Als je weet hoe, dan zijn advertenties die volledig geoptimaliseerd zijn voor conversie het meest krachtige hulpmiddel om de resultaten te bekomen die voor jouw belangrijk zijn. Om te weten hoe dit allemaal in zijn werk gaat, kan echter een hele uitdaging zijn.
De complete gids over het genereren van conversies op Facebook
In deze gids over advertenties optimaliseren voor conversie, zal je een uitgebreide uitleg vinden van methoden die effectief werken. Ook bespreken we de veelvoorkomende elementen die voor verwarring kunnen zorgen. Deze informatie is uiterst belangrijk om succesvolle advertenties te maken. Deze kennis zal er voor zorgen dat je campagnes volledig zullen geoptimaliseerd zijn om de hoogste conversie te behalen.
Belangrijk: We gaan er in deze gids reeds vanuit dat je al een Facebookpixel geplaatst hebt op je site en dat je tot de mogelijkheid bent om een campagne voor website conversie te starten.
Overzicht
- Instellen voor de juiste conversie
- Het belang van gegevens
- Welk soort gegevens heeft Facebook nodig
- Waarom heeft Facebook deze gegevens nodig
- Weten waar je op biedt
- Hoeveel moet je bieden
- Het kiezen van een doelgroepstrategie
- Kiezen voor brede doelgroepen
- Kiezen voor specifieke doelgroepen
- Tips voor conversie-optimalisatie
Instellen voor de juiste conversie
Houd er ook zeker rekening mee dat als je voor jouw campagnedoelstelling alleen kiest voor ‘conversies op je website stimuleren’, dat daarmee je advertentieset die wordt weergegeven geoptimaliseerd is voor conversies.
Je moet daarna ook in het vervolgmenu van ‘conversies in functie voor het maken van advertentiesets’ die conversie selecteren welke volgens jou het meest relevant zal zijn. Daarna ga je nog ‘conversies’ kiezen in het keuzemenu van ‘Optimalisatie voor advertentieweergaven.
Het belang van gegevens!
Het belangrijkste wat je moet doen om je advertentie succesvol te maken, is er voor zorgen dat Facebook voldoende gegevens kan verzamelen. Hoe meer data Facebook kan verzamelen, hoe meer advies ze kunnen geven om je conversie te optimaliseren. Richt je dus allereerst op het aspect om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen.
Welk soort gegevens heeft Facebook nodig?
Het enige wat Facebook nodig heeft zijn … conversies. Ik weet het, dit klinkt misschien wat raar. Om je advertentie te optimaliseren voor conversies heeft Facebook conversies nodig. Als je het allemaal wat beter bekijkt is het allemaal perfect logisch.
Om voldoende data te verzamelen heeft Facebook minimum 15 tot 25 conversies per week nodig. En Facebook spreekt zelfs over een ideaal aantal van 50 tot 100 conversies om echt succesvol te zijn.
Lukt het jou niet om minimum 25 conversies per week te behalen? Ga dan kijken of je jouw advertentie voor een andere conversie kunt optimaliseren. Zo kan je bvb in plaats van te optimaliseren voor aankoop (purchase), je advertentie optimaliseren voor ‘toevoegen aan winkelkar’ (add to cart).
Deze actie gebeurt een stap vroeger in het verkoopproces waardoor je meer conversies op je advertentie zal verkrijgen. Lukt het dan nog niet om het minimum conversies te behalen, ga dan nog een stap hoger in de trechter van je salesfunnel.
Is er geen enkele conversie die jij belangrijk vindt die minimaal 25 keer per week gebeurt. Dan moet je misschien eens nadenken om je advertentie te optimaliseren voor een ander soort conversie.
“Om jouw conversies te optimaliseren, moet Facebook eerst voldoende data hebben over de conversie”
Als je echt zeker bent dat je doelgroep echt perfect is voor jouw product of dienst, dan kan je er ook voor kiezen om je advertentie te optimaliseren voor weergaven. Je moet dan zeker zijn dat het niet uitmaakt dat gebruikers jouw advertentie meerdere malen te zien krijgen.
