Facebook voor Ondernemers: Alles wat je moet weten!
Als één van de grootste sociale netwerken online is Facebook onmisbaar voor eender welke onderneming. De populariteit ervan betekend echter niet dat je er makkelijk je weg op vindt. Het platform lijkt wel eindeloos veel opties te hebben, gaande van het optimaliseren van je pagina tot betaald adverteren.
Als je niet bekend bent met de werking van Facebook kan het allemaal zeer verwarrend worden. Om er voor te zorgen dat jij als ondernemer toch aanwezig kan (moet) zijn op Facebook, vind je hier alle informatie die nodig is om je Facebook bedrijfspagina te starten.
Gebruik dit artikel als leidraad als je op Facebook tewerk gaat. Hou er rekening mee dat sommige dingen niet meer exact hetzelfde zijn zoals ze hier beschreven worden. Facebook verandert namelijke elke week wel iets aan de lay-out of de werking van hun site. Het kan dus best zijn dat je soms zelf ergens iets moet zoeken wat voorheen anders was.
Overzicht:
Aangezien deze pagina vrij groot en uitgebreid is, en sommige ondernemers reeds aanwezig zijn op Facebook en sommigen niet, hebben we een handig overzicht voorzien. Door te klikken op het desbetreffende onderwerp zal je rechtstreeks naar dit hoofdstuk kunnen.
- Wat is Facebook?
- Facebook – De basis
- Je Facebook pagina
- Je Facebook profiel
- Berichten plaatsen op Facebook
- Communicatie met andere Facebook gebruikers
- Aanmaken van je Facebook bedrijfspagina
- Je pagina personaliseren
- Posten op je bedrijfspagina
- Facebook gebruiken als je bedrijfspagina
- Statistieken bedrijfspagina
- Adverteren op Facebook
- Facebook op je Smartphone
- Tips en weetjes
Wat is Facebook?
Facebook is een sociaal netwerk dat gelanceerd werd in februari 2004 door de oprichters Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes en Andrew McCollum die toen nog studenten en kamergenoten waren in Harvard.
Het begon oorspronkelijk als “thefacebook.com”, een website die alleen toegankelijk was voor Harvard studenten. Al snel kregen ook andere scholen toegang tot de site zodat alle studenten toegang hadden tot het profiel van andere studenten.
Nu is het sociaal netwerk toegankelijk voor iedereen die minimum 13 jaar is. Het heeft, anno januari 2017, meer dan 1,8 miljard maandelijks actieve leden (bijna een verdubbeling van 2016). In 2012 ging het bedrijf Facebook naar de beurs. Ditzelfde bedrijf is nu ook eigenaar van Instagram (een ook zeer populair sociaal netwerk) en eigenaar van WhatsApp (een wereldwijde populaire app).
Facebook: De basis
Voor je aan de slag kan met je Facebook bedrijfspagina, moet je eerst een goede kennis hebben over de basis functies om Facebook te gebruiken.
Allereerst, om een Facebook bedrijfspagina aan te maken, moet je eerst een persoonlijk account hebben. Behoor jij tot de weinige ondernemers die nog steeds geen Facebook account heeft, dan zal je dus eerst een persoonlijke account moeten aanmaken. Je kan er nog steeds voor kiezen om je persoonlijk account niet te gebruiken, maar toch moet je op de hoogte zijn van de werking van het Facebook platform om je weg te weten op je bedrijfspagina.
Als je helemaal nieuw bent op Facebook, en je meer wil te weten komen over hoe je Facebook best gebruikt voor persoonlijk gebruik, kijk dan zeker even bij Facebook’s Help Center. Daar vind je alle info aangaande je persoonlijke Facebook pagina. Hoe je jouw profiel informatie moet invullen, je prive-instellingen instelt, vrienden toevoegen en nog veel meer.
Om alles te weten te komen over het basis Facebook gebruik en het gebruik van je Facebook bedrijfspagina moet je gewoon even verder lezen.
Aanmaken van je Facebook Account
Om je aan te melden bij Facebook moet je eerst wat basis informatie ingeven zoals je naam, voornaam, e-mail adres, telefoonnummer, paswoord, geslacht en je geboortedatum. Zodra je deze informatie hebt ingevuld klik je op de knop ‘Aanmelden’. Je zal dan een e-mail of sms ontvangen met instructies en een bevestigingscode om je account te activeren.
Eénmaal je account geactiveerd is, kom je op een pagina terecht die je gaat helpen om vrienden te vinden. Je zal versteld zijn als je ziet hoeveel van jouw vrienden meteen voorgesteld worden door Facebook zelf. Dit gebeurt allemaal op basis van je e-mail.
Als je van plan bent om je persoonlijke account te gaan gebruiken is dit een goede manier om contact te leggen met je vrienden op Facebook. Wij gaan echter deze stap overslaan aangezien deze geen rechtstreekse invloed heeft op onze bedrijfspagina
Je Facebook Pagina (news feed of nieuwsoverzicht)
Als je al deze stappen overslaat, kom je terecht op je persoonlijke Facebook homepage. Beter bekend als de Facebook news feed of nieuwsoverzicht, welk er zo uitziet:
Bovenaan de pagina zie je een donker blauwe balk met daarin een Facebook knop (deze brengt je terug naar jouw home pagina), een zoekbalk, een knop met jouw foto waarmee je naar je persoonlijke pagina kan gaan en een Home-knop om naar de startpagina te gaan.
