Ontdek 9 Facebook mythes over jouw advertenties
Laat ons eerst beginnen met een feit! Facebook is het ultieme medium om te adverteren. Daar bestaat geen twijfel over. De mogelijkheden die Facebook aanbiedt, met daarbovenop het succesratio, is ongezien. Zelfs Google kan met zijn adwords en adsense hier niet aan tippen.
De vraag is natuurlijk, waarom is Facebook de beste? Het antwoord op deze vraag kan men terugvinden in de cijfers die beschikbaar zijn over Facebook en zijn gebruikers. Ook omdat Facebook alles weet over zijn gebruikers. Hoe kan Facebook dit weten? Omdat je het zelf verteld aan hun, ze hoeven het zelfs niet te vragen.
“Some people need to realize that Facebook is a social network, not a diary.”
Overzicht van de inhoud
Facebook en zijn cijfers
Dat Facebook het grootste sociale netwerk is weten we allemaal. Maar hoe groot is dat eigenlijk ‘de grootste’? Hoe immens groot Facebook is zien we eigenlijk pas als we naar de cijfers gaan kijken.
1,5 Miljard actieve gebruikers per maand! Dat is gelijk aan 1500 miljoen gebruikers oftewel 1.500.000.000,00 leden die elke maand actief zijn op dit sociaal netwerk. Waarvan er maar liefst 1,3 miljard mobiele Facebook gebruikers zijn.
De mobiele markt is dan ook de grote ‘Cash cow’ voor Facebook. 76% van alle inkomsten komen binnen via de mobiele advertentie markt! Goed voor een bedrag van meer dan 3 miljard dollar in het laatste kwart van 2015.
Zorg er dus zeker voor dat je advertenties zijn aangepast om zichtbaar te zijn op een smartphone. Ook je site moet mobielvriendelijk zijn! Ben je niet zeker of je site mobielvriendelijk is? Test ze gewoon zelf even uit. Ze zou er heel anders moeten uitzien dan op je laptop.
Ook Google verwacht van jou dat je site mobielvriendelijk is. Is ze dat niet? Dan krijg je strafpunten van Google en zal je dus 76% aan inkomsten verliezen op Facebook.
If your plans don’t include mobile, you plans are not finished! – Wendy Clark, Senior VP, Coca-Cola industries
Nog enkele snelle interessante cijfers over Facebook
Elke dag loggen er 757 miljoen personen in op Facebook! En elke minuut wordt er door hun op Facebook …..
- 50.000 links gedeeld
- 243.055,5 foto’s geplaatst
- 500 nieuwe accounts aangemaakt
- 11.700 $ verdiend door Facebook zelf
- 3.289.611 items gedeeld
- 13.888 app’s geïnstalleerd
- Meer dan 100.000 vriendschapsverzoeken verstuurd
- 150.000 interne berichten verstuurd
- 3.125.000 likes uitgedeeld
- ………..
Om toch maar even te laten zien dat het de moeite loont om te investeren in Facebook advertenties.
Jammer genoeg gaan er de wildste verhalen rond over wat je wel en niet zou mogen doen met je advertenties. Verhalen welke ondertussen al hele mythes zijn geworden.
Mythes over Facebook advertenties
Het belangrijkste dat je vandaag moet onthouden is dat ook bij Facebook advertenties de regel is “Meten is Weten“. Veel van deze mythes zijn er gekomen omdat personen (marketeers) willekeurig advertenties maken en hun conclusie trekken uit 1 advertentie.
Op Facebook moet je alles testen. Alleen dan kan je conclusies trekken voor jouw product, want elk product heeft zijn eigen aanpak. We gaan hier dan ook niet vertellen dat alle wilde verhalen een leugen zijn. Maar we gaan je wel laten zien dat het zeker en vast geen richtlijnen zijn die je moet volgen om succesvol te zijn op Facebook.
We nemen hier even de meeste gehoorde mythes onder de loep.
Mythe 1: Je Facebook advertenties moeten kort zijn
Dit hoor je bijna alle marketeers vertellen. Je Facebook advertenties of berichten zouden moeten kort en krachtig zijn zodat de boodschap meteen opgepikt wordt. Langere berichten op Facebook zouden taboe zijn en kosten je alleen maar geld.
