Aan de slag met Facebook advertenties
Elke ondernemer, zaakvoerder, freelancer en zzp’er weet ondertussen dat adverteren op Facebook een deel moet uitmaken van je sociale media strategie. Nergens anders kan je zoveel bereik hebben als met Facebook advertenties. Dat wil echter niet zeggen dat je er zomaar aan moet beginnen. Zorg dat je minstens de basis van Facebook adverteren kent.
Een snel overzicht:
- De voorbereiding
- Doelstellingen kiezen
- Doelgroep selecteren
- Advertentieplaatsing
- Budget instellen
- Indeling kiezen
- Bestelling plaatsen
- Advertentie meten en beheren
De voorbereiding
Vooraleer je aan de slag gaat met Facebook advertenties moet je eerst het volgende op orde hebben:
- Je zakelijke doelstellingen. Waar dient de advertentie voor? wat wil je ermee bereiken?
- Je doelgroep kennen. Weet wie je wil bereiken. Ken je publiek!
- Welk budget heb je beschikbaar? heb je een budget per dag of een looptijdbudget?
- Heb je het nodige materiaal al klaar! Staat er een video klaar om te uploaden? Zijn je foto’s aangepast voor de advertentie (geen of niet teveel tekst, correcte afmetingen, goede kwaliteit)
Facebook berichten met goede interessante foto’s krijgen 39% meer interactie
Als deze punten allemaal in orde zijn is het tijd om door te gaan met de volgende stappen.
Je doelstelling kiezen
Neem even de tijd om na te denken over je doelstelling van de advertentie. Welk zijn de belangrijkste resultaten die je via je advertentiecampagne wil realiseren? Zodra je dit weet kan je de juiste informatie gebruiken om je advertentiedoelstelling te kiezen.
Bedrijven van groot tot klein maken gebruik van Facebook-advertenties om hun naamsbekendheid te vergroten, informatie te verstrekken, leads te verzamelen, meer omzet te halen en ga zo maar door. Alles ook perfect zichtbaar op mobiele apparaten en getoond op plaatsen waar mensen tijd doorbrengen.
- Je aanwezigheid ontwikkelen: Jouw bedrijf zichtbaar maken op plaatsen waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden, namelijk op Facebook en Instagram
- Bekendheid stimuleren: Laat weten wie je bent en wat je doet om zodoende nieuwe klanten te vinden.
- Ontdekking stimuleren: Laat de gebruikers op ontdekking gaan naar je diensten of producten. Zowel online als in je winkel!
- Genereren van leads: Ga op zoek naar diegenen die het snelst bij jou een aankoop zouden doen.
- Verkoop vergroten: Laat je verkoopcijfers de hoogte ingaan door aan de mensen te laten zien wat ze willen kopen.
- Ontwikkel een trouwe klantenbasis: Om ervoor te zorgen dat jouw zaak in het geheugen van je klanten blijft, moet je zorgen voor een goede blijvende relatie.
Je doelgroep selecteren
Dagelijks zijn er meer dan een miljard mensen die gebruik maken van Facebook, Instagram en het Audience network. Dankzij enkele nuttige hulpmiddelen, die je kan inzetten bij je doelgroepselectie, kan je op zoek gaan naar die personen die bij jouw onderneming passen.
Als je gebruik maakt van de informatie die je hebt over al jouw klanten (zoals locatie, gedrag, interesses of eender wat) , kan je op zoek gaan naar personen die gelijkaardig zijn aan je huidige klanten.
Als je een doelgroep gaat kiezen voor je advertentie, zijn er 3 mogelijkheden op Facebook:
1) Kerndoelgroepen
Of je nu de plaatselijke bakker bent die meer klanten uit je omgeving wil aantrekken, of je bouwt websites en wil online personen vinden die interesse hebben in jouw diensten! Met de kerndoelgroepen kan je personen bereiken aan de hand van hun demografische gegevens, locatie, interesses en gedrag.
- Demografische gegevens: Kies welke personen je wil bereiken aan de hand van bepaald kenmerken zoals hun geslacht, leeftijd, opleiding, relatie en nog veel meer.
- Locatie: Ga op zoek naar mensen in die buurt waar jij zaken wil doen. Je kan ervoor kiezen om iedereen in een straal van x aantal kilometers rond jouw zaak te bereiken.
- Interesses: Selecteer een groep op basis van hun hobby, amusement, wat ze leuk vinden en zo verder.
- Gedrag: maak contact met gebruikers die eerder een bepaald aankoopgedrag vertoonden, het apparaat dat ze gebruiken of hun activiteiten.
2) Aangepaste doelgroepen
Hiermee kan je bestaande klanten en contacten vinden op Facebook. Zodra je contact maakt op Facebook met die personen die je al kent, kan je de verkoop gaan vergroten of het verder gaan ontwikkelen van je relaties.
