fbpx
Ga naar de inhoud
7 tips voor effectievere Facebook advertenties aan te maken
Home » 7 Tips om je Facebook advertenties te optimaliseren

7 Tips om je Facebook advertenties te optimaliseren

    Wil jij effectievere Facebook advertenties? Ben je op zoek om meer resultaat te behalen met je advertentie budget?

    In dit artikel ga je 7 tips ontdekken waarmee je de prestaties van je Facebook advertenties naar een hoger niveau kunt tillen.

    “Effectievere Facebook advertenties zorgen voor een vermindering van de advertentiekosten en een verbetering van de prestaties”

    #1: Bouw een verkoop Funnel

    Het grote verschil tussen Google advertenties en Facebook advertenties is het soort verkeer welke ze genereren. Mensen die op Google advertenties klikken zijn meestal actief op zoek naar iets, terwijl mensen die op een Facebook advertentie klikken meestal niet echt op zoek zijn naar iets en daardoor ook meer tijd nodig hebben om  een eventuele aankoop te doen. Dit zou een probleem kunnen zijn als je met een klein advertentie budget moet werken om conversies te vinden.

    In plaats van dus een Facebook campagne op te zetten die meteen gefocust is op verkoop, kan je beter eerste zorgen dat je bezoeker jou of je website al een beetje kent. Door een aantal campagnes met verschillende doelen te lanceren, kan je je eigen Facebook funnel creëren.

    Maak een funnel voor betrokkenheid

    Een betrokkenheid funnel werkt goed als je een stuk content hebt waarmee je betrokkenheid genereert. Een video is in de meeste gevallen het meest effectief hiervoor. Probeer ook steeds om je Facebook video te ondertitelen, ongeveer 80% bekijkt een video zonder geluid. 

    Eerst, maak je een betrokkenheid campagne gericht aan je ideale klanten. Het doel is om een eerste connectie met je klanten te krijgen. Volg je betrokkenheids campagne op en optimaliseer ze tot de campagne een bepaalde drempel heeft behaald (meestal 2000 – 3000 video weergaven). 

    Daarna maak je een verkeer – of conversie campagne aan gericht op diegenen die minstens 25% van je video bekeken hebben. Bezoekers die eerder al je berichten zagen, hebben 3 tot 5 keer meet conversie dan koud verkeer.

    View content funnel - mensen die je video bekeken hebben

    Stel een ‘view content’ funnel op

    Deze methode is ook een goede manier om je pixel wat te verstevigen. Eerst ga je een ‘view content’ campagne aanmaken welke gericht is naar jouw ideale publiek. Je doel is niet zozeer om verkeer naar je website te sturen, maar ook om meer te weten te komen over het soort klanten interesse hebben in je aanbod. Volg de campagne op en optimaliseer ze tot je ongeveer een 500-tal conversies behaald hebt.

    Daarna maak je een opvolg campagne aan waar je die personen target die je website bezocht hebben, Vergeet ook zeker niet om van iedere nieuwe doelgroep vergelijkbare doelgroepen aan te maken zodra je voldoende informatie hebt.

    Aangepast doelgroep van website bezoekers

    #2: Let op je advertentie frequentie om je zichtbaarheid optimaal te houden

    De advertentie frequentie is het aantal maal dat een gebruiker je advertentie campagne ziet. Je Facebook publiek zal je advertentie beter herinneren als ze deze meer dan één keer zien. Echter, als ze jouw advertentie te veel zien, gaan ze er minder aandacht aan besteden, waardoor de kosten gaan oplopen en de effectiviteit gaat verminderen.

    Om de zichtbaarheid van je advertentie te optimaliseren kan je een frequency limiet toevoegen en kijken welke invloed deze heeft op je advertentiekosten.

    Meestal zal je zien dat de kosten hoger worden als je publiek verzadigd is. Wanneer je ziet dat de frequentie meer dan 1,7 wordt, let dan goed op de kost per resultaat. Als deze ineens stijgt, kopieer dan je advertentie set en kies nieuwe doelen. Hiermee heb je weer een verse advertentie en een nieuw publiek.

    frequentie Facebook advertentie weergaven bekijken
    frequentie Facebook advertentie weergaven bekijken

    In ons voorbeeld gingen we telkens hoger dan 2.0, maar behaalden we toch de gewenste resultaten. We konden dus de advertentie gewoon laten lopen.

    #3: Pas je budget aan naargelang de prestatie van de advertentie

    Als je start met je campagne, ga je normaal 2 of 3 advertentie sets testen met in elke advertentie set verschillende advertenties. Om te beslissen welke de winnende advertentie gaat worden, bekijk je de kosten en enkele voor jouw interessante data. Houd de beste advertentie en zet de andere op pauze. Lees ook zeker het blogbericht over het splittesten van Facebook advertenties om hier dieper op in te gaan.

