Aangepaste doelgroep van een klantenlijst – Betekenis
Je kan in Facebook aan doelgroep maken die bestaat uit reeds bestaande klanten. We noemen dit ‘aangepaste doelgroepen van een klantenlijst’. Je kunt deze aangepaste doelgroepen gebruiken om te adverteren op Instagram, het Audience Network en natuurlijk Facebook zelf.
Je kunt zelf je klantenlijst importeren in facebook. Je kan de lijst kopiëren en plakken of hem gewoon uploaden. Daarna gaat Facebook aan de slag met de gehashte gegevens van jouw lijst om deze personen terug te vinden in Facebook en ze in jouw aangepaste doelgroep te plaatsen. Met deze aangepaste doelgroep van je klantenlijst kan je nu gericht adverteren naar je reeds bestaande klanten.
Het maken van een aangepaste doelgroep van je klantenbestand
Volg onderstaande stappen om een aangepaste doelgroep van je klantenbestand te maken:
- Kies het menu ‘doelgroepen’
- Klik op ‘doelgroep maken’ en kies voor ‘aangepaste doelgroepen’. Heb je nog geen doelgroepen? Klik dan in het keuzemenu op de optie ‘Aangepaste doelgroep maken’.
- Ga naar ‘klantenbestand’
- Selecteer nu ‘toevoegen vanuit je eigen bestand’
Er volgen nu 5 stappen die je moet nemen om je aangepaste doelgroep aan te maken:
Stap 1) toevoegen van je klantenbestand
Je kan er voor kiezen om je klantenbestand te uploaden door op ‘bestand uploaden’ te klikken en je klantenbestand te selecteren. of je gaat je klantenlijst kopiëren en plakken in het daarvoor bestemde vak. Geef je aangepaste doelgroep een naam en beschrijving. Klik op volgende.
Tip: Om het Facebook wat makkelijker te maken kan je een bestandssjabloon voor gegevens. Hiermee kunnen de gegevens van je klanten makkelijker verwerkt worden. Klik op ‘download bestandssjabloon’ als je dit wenst te gebruiken
Stap 2) Het bewerken van je klantengegevens
Zodra je klantenbestand geüpload is kan je drie statussen tegenkomen. We zullen deze hieronder even bespreken zodat je kan zien hoe je gegevens verwerkt worden.
Status 1 – groen (cirkel): Dit betekent dat Facebook het soort gegevens herkent en dat ze deze gaan gebruiken om jouw klanten in Facebook terug te vinden en zo aan je doelgroep te koppelen. Indien nodig kan je altijd corrigeren indien nodig
Status 2 – Oranje (cirkel met uitroepteken): Dit wil zeggen dat Facebook niet zeker is over het soort gegeven. Je kan dan best even vertellen aan Facebook welk soort gegeven dit is. Het kan ook zijn dat je zelf tegen Facebook gezegd hebt om deze uit te sluiten van de doelgroep. Bij problemen kan je best even deze gids met meest effectieve methoden bekijken.
Status 3 – Rood (gevarendriehoek met uitroepteken): – Betekent dat ze de gegevens wel herkent hebben, maar dat deze niet gebruikt kunnen worden. Je moet dan je gegevens in je klantenbestand opnieuw indelen, of je kiest een indelingsoptie in het keuzemenu. Zo kunnen geboortedatums problemen geven omdat ze anders worden weergegeven (MM/DD/JJJJ of DD/MM/JJJJ). Je kan er ook voor kiezen om deze gegevens gewoon weg te laten voor verwerking.
Tip: het kan zijn als er veel fouten zijn, dat dit komt door een verkeerd scheidingsteken. Je kunt in dat geval het scheidingsteken aanpassen door met je erover te gaan en een nieuw teken te kiezen.
Er zijn 3 dingen die je met je gegevens kan doen:
- Het soort van gegevens wijzigen
- Gegevens van overeenkomsten verwijderen
- De indeling wijzigen van je gegevens.
Om het soort gegeven te wijzigen ga je naar het keuzemenu en selecteer je het soort gegeven dat je doorgegeven hebt. Je kan in dat menu ook de keuze maken ‘niet uploaden. Daarmee laat je aan Facebook weten dat ze de gegevens niet aan je klantenbestand moeten koppelen.
Om de indeling van je gegevens aan te passen klik je in het keuzemenu op ‘indeling kiezen’ en laat je aan Facebook weten welke soort indeling er aan de gegevens mag gegeven worden om te koppelen met je klantenbestand.
Elk gegeven heeft een indeling nodig, en soms zal Facebook vragen om meer details te geven over de gegevens. Je kan dit dan doen door in het keuzemenu de indeling te kiezen.
Stap 3 – Gehashte gegevens uploaden en groep creëren
Facebook gaat je gegevens hashen, uploaden en hier een doelgroep voor maken. Naargelang de grote van je klantenbestand kan dit wel een tijdje duren. Terwijl je wacht kan je wel perfect op een ander venster of tabblad verder werken.
Stap 4 – Vervolgstappen
Zodra Facebook klaar is met het aanmaken van je doelgroep, zal er een lijst gemaakt worden van vervolgstappen die je kan doen om het maximum te halen uit je aangepaste doelgroep. Je kan deze vervolgstappen meteen doen, of je klikt gewoon op ‘klaar’ om af te ronden.