fbpx
Meteen naar de inhoud
Het Facebook nieuwsoverzicht algoritme ontrafeld
Home » Het Facebook nieuwsoverzicht algoritme ontrafeld

Het Facebook nieuwsoverzicht algoritme ontrafeld

    Optimaliseren voor een groter bereik in het nieuwsoverzicht

    Hebben jouw Facebook berichten niet het bereik dat je zou willen? Zou je willen weten hoe je in meer personen hun nieuwsoverzicht kan verschijnen?

    Het algoritme van Facebook beslist wie je content te zien krijgt en wie niet.

    In dit artikel zal je ontdekken hoe het Facebook algoritme werkt. En vooral, hoe jij het kan gebruiken om jouw berichten in zoveel mogelijk nieuwsoverzichten te laten verschijnen.

     

    Ontdek het DNA van Facebook

     

    Bekijk eerst de video van Adam Mosseri (Facebook) over het nieuwsoverzicht algoritme

     

     

    #1: Hoe het Facebook nieuwsoverzicht algoritme jouw content beoordeelt

    Onlangs beschreef Adam Mosseri (verantwoordelijke voor het nieuwsoverzicht bij Facebook) de vier stappen welke Facebook gebruikt om te zien of jouw content een plaats verdiend in het nieuwsoverzicht van hun gebruikers.

    Hij liet weten dat een algoritme een “formule of stappenplan is om een bepaald probleem op te lossen”. Daarna gebruikte hij een dagdagelijks probleem om aan te tonen hoe het allemaal in zijn werk gaat. Zijn voorbeeld was …. Wat zou hij voor zijn vrouw bestellen als ze uit eten gaan?

    Om hier het antwoord op te weten, vereenvoudigde Adam zijn probleem in vier stappen:

    • Hij checkt het menu om te weten wat er gegeten kan worden
    • Hij gaat alle informatie bekijken die hij tot zijn beschikking heeft. (bvb, wat eet zijn vrouw graag, is het ontbijt of avond, staat het restaurant bekend voor een bepaald gerecht?)
    • Met deze informatie maakt hij enkele voorzichtige voorspellingen in zijn hoofd. (bvb, zou ze zin hebben in zalm vandaag, zou het raar zijn als hij chocolade als ontbijt besteld?)
    • Hij gaat dan al deze informatie verwerken en bestelt een gerecht voor zijn vrouw

    Door dit proces te activeren, voert Adam een algoritme uit in zijn hoofd. Iets wat we allemaal op dagelijkse basis doen. Het algoritme van Facebook is hier gelijkaardig aan. Het gebruikt vier stappen om te beslissen welke score jouw bericht krijgt om het een plaats in het nieuwsoverzicht te geven.

    Die 4 stappen zijn:

    • Inhoud (wat staat er op het menu?)
    • Signalen (is het tijd voor ontbijt of avondeten?)
    • Voorspellingen (Zou ze zin hebben in zalm?)
    • Score toekennen (Plaatsen van de bestelling)

    Inhoud

    Zodra je jouw nieuwsoverzicht opent, gaat het Facebook algoritme de inhoud ervan samenstellen door te kijken naar alle berichten die door jouw vrienden en pagina’s die je volgt geplaatst zijn (net zoals Adam in de menukaart eerst ging kijken naar het aanbod van het restaurant).

    Signalen

    Facebook gaat alle beschikbare informatie bekijken en tracht zo te weten te komen hoe geïnteresseerd jij zou zijn in bepaalde berichten. Facebook noemt deze gegevens ‘signalen. Er zijn duizenden signalen die Facebook gaat bekijken als het jouw content een score gaat geven. Zoals bvb, wie heeft het bericht geplaatst, welke telefoon heeft een gebruiker, hoe laat is het, hoeveel bandbreedte heb je en ga zo maar door (straks bespreken we het onderdeel ‘signalen’ meer uitgebreid).

    Voorspellingen

    Facebook gaat dan deze signalen gebruiken om voorspellingen te maken en bepalen welke uitkomst deze voorspelling kan hebben. Bvb, hoe groot is de kans dat je een reactie gaat achterlaten op het bericht, het delen op je tijdlijn, tijd besteden om het te lezen, en ga zo maar door.

    Facebook analyse van een bericht

    Score

    Na de voorspelling en de berekening over mogelijke reacties, gaat Facebook al deze informatie samenvoegen en een ‘relevantie score’ berekenen. Dit cijfer laat zien hoeveel interesse Facebook denkt dat je in een bericht gaat hebben. Adam liet ook wel weten dat Facebook niet echt helemaal weet wat jouw interesseert, maar dat het op zen best een goed berekende gok is.

    Facebook algoritme geeft een score aan elk bericht

    Dit ‘score verloop’ (of ranking process) gebeurt elke keer wanneer jij Facebook opent. Het beslist ook wat er uiteindelijk allemaal te zien is op jouw tijdlijn.

