Facebook Audience Network – Definitie en uitleg

Wat is het Facebook Audience Network?

Het Audience network is een manier om het bereik van je Facebook advertenties te vergroten via mobiele website, video’s en mobiele apps om je doelgroep ook buiten Facebook te bereiken.

Om er voor te zorgen dat elke advertentie ook binnen het Audience network voor de effectiefste prijs de beste resultaten kan behalen, wordt er ook hier gebruik van dezelfde Facebook doelgroepen, statistieken en weergaven.

Je kan kiezen om je advertentie te laten zien via het Audience network als je met één van de volgende advertentiedoelstellingen aan de slag gaat: conversies, betrokkenheid, verkeer, verkoop, videoweergaven of app-installaties.

Het type advertentiedoelstelling dat je kiest heeft invloed op het gedrag van de advertentie nadat er op geklikt wordt. Ofwel opent de advertentie een nieuw browservenster, of wordt er gevraagd om een app te installeren, of opent er een bestaande app op je mobiele apparaat.

 

Adverteren in het Audience Network

Voor je advertenties die binnen het Audience Network getoond worden, kan je dezelfde advertenties gebruiken die worden weergegeven in het nieuwsoverzicht. Je kan dus gewoon dezelfde tekst, afbeeldingen of video’s gebruiken hiervoor.

Van zodra je het Audience network als plaatsing gaat toevoegen aan je campagne, zal het budget voor je campagne zowel op als buiten Facebook op de meest efficiëntste manier gebruikt worden.  Op die manier kunnen je doelstellingen voor de campagne beter bereikt worden door je advertentie op alle locaties te tonen.

 

Het Audience Network kiezen in het advertentiebeheer:

  1. Ga naar ‘aanmaken advertentie’
  2. Kies de gewenste doelstelling van je advertentie
  3. Stel je budget, doelgroep en planning in
  4. Normaal wordt het Audience Network automatisch toegevoegd in het ‘Plaatsingen gedeelte. Maar als je wil zou je dit ook handmatig kunnen in – of uitschakelen.
  5. Kijk bij ‘plaatsingen bewerken’ of het Audience Network ingeschakeld is. Indien dit niet het geval is, schakel dan het selectievakje aan om deze te activeren.

Het Audience Network kiezen in Power Editor:

  1. Ga naar Power Editor
  2. Klik op het tabblad ‘advertentiesets’ bovenaan het scherm
  3. Klik op ‘advertentieset maken’
  4. Vervolgens kies je de optie ‘advertentiecampagne aanmaken’ en ‘doorgaan’
  5. Kies je doelstelling van de advertentie en ga verder
  6. Ga naar ‘plaatsingen’ en klik op ‘plaatsingen kiezen’
  7. Schakel het Audience Network in door het selectievakje ‘aan’ te vinken
  8. Sla je werk op door op ‘wijzigingen controleren’ te klikken.

 

Waar laat het Audience Network mijn videoadvertenties zien?

De advertenties die worden uitgevoerd op het Audience Network worden getoond om diverse website, apps en videospelers. Het is hierdoor mogelijk om op verschillende plaatsen buiten Facebook je doelgroep te bereiken.

Waar en wanneer jouw advertentie getoond wordt is afhankelijk van het advertentiemateriaal en het advertentietype:

Advertentiemateriaal: Video
Doelstelling: Videoweergaven

  • Jouw videoadvertentie wordt op verschillende websites in videospelers ‘in-stream” weergegeven. De advertentie wordt op externe sites en apps, zowel mobiel als desktop, weergegeven in pre-roll, midd-roll en post-roll. Voorwaarde is wel dat je video tussen 10 en 30 seconden is en de beeldverhouding 16:9 is

Advertentiemateriaal: Video’s en foto’s
Doelstellingen: betrokkenheid bij mobiele apps, mobiele appinstallaties, websiteconversies, klikken naar websites, dynamische advertenties.

  • De advertenties kunnen in apps om mobiele sites in een systeemeigen plaatsing worden weergegeven. Dat wil zeggen dat deze systeemeigen advertenties door de uitgever aangepast kunnen worden om zo beter aan te sluiten op de omgeving waarin de advertentie zal getoond worden.
  • De advertenties worden schermvullend weergegeven op mobiele websites en apps, of in een banner van 320×50 pixels.

Adverteerders hebben zelf niet de mogelijkheid om te kiezen waar in het Audience Network hun advertenties getoond worden. Zodra de advertentie goedgekeurd in om weergegeven te worden in het nieuwsoverzicht, zal deze ook in het Audience Network getoond woorden. Ze zal automatische op de juiste plaatsen getoond worden om er voor te zorgen dat de gebruiker een positieve ervaring blijft behouden.

 

De prestaties van je advertenties in het Audience Network opvolgen

Het verzamelen van statistieken van je advertenties in het Audience Network gebeurt op net dezelfde manier als dat op Facebook zelf gebeurt. Als adverteerder kan je de rapporten van je campagneprestaties opsplitsen in afzonderlijke groepen. Zo kan je een onderscheid maken tussen advertenties die getoond worden in Facebook en Instagram of in het Audience Network.

Rapporten voor specifieke doelgroepen bekijken in het advertentiebeheer:

  • Selecteer ‘alle campagnes’ ==> ‘alle advertentiesets’ (of afhankelijk van welke informatie je zou willen zien ‘alle advertenties’)
  • Kies dan “kolommen’ en ‘kolommen aanpassen’
  • Selecteer de statistieken waarvan je meer info wenst en klik dan op ‘toepassen’
  • Ga nu naar ‘specificatie’ en kies dan voor ‘platform’

In advertentierapportage je rapporten voor het Audience Network bekijken:

  • Selecteer een rapport in advertentierapportage
  • Kies dan “kolommen’ en ‘kolommen aanpassen’
  • Selecteer de statistieken waarvan je meer info wenst en klik dan op ‘toepassen’
  • Ga nu naar ‘specificatie’ en kies in het vervolgmenu voor ‘platform’

Hopelijk heeft dit artikel je wat wijzer gemaakt over het Audience Network van Facebook. Laat zeker weten wat je van het artikel vond in de reacties.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.