Ontdek hoe je kan Adverteren op Facebook Marktplaats – handleiding


Heb je al gehoord over adverteren in Facebook’s marktplaats? Zou jij graag willen weten hoe je Facebook advertenties campagnes kan opzetten in marktplaats?

In dit artikel ga je leren hoe je met jouw producten of diensten kan gaan adverteren in Facebook Marktplaats.

Facebook Marktplaats


Waarom overwegen om te adverteren in Facebook marktplaats?

Facebook’s marktplaats kan je vergelijken met 2dehands.be of ebay. Het beschikt echter over één groot voordeel, Facebook beschikt over zijn eigen gebruikersbasis. Facebook Marktplaats heeft nu meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers en het heeft zijn eigen knop gekregen bovenaan in de menubalk van de mobiele app van Facebook.

Facebook Marktplaats met + 800 miljoen bezoekers
Facebook Marktplaats – Desktop


Als je advertenties gaat plaatsen op marktplaats, ga je geen product promoten dat je zou willen verkopen op marktplaats. In plaats daarvan, ga je op dezelfde manier adverteren als je zou doen in het nieuwsoverzicht .

Als je gaat adverteren geeft Facebook je verschillende mogelijkheden om je advertentie te plaatsen. Marktplaats is echter uniek in zijn soort aangezien dat de bezoekers van Facebook marktplaats actief op zoek zijn om iets te kopen. Ze zitten dus reeds in een kopers mindset, wat een enorm verschil is met het sociale karakter van het Facebook nieuwsoverzicht.

Advertenties in Facebook marktplaats
Adverteren in Facebook Marktplaats


Vergelijkbare advertentie platformen, zoals Google Adwords, zijn om te beginnen duurder. Het kost je een pak meer om 1000 personen te bereiken via Google dan via Facebook. Ook is Facebook marktplaats effectiever om te adverteren omdat mensen echt op zoek zijn naar iets, terwijl adverteren in Google gebaseerd is op een interesse in iets.

De meeste producten die je op Facebook Marktplaats kan terugvinden, worden vrij lokaal verkocht en gekocht. De meeste mensen gaan op zoek naar producten die ze in hun eigen omgeving kunnen ophalen. Het lijkt er dan ook op dat voor ondernemers en bedrijven het de sleutel tot succes kan zijn als ze op een zeer lokaal niveau adverteren met hun product of dienst.

Gebruikers verwachten om bepaalde soorten van producten te zien die te koop staan. Bedrijven die vergelijkbare producten aanbieden als de gewone producten die te koop staan in die bepaalde categorie, zullen hoogstwaarschijnlijk de beste resultaten zien. Om een voorbeeld te geven, de meest populaire categorie is “Huis & Tuin” en meubilair is één van de meest aangeboden items.

Verkoop per categorie in Facebook Marktplaats


Er worden ook veel voertuigen te koop aangeboden en veel mensen zetten immo te huur of te koop.

Ook vastgoed kan verkocht worden op Facebook Marktplaats
Vastgoed verkopen op Facebook Marktplaats


Als jouw bedrijf een product aanbiedt dat vergelijkbaar is met diegene die veel geplaatst en verkocht worden, dan is de kans groot dat jouw advertenties een succes kunnen worden op Facebook Marktplaats. Zo, ga je aan de slag.

#1: Maak een Facebook Advertentie Campagne met een Bruikbare Doelstelling.

Marktplaats is alleen beschikbaar als plaatsing voor je advertentie bij bepaalde campagne doelstellingen (objectieven). Momenteel is het enkel beschikbaar als je kiest voor “Bereik, Verkeer, Conversies, Cataloog verkopen en Videoweergaven.

Om je advertentie campagne aan te maken ga je naar je advertentiemanager en klik je op “aanmaken”.

Aanmaken advertentie campagne


Daarna, kies je één van de bruikbare campagne doelstellingen.

Kies de doelstelling van je campagne


Je geeft je nieuwe campagne dan een naam en klikt op doorgaan.

Kies je campagnenaam


De volgende stap die je gaat nemen is het aanmaken van je advertentie set.

#2: Kies Marktplaats voor je Advertentie Plaatsing

Facebook’s Marktplaats staat normaal standaard ingesteld als je automatische plaatsing aanvinkt als je gaat adverteren op Facebook. Dit betekent dus ook dat adverteerders nu al op marktplaat adverteren zonder het te weten.

Als je zeker wil zijn of de optie Marktplaats wel of niet aangevinkt staat, kan je dit altijd controleren als je “plaatsingen bewerken” kiest.

Plaatsing bewerken


Momenteel is Marktplaats enkel nog beschikbaar om op mobiel te adverteren, maar de kans is groot dat zeer snel dit ook mogelijk wordt voor desktop.

Alleen in marktplaats adverteren is momenteel nog niet mogelijk


Momenteel is het nog niet mogelijk om alleen in marktplaats te adverteren. Je zal ook altijd het nieuwsoverzicht moeten aangevinkt hebben om marktplaats ook als optie aan te vinken. Anders zal je deze waarschuwing te zien krijgen.