    Voor de winnende advertentie verhoog je het budget met 15% tot 20%. Herhaal dit elke 24h tot je ziet dat de prestaties van je advertenties verminderen.

    Tip: Facebook heeft onlangs de ‘studie fase’ geïntroduceerd. Op moment van schrijven is deze nog niet beschikbaar in België of Nederland, maar we gaan het toch even bekijken toekomstgericht. De studie fase zal zich afspelen bij de start van elke campagne en zal duren tot een bepaald aantal acties gebeurt zijn of tijd verlopen is. Is de optie ‘studie fase’ nog niet zichtbaar, geef dan Facebook sowieso 24h tijd om je advertentie te optimaliseren vooraleer je grote wijzigingen doet.

    Facebook heeft een studie fase nodig om jouw advertenties te optimaliseren

    #4: Bereik het juiste publiek

    Het juiste publiek koppelen aan de beste advertentie is het recept voor een succesvolle campagne. Als je niet goed weet wie je publiek is als je een nieuwe campagne wil starten, maak dan eerst gebruik van Facebook doelgroepstatistieken om te weten wie jouw ideale doelgroep is

    Begin door te filteren op leeftijd, geslacht en locatie. Nadien kan je nog interesses toevoegen om meer gedetailleerde informatie over je ideale publiek te vinden. Je kan ontdekken in welke pagina’s ze interesse hebben, hoeveel ze gemiddeld verdienen, wat ze doen, wat ze kopen, en ga zo maar door.

    Zorg dat je doelgroep niet te klein wordt, anders gaat Facebook de advertentie niet kunnen optimaliseren. Zodra je jouw doelgroep gevonden hebt, sla je deze op voor toekomstig gebruik.

    Gebruik Facebook dpelgroepstatistieken om je publiek te leren kennen
    Ontdek welke pagina’s jouw publiek nog leuk vindt

    #5: Kies de juiste plaatsing voor een groter bereik

    Als je een campagne gaat aanmaken kan je kiezen tussen verschillende types van plaatsing, toestellen en platformen. Je kan kiezen voor automatische plaatsing of ‘automatische plaatsing’. De juiste keuze is afhankelijk van het type campagne dat je draait.

    automatische plaatsing voor Facebook advertenties

    • Instagram toevoegen aan je bereik, betrokkenheid en video advertenties kunnen je resultaten met 30% tot 40% verbeteren. Je mag je dan wel verwachten aan minder likes en reacties dan je zou krijgen op een Facebook bericht advertentie.
    • Messenger is ook een schitterend extra medium voor verkeer – en conversie campagnes. Messenger advertenties doen het momenteel zeer goed.
    • Audience Network plaatsing kan ook zorgen voor een verhoging van je bereik en verkeer voor je advertenties in het algemeen. Blijf echter altijd je belangrijkste data in het oog houden (bvb je conversies en kosten per resultaat).
    Kies zelf waar je Facebook advertentie getoond mag worden
    Kies zelf op welke platformen je Facebook advertentie getoond mag worden

    In sommige gevallen zullen bepaalde campagnes op specifieke toestellen goedkoper worden. In bepaalde niches zullen gebruikers van een Android toestel hogere conversies maken voor lagere kosten. Het best kan je dit gewoon eens testen en kijken welk resultaat het heeft op jouw campagne resultaten.

    Zelf kiezen op welke digitale apparaten je advertentie zichtbaar is
    Je kan ervoor kiezen om je advertentie maar op bepaalde mobiele apparaten te laten zien

    #6: Kies de juiste Bied optie

    Facebook draait zijn advertenties op basis van een veilingen. Simpel gezegd, kiest Facebook de beste advertentie aan de hand van de bieding en de prestaties.

    Facebook biedingen is echter de laatste jaren wat ingewikkelder geworden. Eerst moet je beslissen voor welk resultaat je wil laten optimaliseren. Elk campagne objectief laat je toe om te kiezen tussen verschillende opties.

    Je kan, bvb bij een conversie campagne, kiezen tussen optimaliseren voor conversies, weergaven van je landingspagina, en kliks op je link. Conversies is één van de meeste populaire opties. Als jij echter beschikt over een lager budget, kies dan voor de optie “optimizing for clicks until Facebook has sufficient conversion data”. Deze echter op moment van schrijven nog niet beschikbaar voor België en Nederland.

    Facebook optimaliseert eerst voor kliks

    Als je meer bezoekers naar je blog wil kies je best om te optimaliseren voor betrokkenheid.

    #7: Hergebruik oude advertentie berichten voor nieuwe campagnes om je betrokkenheid statistieken te behouden.