Om dit te doen kan je gebruik gaan maken van de volgende 3 bronnen om er een aangepaste doelgroep van te maken.
- Je huidige en potentiële klanten
- Personen die je website bezoeken
- Mensen die gebruik maken van je mobiele app
3) Vergelijkbare doelgroepen
Met vergelijkbare doelgroepen kan je in Facebook op zoek gaan naar die mensen die lijken op je contactpersonen of huidige klanten. Facebook maakt hiervoor gebruik van alle statistieken die ze tot op heden al verzameld hebben via jouw Facebook Marketing. De kans dat je mogelijk geïnteresseerde mensen bereikt is hierdoor vele malen groter.
Dankzij ‘aangepaste en vergelijkbare groepen’ kan jouw bereik immens groeien en zal je omzet toenemen
Doelgroepstatistieken
Wil je meer te weten komen over je doelgroepen, dan is het zeker interessant om je doelgroepstatistieken eens te bekijken. Hier verzamel je al de verschillende kenmerken die je kan gaan inzetten om nieuwe doelgroepen te zoeken. Doelgroepen die gerelateerd zijn aan je onderneming.
Bepalen waar je advertentie moet worden weergegeven
Om je advertentie op Facebook te laten zien , zijn slechts enkele klikken van je muis nodig. Ze worden dan niet alleen op Facebook getoond, maar ook op Instagram en Audience network. Op alle mogelijke apparaten zoals computers, tablets en smartphones. De optie ‘advertentieplaatsing’ zorgt ervoor dat je jouw bereik kunt vergroten en specificiëren.
- Meer plaatsen: Gebruik de favoriete websites en apps om mensen te bereiken met advertenties op Facebook, Instagram en het Audience network
- Meerdere apparaten: Als je weet welk apparaat jouw doelgroep het meest gebruikt, kan je gericht adverteren op dat apparaat. Bvb iemand die een app voor android gemaakt heeft kan zich richten op gebruikers van een smartphone met een Android besturingssysteem.
- Minder stappen: Facebook zorgt ervoor dat je met een minimum aan inspanningen toch zoveel mogelijk bereik hebt. Het is simpel om 1 advertentie te laten zien op verschillende apparaten en meerdere sociale media netwerken. Het is ook niet nodig om je formaten van je advertentie telkens aan te passen, Facebook zorgt dat jouw advertentie automatisch aangepast wordt aan ieder netwerk.
Budget instellen
Het is belangrijk om je budget te kennen. Heb je een budget per dag of een looptijdbudget. Deze keuze ga je moeten maken tijdens het opzetten van je advertentie. Je kan gewoon laag beginnen met je budget en de resultaten afwachten.
Denk eraan dat hoe meer gerelateerd je advertentie en je doelgroep zijn, hoe lager je kosten zullen zijn. En hoe lager je de kosten kan houden, hoe meer bereik je zal krijgen voor je budget.
De indeling kiezen
je kan de keuze maken uit verschillende indelingen. Zo kan je één afbeelding of video laten zien in je advertentie. Maar je kan ook meerdere foto’s of video’s laten zien. Bovendien kan je ook nog eens de keuze maken om je advertentie te ontwerpen met een diavoorstelling of zelfs een canvasadvertentie.
- Foto: gebruik mooie afbeeldingen om je boodschap over te brengen
- Carroussel: Toon meerdere afbeeldingen of video’s in één advertentie
- Video: Vertel je verhaal met beeld, geluid en beweging
- Diavoorstelling: Maak eenvoudige videoadvertenties om via elke verbindingssnelheid in contact te komen met mensen
- Canvas: Zorg voor advertentie-ervaring op een mobiel welke vlug geladen kan worden waarin je op een prachtige manier je verhaal vertelt.
Je bestelling plaatsen
Als je advertentie klaar is, kan je deze indienen. Je gaat dan deelnemen aan een advertentieveiling om ervoor te zorgen dat je advertentie aan de juiste personen getoond wordt.
Om meer te weten kan je best dit artikel even lezen over advertentieveilingen.
Je advertentie meten en beheren
Je advertentie is nu klaar en wordt getoond aan de doelgroepen naar jouw keuze. Nu is het belangrijk dat je ook jouw advertentie gaat beheren en meten. Je kan dit doen via verschillende kanalen zoals het advertentiebeheer, bedrijfsmanager of de power editor.
Deze tools zorgen ervoor dat je kan zien of je advertentie het goed doet of niet, of de ene beter draait dan de andere. Gebruik deze gegevens dan ook om je advertentie aan te passen. Wees niet bang om een advertentie die niet goed draait gewoon stop te zetten. Je zal nog vele malen een advertentie maken op Facebook, op zoek naar die advertentie die echt het maximum behaald voor jouw onderneming.
Laat zeker in de reacties weten wat je van het artikel vond. En denk eraan, delen op sociale media is toegelaten 🙂