Naast deze tekst-knoppen, vind je nog eens 4 notificatie-knoppen. De eerste lijkt op een sillouette van 2 personen, hier kan je jouw vriendschapsverzoeken zien. De tweede lijkt op twee chat ballonnen en hier kan je jouw berichten terugvinden. De derde en laatste lijkt op een wereldbol en is een verzameling voor alle andere notificaties zoals reacties, tags, likes, enz. En als 4de zie je het vraagteken symbool. Deze knop is ‘snelle hulp’ en daarmee open je het helpcentrum.
Aan de rechterzijde van deze notificatie-knoppen zie je een pijltje dat naar beneden wijst. Als je hierop klikt opent er een extra menu waarin je enkele makkelijke snelkoppelingen vindt. Zo kan je al jouw Facebook bedrijfpagina’s zien, bedrijfsmanager, pagina maken, groep maken, advertentie maken, instelling, logboek, en voorkeuren. Ook kan je via dit menu jezelf afmelden als je dit zou willen.
In het midden van de pagina vind je een vak waarin je berichten, foto’s, video’s en dergelijke kan plaatsen en delen met je vrienden op je persoonlijk account. Onder dat vak kan je naar berichten kijken die jouw vrienden geplaatst hebben of reacties die ze op andere berichten geplaatst hebben. Je zal merken dat je eindeloos naar beneden kunt scrollen.
Aan de linkerzijde van de pagina zie je opnieuw een navigatie menu met verschillende opties en snelkoppelingen. De eerste 3 snelkoppelingen zijn naar jouw persoonlijke pagina, je nieuwsoverzicht en naar Facebook Messenger.
Daaronder zie je al jouw favoriete pagina’s met hun snelkoppelingen, je kan deze lijst altijd bewerken door er pagina’s uit te verwijderen of toe te voegen. En daaronder zie je dan een lijst van snelkoppelingen om te verkennen. Hier kan je bvb naar je advertentiebeheer, of je groepen openen en nog veel meer. Best dat je gewoon even op ‘verkenning’ gaat om alles te zien.
En helemaal onderaan zie je heel onopvallend nog een sectie ‘maken’. Hier vind je 4 snelkoppelingen terug waarmee je nieuwe advertenties, pagina’s, groepen of een evenement kan aanmaken.
Aan de rechterzijde zie je een overzicht van jouw advertentieaccount en enkele gesponsorde berichten. Ook kan je daar zien op welke evenementen je uitgenodigd bent. Als je de ’ticker’ opent, zie je de meest recente activiteit van je vrienden samengevat.
Helemaal onderaan rechts, zie je de chatfunctie. Zodra je deze opent komt er rechts een heel nieuw venster tevoorschijn, dit dient enkel om te chatten met je vrienden. Je kan er zien welke van je vrienden online zijn en beschikbaar om te chatten. Wil je liever niet chatten, dan klik je deze gewoon terug toe en zal je ook niet zichtbaar zijn in het chatvenster van je vrienden. Om het chatvenster te sluiten klik je op het radartje en kies je ‘venster sluiten’
Houd er wel rekening mee dat Facebook deze omgeving continu verandert en dat er dus ongetwijfeld hier en daar iets aangepast zal zijn. Maar in grote lijnen zullen de functies allemaal hetzelfde zijn.
Je Facebook profiel
Als je naar je facebook profiel pagina gaat, zie je bovenaan een grijze banner waar plaats is voor een cover-foto, een profiel foto en 2 knoppen voor je informatie bij te werken en, je activiteitenlogboek te bekijken. Ook zie je een (…) knop waarmee extra opties tevoorschijn komen als je er op klikt. De opties die tevoorschijn komen zijn “weergeven als …” en “tijdlijninstellingen”
Met de ‘weergeven als … ‘ knop kan je je eigen tijdlijn bekijken zoals die gezien wordt door je vrienden of volgers. Dit is makkelijk omdat je daar kan controleren hoe je prive-instellingen staan. Je kan bijvoorbeeld zien hoe een bepaald persoon jouw tijdslijn ziet.
De knop met ‘tijdslijn instellingen’ brengt jouw naar een pagina waar je alles kan instellen over hetgene wat je plaatst op je persoonlijke tijdlijn. Wie jouw berichten kan lezen, wie kan reageren, wie het bericht kan delen en ga zo maar door. Zorg voor een minimum van privacy op je tijdlijn.
Onderaan deze banner vind je ook nog eens 5 knoppen: tijdlijn, info, vrienden, foto’s en ‘meer’.
Tijdlijn: laat alles zien wat er op jouw tijdlijn staat. Wat jij er op geplaatst hebt of wat anderen er op geplaatst hebben. Je kan hier ook altijd je berichten aanpassen of verwijderen.
Info: Hier kan je alle informatie over jezelf bekijken. Je kan er nieuwe belangrijke gebeurtenissen toevoegen, werk en opleidingen, familie en relaties en ga zo maar door. Eigenlijk gewoon net zoveel als je zelf wil vrijgeven over je persoonlijke situatie.
Vrienden: Hier kan je al je vrienden terugvinden. Je kan ook op zoek gaan naar nieuwe vrienden of zien welke openstaande vriendschapsverzoeken je nog staan hebt.
Foto’s: Dit geeft een overzicht weer van alle foto’s die je al geplaatst hebt op Facebook. Ook foto’s die je niet geplaatst hebt maar waarin je getagd bent kan je hier vinden.
