Spendeer jij te veel tijd aan het beheren van je Facebook advertentie kosten? Zou je graag willen dat het makkelijker werd om je advertenties op te volgen?
In dit artikel ga je ontdekken hoe je Facebook automatische regels kan inzetten waardoor je tijd gaat besparen om je advertentie prestaties op te volgen.
Waarom zou je Facebook Automatische Regels gebruiken om je Facebook campagnes te beheren?
Er zijn 2 belangrijke onderdelen van het adverteren op Facebook. Het opzetten van je advertentie campagne en het beheren ervan. Het opzetten is de basis van je advertentie en bevat activiteiten zoals doelgroep onderzoek, het aanmaken van aangepaste en vergelijkbare doelgroepen, je Facebook pixel en conversie instellen en opvolgen, en natuurlijk de advertentiecampagne zelf aanmaken.
Het beheren van je campagne bevat alle activiteiten die je doet eenmaal je campagne live is en je advertenties opgenomen zijn in het Facebook advertentie algoritme.
“Het beheren van je campagnes is de belangrijkste, maar ook meest tijdrovende taak om succesvolle advertenties te draaien.”
Je Facebook advertenties beheren betekent dat je constant de prestaties van je advertenties gaat analyseren in elke campagne. En dat je gebaseerd op de resultaten mogelijke aanpassingen doet aan de campagne om betere resultaten te behalen.
Het niet actief beheren van je advertentie campagnes is één van de grootste fouten die je als ondernemer kan maken als je gaat adverteren op Facebook. Als je gewoon een campagne opstart en je laat deze lopen zonder enige analyse of aanpassing. Dan zullen na verloop van tijd je prestaties verminderen door advertentie vermoeidheid.
Als jij automatische regels gaat aanmaken in je advertentiebeheer, dan zal Facebook jou automatische waarschuwen als er iets veranderd is in de prestaties van je campagne, advertentieset, en advertentie, en zal het de stappen ondernemen die je aangemaakt hebt. Ze geven je meer controle en verminderen de tijd die jij moet spenderen om manueel je campagnes te beheren.
Het aanmaken van automatische regels bestaat uit 3 belangrijke onderdelen:
1) Het niveau van je campagne structuur waarop je de regel wil toepassen.
2) De actie die je wenst te ondernemen met je automatische regel.
3) De vereisten die nodig zijn om je automatische regel te activeren.
Dit artikel focust zich op het aanmaken van regels die je helpen om je manuele analyses te verminderen, die nodig zijn om je ROAS (return on ad spend) te controleren, alsook andere analyses van je advertentie . Je kan deze regels toepassen op als je campagnes, advertentiesets, of advertenties, of aan specifieke advertenties.
Denk er wel aan dat, hoewel automatische regels veel tijd besparen om je advertenties te beheren, je nog steeds je algemene prestaties van je advertenties moet opvolgen. Je wil er natuurlijk wel nog zeker van zijn dat ze voldoen aan je marketing doelen.
Welke Facebook advertentie prestatie waarden zijn belangrijk?
Voordat we gaan kijken hoe je de verschillende automatische regels kunt aanmaken, gaan we eerst even kijken voor welke waarden deze regels van pas komen.
ROAS is de algemene waarde die de effectiviteit van je Facebook advertentie campagne meet. Het is de meeste belangrijke waarde omdat het jou vertelt hoe winstgevend je advertentie is en welke budgettaire impact het heeft op jouw onderneming. Facebook heeft twee belangrijke ROAS waarden, allereerst de ‘mobiele app aankoop ROAS’, welke gekoppeld is aan je mobiele app evenementen, en anderzijds de ‘website aankoop ROAS’ welke gekoppeld is aan je standaard aankoop conversie evenement.
Als je iets online verkoopt, dan zou je gebruik moeten maken van het ‘standaard aankoop evenement’ om al je verkopen op te volgen en de waarde ervan. Roas wordt uitgedrukt als een ratio, bvb 2.5 zou dan 250% return on ad spend zijn.
Nadat je de analyse gedaan hebt van jouw ROAS op campagne niveau en nadien op advertentie niveau, zijn de andere 4 belangrijke waarden die je moet analyseren; kost per resultaat, relevantie score , frequentie, en CPM (cost per mille).
Waar kan je Automische Regels Terugvinden in Facebook Advertentiebeheer?
