plaatst op je Facebook pagina moet je zorgen dat je waarde geeft aan je fans. De beste manier om de aandacht van je volgers te krijgen is door ervoor te zorgen dat zij geholpen zijn door jouw berichten.
Leer mensen hoe ze iets moeten doen, inspireer hen om actie te ondernemen en voeg extra waarde toe aan hun leven. En lukt dat niet, zorg dan tenminste dat ze een glimlach kunnen krijgen.
#18: Maak gebruik van populaire onderwerpen
Elk seconde opnieuw worden we op bedolven onder content. Hou je ogen en oren open voor mogelijke populaire onderwerpen in jouw branche die veel aandacht van jouw publiek krijgen. Verwerk relevante hashtags in je bericht om je organisch bereik te verhogen.
Zowel Facebook als Twitter maken het je gemakkelijk om te kijken welke onderwerpen populair zijn op basis van berichten en discussies. ‘Google trends’ voorziet je van dezelfde inzichten op basis van het zoekverkeer en gepubliceerde onderwerpen.
Als je een lokaal bedrijf hebt, volg dan vooral de kalenders van je gemeente, stad, provincie en houdt de lokale trends in de gaten. Kan je ze verwerken in je branche, pas ze dan toe.
#19: Recycleer je populairste berichten
Je bent niet gelimiteerd om nieuwe content te plaatsen op je Facebook pagina. Ga af en toe eens kijken in je archief om te zien welke berichten veel interactie kregen.
Kijk bij je geplaatste berichten van vorig jaar waar je publiek het meest betrokken was. Pas deze berichten een beetje aan zodat ze nieuw lijken en plaats ze dan gewoon opnieuw op je pagina.
Het recycleren van berichten laat je toe om populaire content in de kijker te zetten aan enkele van je volgers die deze content nooit gezien hebben.
#20: Upload video’s rechtstreeks in Facebook
YouTube is een groot sociaal kanaal, maar als jij je YouTube video’s ligt te delen op je Facebook pagina, is het hoog tijd om van tactiek te veranderen. Facebook laat je namelijk toe om video’s rechtstreeks naar je pagina te uploaden. Dit werkt vooral in jouw voordeel voor het Facebook algortime.
Als je YouTube video’s vergelijkt met Facebook video’s, dan zullen de video’s die je rechtstreeks upload in Facebook veel meer bereik krijgen. Dus zal je ook meer likes, shares en reacties krijgen op video’s die je rechtstreeks op je pagina plaatst.
#21: Vier de Feestdagen
Als er in jouw branche mogelijkheid is om elke (rare) feestdag te vieren, dan zal je nooit zonder content vallen. Zit je in een (normale) branche waar niet elke dag opnieuw feest is, kijk dan toch eens welke dag je toch kan verwerken in je berichten. Maak het een beetje grappig zodat het sneller gedeeld en geliked wordt.
Je fans vinden het misschien leuk als jij een bericht kan plaatsen over een bepaalde actie die ergens plaats vind naar aanleiding van de feestdag. Een korting die ze kunnen krijgen of dergelijke, bvb 1 euro voor een hotdog in de plaatselijke frituur. Ga op zoek naar manieren om extra waarde aan je berichten te geven.
#22: Deel waardevolle content van anderen
Je publiek weet wanneer je jouw onderneming promoot, en als je dat teveel doet zullen ze hun interesse gaan verliezen. Zorg daarvoor voor een goede mix van berichten. Zo kan je ook waardevolle content delen die relevant is aan hun interesses. Wees een behulpzame bron voor je fans.
Gebruik een tool zoals Quuu om content te vinden voor een specifiek publiek. Het is gratis en je vindt er veel relevant content. Ook Alltop en BuzzSumo worden aangeraden om populaire content te vinden om te delen.
#23: Plaats een quiz of poll
Een onderzoek kan misschien meer serieuze interactie opleveren, met een poll of quiz is het net allemaal wat luchtiger. Focus je op bepaalde ontwikkelingen in je branche of kies een ander relevant onderwerp voor je publiek. Dit type van interactieve content kan een grote betrokkenheid genereren. Zeker als het persoonlijke resultaten zijn die makkelijk gedeeld kunnen worden.
De gratis tool Qzzr maakt het makkelijk om aangepaste quizzen te makken die je overal kan plaatsen, inclusief op Facebook.
#24: Denk na over je Hashtag gebruik
BuzzSumo analyseerde meer dan 1 miljard Facebook berichten en ontdekte dat berichten zonder hashtags meer interactie kregen dan berichten met hashtags.
Hiermee willen we zeker niet zeggen dat je geen hashtags mag gebruiken. Gebruik ze om je zichtbaarheid in een bepaald topic te verhogen. Gebruik ze af en toe of zelfs helemaal niet. Maak zeker niet de fout om meerdere hashtags in een bericht te plaatsen om zo je content willekeurig overal zichtbaar te krijgen.
#25: Gebruik aangepaste doelgroepen voor je organische berichten
Net zoals je aangepaste doelgroep kan inzetten voor je advertenties, kan je dit ook voor je organische berichten.
Zoals bij advertenties, kan dit je bereik limiteren. Maar het voordeel is wel dat je content sneller zal getoond worden aan die personen die de content echt willen zien. Het kost je ook niets om doelgroepen op te zetten voor je organische berichten.
#26: Houd wedstrijden en Giveaways
Er zijn weinig types van berichten die zoveel aandacht krijgen als wedstrijden en giveaway’s. Hoe groter de waarde en hoe relevanter de prijs, des te groter de betrokkenheid en het potentiële bereik. Het mooiste aan giveaways is dat ze de kosten vrij laag zijn.
Geef je eigen product weg of een andere degelijke prijs, en de kosten zullen zeer gelimiteerd zijn. Het enige wat je betaald zijn de aankoop van de prijs en de eventuele advertentiekosten.
Je kan ook de kosten verminderen door samen te werken met een partner in jouw branche. Je kan zo de kosten van de weg te geven prijs verminderen of zelfs gratis verkrijgen via je meewerkende partner.
Zodra de giveaway live gaat, kan het op de verschillende sociale kanalen van de partners geplaatst worden om een nog groter bereik te halen. Ga je adverteren, dan kunnen de advertentiekosten gedeeld worden door de verschillende partners
Nu is het aan jou!
Deze lange lijst van ideeën zou je moeten helpen om een goede mix van content te krijgen waarop je gebruikers hoogst waarschijnlijk zullen reageren. Houd je Facebook berichten kort voor een maximum effect.
Denk er ook aan, dat als je interactie wil, je berichten moet plaatsen en zelf ook dagelijks reageert op de reacties van je volgers. Ga voor de menselijke connectie en lever veel waarde, en je zal de interactie zien stijgen.
Wat denk je? Kan je enkele van deze tactieken toepassen op jouw Facebook pagina? Welke zijn het meest effectief voor jou? Deel je inzichten in de reacties hieronder!
Bron foto’s: socialmediaexaminer