In de meeste gevallen gaat dit verhaal wel op, maar zeker niet altijd. De gemiddelde Facebook gebruiker wil niet teveel lezen. Liefst een korte krachtige headline met een mooie foto. En als het even kan zelfs een filmpje zodat er helemaal niets gelezen hoeft te worden.
Het is echter zo dat als je gaat adverteren in Facebook, je niet op zoek bent naar de gemiddelde Facebook gebruiker. Je hebt een bepaalde doelgroep om jouw product aan te promoten. Die doelgroep zal dus zeker de moeite nemen om jouw advertentie wat langer te bekijken.
Ze delen een bepaalde interesse met jouw product en zullen dus zeker de tijd nemen om hier wat dieper op in te gaan. Je kan nog steeds gebruik maken van een krachtige kop. Maar omdat je advertentie alleen getoond wordt aan diegenen met dezelfde interesse, mag je zeker wat meer tekst gebruiken om jouw product voor te stellen.
Test jouw Facebook advertenties
Om het meeste te halen uit je Facebook campagnes (en dus ook een maximum aan omzet te behalen) moet je verschillende advertenties gaan splittesten. Twijfel je tussen die krachtige korte advertentie of die langere maar meer informatieve advertentie? Draai ze gewoon allebei.
Gebruik dezelfde doelgroep, foto, budget, …. alles hetzelfde behalve je tekst. Je kan perfect de cijfers van beide advertenties vergelijken in Facebook. Die advertentie welke het beste resultaat behaald blijf je behouden. Je verwijderd de andere en gebruikt het budget om weer opnieuw te testen (nieuwe tekst, andere foto, andere doelgroep).
Zorg er gewoon voor dat je steeds slechts 1 iets verandert aan de advertentie. Als je 2 of meer dingen tegelijk gaat aanpassen kan je nooit weten welke de invloed was ervan. Wees geduldig en ’tweak’ je advertentie beetje bij beetje. Tot je merkt dat je steeds dezelfde advertentie hebt die succesvoller blijft dan die andere. En dan weet je dat je het maximum eruit gehaald hebt.
In bovenstaand voorbeeld wordt er getest met 3 verschillende advertenties waar advertentie 2 er als winnaar uitkomt. Op die manier kan je dus alles gaan testen en vergelijken.
Mythe 2: Gebruik dezelfde afbeelding als op je site
De redenering hierbij zou zijn dat een bezoeker kan weg klikken als hij ineens een andere foto op je site ziet staan. Omdat de 2 foto’s verschillend zijn zou dit een bepaald wantrouwen opwekken bij de bezoeker.
Dit is een mooi voorbeeld van een mythe die gecreëerd is door marketeers die dit niet testen. Uit mijn eigen ervaringen blijkt zelfs het tegendeel waar te zijn. Ik heb persoonlijk meer omzetten gedraaid met advertenties die super aantrekkelijke en converterende foto’s bevatten, welke op de site nergens te bespeuren waren.
De topprioriteit van je Facebook advertentie is zorgen dat ze gezien wordt. Heel simpel, als niemand jouw advertentie ziet, kan er ook niemand op klikken. Je moet er wel de kunst van maken dat ze gezien wordt, zonder dat het als reclame gezien wordt.
“Laat je advertentie opvallen zonder dat het opvalt dat het een advertentie is”
De beste manier om gezien te worden is met een aantrekkelijke foto. Welke, gecombineerd met een krachtige titel, ervoor moet zorgen dat er zoveel mogelijk Facebook gebruikers op klikken. En meestal zijn dit niet de informatieve foto’s die op de websites gebruikt worden.
Soms moet je ook een andere foto gebruiken. Niet zomaar alle foto’s worden goedgekeurd door Facebook. Denk maar aan de 20% tekst regel! Deze regel zegt dat je advertentie niet meer dan 20% tekst mag bevatten. In het verleden werd je advertentie hier zelfs voor afgekeurd. Ondertussen is het wel toegelaten, maar krijg je wel de melding van Facebook dat je advertentie mogelijk minder zal getoond worden omwille van de 20% tekst regel.