Laten we eens kijken waar je in je advertentiebeheer de optie automatische regels kan terugvinden. We bekijken de verschillende regels die je kan aanmaken om je tijd te besparen met het beheren van je campagnes. In je advertentiebeheer vind je automatische regels terug onder de kolom “maken en beheren”.
In het automatische regels dashboard zie je twee tabs. De regels tab laat zien welke regels je hebt en of ze actief zijn of niet. En de activiteit tab laat je de geschiedenis zie in de aanpassingen die je gemaakt hebt in je regels.
Als je voor de eerste maal op je automatische regels dashboard komt, dan zullen beide tabs leeg zijn en zal je een boodschap zie die zegt “ Geen automatische regels.”
Om een nieuwe regel aan te maken klik je op ‘Regel aanmaken’ rechtsbovenaan.
Het ‘regel aanmaken’ venster zal openen. Van hieruit kan je de vier regels opstellen die je gaan helpen om je campagnes te beheren..
#1: Vergroot je dagelijks budget als ROAS groter is dan 2
Deze eerste regel zal je dagelijks budget verhogen voor advertenties die 2X je ROAS opleveren. Om dit te doen selecteer je alle actieve advertentie sets in het ‘Regel toepassen op’ uitklapmenu.
Daarna, onder ‘Actie’, kies je ‘budget aanpassen’ > ‘verhoog dagelijks budget met’, en in het veld daarnaast vul je een percentage in tussen 10 en 20. Wanneer je voor de eerste maal gaat opschalen is het beter om te starten met 10% om eerst rustig op te schalen. Je kan verhogen zoveel als je wil, maar houd er rekening mee dat, hoe meer je het percentage verhoogd, hoe langer je advertentieset erover doet om de advertentie met het nieuwe budget te laten passen in het Facebook advertentie algoritme.
Onder ‘Actie” vind je twee opties terug: ‘Maximum dagelijks budget’ en ‘Actie frequentie”. Stel een maximum dagelijks budget in van minstens twee maal je huidig budget. Als jij dus 100 euro per dag spendeert aan elke advertentieset, stel dan je maximum in op 200 euro.
Daarna stel je de ‘actie frequentie’ in. Dit is het minimum aantal keren dat eenzelfde actie kan gedaan worden door een regel. Dit staat standaard ingesteld op 12 uren, maar je budget elke 12 uur met 10% verhogen zou wat te snel zijn. Verander dit dus naar eenmaal per dag.
Laten we nu verder gaan naar de ‘Voorwaarden’ sectie van de regel. Dit is wat er moet gebeuren om de actie te laten gebeuren die jij juist aangemaakt hebt (bvb het verhogen van ons budget.)
In het eerste uitklapmenu kies je ‘Website Aankoop ROAS’. Je krijgt dan een aantal mogelijkheden te zien zoals, Groter dan, kleiner dan, tussen, of niet tusse. Kies groter dan en vul in het vakje ernaast 2 in. Wat betekent dat je ROAS groter dan 2 (of 200%) moet zijn.
Omdat je alleen advertentiesets wil opschalen die constant 2x ROAS of meer opleveren, en we sluiten ook de mogelijkheid uit dat een advertentie toevallig even dit doel bereikt, kies ‘Laatste 7 dagen’ in het tijdsvenster uitklapmenu.
Vervolgens, laat je het ‘tijdsvenster voor toeschrijving op actie’ gewoon op standaard staan en stel je in om dagelijks de regel te controleren. Laat ook ‘Meldingen’ staan zoals ze staan met ‘email inbegrepen’ en dan de naam van je regel. Als je klaar bent klik je op ‘aanmaken’.
Even samenvatten, Je hebt nu een trage opschalingsregel gemaakt welke je dagelijks budget elke 24 uur met 10% gaat verhogen van elke advertentieset waar je ROAS gedurende de laatste 7 dagen groter is dan 2.
#2: Stop Advertentie Sets die onder je minimum ROAS presteren
Deze regel zal een advertentieset als je ROAS zakt onder jouw acceptabel minimum.
In het ‘Regel aanmaken’ venster, kies je ‘alle actieve advertentie sets’ uit het ‘regel toepassen op’ uitklapmenu. Dan in het ‘Actie’ uitklapmenu kies je ‘Advertentiesets uitschakelen’.