Meer: als je hierop klikt opent er weer een extra menu waarin je verschillende dingen kan gaan bekijken of verkennen. Je zal deze optie waarschijnlijk niet veel gaan gebruiken, maar ga zeker eens kijken welke mogelijkheden het allemaal biedt.
Berichten plaatsen op Facebook
Je kan nieuwe berichten plaatsen via je nieuwsoverzicht of via je profiel pagina, het proces is voor beide pagina’s ongeveer hetzelfde. Op je profiel pagina klik je gewoon in het vak om nieuwe berichten toe te voegen. Dit zal oplichten zodat het opvalt.
Als je foto’s of video’s wil toevoegen, moet je eerst op de knop van foto’s en video’s klikken (op je profielpagina). Je kan dan simpelweg een foto of video vanop je computer uploaden naar Facebook. Het uploaden gaat snel en zonder problemen. Je kan er ook nog voor kiezen om een bericht bij je foto of video te plaatsen.
Je kan ook levensgebeurtenissen toevoegen, zoals bijvoorbeeld de geboorte van je zoon of dochter, een huwelijk, of dat je een eigen zaak gestart bent. Je kan dit doen door op de knop ‘levensgebeurtenissen’ te klikken in je profielpagina bij info (niet mogelijk via de nieuwsoverzicht pagina).
Ga je berichten plaatsen via de nieuwsoverzicht pagina, dan spreekt men over een status-bericht. Zo kan Facebook vragen hoe het met je gaat en dit te delen op je tijdlijn. Naast het plaatsen van tekst, zijn er ook nog andere opties mogelijk. Onderaan je status vak zie je enkele icoontjes waarmee je verschillende dingen kan doen.
Met de camera-knop kan je foto’s toevoegen aan je status (niet hetzelfde als het uploaden van foto’s via je profielpagina waar je een album kan aanmaken). Je kan zoveel foto’s toevoegen als je wil via de camera-knop, maar je kan ze niet in een album plaatsen.
Je kan ook vrienden taggen in je status bericht. Je kan dit doen door hun naam te typen (opgelet, je moet de naam exact juist typen. Zo moet je kijken naar hoofdletters en of hun voornaam of achternaam eerst staat). Facebook geeft je dan automatisch de keuze uit enkele namen van je vrienden waaruit je de gewenste kan selecteren. Je kan hiervoor ook het @ symbool gebruiken, gevolgd door de naam van de vriend die je wil toevoegen.
Als je klikt op de emoticon (gevoel/activiteit) kan je kiezen uit verschillende emoticons die weergeven hoe je je op dit moment voelt of wat je doet met je status bericht. Zo kan je bvb laten weten dat je blij bent, of misschien juist droevig. Deze gevoelsuiting komt dan zachtjes zichtbaar boven je bericht te staan.
Ook is er een GPS-pin (inchecken) waarop je kan klikken. Hiermee krijg je de mogelijkheid om je locatie te ‘pinnen’. Zo kan je bvb laten weten dat je een leuke tijd met je gezin beleeft in Plopsaland. Of je net een leuke film gezien hebt in de kinepolis te Hasselt.
Ook zie je het symbool van een klok, deze dient om je berichten in te plannen. Je kan dan nu berichten schrijven die je pas later wil posten. Dit is alleen mogelijk als je berichten plaatst op je bedrijfspagina.
Rechtsonder in het vak voor je status berichten vind je ook nog een extra menu. In dit menu kan je nog eens extra kiezen voor wie dit bericht zichtbaar is (buitenom je normale privacy-instellingen). Wil je het publiek maken (zodat iedereen het kan zien), alleen zichtbaar voor je vrienden, of alleen zichtbaar voor een bepaalde groep of persoon. Als je wil kan je ook bepaalde personen uitsluiten om je bericht te zien.
Om een link te plaatsen, kan je simpel de link kopieëren in je tekstvak. Facebook zal automatisch de link verwerken en de bijbehorende website tonen. Inclusief titel en foto met een gedeelte tekst van de originele website. Zowel de foto als titel en alle bijhorende informatie zal klikbaar zijn en zal je doorsturen naar de gewenste website.
De link zal zichtbaar zijn als een klikbare foto in je bericht. Heeft het originele artikel meer dan één foto, dan kan je zelf kiezen tussen de verschillende foto’s. Heb je liever de link zonder foto in je bericht, dan kan je de foto gewoon verwijderen door op het kruisje te klikken. In je tekstvak blijft dan gewoon de originele link staan.
Veranderen naar foto/video op je profiel zorgt er meteen voor dat je de foto of video naar je foto – of video map upload. Als je meerdere foto’s upload kan je zelfs meteen een map voor je nieuwe foto’s aanmaken en deze een titel en beschrijving geven. Doe je dit in het nieuwsoverzicht, dan kan je aparte foto’s uploaden zonder dat je ze in een album plaatst. Er is wel een mogelijkheid met de “album maken” optie om je foto’s vanuit het nieuwsoverzicht ook toe te voegen aan een fotomap.
Als je een levensgebeurtenis gaat toevoegen, zal je moeten kiezen tot welke categorie deze gebeurtenis behoort. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen tussen werk, opleiding, familie, relatie en nog veel meer. Elke categorie staat voor een bepaalde gebeurtenis in je leven, zoals trouwen of het behalen van een diploma. Je kan deze gebeurtenissen van je hele leven invullen. Ook al zijn ze tien jaar geleden gebeurt, dan nog kan je dit vandaag toevoegen als een levensgebeurtenis. Facebook zal onmiddellijk jouw profielinformatie aanpassen.
