Vraag jij je af waarom chatbots aan populariteit winnen? Ben je geïnteresseerd hoe slimme ondernemingen een chatbot gebruiken om de communicatie met hun klanten te verbeteren?
In dit artikel ga je ontdekken hoe onderzoek aantoont dat chatbots evolueren en een impact hebben op ervaringen van de klantenservice in veel bedrijven.
#1: Chat en Messenger Bot Technologie verandert de manier waarop bedrijven communiceren
Veel bedrijven in verschillende markten ondervinden vanop de eerste rij hoe “bot technologie” de manier waarop ze klantenservice aanbieden totaal verandert. Deze technologie wordt al gebruikt om te assisteren met persoonlijke online banking, boeken van reizen, schadegevallen indienen, interne support aanbieden, standaard vragen beantwoorden, en zelfs helpen voor toegang tot een betere mentale gezondheid.
Bots behoren tot de artificiële intelligentie systemen welke interactie voeren door middel van tekst – of gesproken berichten. Ze worden gebruikt op websites, waarvan de meest bekenden zoals Facebook Messenger en WhatsApp. Ze laten ondernemingen communiceren met potentiële klanten zonder menselijke tussenkomst.
Jouw onderneming kan dus 24/7 ten dienste staan van je klanten. Dat gezegd zijnde, een bot is maar net zo goed als zijn programma en de input die hij krijgt. Bots hebben dus ook training nodig. Volledig automatische klanten service is dus op dit moment nog niet mogelijk, maar dit zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen.
De technologie is nu reeds zo geavanceerd dat bots een betekenisvolle rol kunnen gaan spelen, en er wordt verwacht dat ze nog volop gaan groeien. Eén van de eerste gebruikers van chatbot technologie was 1-800-flowers, met één van de eerste Facebook Messenger bots. Deze hielp de klanten een keuze te maken uit hun bloemenaanbod en gaf updates over de levertijden.
Ook Sephora vond een unieke manier om chatbot technologie in te zetten door gebruikers te helpen de juiste kleur van lippenstift te vinden. De gebruikers konden een foto uploaden en dan zien hoe de lippenstift er zou uitzien bij zichzelf.
In de verzekeringssector, had Allstate een virtuele assistent genaamd ABLe (Allstate Business Insurance expert) welke hielp om vragen van klanten onmiddellijk te beantwoorden.
En dan is er nog de populaire ‘Woebot’ app, voornamelijk gebruikt via Facebook Messenger, waarmee therapie onmiddellijk beschikbaar is. Deze AI robot is getraind in cognitieve gedragstherapie en helpt om de gemoedstoestand van een gebruiker in te schatten door bepaalde patronen te vinden. Hij praat over gezondheid en wellness en neemt dagelijks terug contact op met de gebruiker om te zien hoe het gaat.
Om te onthouden!
Ondernemingen gebruiken bot technologie om de manier van communicatie met hun klanten te veranderen. Onderzoek (Oracle report) wijst uit dat 80% van de ondernemingen een chatbot willen inzetten tegen 2020. En velen van hen waren reeds bezig met het gebruik of opstellen van een bot voor hun onderneming. Het onderzoek werd afgenomen bij meer dan 800 ondernemingen uit Frankrijk, Nederland, Zuid-Afrika en de UK.
Om aan goede voorsprong te nemen op je concurrenten, is het aan te raden om vandaag al te beginnen met bot technologie.
#2: Bots zijn een geschenk voor berichten apps
Mobiele berichten apps zoals Facebook Messenger en WhatsApp zijn ‘Big Business’. Mensen willen van overal kunnen inloggen en chatten met familie, vrienden, en zelfs zaken doen met ondernemingen.
Mobiele berichten apps zijn veel meer dan gewoon berichtjes sturen. De industrie is veranderd en door de alsmaar dalende prijzen van abonnementen, betere eigenschappen en goedkopere mobiele toestellen, zijn apps meer toegankelijk voor een groot publiek en populairder dan ooit.
Veel marketeers en media bedrijven focussen zich momenteel vooral nog op de verschillende sociale netwerken, maar verwacht wordt dat tegen 2020 hier een ommekeer zou kunnen plaatsvinden naar Messenger bots.
Om te onthouden!
We kunnen een grote verschuiving zien in de online marketing wereld als media bedrijven en marketing experts zich van sociale netwerken naar Messenger apps en bot technologie gaan toe werken. Terwijl technologie steeds verandert en merken vechten om ‘te gaan waar de klant gaat’, zullen we meer van deze verschuiving waarnemen.
Berichten platformen zullen blijven groeien en we zullen zien dat meer bedrijven de voordelen gaan ontdekken van hoe bots kunnen ingezet worden om contact te maken met hun doelmarkt.
#3: Bot Technologie zal zich nog meer ontwikkelen in 2018
Wat is het volgende voor chatbots? De technologie in de chatbot industrie groeit in een razendsnel tempo. Bots worden aangeleerd om meer dingen te doen, beter patronen te herkennen, specifieke reacties te geven op bepaald keywords, en nog veel meer.
Volgens een recent rapport door ‘Grand View Research’, zal de chatbot markt geschat worden op ongeveer 1 miljard euro tegen 2025. De trend die in 2018 nog harder zal doorkomen is een nog verbeterde artificiële intelligentie, en dus ook nog betere en slimmere chatbots.
Ben je al eens op een website terecht gekomen en kwam er ineens een chatbox pop up vragen stellen? Je kan meer van dit gaan verwachten in de toekomst.
Veel ondernemingen gebruiken nu al bot technologie voor dingen zoals marketing, verkoop en klanten service.
Om Te Onthouden!
Uit de statistieken is één ding overduidelijk, de chatbot industrie zal alleen maar blijven groeien en 2018 zal waarschijnlijk het jaar worden waarin de bot industrie een sprong voorwaarts in de toekomst zal maken.
Besluit
Het is duidelijk dat de bot technologie niet meer weg gaat in de nabije toekomst. Deze technologie groeit supersnel, ze worden steeds goedkoper en makkelijker in gebruik, en steeds meer onderneming springen op deze markt.
Wat denk jij? Hoe zijn jouw ervaring met chatbots? Zou je zelf een chatbot inzetten voor je onderneming? Deel je gedachten en mening met ons in de reacties hieronder.