    Facebook beslist welk bericht bovenaan in het nieuwsoverzichtkomt

     

    #2: De signalen die Facebook gebruikt om jouw content te beoordelen

    Het belangrijkste wat we onthouden van de uitspraken van Adam is: “De belangrijkste factor in wat jij te zien krijgt in je nieuwsoverzicht is afhankelijk van welke vrienden en pagina’s jij beslist te volgen.”

    Dit is vrij logisch. Uit jouw reeds bestaand contacten en interesses zal Facebook de nodige signalen halen om een nieuwsoverzicht samen te stellen welk het meest gerelateerd is aan jouw interesses.

    Enkele van deze specifieke signalen die de score van jouw Facebook bericht kunnen beïnvloeden zijn:

    Wie plaatste het bericht

    • Hoeveel berichten plaatst deze persoon of pagina gemiddeld
    • Eerdere negatieve feedback over de schrijver

    Betrokkenheid

    • Gemiddelde tijd die besteed wordt aan de content
    • De algemene betrokkenheid welke het bericht al heeft

     

    Facebook algoritme signalen

     

    Wanneer de content geplaatst is

    • Zijn er vrienden getagd
    • Was er recentelijk een reactie van een vriend</li>

    Het soort bericht

    • Profiel aangepast
    • Geplaatst door een vriend of pagina
    • Hoe informatief is de content

     

    #3: De voorspellingen die Facebook maakt om jouw content te beoordelen

    Facebook houdt rekening met alle vrienden en pagina’s die hun gebruikers volgen om samen met de andere signalen een reeks berekeningen te maken en te voorspellen of jij zou:

    • klikken
    • tijd besteden aan de content
    • het gaat liken, delen of een reactie achterlaat
    • Je het informatief vindt
    • Het ‘click bait’ is (berichten die alleen maar dienen om te overtuigen om te klikken)
    • Het naaktheid bevat

    Dit levert een relevantie score op, en een nieuwsoverzicht dat uniek is voor elke persoon op Facebook.

     

    Facebook nieuwsoverzicht relevantie score

     

    #4: Je content optimaliseren voor het Facebook algoritme

    Als ondernemer wil je altijd dat je berichten gezien worden door zoveel mogelijk personen. Zeker in de hedendaagse tijd waarin we overspoeld worden met vanalles en nog wat. De voorstelling van Adam heeft nogmaals aangetoond hoe belangrijk het is om relevante, waardevolle en interessante content te maken voor jouw publiek. Als je dit niet doet zal je in minder nieuwsoverzichten terecht komen.

    Onderstaande tips zullen jouw helpen om content te creëren waarmee je in zoveel mogelijk nieuwsoverzichten terecht komt (gebaseerd op de inzichten hierboven van Adam).

    Onderhoud je Facebook pagina op een correcte manier, zo minimaliseer je negatieve feedback van andere gebruikers.

    Maak content waarmee je hoogstwaarschijnlijk positieve feedback gaat krijgen van je publiek. Deze feedback kan zijn in de vorm van positieve commentaren, likes of shares. Deze zullen een positief effect hebben in de score van je content.

     

    Facebook emoticons voor berichten

     

    Publiceer content waarmee je betrokkenheid stimuleert en je publiek uitnodigt om tijd te besteden aan je bericht. Video content is hier een uitstekende keuze.

    Plaats content welke sociaal is en gedeeld kan worden, zoals deze visuele post fan ‘The awkward Yeti’.

     

    Maak berichten die je fans hoogstwaarschijnlijk zullen delen

     

    Creëer berichten welke je publiek gaat liken, op reageren en delen met hun vrienden. Onderstaande post werd 500 maal gedeeld in slechts 6 uren.

     

    Populair Facebook bericht

     

    Maak berichten waarbij bezoekers gaan klikken op je links, foto’s, tekst, video of eender welke content.

    Behoud een vast content schema

    Bouw aan een publiek en volgers welke relevant zijn aan je belangrijkste doelen als onderneming. En maak dan content welke perfect passend is in die doelen. Je kan gebruik maken van ‘inzichten’ om te zien hoe je content het doet. Je kan ook kiezen voor ‘doelgroepstatistieken’ en kiezen voor ‘personen die verbonden zijn met je pagina’ om hun interesses te bekijken.

     

    doelgroepstatistieken - personen die verbonden zijn met je pagina

     

    Wat je zeker niet mag doen

    • Ga geen content maken die je volgers kunnen misbegrijpen of misleiden (bvb geen clickbait).
    • Maak geen content die ingaat tegen de reglementen van Facebook (bvb, geen naaktheid).

     

    Besluit

    Zichtbaar blijven in het nieuwsoverzicht zal een blijvende uitdaging zijn omdat het aanbod van content steeds blijft toenemen op Facebook. Daarom is het nu meer dan ooit belangrijk om je te focussen op content welke door je doelgroep verwelkomd wordt in hun nieuwsoverzicht. Zolang jij aan je publiek relevante en deelbare content blijft geven , zal Facebook deze content laten zien in hun nieuwsoverzichten.

    Wat denk jij? Welke dingen doe jij om je zichtbaarheid in het Facebook nieuwsoverzicht te vergroten? Voel je vrij om je gedachten en reacties hieronder te delen.

    Foto’s: socialmediaexaminer

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.