Of je kan gaan optimaliseren voor een groter bereik van je advertentie. Je gaat dan kijken hoeveel verschillende gebruikers jouw advertentie te zien krijgen op één dag tijd. Je gaat dan in een brede doelgroep mikken op zoveel mogelijk klikken op jouw link.
Levert geen enkele van de bovenstaande strategieën de gewenste conversie resultaten op? Dan ben je misschien nog niet klaar om campagnes te gaan starten die gebaseerd zijn op websiteconversies.
Waarom heeft Facebook deze gegevens nodig?
Facebook gaat die data bestuderen en toepassen in hun eigen omgeving. Simpel gezegd wil dit zeggen dat ze uit die data kunnen zien wie het type persoon is dat het snelst een conversie gaat maken op jouw site.
Geloof het of niet! Facebook weet beter dan jij waar jouw ideale klanten zitten.
Daarna gaan ze kijken welke personen van de door jouw gekozen doelgroep daar het dichtst bij aan leunen en dus het meest waarschijnlijk zijn om ook een conversie te maken op jouw website. Hoe meer data Facebook dus ontvangt, hoe beter en correcter ze jouw advertentie kunnen laten zien aan de meest geïnteresseerde personen. Hierdoor zal jouw conversiepercentage ook stijgen en vervolgens zal dit ook een invloed hebben op jouw omzet.
Weten waar je op biedt
Als je advertentie geoptimaliseerd is voor conversies, wordt het tijd om je bod in te stellen. Om dit te doen is het belangrijk dat je weet waarop je eigenlijk gaat bieden.
Een bod instellen doe je niet uitsluitend voor een conversie. Je gaat je bod ook afstellen op het tijdsvenster waarbinnen de conversie plaats vindt. Zo kan je kiezen tussen verschillende conversieperioden, iedere periode bevat een actie en een tijdsperiode. Dit kan bijvoorbeeld zijn, een tijdsvenster van 14 dagen na het klikken.
Dat wil dus zeggen als een conversie gebeurt na het opgegeven tijdsvenster (in dit geval langer dan 14 dagen na het klikken op je advertentie), je deze conversie niet moet gaan meetellen bij het berekenen van je bod.
Voorbeeld: Een conversie die in de opgegeven periode van 14 dagen gebeurd is, is voor jouw 10 euro waard. Gebeurt deze conversie echter buiten de periode van 14 dagen, dan is deze voor jouw misschien maar 5 euro meer waard. Ga dan niet het gemiddelde van deze 2 conversies, zijnde 7.5 euro, nemen om jouw bod aan Facebook per conversie in te stellen.
Ook al zullen sommige conversies gebeuren buiten de tijdsperiode die jij aangegeven hebt. Dan nog kan je beter je bod instellen op de waarde van een conversie binnen jouw periode. Bekijk dus altijd wat een conversie waard is binnen jouw tijdsvenster.
Alleen als je echt jouw LTV (Life Time Value) kent kan je rekening houden met de verdienste buiten het tijdsvenster. Weet je niet wat een LTV is, bekijk dan zeker de conversie binnen het tijdsbestek alleen.
Ok, hoeveel moet ik nu eigenlijk bieden?
Als je nog twijfels hebt, raden we je aan om je bod in te stellen op basis van de werkelijke waarde van een conversie. Je gebruikt dan de echte waarde welke een conversie jou oplevert binnen de conversieperiode.
Om de werkelijke waarde van een conversie te weten, moet je allereerst rekening houden met de looptijdwaarde. Dat wil zeggen dat je voorbij die eerste conversie moet kijken. Veel klanten die een eerste keer op je website een conversie (aankoop) doen, doen ook nog vervolgaankopen. Bekijk dus wat de totale waarde van je conversie is en calculeer dit ook in bij het instellen van je bod.