Communicatie met andere Facebook gebruikers
Communiceren met andere Facebook gebruikers is heel makkelijk. Eerder hadden we al vermeld dat je andere gebruikers en pagina’s kan ‘taggen’ in je berichtenbox. Maar je kan ook andere berichten leuk vinden door ze te liken (door op de ‘vind ik leuk’ knop te klikken) of je kan een reactie plaatsen in berichten van andere Facebook gebruikers.
Tijdens het plaatsen van reacties kan je ook in je reacties andere gebruikers taggen of een link delen. Ook kan je het bericht delen met andere Facebook gebruikers. Door op de knop ‘delen’ (share) te klikken, deel je dit bericht in jouw nieuwsoverzicht met je vrienden. Als je het bericht deelt, kan je indien gewenst hier zelf nog een extra tekst bij plaatsen.
Aanmaken van je Facebook Bedrijfspagina
Nu dat je een beetje je weg weet op het Facebook platform, wordt het tijd om je bedrijfspagina aan te maken. Om je pagina aan te maken klik je boven in het menu op het pijltje, waarna de optie “Pagina aanmaken” tevoorschijn komt. Of je kiest ervoor om naar de linkse zijde van je nieuwsoverzicht te gaan waar je ook de optie “Pagina aanmaken” kan terug vinden. Beide opties brengen je naar een pagina waar je kan kiezen welk soort pagina je wenst aan te maken. De keuzes zijn:
- lokaal bedrijf of lokale plaats
- bedrijf, organisatie of instelling
- merk of product
- artiest, band of bekend product
- entertainment
- goed doel of community
Kies de categorie welke het best past bij jouw bedrijf of zaak. Daarna kan je allerlei informatie ingeven over jouw bedrijfspagina zoals de titel (denk hier goed over na, het is vrij moeilijk om deze nadien te veranderen), het adres, telefoonnummer en nog dergelijke info. Zodra je alle vereiste info hebt ingevuld, klik je “aan de slag”. Je zal nu enkele stappen moeten doorlopen om je bedrijfspagina actief te krijgen.
Nu kan je verschillende extra categorieën toevoegen die relevant zijn aan je onderneming, zorg ervoor dat de categorieën die je toevoegd gescheiden worden door een komma. Dit zal ervoor zorgen dat gebruikers jouw bedrijfspagina kunnen vinden als ze zoeken naar bedrijven in één van die categorieën. Je kan een beschrijving toevoegen alsook je website URL. Je zal ook moeten bevestigen dat je bedrijf echt bestaand is.
Je blanco bedrijfspagina zal er nu zo ongeveer uitzien:
Als je rechtsboven je nieuwe bedrijfspagina klikt op instellingen krijg je een overzicht van alles wat je kan veranderen en ingeven op je bedrijfspagina. Ook hier is het zeker de moeite om alles eens te bekijken. Het is vrij veel, maar overal staat duidelijk bij wat je kan doen.
We zullen de belangrijkste instellingen even bekijken:
Profiel Foto: Hier kan je een profiel foto toevoegen aan je pagina. Je kan deze uploaden via je computer of een foto importeren van je website. Let wel een beetje op de afmetingen van de foto om te laten passen als profiel foto.
Toevoegen aan Favorieten: Deze optie laat je toe om je pagina bovenaan in het linkse menu te plaatsen. Je maakt dan eigenlijk een snelkoppeling vanuit je nieuwsoverzicht en profielpagina naar je bedrijfspagina. Deze optie is niet vereist om je bedrijfspagina te optimaliseren, maar wel handig om te gebruiken.
Doelgroep voor nieuwsoverzicht en berichten bepalen: Hiermee kan je aangeven naar welk soort bezoekers je op zoek bent. Facebook zorgt er dan voor dat vooral personen met dezelfde interesse op jouw pagina terecht komen. Zo kan je geografische locaties opgeven waarvan je bezoekers afkomstig zijn (of waarvan je geen bezoekers wil), het geslacht kiezen, interesses, ….
Je kan deze stappen ook overslaan als je verkiest om deze later in te stellen. Als je jouw bedrijfspagina gemaakt hebt, zal Facebook je een pop-up geven met wat uitleg over de werking ervan. Geef hier de nodige aandacht en lees elk informatieblokje dat Facebook laat zien. Het neemt slechts een fractie van je tijd in beslag en je zal nadien wat wijzer zijn over het gebruik van je bedrijfspagina.
Bovenaan je pagina zal je een witte navigatie balk zien. Aan de linkerzijde van deze balk zie je vijf opties: Pagina, Berichten, Meldingen, statistieken en publicatietools. Aan de rechterzijde zie je dan nog twee opties zijnde ‘Instellingen’ en ‘Help’
Pagina: Als je hier op klikt krijg je jouw bedrijfspagina te zien. Hier kan je nieuwe berichten plaatsen, zorgen voor interactie met je volgers, je profielinformatie vernieuwen en nog veel meer.
Berichten: deze knop brengt je naar je berichtenbox. Hier kan je alle berichten zien die verstuurd zijn naar je bedrijfspagina . Naast het gewoon beantwoorden van je berichten, kan je deze gewoon markeren als gelezen of merken als spam.