Zo hebben we bvb voor een advertentie van ‘De roze doos’ ook gebruik gemaakt van 2 verschillende foto’s. Simpelweg omdat de foto van de site teveel tekst bevatte om als Facebook advertentie goedgekeurd te worden.
Ook de grootte van de foto was totaal niet volgens de regels van Facebook (Facebook foto moet 1200 x 628 zijn). Alhoewel deze foto op de site zelf dus heel goed scoort konden we deze toch niet gebruiken voor Facebook.
Onthoud dus vooral dat je foto zeker niet dezelfde hoeft te zijn als op je website of je landingspagina. Het belangrijkste doel van je advertentie is om zoveel mogelijk bezoekers, inschrijvingen, omzet, …. te behalen. De beste manier daarvoor is het gebruiken van aantrekkelijke foto’s.
Opnieuw! Ga testen met verschillende foto’s. Je zou soms verrast kunnen zijn door de resultaten van de verschillende foto’s. Zorg wel dat je binnen de regels van Facebook blijft werken. Zo kan je bvb geen naakt gebruiken, of geen discriminatie. Gebruik gewoon een beetje verstand. Vind je zelf de foto niet echt geschikt, dan zal Facebook dit waarschijnlijk ook vinden.
alles wat je moet weten over foto’s en andere regels voor Facebookadvertenties => https://www.facebook.com/policies/ads/
Mythe 3: Meer likes is meer bereik
Deze mythe is een beetje dubbel. Het is namelijk niet zo dat je bereik gelijk staat met het aantal likes. Het hebben van veel likes is natuurlijk altijd leuk voor je aanzien naar buiten toe.
Een Facebookpagina met 30.000 likes lijkt veel interessanter dan een pagina met 5000 likes. Het is gewoon zo dat als ik morgen een keuze moet maken uit welke pagina ik bezoek, ik ook eerst zal gaan kijken naar diegene met 30K likes op.
Dit gegeven noemen we de kracht van social proof. Als er zoveel personen het leuk vinden, dan moet het wel de moeite zijn. Maar dat wil niet zeggen dat je daardoor ook meer bereik gaat hebben en meer omzet draaien. Het gaat erom wie jouw pagina leuk vindt!
Het hebben van veel likes is een goede zaak voor jouw ‘social proof’. Het kan er op termijn zelfs voor zorgen dat je pagina dagelijks autonoom groeit. De vraag is echter! Wat doen al deze volgers op je pagina? Zijn het kijkers of kopers?
Wat zou je liefst hebben? 10.000 volgers waarvan er 50 kopen! of 2000 volgers waarvan er 500 kopen? Het is dus niet hoeveel likes je hebt! Het gaat erom wat die likes waard zijn.
Extra weetje:
Wist je trouwens dat je slechts ongeveer 7% van je volgers bereikt met je berichten. Er komen zelfs nieuwe cijfers vrij waarin blijkt dat het slechts 3% zou zijn dat je bereikt met je berichten op de tijdlijn van je Facebookpagina.
De oplossing hiervoor is zorgen dat er voldoende content op je pagina komt. Content welk interactie van je volgers uitlokt. En laat INTERACTIE het belangrijkste zijn in je volledige Facebookcampagne.
Mythe 4: Facebookmarketing kost veel tijd
Ik kan best begrijpen dat je als zelfstandige ondernemer vooral wil bezig zijn met je zaak. Je staat ’s morgens op en start met een nieuwe dosis energie je dag. Je verwerkt alles wat gepland stond in je agenda en tegen de avond ben je klaar om samen met je vrouwtje in de zetel te zitten en wat tv te kijken.
Als je dan nog opnieuw je laptop moet openen om je sociale media te gaan onderhouden kan dit soms wat te veel van je kostbare tijd zijn. Echter is het meestal niet zo dat dit veel tijd kost! De meesten vinden het gewoon minder belangrijk. Of vinden het wel belangrijk, maar stellen het steeds uit.