Als je een regel gaat aanmaken gebaseerd op ROAS, met de actie om slecht presterende advertentie sets te pauzeren, Dan wil je de regel alleen gaan toepassen nieuwe klanten wervende campagnes die gefocust zijn op het genereren van verkopen, geen zichtbaarheids – of merkbekendheidcampagnes die dienen om je koud publiek op te warmen. Dit omdat merkbekendheid campagnes bijna altijd een negatieve of gelijke ROAS hebben en je ze niet wil pauzeren met deze regel.
Pro Tip: Dit is een moment waar het hebben van overzichtelijke en simpele namen in je campagne structuur een groot voordeel is. Als je jouw campagne noemt naargelang de plaats in je verkoopsfunnel – TOF is ‘top of funnel’ (Know-fase of trage rijstrook), MOF is ‘middle of funnel’ (Like-fase of midden rijstrook) en BOF is ‘bottom of funnel’ (Trust-fase of snelle rijstrook). Je kan voor deze actie dus makkelijk alle TOF campagnes uitsluiten.
In de ‘condities’ sectie is de eerst conditie die je wil instellen is dat we de TOF campagnes willen uitsluiten. Kies daarvoor in het uitklapmenu, ‘Campagne naam’ en kies dan ‘Bevat niet’ en in het veld daarnaast typ je TOF (of je typt de campagnenaam die jij wil uitsluiten). Maar je wil dus zeker zorgen dat je merkbekendheid campagnes uitgesloten zijn.
Om deze regel goed te kunnen toepassen moet je weten welk je laagst aanneembare ROAS is waarmee je nog winst kan maken op je verkopen.
Om dit te berekenen, Moet je jouw gemiddelde Facebook verkoop waarde weten, de kosten van de verkochte goederen, en bruto winst. Om het simpel te houden, laat ons zeggen dat je 3000 verkopen behaald via je Facebook advertenties gedurende de laatste 3 maand en ze een conversie waarde hadden van 150.000 euro.
De gemiddelde orderwaarde is dan 50 euro (150.000 euro/ 3000 verkopen). Het kost 10 euro om het product te maken en te verzenden, je hebt dus een marge van 40 euro. Dat betekent dat je nieuwe klanten moet verkrijgen voor minder dan 40 euro om winst te blijven maken. Het ‘breakeven’ punt zou zijn 1.25x ROAS zijn (50 euro/40 euro), alles boven 1.25 is dus winstgevend. Je minimum aanvaardbare ROAS zou dus 1.26 zijn.
In de condities sectie klik je op het blauwe + icoontje om een extra conditie toe te voegen aan je regel. In het uitklapmenu selecteer je ‘Website Aankoop ROAS’ onder meest voorkomend. Daarna kies je kleiner dan en geef je jouw minimum aanvaardbare ROAS in (1.26 in ons voorbeeld).
De laatste conditie die je wil instellen om je regel alleen toe te passen op advertentie sets die minsten een week oud zijn. Klik opnieuw op het blauwe + icoontje en kies in het uitklapmenu voor ‘Tijd > uren sinds aanmaak, selecteer dan ‘is groter dan’ en vul 168 in (het aantal uren in 7 dagen).
Onder ‘tijdsduur’ selecteer je ‘laatste 7 dagen’ (dit is het standaard analyse tijdsvenster voor ROAS metingen). Laat het attributie venster op standaard staan (28-dagen klik en 1-dag bekeken), maar verander het tijdschema van de regel om dagelijks te controleren i.p.v. constant.
Als afsluiter geef je jouw regel een naam en klik je op aanmaken.
Om samen te vatten, je hebt een regel aangemaakt welke alleen jouw klant verwervende advertentie sets zal stop zetten als je ROAS gedurende de laatste 7 dagen onder jouw minimum aanvaardbare ROAS ligt.
#3: Stop Advertentie Sets welke 2 Maal meer Spenderen dan de Kost per Aankoop EN er Minder is dan 1 Aankoop
Deze regel helpt je om makkelijker je budget te beheren en slecht presterende advertentie sets stop te zetten. Gebruik deze regel als je problemen hebt om je minimum aanvaardbare ROAS te berekenen en dus regel 2 niet gebruikt.
In het “Aanmaken Regel’ venster kies je ‘Alle Actieve advertentie sets’ in het uitklapmenu. Daarna selecteer je ‘Afzetten Advertentie sets’ als actie en ga je verder naar de conditie sectie.
Opnieuw, net zoals bij de vorige regel, wil je dit alleen toepassen op je nieuwe klanten wervende campagnes. De eerste voorwaarde is dus dat je jouw TOF merkbekendheid campagnes gaat uitsluiten.