Automatisch bieden is een perfect goede oplossing, je zit nooit fout met deze optie
Een kleinigheid waar je ook nog rekening mee kan houden is het feit dat je op Facebook bijna nooit dat bedrag gaat betalen wat je bereid bent om te bieden. In de werkelijkheid liggen de kosten meestal lager dan gepland.
Ontdek hier alles over biedingen en advertentieveilingen
Weet je nog steeds niet hoeveel je moet bieden?
Kies dan gewoon voor de functie automatisch bieden. Hiermee zal je bod automatisch ingesteld worden op datgene wat nodig is om de maximale conversie trachten te realiseren. Je budget wordt dan gelijkwaardig over de volledige campagne looptijd verdeeld.
Het kiezen van een doelgroepstrategie
Het belangrijkste wat je moet weten voor het kiezen van een doelgroepstrategie:
Maak alleen je eigen advertentie voor een doelgroep, als je een verschillend bedrag gaat kiezen voor de mensen in die doelgroep tegenover mensen uit andere doelgroepen. Is dit niet het geval, dan kan je beter een combinatie maken van verschillende doelgroepen voor één advertentieset waarvoor je een groter budget kunt inzetten.
Iedere doelgroep reageert anders op je advertentie. Testen is de boodschap
Met deze info kan je beslissen of je brede of specifieke doelgroepen kan targetten met dezelfde succesvolle resultaten.
Kiezen voor brede doelgroepen
Het kiezen van brede doelgroepen is de beste manier voor de meeste adverteerders om hun conversie te optimaliseren. Je maakt een advertentie voor een grote doelgroep en laat Facebook uitzoeken welke personen in die doelgroep het meest waarschijnlijk zullen overgaan tot conversie.
Veel adverteerders gaan hun campagnes verdelen in veel specifieke advertenties. Maar dat leidt niet altijd tot succes. Bekijk deze 2 voorbeelden maar even:
Voorbeeld 1:
Zoals we in begin al vermeld hadden, elke advertentie verzamelt gegevens voor Facebook. En om voldoende gegevens te verkrijgen moet de advertentie voldoende getoond worden. Als jij tien verschillende advertenties lopen hebt die wekelijks vijf conversies hebben, dan heb je in totaal vijftig conversies gehaald. Maar je hebt ook tien verschillende advertenties die elk op zich te weinig gegevens verzameld hebben om ze te optimaliseren. Resultaat is dan dat je advertenties waarschijnlijk minder zullen worden getoond waardoor de kosten hoger oplopen en de opbrengsten lager zullen zijn.
Voorbeeld 2:
Laat ons aannemen dat het je ongeveer 10 euro zou kosten om voldoende gegevens te verzamelen die nodig zijn om je advertentie optimaal te laten zien. Als je dan 10 verschillende advertenties wil optimaliseren voor conversies in hun doelgroep, zou je dit 10 x 10 euro kosten, oftewel 100 euro om elke advertentie optimaal te krijgen. Die eerste 100 euro heb je enkel betaald om data te verzamelen en nul euro betaald voor conversies. Heb je echter maar één advertentie, en je gaat hetzelfde budget hieraan besteden. Dan is de eerste 10 euro leergeld en zal je 90 euro overhouden om te besteden aan optimale weergaves met conversies.
Opmerking: Je hoort vaak dat je verschillende advertenties moet gaan testen om zo de best converterende eruit te selecteren. Hoewel het aan te raden is om te testen, raden we je niet aan om teveel verschillende advertenties tegelijk te testen. Hou er rekening mee dat als je 10 euro spendeert aan een advertentie, deze nog niet geoptimaliseerd is. Ga liever testen met 2 advertenties van 50 euro. Op die manier heeft Facebook voldoende gegevens verzameld voor een optimale weergave.
Geef Facebook de tijd om je advertentie te optimaliseren!