Meldingen: Hier kan je zien wie jouw berichten ‘geliked’ heeft, reacties achtergelaten zijn, jouw bericht gedeeld heeft of dat er andere personen getagd zijn in je post. Aan de rechterkant kan je ook de activiteit volgen en verzoeken sturen (hier kunnen volgers jouw informatie vragen over jouw bedrijfspagina)
Statistieken: Deze ga je pas kunnen gebruiken als er al enige activiteit op jouw pagina geweest is. je krijgt dan een overzicht van alle statistieken die je kan vinden over je pagina. Zoals bvb hoe goed jouw berichten scoren. Hier kan je veel belangrijke informatie uithalen over hoe je berichten op te maken. We komen hier zeker later nog eens op terug.
Publicatietools: Met deze optie kan je eerder gepubliceerde berichten zien, zien welke berichten je gepland hebt, en welke je al gemaakt hebt maar nog niet gepubliceerd of gepland (drafts). Je kan ook je berichten met een vervaldatum zien. Dit zijn berichten die na een bepaalde periode terug van je tijdlijn moeten verdwijnen.
Al deze opties zijn zichtbaar in een menu aan de linkerzijde van je pagina. Alles wat je trouwens plaatst en verandert op je bedrijfspagina maakt niets uit voor je persoonlijke pagina. Je bedrijfspagina en persoonlijke pagina hebben niets met elkaar te maken.
Instellingen: Door hier op te klikken kom je terecht op een pagina waar je belangrijke informatie over jouw bedrijfspagina kan ingeven en de instellingen van je pagina kan veranderen (ook deze instellingen staan los van je persoonlijke pagina).
Verder vind je bij instellingen ook nog veel extra functies terug.
Algemeen: Dit is waar je het grootste gedeelte van je instellingen van je pagina kan veranderen. Je kan er de zichtbaarheid van je pagina veranderen, instellen of je bezoekers zelf berichten mogen plaatsen op je pagina, beslissen wat je zelf te zien krijgt en wie jouw berichten te zien krijgt (bvb op basis van geslacht of locatie).
Je kan er ook voor kiezen om de mogelijkheid uit te schakelen dat andere Facebook gebruikers jouw prive berichten kunnen sturen, en of ze andere gebruikers kunnen taggen in jouw foto’s en video’s. Andere instellingen zijn bvb het blokkeren van bepaalde woorden op je pagina (om schelden of vuile praat te voorkomen), een filter inschakelen om aan te geven dat je de meest succesvolle berichten bovenaan wil hebben (in plaats van de nieuwe berichten). Je kan ook ‘gelijkaardige pagina suggesties’ aanzetten, waardoor bezoekers van andere gerelateerde pagina’s ook jouw pagina te zien krijgen.
Facebook geeft je ook de optie om je pagina informatie te downloaden, pagina’s samen te voegen (als je bvb al een andere bedrijfspagina hebt en je wilt deze combineren met je nieuwe bedrijfspagina). En als je wenst kan je ook je pagina helemaal verwijderen.
Berichten: Deze optie stelt je in staat om aan je gebruikers te laten weten wat de reactietijd is op jouw pagina als ze een bericht sturen. Zo weten ze hoelang ze ongeveer moeten wachten vooraleer ze antwoord kunnen verwachten. Je kan ook ‘automatisch antwoorden’ inschakelen. Hiermee kan je dan een bericht meteen beantwoorden met enkele standaard berichten.
Pagina Info: Deze optie stond vroeger vast in het menu. Nu heeft Facebook hier een ‘tab’ van gemaakt op je bedrijfspagina waar je de nodige informatie kan invullen.
Bericht toekenningen: Hier kan je kiezen of je de geplaatste berichten onder je eigen naam plaatst, of in naam van je bedrijf. Deze optie kan ten allen tijden aangepast worden. Als je berichten plaats als bedrijf, zullen deze berichten zichtbaar zijn voor iedereen op de tijdlijn van je bedrijfspagina.
Als je ervoor kiest om berichten te plaatsen onder je eigen naam, dan zullen je berichten zo lijken alsof ze door een bezoeker van je pagina geplaatst zijn. Voor zakelijke berichten is het dus beter dat je deze plaatst onder naam van je bedrijf. Het is tenslotte je bedrijfspagina.
Meldingen: Bij deze instelling kan je kiezen welke melding je wil ontvangen van je Facebook bedrijfspagina. Bij het aanmaken van je pagina staat alles automatisch ingesteld dat je alle meldingen ontvangt. Je krijgt ook telkens automatisch een e-mail toegestuurd telkens er een melding verstuurd is. Je kan zelf kiezen voor welke acties je wel of niet melding wenst te ontvangen. Deze acties kunnen bvb likes, shares, aanmeldingen en nog veel meer zijn.
Je kan er ook voor kiezen om de e-mail meldingen uit te zetten. We raden je zeker aan dit te doen, anders gaat binnen ‘no time’ je mailbox overvol zitten.