De tweede voorwaarde is dat we een advertentie budget gaan instellen dat twee maal hoger ligt dan je huidige kost per aankoop. Om dit te doen selecteer je ‘‘Uitgegeven’ in het eerste voorwaarden uitklapmenu, daarna is groter dan en tenslotte geef je de waarde in welke gelijk is aan twee maal je kost per aankoop. Dus als jouw huidige kost per aankoop 20 euro is, geef dan 40 euro in bij ‘spendeer’ conditie.
De laatste conditie die we gaan instellen is een minimum aankoop volume. Kies opnieuw een nieuwe conditie en selecteer in het uitklapmenu ‘Website Conversies > Aankopen (Facebook pixel). Daarna kies je ‘kleiner dan’ en in het leeg veld geef je 1 in.
In het ‘tijdsduur’ venster, selecteer je “Laaste 3 dagen’ en laat je al de rest op standaard, behalve dat je het tijdsvenster aanpast naar dagelijks. Daarna geef je jouw regel weer een naam en klik je op aanmaken.
Om samen te vatten, deze regel zal je nieuwe klanten wervende advertenties stopzetten als er minder dan 1 aankoop geweest is tijdens de laatste 3 dagen en je minsten het dubbele van je kost per aankoop gespendeerd hebt. Deze regel is ideaal om advertentie sets stop te zetten welke slecht presteren in de eerste week of voor die advertentie sets die ineens een negatieve verandering ondergaan als resultaat van advertentie vermoeidheid.
#4: Ontvang een Melding als je Advertentie Frequentie Boven 2.1 is
Deze regel zal de tijd verminderen die je spendeert aan het nakijken van je advertentie frequentie. Door deze regel toe te passen zal je automatisch een melding krijgen als een advertentie de frequentie conditie inschakelt. Dit helpt je ook om de efficiëntie te verbeteren omdat je veranderingen in advertentie prestaties sneller kan aanpakken, en dus ook het daaraan gekoppeld verspild advertentie budget kunt verminderen.
In het ‘Aanmaken Regel’ venster kies je voor ‘Alle Actieve Advertenties’ en onder actie kies je voor ‘Stuur Alleen Melding’
De voorwaarde voor deze regel is om een vermelding te krijgen wanneer de frequentie van een advertentie 2.1 behaalt. Denk eraan, hoe hoger de frequentie klimt, hoe meer je publiek jouw advertentie te zien krijgt. Als het boven 2 klimt, kan je negatieve veranderingen in je advertentie prestaties beginnen waarnemen. Het is dan tijd om je resultaten te analyseren.
In de voorwaarden sectie, kies je ‘Frequentie’ en daarna ‘is groter dan’ en geef als waarde 2.1 in.
In het tijdsvenster selecteer je ‘looptijd’ omdat deze frequentie moet bekeken worden gedurende de hele looptijd, startend op 1. Laat attributie op standaard staan maar verander het tijdschema naar dagelijks. Geef je regel een naam en klik op aanmaken.
Omdat deze regel alleen toegepast wordt op actieve advertenties, en je op basis van je analyse je beslist om een nieuwe advertentie te testen en bvb de afbeelding verandert, zorg er dan voor dat je de oude advertentie pauzeert zodat deze niet constant je regel blijft activeren.
Samengevat hebben we een regel aangemaakt welke een melding stuurt als een advertentie frequentie hoger is dan 2.1. Je kan daarna verdere analyse doen om te beslissen welke aanpassingen er moeten gemaakt worden aan die campagne.
Conclusie
Automatische regels kunnen de tijd die je spendeert aan het beheren van je campagnes drastisch verlagen. Door regels gebaseerd op je ROAS in te voeren, kan je winnende advertentie sets sneller opschalen en minder advertentie budget verspillen door slecht presterende advertentie sets vroeger te stoppen dan dat je dit zou doen met een manuele analyse.
De frequentie regel helpt de tijd te verminderen die je spendeert aan het nazien van je statistieken en zal je automatisch een melding sturen als er ergens wordt opgemerkt bij en advertentie dat de frequentie stijgt welke aangeeft dat er advertentie vermoeidheid optreedt.
Wat denk jij? Ga je gebruik maken van Facebook automatische regels? Welke van de vier regels zal jou helpen om je campagnes beter te beheren? We zouden het leuk vinden als je jouw gedachten deelt in de reacties hieronder.