Beschik je over voldoende budget, dan kan je wel beginnen met meerdere advertenties te testen. We praten dan over bijna 50 advertenties die getest worden voor 5 tot 10 euro elk per dag. Je hebt dus een budget nodig van minimum 250 euro.
Ga je gebruik maken van een brede doelgroep, dan zal het systeem van Facebook zelf de juiste mensen vinden die het meeste kans hebben om een conversie te maken. Het enige wat Facebook nodig heeft zijn voldoende conversiegegevens om die mensen te vinden.
Kiezen voor een specifieke doelgroep
Als je kiest voor een specifieke doelgroep, wil dit zeggen dat je Facebook al op voorhand gaat voorzien van de gegevens die het nodig heeft. Jij bezorgt dan eigenlijk al de data die het systeem nodig heeft. Wees er dan ook zeker van dat jouw gekozen doelgroep relevant is en interesse heeft in jouw product of dienst.
Het meest interessante hulpmiddel als je kiest voor specifieke groepen is het gebruik van vergelijkbare groepen die gebaseerd zijn op eerdere klanten. Voor je gebruik gaat maken van vergelijkbare doelgroepen om je advertenties te optimaliseren voor conversie, lees best even deze nuttige tips.
- Kies GEEN brede groepen: Als je een vergelijkbare doelgroep gaat aanmaken, is het belangrijk dat je specifiek groepen kiest. Je wil niet een vergelijkbare doelgroep van al jouw klanten als je een advertentie hebt met een specifieke conversie. Maak de vergelijkbare doelgroep in functie van je advertentie en de conversie die gemaakt moet worden.
- Kwaliteit boven kwantiteit: Een gouden regel voor alles op Facebook. In dit geval is de kwaliteit van je doelgroep veel (en veel) belangrijker dan de grootte van je doelgroep. De cijfers van de ideale vergelijkbare doelgroep gaan van 1000 tot 50.000 personen. Maar het is belangrijker dat de kwaliteit van je doelgroep van hoog niveau is. De conversies zullen dan vanzelf volgen.
- Gebruik één goede bron: Het is beter om vanuit 1 goede doelgroep, verschillende vergelijkbare doelgroep te maken. Je kan dan kiezen om een vergelijkbare groep van de bovenste 1% van de mensen die lijken op de originele groep. Maar ga dan ook voor de 2% en 3% van deze groep. Dit zal je waarschijnlijk meer conversie gaan opleveren dan met 1 advertentie te mikken op 1% doelgroepen.
- Gebruik geen aanvullende doelgroepen samen met vergelijkbare doelgroepen: Als je gebruik gaat maken van vergelijkbare doelgroepen, zullen deze al de informatie van je bron (originele doelgroep) gaan gebruiken. Deze informatie kan gaan van leeftijd, interesses en geslacht. Ga je daarbovenop gebruik maken van aanvullende doelgroepen. Dan ga je de doelgroep niet verfijnen, maar eerder vertroebelen. Het word dan onduidelijk voor Facebook welke personen je nu wil bereiken.
Tips voor als je nog geen ervaring hebt met conversieoptimalisatie
Tip1: Veel gebruikers die voor het eerst een advertentie opstarten om conversies te behalen bieden te laag. Als je nog geen idee hebt over hoe of hoeveel bieden, kies dan voor automatisch bieden. Zo krijg je een idee over het bod dat nodig is om een veiling te winnen. Je kan dit bod dan als leidraad gebruiken als je volgende keer gaat bieden.
Tip 2: Om ervaring op te doen kan je eerst gaan optimaliseren voor een veelvoorkomende conversie. Ook al heb je weinig belang bij deze conversie en is dit niet wat je meteen wil. Je gaat dan een inzicht krijgen in de werking van conversieoptimalisatie. Nadien zal je meer gericht kunnen werken om een advertentie te optimaliseren op conversies die je wel belangrijk vindt en die zeldzamer zijn.
Vond je dit artikel interessant of heb je vragen of opmerkingen. Laat het zeker weten in de reacties. We vinden alle feedback interessant.