Pagina rollen: Als je verschillende personen hebt die aan je Facebook bedrijfspagina werken, kan je deze personen bepaalde rollen toekennen. Elke rol geeft een bepaalde functie weer op de pagina. Hoe hoger je functie, hoe meer controle je hebt over de pagina. Er zijn 6 verschillende rollen zijnde Beheerder (admin), redacteur, Moderator, Adverteerder, analist en livebijdrager;
Beheerder | Redacteur | Moderator | Adverteerder | Analist | Livebijdrager | |
---|---|---|---|---|---|---|
Paginarollen en -instellingen beheren | ✔ | |||||
De pagina bewerken en apps toevoegen | ✔ | ✔ | ||||
Berichten maken en verwijderen namens de pagina | ✔ | ✔ | ||||
Kan live gaan als de pagina vanaf een mobiel apparaat | ✔ | ✔ | ✔ | |||
Berichten verzenden namens de pagina | ✔ | ✔ | ✔ | |||
Op opmerkingen en berichten op de pagina reageren en deze verwijderen | ✔ | ✔ | ✔ | |||
Mensen van de pagina verwijderen of blokkeren | ✔ | ✔ | ✔ | |||
Advertenties maken | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ||
Statistieken bekijken | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | |
Bekijken wie inhoud heeft gepubliceerd als de pagina | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
De admin staat helemaal bovenaan en kan alles veranderen en aanpassen. Hij is ook de enige die rollen kan toekennen en verwijderen. De admin is meestal de eigenaar van de pagina. De editor mag de pagina beheren, hij kan berichten versturen, posts plaatsen en statistieken bekijken. De moderator kan eigenlijk bijna alles wat de admin kan, alleen kan hij geen berichten plaatsen in naam van de pagina. Adverteerders kunnen alleen advertenties aanmaken en de statistieken bekijken. De analist kan enkel de statistieken bekijken en de livebijdrager kan alleen live gaan in naam van de pagina. De rollen die je geeft aan je medewerkers kunnen dus perfect ingedeeld worden naar de job die deze persoon dient uit te voeren met de daarbij behorende toegangen.
Bezoekers en andere pagina’s: Hier kan je een lijst zien van alle personen die ooit je pagina leuk gevonden heeft. Ook kan je hier zien welke andere pagina’s jouw pagina leuk vinden. Gebruikers die je geblokkeerd hebt op je pagina blijven hier ook zichtbaar (Facebook geeft je de mogelijkheid om gebruikers die ongepaste reacties plaatsen of andere gebruikers lastig vallen te blokkeren).
Voorkeursdoelgroep van de pagina: Deze optie geeft je de mogelijkheid om je doelgroep aan te passen. Je hebt deze normaal gezien al ingegeven toen je de pagina aangemaakt hebt, maar je kan ze dus steeds aanpassen als je wil.
Apps: Facebook zal je enkele apps voorstellen die interessant kunnen zijn voor je pagina, zoals Facebook gebeurtenissen en Facebook Notes. Je kan ook elke app aanpassen met je individuele instellingen door te klikken op ‘instellingen veranderen’ onder de app. Je kan ook klikken op ‘ga naar app’ om deze op je pagina te zien, of klik op ‘link to this tab’ om de link te kopieëren en te delen.
er zijn veel apps beschikbaar, zowel van Facebook als van andere ontwikkelaars, die je bedrijfspagina ten goede kunnen zijn. We zullen even de meest gebruikte overlopen.
Instagram Ads: Hier kan je jouw zakelijk account op Instagram koppelen aan je Facebook bedrijfspagina. Als je zou willen kan je dan ook vanuit Facebook betalende advertenties laten zien op Instagram.
Uitgelicht: Dit geeft je de mogelijkheid om pagina’s die jij leuk vind, of pagina’s van zakenpartners te laten zien. Je kan ook pagina’s laten zien in hetzelfde vakgebied als jouw bedrijf. Ook kan je hier aan je volgers laten zien welke persoon er te vinden is achter je bedrijfspagina. Je kan dus een gezicht geven aan je pagina.
Pagina Support: Als je technische problemen gemeld hebt i.v.m. je pagina, kan je hier de status zien van deze rapporten
Activiteiten Logboek: Zoals eerder al vermeld, heeft je persoonlijk Facebook profiel een activiteiten log waarop je kan zien wat je in het verleden allemaal gepost of gezocht hebt. Je pagina heeft ook een dergelijk log waarin je dezelfde informatie kan terugvinden.
De ‘help’ knop laat ook een menu uitklappen waarin je toegang krijgt tot het Facebook Help Center. Ga naar de Facebook Help Community als je vragen hebt, en stuur je feedback naar Facebook.
Je Pagina Personaliseren
Om je Facebook pagina te personaliseren, ga je gewoon naar je pagina en klik je op de ‘info’ knop links in het menu. Hier kan je alle informatie over je onderneming invullen, zodat je volgers weten wie je bent en waar ze jou kunnen vinden.
In het overzicht gedeelte zal je de basis informatie over je onderneming terugvinden, zoals bvb je openinsuren en mogelijke productprijzen. Je ziet er ook het adres, telefoonnummer en website ( als je deze al ingevuld hebt tijdens het aanmaken van je pagina). Ook kan je hier een map plaatsen waarop de locatie van je bedrijf te zien is. Hiervoor moet wel je adres ingevuld zijn, anders kan er geen locatie weergegeven worden.
Klik je ook nog eens op pagina-informatie bewerken, dan krijg je nog een extra pop-up waarin je allerlei informatie kan bewerken.
Zo kan je bvb alle info bewerken over:
Categorie: Dit is de categorie welke je gekozen hebt tijdens het aanmaken van je bedrijfspagina (bvb “lokaal bedrijf” veranderen naar “goed doel”), deze zou dus al ingevuld moeten zijn. Je kan deze ook altijd veranderen naar een andere categorie als je vindt dat deze beter bij je onderneming past.
