Wat zijn aangepaste doelgroepen van je website?
Met aangepaste doelgroepen van je website kan je personen die je website bezocht hebben terugvinden in Facebook. Dankzij de Facebook pixel weet Facebook welke personen jouw website bezocht hebben en gaat deze personen opzoeken in Facebook. Deze worden dan in een doelgroep geplaatst waar jouw advertentie aan getoond kan worden.
Zo kan je aangepaste doelgroepen van je website maken voor bezoekers van verschillende pagina’s op je website. Naargelang het doel van je advertentie kan je kiezen welke bezoekers je wil bereiken.
Zo kan je een aangepaste doelgroep van je website maken van iedereen die in de laatste dertig dagen je website bezocht heeft. Maar je kan ook een campagne starten om iedereen te bereiken die een bepaalde productpagina bezocht hebben, maar toen niet tot de aankoop zijn overgegaan. Je kan dan met een gerichte advertentie deze bezoekers overtuigen om terug naar je website te gaan en wel de aankoop te maken.
Hoe maak je aangepaste doelgroepen van je website?
Allereerst moet je zorgen dat je Facebook-pixel actief is. Klik hier voor meer informatie om je pixel te installeren op je website.
Volg deze stappen om een aangepaste doelgroep van je website te maken:
- Ga naar ‘hulpprogramma’s’ en kies ‘doelgroepen’.
- Klik op ‘Doelgroep maken’ (linksboven)
- Kies nu de optie ‘aangepaste doelgroep’.
- Selecteer ‘websiteverkeer’
- Kies een naam voor je aangepaste doelgroep, stel de juiste parameters in en selecteer ‘doelgroep maken’.
Zorg er nu voor dat jouw Facebook-pixel geïnstalleerd is op je site. Dit is vereist om een werkende aangepaste doelgroep van je website te maken.
Houdt er wel rekening mee dat als je een aangepaste doelgroep maakt, Facebook ongeveer 24h nodig heeft om de nodige gegevens te verzamelen.
Wanneer kan ik starten met een aangepaste doelgroep van mijn website?
Je kan best wachten om een campagne te starten tot je aangepaste doelgroep van je website bestaande is uit enkele honderden personen. Het verkeer op je website en hoe lang het geleden is dat je de Facebook-pixel op je site geplaatst hebt, hebben beide invloed op de grootte van je aangepaste doelgroep.
“Aangepaste doelgroepen zullen met zekerheid voor extra verkopen zorgen! Het is een zeer krachtig marketingwapen binnen Facebook”
Is je doelgroep nog te klein, dan kan je kiezen voor onderstaande opties:
- Het uitbreiden van je doelgroep: Als je jouw aangepaste doelgroep gaat maken gericht op personen die een bepaalde pagina bezocht hebben, kan het zijn dat je doelgroep te klein is omdat er te weinig bezoekers op die pagina geweest zijn. Probeer dan om minder voorwaarden te selecteren of ga gewoon iedereen selecteren die je website bezocht heeft. Hierdoor wordt je doelgroep groter en kan je sneller starten. Ja kan nadien als er meer verkeer op je website is, nog altijd een nieuwe groep aanmaken.
- Zorg dat het tijdsvenster groot genoeg is: Standaard staat dit tijdsvenster ingesteld op 30 dagen. Wil je jouw aangepaste doelgroep van je website groter maken, dan kan je dit veranderen naar 180 dagen
Moet ik de aangepast doelgroepen van mijn website regelmatig vernieuwen?
Dankzij de Facebook-pixel hoef je zelf niet je aangepaste doelgroepen van je website te vernieuwen. Deze wordt automatisch aangepast door Facebook als er nieuwe bezoekers op je website komen. Facebook verwerkt deze gegevens en zal de nieuwe bezoekers toevoegen aan je doelgroep.
Laat ons weten of je het artikel nuttig vond, of misschien heb je zelf nog enkele leuke tips of vragen. Laat het allemaal horen in de reacties hieronder.