fbpx
Meteen naar de inhoud
6 stappen om je ideale doelgroep te kennen-1024x536
Home » 6 Stappen om jouw ideale doelgroep te vinden

6 Stappen om jouw ideale doelgroep te vinden

    Als je een artikel of bericht gaat schrijven over de laatste nieuwe tool voor sociale media, hoe ga je dit dan verwoorden? Het antwoord op deze vraag is helemaal afhankelijk voor welke doelgroep je schrijft.

    Weten wie jouw doelgroep is van groot belang als je content gaat creëren

    Elk van de onderstaande voorbeelden kunnen perfect de titel zijn van je content:

    • De beginselen van sociale media software tools
    • Sociale media software tips voor experts
    • Een introductie in de nieuwste sociale media tool die elke analist moet hebben
    • Top 5 gratis sociale media tools
    • Ontdek deze nieuwe sociale media tool. Bespaart jouw administratief assistente vele uren aan sociale media planning!

    Wat is hier de belangrijkste factor om te weten of je geschreven artikel succesvol is?

    Je publiek, het kennen van je doelgroep. Zorg dat je dezelfde taal spreekt als je doelgroep. Is je doelgroep niet technisch, dan moet je ook geen technische termen gaan gebruiken.

    Spreek dezelfde taal als je publiek

    Spreek dezelfde taal als je publiek

    Overzicht:

    Waarom je doelgroep zo belangrijk is

    Het maken van nieuwe content zonder goed te weten wie je doelgroep is, is zoals een boot die op zee vaart zonder navigatie. Je onderneemt wel actie, maar je weet niet echt wat het doel is. Deze situatie is iets wat dagelijks gebeurt bij verschillende ondernemers. Gevolg: veel tijd en geld wordt gespendeerd, zonder te weten of men een goede ROI kan verwachten.

    Om te beginnen moet je weten wat het doel is van je content. Er zijn verschillende doelen die je kan bereiken met je artikel. Bvb:

    • “Ik wil bovenaan staan in Google voor de zoekterm – Vissen in Oostende”
    • “Ik wil 150 nieuwe leads per maand krijgen via mijn content strategie op sociale media”
    • “Ik wil elke maand 1000 nieuwe volgers op mijn bedrijfspagina krijgen”

    Hoewel deze doelen heel duidelijk zijn, moet er verder gekeken worden en te weten komen welke personen men wil bereiken. Elke keer als men nieuwe content gaat maken, moet er de behoefte zijn om een bepaald publiek te bereiken.

    Een doelgroep die past bij jouw onderneming of merk. Een publiek dat klaar is om jouw producten te kopen of diensten te gebruiken. Personen die jouw onderneming promoten.

    Zorg dat je jouw potentiële klant kan herkennen tussen de massa

    Het kennen van je doelgroep is de beste manier om van elke nieuwe campagne een succes te maken. Hier volgt een 6 stappenplan om jouw doelgroep te leren kennen.

    1) Wie zijn ze?

    Elk goed profiel van een doelgroep start met te weten wie jouw publiek is. De demografische gegevens van elke gebruiker op Facebook helpen ons al een eind op weg. Als voorbeeld nemen we de volgende 5 personen:

    • Een alleenstaande mannelijke twintiger die een appartement huurt in Brussel en minimum 50.000 euro per jaar verdient.
    • Een getrouwde moeder van 4 kinderen woonachtig in vlaanderen. Blijft thuis om op de kinderen te passen en beschikt over een totaal familie inkomen van minder dan 40.000 euro per jaar.
    • Een gescheiden vader van 2 kinderen. Momenteel aan het rentenieren op zijn boerderij in de Ardennen. Heeft een netto waarde van enkele miljoenen.
    • Een samenwonend koppel in hun dertiger jaren zonder kinderen welke momenteel worstelt met werkloosheid.
    • Een gepensioneerd koppel 70+ met kleinkinderen en levend van enkel hun pensioens-inkomen.

    In al deze voorbeelden vind je enkele details over het leven van deze mensen. Hiermee kan je al een beeld beginnen krijgen in de doelgroep. Het is echter wel nog zo dat, zoals in het eerste voorbeeld, er nog heel veel verschil kan zijn.

    De alleenstaande man kan een bankier zijn die 100 uren per week werkt  en dus bijna nooit thuis is.  Het kan een schrijver zijn die eerder al een succesvol boek geschreven heeft, maar nu geen inspiratie meer vindt voor zijn nieuwe boek. Of misschien een architect die het huis gekocht heeft als zijn eigen stedelijke project om aan te werken.