Naam: Vrij simpel, dit is de naam van je onderneming.
Subcategorieën: Buiten je hoofdcategorie kan je ook nog kiezen voor één of meerdere subcategorieën. Voor het geval er meerdere categorieën van toepassing zouden zijn op je onderneming.
Facebook Web Adres: Hier kan je een “gebruikersnaam” of aangepaste URL maken voor je bedrijfspagina. Als je dit doet, zal de URL van je pagina er zo uitzien, www.facebook.com/gebruikersnaam. Dit ziet er veel beter uit dan een url met lange combinatie van willekeurig door elkaar gegooide letters en cijfers. Zo wordt het ook veel makkelijker om je pagina te delen of op je naamkaartjes te plaatsen.
Dit is een belangrijke stap bij het opstellen van je bedrijfspagina. Zorg er echter voor dat je goed nadenkt over de naam. Eénmaal deze ingesteld is, is het zeer moeilijk om nadien de naam te wijzigen.
Adres: Hier kan je het adres van je onderneming toevoegen of aanpassen.
Start Info: Hier kan je ingeven op welke datum je onderneming opgericht is. Kies in het menu om het jaartal van de oprichting of start van je onderneming toe te voegen. Zodra je het jaartal hebt ingevoerd kan je ook de maand en dag invullen.
Uren: Je krijgt bij deze optie de mogelijkheid om je openingsuren toe te voegen. Je kan kiezen uit 4 opties : ‘altijd open’, ‘permanent gesloten’, ‘geen uren beschikbaar’ en ‘geselecteerde uren’. Als je kiest voor ‘geselecteerde uren’ kan je zelf aangepaste uren opgeven.
Korte beschrijving: Voeg een korte beschrijving over je onderneming toe (max 155 karakters). Deze wordt dan zichtbaar onder je profiel foto op je pagina.
Impressum: Dit is een optioneel veld. In bepaalde landen (zoals Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland) kunnen bedrijven wettelijk verplicht zijn om een verklaring van eigenaarschap op hun website te zetten.
Lange beschrijving: Bij deze optie krijg je de mogelijkheid om een langere beschrijving van je onderneming op te geven. Zo kan je wat meer in detail treden over wat je doet, hoe je gestart bent en andere interessante weetjes voor je volgers.
Extra Informatie: Ook hier kan je nog extra details toevoegen over je onderneming die je volgers misschien willen weten.
Prijzen: Geef hier de prijzen van je product of service in.
Parking: Geloof het of niet, maar je kan zelfs aangeven of er parking voorzien voor je klanten.
Openbaar vervoer: Laat je klanten weten welke mogelijkheden er zijn om je bedrijf te bereiken via het openbaar vervoer.
Telefoon: Voeg een telefoonnumer toe van je onderneming
Email: Geef een email adres in waarop bezoekers je kunnen bereiken.
Website: De website van je onderneming kan je hier ingeven (als dit nog niet gedaan is).
Officiële pagina: Deze optie is alleen noodzakelijk als je pagina geen officiële representatie van je onderneming is. Deze optie is meer bedoeld om fan pagina’s te maken. In de meeste gevallen kan je dit gewoon leeg laten.
Facebook Pagina ID: Hier kan je jouw Facebook pagina ID nummer terugvinden. Je kan dit niet veranderen of verwijderen, maar in sommige gevallen heb je dit ID nummer nodig om apps te gebruiken of te installeren op Facebook.
Cover – en logo foto
Samen met het updaten van de informatie over je onderneming, kan je een profielfoto en een cover foto plaatsen. Dit is de perfecte manier om je onderneming of product in de kijker te plaatsen.
Als je over een logo beschikt, kan je dit best gebruiken als profielfoto. De afmetingen van je profielfoto zijn optimaal als ze 180 x 180 pixels meten. Op computer zal je profielfoto in 160×160 weergegeven worden en op een smartphone 140×140.
De cover foto moet minstens 399 x 150 pixels zijn. Hij zal echter weergegeven worden in 640×360 formaat op je smartphone, en 851X315 op je computer. Zorg er daarvoor zeker voor dat je cover van goede kwaliteit is en zeker in het oog springt. Test zelf eens op je laptop en smartphone hoe je cover foto er uit ziet. Om ervoor te zorgen dat je pagina echt professioneel lijkt, moet je trachten je profiel foto en cover foto bij elkaar te laten passen.
Om een profielfoto te plaatsen, klik je gewoon op ‘foto toevoegen’ in je profiel foto box. Kies dan voor het uploaden van een foto. je kan ook kiezen om een foto te maken met je webcam, maar de kwaliteit zal vrij laag zijn dan. We gingen er trouwens voor kiezen om je logo als profielfoto te gebruiken.
Om een cover foto te plaatsen ga je ongeveer hetzelfde te werk. Klik op het camera icoontje dat je boven de profiel foto box kan zien. Je kan een foto uploaden of je kan een foto kiezen uit je Facebook fotobestand.
Posten op je Facebook bedrijfspagina
Berichten plaatsen, oftewel posten, op je Facebook bedrijfspagina is bijna identiek zoals het posten op je persoonlijke pagina. Alleen zie je niet een status optie, maar wel vele andere mogelijkheden die je kan plaatsen in je post.