Plan je sociale media
Je zaak of bedrijf moet aanwezig zijn op sociale media. Liefst de hele dag door op zoveel mogelijk kanalen. Om dit goed te kunnen doen moet je het mee inplannen in je wekelijkse werkschema.
Net zoals je vergaderingen moet plannen, moet je ook de tijd die je besteed aan sociale media plannen. Als jij gebruik maakt van een goede strategie en planning, dan zal je slechts een minimum aan tijd hoeven te besteden aan sociale media.
Op Facebook (en bijna elk ander sociaal media kanaal) kan je je berichten inplannen. Je kan dus perfect 1 voormiddag per week gebruiken om ervoor te zorgen dat er op je tijdlijn dagelijks nieuwe content komt. Als je beschikt over de juiste programma’s kan je dit voor twitter en andere kanalen ook doen.
Plaats content met interactie
Wat kost dan wel veel tijd? Het vinden of creëren van content waar interactie op komt. Zorgen dat je berichten geliked worden, dat er reacties geplaatst worden en dat ze gedeeld worden. Je kan beter 1 bericht per week hebben waarop veel interactie is, dan elke dag een bericht zonder enige vorm van reacties.
Heb je echt geen zin om zelf op sociale media je zaak te gaan promoten. Ga dit dan zeker uitbesteden! Laat dit door anderen doen zodat jij kan doen wat je leuk vindt of wat je belangrijker vindt.
Zorg er zeker en vast voor dat je zaak of bedrijf “actief aanwezig” is op de belangrijkste sociale media kanalen. Vergeet niet, al jouw klanten zitten op sociale media! Dus waarom zou jij daar niet aanwezig zijn.
Conclusie: Geef je marketing uit handen. Zorg ervoor dat jij doet waar je het best in bent. Het runnen van je zaak, het verkopen van je product, het sluiten van belangrijke deals, …. Besteed het onderhoud van je sociale media uit aan anderen zodat jij nog succesvoller kan worden.
Mythe 5: Je kan niet direct verkopen via Facebook
Er wordt beweert dat Facebook niet geschikt is om ‘direct sales’ mee te behalen. Waarom zegt men dit? Geen flauw idee.
Waarschijnlijk omdat men Facebook bekijkt als een sociaal kanaal waarop je eerst contacten moet maken en vriendschappen sluiten. In theorie zou je dus eerst een bepaalde band moeten kweken met je klant voordat je een verkoop kan doen. Dit zou de reden zijn waarom koude verkopen niet mogelijk zijn op Facebook.
Hier is natuurlijk niets van waar. Facebook is net zo goed geschikt als Google om directe verkopen mee te boeken. In mijn persoonlijke ervaring zelfs beter dan Google, met onmiddellijk zichtbare resultaten. Ik heb al duizenden rechtstreekse sales behaald via Facebookadvertenties, zonder enige vorm van contact met de klant.
Eerst verkopen, daarna bouwen aan een band
Het is natuurlijk wel zo dat het altijd beter is om een band op te bouwen met je klant. Hierdoor kan je ook in de toekomst aan deze klant nog meerdere verkopen voorstellen. Deze band kan je perfect opbouwen na je eerste verkoop. Je kan dus eerst die directe verkoop binnenhalen en daarna beginnen bouwen aan de band met je klant.
Facebookpagina’s zijn dan ook het perfecte instrument om een klant te binden aan je product of zaak. Het plaatsen van interessante content op regelmatige tijdstippen zorgt ervoor dat je aanwezig bent in het onderbewustzijn van je klant. Hierdoor zal hij of zij sneller voor jouw product kiezen en niet voor de concurrentie.
Ook het heb hebben van een e-mail bestand is cruciaal voor de goede band met je klant. Met een goede e-mail transponder kan je alles automatiseren voor een perfecte relatie met je klant. Je verzamelt de mailadressen van al je klanten. Zodat je bij een nieuw product meteen een mail kan verzenden naar je klanten.
Welke impact zou het hebben op je omzet als je al je klanten die ooit bij jouw gekocht hebben, terug kunt contacteren. op 1 dag tijd enkele duizenden klanten contacteren. Omdat zij het graag hebben, want ze hebben speciaal hun e-mailadres doorgegeven aan jouw.
