Sociale Media Marketing: Hoe vlieg je er direct in!
Sociale media is tegenwoordig een van de meest krachtige hulpmiddelen beschikbaar voor bedrijven. Maar, als je niet weet hoe je er gebruik van moet maken, mis je alle potentiële voordelen.
Er zijn een paar fouten welke ondernemers vaak maken. Door teveel promotie te maken voor je product of service, kun je klanten gemakkelijk wegjagen. Klagen en klachten van klanten vermijden die op je pagina posten, kan de reputatie van je merk schaden.
Het doel van sociale media marketing is om betekenisvolle connecties met klanten op te bouwen. Hier zijn vier tips om de sociale media strategie van je bedrijf te verbeteren, volgens ondernemers en sociale media experts.
Huur een professional in
Als je een klein bedrijf hebt, kun je taken verdelen over je werknemers, en dit moet ook je focus zijn. Net als accounting en human resources, verdient social media zijn eigen afdeling, en moet je de online zaken van je bedrijf niet zelf regelen.
Om de beste resultaten te behalen, kun je een social media strateeg inhuren om je publiek te laten groeien terwijl je producten en services tegelijkertijd gepromoot worden. Zie het als een kleine maar noodzakelijke investering. Als je een groter publiek bereikt, genereer je ook meer inkomsten om deze social media strateeg te betalen.
Ben je een zelfstandig ondernemer die zelf wil leren om een sociale media marketing strategie op te stellen? Zorg dan zeker dat je regelmatig deze site bezoekt, en download zeker ons gratis Facebook marketing plan!
Weetje: 26% van de wereldbevolking gebruikt sociale media dagelijks!
Terwijl meer dan 50% van de wereldbevolking zelfs geen toegang tot het internet heeft!
“Hash the Tag: The Complete Beginner’s Guide to Live Tweeting”
De auteur van dit boek, Brit McGinnis, is een social media consultant. Ze raadt een unieke benadering van sociale media aan, via real-time content marketing, of “live-tweeting”. In haar boek vertelt ze over de basis hiervan, maar een echte professional zal weten hoe hij jouw merk vorm moet geven, de beste hashtags moet gebruiken, en een wijd publiek van voormalige en toekomstige klanten kan bereiken.
Je kan de digitale versie voor 1 dollar kopen op Amazon via deze link
Gebruik Twitter lijsten
Twitter groeit snel, en het kan moeilijk zijn om bij te blijven. Blijf gefocust met Twitter lijsten, dit geeft gebruikers de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van relevante content en andere invloeden.
“Als je Twitterlijsten maakt, kun je de verhouding signaal/ruis op Twitter sterk verbeteren en je focussen op de juiste personen.” Zegt Kari DePhilips, eigenaar van The Content Factory, een digitaal PR bedrijf. Dit kan je helpen om toekomstige klanten te bereiken.
Twitter lijsten doen meer dan de content die je ziet ordenen; ze kunnen ook helpen om je netwerk op te bouwen en een beter publiek te bereiken, wat de verbintenis met je klanten verbetert.
“Als je slim bent over … je Twitter lijsten en goede beschrijvingen schrijft waardoor mensen in je lijsten willen, kun je mooie relaties opbouwen.” zegt DePhilips. “We hebben gezien dat Twitter lijsten de verbintenis met klanten sterk verbetert.”
Als je meer wil weten over Twitter, lees dan zeker onze Twitter voor ondernemers handleiding.
Focus op relaties
Bedrijven moeten zorgvuldig focussen op het sociale aspect van sociale media en relaties opbouwen met andere gebruikers.
“Sociale media is, boven alles, een sociaal platform.” zegt Shane Walton, oprichter van Green Vine Marketing, een SEO en web service bedrijf. “[Traditionele marketing] is een shotgun aanpak, en je wilt zoveel mogelijk mensen die je advertentie of reclame zien. Sociale media, aan de andere kant, is een participerend kanaal voor marketing.”
Omdat sociale media platformen het mogelijk maken om een directe verbinding aan te gaan met klanten, moet je echte verbindingen maken met je klanten, zegt Walton. Als mensen je content echt goed vinden, zullen ze je volgen, en krijg je de kans om je marketing voor jarenlang te richten op deze mensen, zegt hij. Maar, Walton waarschuwt dat content zonder waarde potentiële klanten weg kan jagen.
Slechts 14% van de mensen vertrouwt reclame op het internet, maar 90% vertrouwt wel aanbevelingen via sociale media!
“De meest succesvolle sociale media marketers leveren uitstekende content” voegt Walton toe. “Ze onderwijzen en vermaken hun publiek. Ze geven om hun publiek, net zoals ze om een vriend geven. Ze bouwen relaties op. En dit werpt zijn vruchten af. Hun content wordt gedeeld. Ze krijgen steeds meer volgers en ook steeds meer verkopen.”
Plan vooruit (maar automatiseer niet!)
“Als je je sociale media onderhoudt als ondernemer, is het belangrijk om consistent te zijn.” zegt Laura Nunemaker, een online marketing specialist en eigenaar van Social Media for Small Business, een social media management bedrijf.
Er zijn vele gratis of goedkope hulpmiddelen waarmee je je sociale media posts van tevoren kunt plannen, en deze kunnen erg hulp vol zijn als je ze goed gebruikt.
“Tijd inplannen iedere week om een hulpmiddel als Buffer of Hootsuite te gebruiken om een minimum aantal posts voor al je sociale media accounts te plaatsen.” adviseert Nunemaker. “Voor de meeste platformen is 1 post per dag prima. Voor Twitter, wil je er waarschijnlijk minimaal 3 inplannen.”
“A goal without a plan is just a wish”
Let echter wel op dat je niet je hele online campagne gaat automatiseren. Het gebruik van ingeplande berichten moet het hulpstuk zijn. Het zou moeten dienen voor een minimum aan activiteit te zorgen op je sociale media. Of een backup plan voor als je echt geen tijd hebt die week.
Zorg er voor dat je tijdens de week wat extra posts toevoegt die meer inspelen op de wekelijkse activiteit. Maar als je te druk bezig bent, dan heb je een opvangnet omdat je volgend bericht weer netjes ingepland staat.