    Weet wie jouw potentiële klanten zijn

    Weet wie jouw potentiële klanten zijn

    De details die we uit de voorbeelden kunnen halen vormen de basis voor onze doelgroep. Hieraan gaan we onze producten of diensten verkopen. Toch gaan we verder moeten op zoek gaan naar de interesses van onze potentiële klant.

    2) Wat is hun meest dringende probleem of grootste verlangen?

    Elke persoon uit deze lijst heeft iets waarvan hij of zij wakker ligt. Het kan een aanhoudend probleem zijn zoals bvb een ondernemer die het moeilijk heeft om zijn hoofd boven water te houden. De kracht te vinden om gezond te leven. Een gelukkige relatie in stand te houden. Het kan ook iets tijdelijk zijn zoals slaapproblemen of hoe om te gaan met moeilijke klanten.

    Wat het probleem ook is, het is de toegang tot de discussie en jouw uitnodiging in hun leven dat belangrijk is.  Zodra je dit van beide kanten kan zien, zal je beter bewapend zijn om sterke content te creëren.

    • Begrijpen wat het belangrijkste probleem is waardoor eerdere klanten reeds bij jou terecht kwamen. Vindt het probleem van je grootste en meest consumerende klanten om ook bij andere potentiële nieuwe klanten dit probleem te vinden. Met deze gegevens zal je sneller nieuwe klanten herkennen en hen sneller helpen. Het zal ook makkelijker zijn om goede content te maken welke meer van deze potentiële klanten zal aantrekken.
    • Je zal beter begrijpen waarom mensen jouw product kopen of gebruik maken van jouw dienst. Hierdoor kan je jouw product nog beter afstemmen op de noden van je klanten. Waardoor je weer meer nieuwe klanten gaat aantrekken.

    Bij het aanmaken van je doelgroep moet je jezelf in hun plaats zetten. Doe je best om het verhaal te maken in woorden zoals je doelgroep deze zelf zou gebruiken. Je marketing zal hiermee vele maken succesvoller worden.

    3) Waar halen ze hun info vandaan?

    Het kiezen van de kanalen waarop jij je content gaat verspreiden is uiterst belangrijk. Er zijn meerdere redenen waarom je bepaalde inhoud gaat delen op bepaalde plaatsen.

    • Om bekendheid te krijgen bij een groter publiek.
    • Je website haalt een voordeel uit de hoge ranking van de plaats waar je het artikel publiceert.
    • Je bestaande en toekomstige klanten lezen of bekijken de inhoud.

    Laten we ons focussen op het laatste: het schrijven van goede content welke helpt ons doel te behalen om de juiste geïnteresseerde personen te bereiken. Wat hebben we nodig? Weten waar ons publiek zijn tijd spendeert, welke publicaties ze lezen. Weten voor welke onderwerpen ze bereid zijn om een beetje van hun kostbare tijd af te geven.

    Dus, wat weet jij over het leesgedrag van je publiek? Welke content vinden ze het meest interessant?

    Lezen ze blogartikels? Schrijven ze zich snel in op een email nieuwsbrief? Luisteren ze naar podcast? Downloaden ze ebooks of white-papers?

    Zoek waar je potentiële klanten zich mee bezig houden

    Zoek waar je potentiële klanten zich mee bezig houden

    Wat ze ook doen, het is belangrijk te weten wie ze vertrouwen. Het uiteindelijk doel is natuurlijk dat jij die te vertrouwen persoon wordt. Tijdens deze zoektocht zullen een heleboel vragen duidelijk worden voor je.

    Vooraleer je naar de volgende stap gaat, moet je er zeker van zijn dat je weet waar je (toekomstige) klanten naartoe gaan om hun informatie te vinden. Je moet niet alleen weten waar, maar vooral begrijpen waarom ze net daar hun informatie zoeken.

    4) Welk voordeel heeft jouw product dat hun problemen oplost

    Jouw doelgroep wil niet weten wat je product doet. Ze willen weten wat jouw product kan doen voor hun. Vertel dus aan je klanten welk voordeel jouw product heeft waarmee het hun probleem kan oplossen.

    Als jij zoals een goede detective je onderzoek goed gedaan hebt, zal je perfect weten welk probleem je moet aanspreken en hoe dit te verhelpen is dankzij jouw product. Trouwens ga je dit ook nog eens perfect kunnen omschrijven in hun woordenschat.

    “Ken je belangrijkste voordelen en praat rechtstreeks tegen je publiek”

    Als je bijvoorbeeld kijkt naar de SEO factor, dan zijn hier verschillende problemen en verschillende oplossingen die je kan aanbieden. Iemand die een SEO specialist inhuurt wil hoger komen in Google. Een hogere Google ranking zorgt voor meer verkeer naar je website. Maar welk voordeel krijg je als je meer verkeer hebt?