Mythe 6: B2B werkt niet op Facebook
Er zijn voor – en tegenstanders als de vraag gesteld wordt of B2B bedrijven aanwezig moeten zijn op Facebook. Laat ons even duidelijk zijn. Elk bedrijf, elke zaak of elke ondernemer welke niet actief is op Facebook zal klanten zien verloren gaan aan de concurrentie die wel op Facebook zitten.
Op het grote Nederlandse congres over Facebook, was dit de eerste vraag die gesteld werd. Moeten B2B bedrijven zich bezighouden met Facebook? Onderzoek heeft juist uitgewezen dat reeds 42% van alle ‘Business to Business’ bedrijven die actief bezig zijn op Facebook al klanten gewonnen hebben via dit medium.
Dat wil dus zeggen dat de helft van de bedrijven met dit medium nieuwe klanten kan vinden. Wat dus ook weer wil zeggen dat als jij het niet bent, het dan wel je concurrent zal zijn die met de klanten gaat lopen.
Er wordt wel verwacht door b2b kopers dat hun leverancier zorgt voor interactie op Facebook. Het alleen aanwezig zijn is dus niet voldoende. Je moet zorgen dat klanten bezig zijn met je, ook al ben je op dat moment niet aan het verkopen.
Ook hier blijkt dat 30% van de b2b bedrijven die op Facebook zitten, niet voor interactie zorgen. Het gevolg hiervan is dat ze er wel tijd insteken, maar geen klanten vinden. Gewoon omdat ze het verkeerd aanpakken.
Waarom Facebook een must is voor B2B
Je producten worden zichtbaar. Bekijk jouw Facebookpagina als een catalogus welke op elke moment beschikbaar is. Het belangrijkste is dat jouw product gezien wordt. Bij Facebook is het de regel dat je eerst zorgt dat het visuele in orde is, daarna pas de tekst die je erbij plaats. Het visuele is dus steeds het belangrijkste!
Je kan als b2b zeer gericht adverteren. Ongetwijfeld één van de grootste voordelen van Facebook. Je kan perfect de doelgroep aanspreken die het meest geïnteresseerd is in jouw product. Zo kan je bvb gericht adverteren naar IT’ers toe, of naar tuinmannen toe. Je kan eender welke doelgroep bereiken, zorg gewoon dat ze geïnteresseerd is in jouw product.
Denk eraan, jouw klanten zitten ook op Facebook. Op dit moment is Facebook het beste medium om contact te houden met je (toekomstige) klanten. Je bereikt niet 1 of 2 klanten, maar bijna alle klanten met je bedrijfspagina. Wederom, op voorwaarde dat je actief bezig bent en voor interactie zorgt.
je kan een meer persoonlijke kant laten zien van je bedrijf. Het is bewezen dat klanten liever een gekend persoon bij het product zien dan een bedrijfsnaam. Door het posten van sfeerbeelden of werknemers van je bedrijf ga je een meer persoonlijke kant laten zien aan je klanten. Hierdoor is het net allemaal wat minder zakelijk en ligt de drempel tot contact ook minder hoog.
Het aantal bedrijven welke Facebook uiterst belangrijk vinden voor hun zaak is sinds 2009 gestegen met 75%
Mythe 7: Adverteren op Facebook is duur
Diegenen die beweren dat adverteren op Facebook duur is, hebben waarschijnlijk nog nooit via andere kanalen geadverteerd. Adverteren op Facebook is NIET duur! Integendeel, Facebook is één van de goedkoopste kanalen om op te adverteren. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet!
Met een goede marketing strategie kan je echt voor een paar centjes al gaan adverteren. Dit komt natuurlijk omdat je gericht kunt adverteren. Alleen personen met interesse in jouw product krijgen je advertentie te zien. Hierdoor krijg je veel meer reactie (en uiteindelijk dus verkopen) op je advertentie.
Je kan op Facebook al een goede winstgevende actie maken vanaf € 5 per dag. Mits je jouw doelgroep kent en je de juiste foto en tekst gebruikt. Als je € 5 per dag investeert in een Facebook advertentie en je haalt er elke dag voor € 10 verkopen uit. Is adverteren op Facebook dan duur?