Waarschuwing om meerdere plaatsingen te selecteren


Zorg er voor dat Marktplaats aangevinkt is en vul dan de rest in van je targetting details op het advertentie set niveau.

#3: Maak een Facebook Marktplaats Video Advertentie aan

Je bent nu klaar om door te gaan naar het advertentie niveau en je advertentie aan te maken. De aanbevolen advertentie specificaties zijn dezelfde als voor het nieuwsoverzicht en het is ook niet mogelijk om je advertentie aan te passen tussen beide plaatsingen. Facebook raadt voor afbeeldingen aan om het formaat van 1200×628 pixels te gebruiken en voor carrousel afbeeldingen 600×600 pixels.

De advertenties kunnen dan misschien wel hetzelfde zijn voor beide plaatsing, maar het verband met de plaatsing is wel zeer verschillend. Het zal dus zeker zo zijn dat sommige dingen goed lijken te werken op Marktplaats en anderen dingen dan weer niet.

Videos

50% van de uitdaging tijdens het adverteren op Facebook is het grijpen van de aandacht. Integenstelling tot het nieuwsoverzicht, staat Marktplaats vol met stilstaande afbeeldingen. Dus video’s, en vooral product demonstraties, zullen met kop en nek boven de afbeeldingen uitsteken. Video’s behalen meestal betere resultaten dan afbeeldingen en ik verwacht dat dit in marktplaats nog feller zal zijn.

Video advertenties zijn op dit moment bijna niet terug te vinden in marktplaats. Het is dan ook te verwachten dat het juiste soort video indrukwekkende resultaten kan behalen in Marktplaats.

Een goed gemaakte advertentie zal het juiste product laten zien aan het juiste publiek welk op dat moment in de juiste mindset zit, een kopers mindset. En een product demonstratie video  grijpt de aandacht van gebruikers.

Geen Content Advertenties

Het is misschien nog te vroeg om definitieve conclusies te maken, maar ik verwacht niet dat content advertenties goed zullen scoren in Facebook Marktplaats. We praten veel over dat je content moet gebruiken om je koud publiek warm te maken, en in de meeste gevallen is dit ook de beste strategie. Maar in Marktplaats zullen advertenties die blogberichten of dergelijke promoten, niet in het plaatje passen en waarschijnlijk dus ook genegeerd worden door de gebruikers van Marktplaats. Maar, zoals bij alles, kan je dit altijd eens testen en kijken wat het je oplevert.

#4: Analyseer je Advertentie Resultaten van Marktplaats

Zoals alles met Facebook adverteren, raad ik je aan dat je gaat testen met Marktplaats als plaatsing. Het unieke karakter ervan betekend dat de kans groot is dat je goede resultaten kan behalen voor bepaalde ondernemingen, producten, diensten en advertentie formaten.

Om te kijken hoe goed marktplaats presteert tegenover andere plaatsingen is door te gaan filteren in je advertentie rapporten. Ga naar je advertentiebeheer en klik daar voor specificaties, daarna kies je ‘per weergave’.

Bekijk de specificaties van je advertentie


als je al advertenties lopen hebt en je hebt gekozen voor automatisch plaatsing in je Facebook campagnes, dan is de kans dus groot dat je al adverteert in Facebook Marktplaats zonder het te weten. Dit wil dan ook zeggen dat je reeds over data beschikt waarmee je kan gaan kijken naar de effectiviteit van Marktplaats voor jouw advertenties.

Let op voor Valse Positieven

Wanneer er nieuwe Facebook advertentie opties worden vrijgegeven, dan gebeurt het weleens dat adverteerders valse positieven of valse negatieven zien. Een valse negatieve refereert naar iets dat eerst niet werkt, maar op lange termijn toch positief lijkt te zijn. Een valse positieve is dan weer net het tegenovergestelde, deze lijkt op het eerste zicht wel goed te werken, maar is op de lange termijn toch niet zo positief als eerst gedacht.

Je ziet bij Facebook adverteren deze valse negatieven vaak voorkomen als gebruikers wat onbekend zijn met iets nieuw en ze het dusdanig ook wat onwijken. Valse positieven daarentegen, zijn dan meestal het resultaat van een gebrek aan competitie in de beginfase.

Met Facebook Marktplaats kan het zijn dat je ook een vorm van valse positieve gaat ervaren. Gewoon omdat het nog zeer nieuw is, slechts enkele adverteerders zullen hier echt gebruik van gaan maken. En het aantal adverteerders gebruik maakt van deze optie heeft een rechtstreekse invloed op de advertentiekosten. Naargelang meer en meer adverteerders deze optie gaan inzetten, zullen ook de kosten gaan stijgen.

Ben jij ben de eerste die marktplaats gaat inzetten om te adverteren, dan zal je zeker in de begindagen hier indrukwekkende resultaten zien. Blijf dus zeker aandachtig en analyseer goed je advertenties. De toekomst zal uitwijzen of de resultaten van Marktplaats ook op langere termijn positief zullen blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.