    Sociale media draait grotendeels om social proof en populariteit. Des te meer likes en reacties jouw content ontvangt, des te meer mensen ermee betrokken zullen geraken. Jammer genoeg zullen bepaalde aanpassingen aan je advertentie er ook voor zorgen dat de likes en reacties weer weg zijn en je betrokkenheid weer helemaal moet opbouwen.

    Met de ‘social stapelen’ techniek, kan je deze likes en reacties behouden terwijl je verder experimenteert met je advertenties. Deze methode werkt vooral goed als je gaat testen naar verschillende doelgroepen toe.

    Om te beginnen ga je naar het advertentie voorbeeld van je bestaande advertentie. Klik daar op het icoontje rechtsboven en kies ‘Facebook bericht met reacties’.

    Je eigen advertentie bekijken in Facebook
    Klik op het icoontje rechtsboven en kies dan “Facebook bericht met opmerkingen”

    Dan kopieer je de laatste groep cijfers in de Facebook URL die geladen wordt nadat je geklikt hebt om het voorbeeld te zien.

    link Facebook advertentie

    Creëer dan een nieuwe Facebook advertentie en kies voor ‘bestaand bericht’. In de ‘enter post ID box’ plak je de groep cijfers die je net gekopieerd hebt in de vorige stap. Klik op toevoegen.

    bericht id invoeren facebook advertentie
    Klik op “bericht ID invoeren” en voeg je zeven cijfers in

    Je hebt nu een nieuwe advertentie die de betrokkenhied van de vorgie advertentie meeneemt en de reeds verzamelde likes en reacties laat zien.

    Een betere advertentie maken

    De opmaak van je advertentie kan het verschil zijn tussen succes of verlies. Het leren schrijven om betrokkenheid te krijgen (gekoppeld met goed beeldmateriaal) kan zorgen voor een drastische verlaging van je advertentiekosten.

    Naast het schrijven van opvallende hoofdteksten, moet je ook aandacht geven aan bepaalde elementen in je tekst. Test altijd verschillende variaties van de tekst als je start met een nieuwe campagne omdat je publiek hier verschillend kan op reageren. Hier zijn enkele punten waar je aandacht aan kan schenken om een meer effectieve tekst te schrijven:

    • Gebruik emoticons om de saaiheid van je advertentie te breken en een grotere betrokkenheid te krijgen.
    • Vermijd veelvuldig gebruik van hashtags. Het gebruiken van teveel hashtags zorgt ervoor dat je tekst moeilijker te lezen is. Wat kan resulteren in een mindere betrokkenheid.
    • Vertrouw de call-to-action sectie om verkeer naar je website te sturen. Het kan soms lonen om een URL toe te voegen om wat extra kliks te krijgen naar je site, maar het kan ook je betrokkenheid naar beneden halen.
    • Plaats niet teveel tekst in je afbeelding. Afbeeldingen waar veel tekst in staat zullen je advertentiekosten drastisch verhogen. Maak gebruik van de Facebook ‘controle voor afbeeldingstekst‘ om te kijken of je niet teveel tekst gebruikt.

    Als je video’s gaat gebruiken in je advertentie, denk er dan aan dat deze automatisch afspelen zonder geluid. Tot 80% van de gebruikers laat het geluid afstaan bij het bekijken van een video op Facebook. Zorg dus zeker dat je ondertiteling toevoegt aan je video.

    Video presteert meestal het best voor bereik campagnes, het is ook ideaal voor pagina like campagnes. Als je echter likes en reacties wil verkrijgen kan je best weg blijven van video’s.

    Facebook telt de video weergaven als betrokkenheid. Als je gebruik maakt van video, zal Facebook je campagne optimaliseren op basis van de video weergaven. Dit resulteert in een hoger aantal weergaves, maar minder reacties.

    Een korte video werkt goed voor een bericht betrokkenheid funnel gevolgd door een conversie campagne. Maar denk eraan dat conversie en verkeer campagnes meestal beter presteren met een meeslepende statische afbeelding.

    Tip: Facebook behandeld GIFs zoals videos, je kan dus perfect eens overwegen om dit eens te testen.

    Besluit

    Facebook verandert voortdurend het algoritme voor advertenties met nieuwe opties en manier om de dingen aan te pakken. Veel van de bovenstaande tips zullen blijven evolueren, het belangrijkste dat je moet onthouden is dat ze niet zullen werken voor al je campagnes. Blijf experimenteren met verschillende tactieken en inzichten om de winnaars tussen je campagnes te vinden.

    Wat denk je? Welke van deze tips ga jij proberen? Wat zijn jouw beste tactieken voor Facebook adverteren? Deel je kennis, ervaringen in inzichten in de commentaren hieronder!

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.