Hieronder zie je één van mijn meest succesvolle advertenties waarbij ik € 0,002 betaald heb per “like” op die bepaalde advertentie. Dat wil dus zeggen dat ik voor 5 euro bijna 3000 potentiële klanten bereikt heb. Ik weet dat ze interesse hadden in het product omdat ze een like of een reactie gegeven hebben.
En voor diegenen die twijfelen, nee er is niets Photoshop aan te pas gekomen. Dit was een post welke al veel reactie kreeg op de pagina zelf, waarbij we besloten hebben om deze te promoten aan € 5 per dag gedurende 1 week. We hebben op die week dan ook bijna 20.000 geïnteresseerde personen bereikt.
Eerlijk is eerlijk, dit is wel een top resultaat. Maar het bewijst wel dat het kan! Advertenties waarbij je 5 cent per klik betaald zijn regelmatig terug te vinden op Facebook. Stel je voor dat je bij elke 5 cent die je besteedt er een mogelijke klant bij krijgt. Ongezien op andere advertentie kanalen!
Besluit: Adverteren op Facebook is NIET duur !!!
Mythe 8: Je moet op alles reageren
Alhoewel het wel degelijk belangrijk is dat er interactie is op je bedrijfspagina, is het zeker niet zo dat je ook zelf op alles zal moeten reageren.
Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat de interactie op jouw bedrijfspagina niet moet gevoerd worden door jou. Maar wel door je bezoekers en klanten die aanwezig zijn op je Facebookpagina. Jij moet zorgen voor spraakmakende foto’s, advertenties, artikelen en blogberichten. Welke jouw bezoekers uitlokken tot reacties en likes hierop.
als je jouw bedrijfspagina pas opgestart heb en er is nog bijna geen interactie, dan kan je hier best zelf aan deel nemen. Ga reacties van bezoekers leuk vinden, of stel ze zelfs vragen of geef ze antwoorden. Zodoende je in begin zelf interactie creëert.
Maar na verloop van tijd ga je dankzij succesvolle posts zorgen dat jouw bezoekers voor deze interactie gaan zorgen. Je zal zien dat na verloop van tijd je klanten en bezoekers een soort chat gaan vormen op je pagina. En dan weet je dat je goed zit. Dat zijn het soort pagina’s welke na verloop van tijd op eigen kracht nieuwe likes en volgers aantrekken.
Sommige posts gaan viraal en worden echt door iedereen leuk gevonden!
Mythe 9: Hoe meer mensen ik bereik, hoe meer omzet ik draai
Het gaat er niet om hoeveel mensen je bereikt, maar wel om welke mensen je bereikt! Aandachtige lezers hebben het misschien al gemerkt. Ja, we hebben het hier al over gehad in één van de vorige mythes. Maar het is dan ook wel uiterst belangrijk dat je jezelf niet dood staart op het aantal likes.
De bedoeling van jouw bedrijfspagina moet zijn om zoveel mogelijk ‘geïnteresseerde’ bezoekers en volgers te hebben. Het zijn deze personen die jouw omzet zullen bepalen. Volgers die geen interesse hebben in je product, hebben ook geen waarde voor je bedrijf.
Nogmaals, momenteel ziet ongeveer 7% van je volgers jouw bericht in hun tijdlijn verschijnen. Zorg er dan ook voor dat deze 7% allemaal geïnteresseerd is in jouw product.
Bereik jij veel personen die geen interesse heb, zal je dus logischerwijs ook geen extra omzet gaan draaien. Daarom dat het dus niet correct is om te beweren dat hoe meer mensen je bereikt, hoe meer omzet je zal draaien.
Hoe meer GEÏNTERESSEERDE mensen je bereikt, hoe meer omzet je behaald!
Had je nog vragen over Facebook? Stel ze dan zeker hieronder in de reacties en wij trachten jouw zo spoedig mogelijk een antwoord te geven.
Of like onze Facebook pagina en stel daar even je vraag. Op Facebook zijn we net altijd iets sneller bij de pinken 😉