    Enkele voordelen zouden kunnen zijn: meer leads voor je verkoopteam, meer klanten die je product kopen of gebruik maken van je dienst, meer mensen die je content gaan lezen, meer personen die je ideeën gaan delen. Dit zijn allemaal voordelen waarmee je het probleem van jouw doelgroep kan oplossen.

    5) Opgelet voor de “Bullshit detector”

    We leven in een wereld met weinig vertrouwen. En begrijpelijk ook, we worden gebombardeerd met advertenties overal waar we komen. Online, op tv, tijdens het winkelen op de straat, de radio en ga zo maar door.

    Deze advertenties beloven ons allemaal rijkdom, een goed leven of alle andere dingen die je anders zou moeten missen. In zeer veel gevallen staan deze advertenties vol leugens of halve waarheden. We verwachten dan ook overal en altijd een addertje onder het gras.

    Dus hoe gaan wij ervoor zorgen om niet in aanraking te komen met de ‘bullshit detector’ van onze klant? Hier volgen enkele ideeën om onder de bullshit radar te vliegen.

    Allereerst, zorg dat je altijd rechtuit bent. Als jouw onderneming gekend staat voor zijn eerlijkheid en waardevolle informatie, zal je vanzelf een betrouwbare bron worden. Laat dit een gouden regel zijn in alle content die je maakt.

     “Het kan jaren duren om vertrouwen op te bouwen, maar seconden om het voor altijd te verliezen”

    Ten tweede moet je genoeg weten over jouw branche zodat je onmiddellijk de slechte informatie of advertenties kunt herkennen. In het SEO voorbeeld hierboven, weet je dat er soms beloftes gedaan worden die onmogelijk zijn. Zoals bvb in 30 dagen tijd op nummer 1 komen in Google op jouw meest competitieve keyword.

    Neem de tijd om te weten welke termen in jouw branche gelijk staan aan ongeloofwaardigheid. Ontdek wanneer bij jouw publiek de ‘bullshit detector’ zou afgaan. Maak een lijst van deze onderwerpen of termen en zorg ervoor dat je ze nooit gebruikt in jouw content strategie.

    En als laatste, zorg voor bewijzen. Als jij beweert dat jouw product kan helpen, zorg dan dat je hier bewijs van hebt. Dit bewijs kan zijn in de vorm van cijfers, studies, testimonials, aanbeveling van betrouwbare bronnen, en andere dingen.

    Neem de tijd om uit te zoeken wat goed bewijs zou zijn voor jouw beloftes. Doe dit ook met de nodige zorg. Het bewijs is een belangrijke factor voor een klant om te beslissen wie hij gaat vertrouwen. Hoe meer bewijs je hebt, hoe meer resultaat je content gaat opleveren.

    6) Wie vertrouwen ze?

    Een laatste stap die vaak over het hoofd gekeken wordt als men zijn doelgroep gaat opbouwen. In wie hebben jouw lezers en klanten vertrouwen?

    Hopelijk natuurlijk in jou! Maar het zou ook kunnen dat ze reeds bepaalde experts volgen in jouw branche, bekendheden, bepaalde merken of opvallende personen in jouw industrie. Tracht deze informatie zo goed als mogelijk in jouw voordeel te gebruiken.

    Zo kan je misschien eens kijken of je als gastblogger een artikel mag schrijven op de site van hun voorbeeld. Ga naar een evenement van bekende personen in jouw branche en ga ermee op de foto. Of regel een interview met een expert. Bedenk manieren hoe jij gelinkt kan worden aan de personen die zij reeds vertrouwen.

    “Hoe meer jij gerelateerd wordt met vertrouwde personen en merken, des te meer vertrouwen en geloof je zelf zal ontvangen”

    Het goed leren kennen van je doelgroep neemt tijd in beslag. Het profiel van een klant maken om te weten hoe je jouw content moet opmaken is een belangrijke opdracht. Als je dit enkele malen gedaan hebt zal je hier beter in worden.

    De juiste doelgroep kennen en kiezen op Facebook, zorgt voor goedkopere advertentie die een hogere ROI zullen opleveren. Door het investeren in tijd om je doelgroep goed te leren kennen, zal je later immens veel geld besparen en grote successen behalen.

    Heb jij nog ideeën om je doelgroep beter te leren kennen? Deel ze hieronder in de reacties, we kunnen altijd enkele goede tips gebruiken. Je mag natuurlijk ook laten weten wat je van het artikel vond. Was het nuttig? Deel het dan zeker op sociale media.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.