Door te klikken op het gewenste icoon zal er een pop-up zichtbaar zijn waarop je de nodige instellingen kan doen om je bericht te plaatsen
Rechtsboven van je berichtenbox zie je een klein icoontje met je profielfoto. Als je hier op klikt kan je kiezen of je berichten plaatst vanuit je bedrijfspagina of vanuit je persoonlijke pagina. Voor de rest zijn alle werkingen bij het plaatsen van berichten identiek als op je persoonlijke pagina. Ook hier kan je foto’s, links en video’s delen.
Facebook gebruiken als je bedrijfspagina
Als je klikt op het pijltje helemaal rechts op je navigatiebalk bovenaan, zal er een optie tevoorschijn komen waar je kan kiezen om facebook te gebruiken met een andere pagina: “Gebruik Facebook als {titel van je pagina}”. Dit geeft je de optie heen en weer te wisselen om Facebook als je persoonlijke pagina te gebruiken of als je bedrijfspagina.
Als je Facebook gebruikt als persoonlijk account, is er geen verandering in wat je kan doen op je pagina. Als je klikt op de homepagina van Facebook, zie je jouw nieuwsoverzicht gevuld met posts van je vrienden en pagina’s die je leuk vindt.
Als je Facebook gebruikt als je bedrijfspagina verandert dit. Je ziet nu bovenaan je paginanaam en profielfoto in je navigatiebalk waar normaal je naam en foto van je persoonlijke pagina te zien is. Je nieuwsoverzicht zal nu gevuld zijn met posts van andere pagina’s die gelinkt zijn aan jouw bedrijfspagina. Je kan van hieruit ook rechtstreeks posten in het nieuwsoverzicht van je bedrijfspagina.
Pagina Statistieken
Met de statistieken pagina maakt Facebook het je echt heel makkelijk om te kijken hoe goed je pagina het doet. Jouw pagina statistieken zijn toegankelijk via de ‘statistieken’ knop bovenaan je Facebook pagina. Je moet wel minstens 30 personen hebben die je pagina leuk vinden om van deze tool gebruik te kunnen maken.
In het statistieken overzicht kan je allerlei nuttige informatie vinden over de algemene prestaties van je Facebook bedrijfspagina.
Likes: Dit is het totaal aantal personen die je pagina leuk vinden. Pagina statistieken laat je het totale aantal likes zien, maar ook het aantal nieuwe likes die je gekregen hebt de afgelopen 7 dagen en vergelijkt dit met het aantal verkregen likes in de 7 dagen daarvoor. Zo kan je netjes vergelijken en zien of je pagina een gezonde groei heeft of net niet.
Bereik: Je kan het totale bereik zien, oftewel het aantal personen die jouw content op je pagina gezien hebben tijdens de laatste 7 dagen. Hierin zitten o.a. je berichten, advertenties en nog veel meer. Eigenlijk gewoon alles wat met je bedrijfspagina te maken heeft. Je kan ook het ‘berichten bereik’ zien, om te weten hoeveel personen een bepaald bericht gezien hebben.
Acties op pagina: Hierbij zie je het aantal personen die je berichten liken, reageren, klikken of delen gedurende de laatste 7 dagen. Je kan deze aantallen ook opgesplitst zien in de verschillende acties die ze gedaan hebben
Je ziet ook de data van je 5 laatste berichten die je gepost hebt. Wil je data van alle berichten zien, dan klik je gewoon op “alle berichten” onderaan de pagina.
Linksbovenaan je pagina zie je enkele opties zoals likes, bereik, pagina weergaves, berichten en video’s.
In de ‘like-sectie’ kan je de data terug vinden over hoeveel personen je pagina leuk vinden en wanneer je deze ‘vind-ik-leuks’ gekregen hebt. Bij ‘bereik’ vind je de data terug over hoeveel volgers je berichten zien, liken, reageren of delen. Pagina weergaves laat je op zijn beurt zien hoeveel maal je pagina getoond is, alsook of er websites en netwerken bezoekers doorgestuurd hebben naar je bedrijfspagina (Als je dus een link plaats op je website naar je Facebook bedrijfspagina, kan je zien hoeveel personen daadwerkelijk op die link klikken).
Om de gegevens over bepaalde berichten op te vragen, ga je naar de berichten sectie. Hier kan je het aantal personen zien die elk van je berichten bereikt heeft. Je kan ook video selecteren waar je dan alle data kan zien over de video’s die je geplaatst hebt. Je kan zien welke video’s het beste scoren, hoeveel maal ze bekeken zijn, hoelang ze gemiddeld bekeken worden (tot het eind of wordt er halverwege weggeklikt). Je kan meer info over pagina statistieken terug vinden op de Facebook help pagina.
Adverteren op Facebook
Als ondernemer moet je zeker en vast de optie overwegen om te gaan adverteren op Facebook. Het bereik via Facebook advertenties is immens groot en je klantenbestand of naamsbekendheid kan vele malen groter worden.
Momenteel is Facebook de beste online methode om betaald te adverteren. Echter zijn de mogelijkheden zo groot dat we deze hier niet gaan bespreken. In de toekomst zullen we zeker een apart artikel hierover voorzien, of misschien een video of volledige cursus maken.
Wat je wel kan doen is je geplaatste berichten een boost geven. Je kan deze dan adverteren voor bvb 5 euro aan een bepaald doelpubliek. Deze soort van adverteren is nog vrij simpel en kan toch al wat extra aandacht naar je onderneming opleveren. Hieronder vind je alvast wat info over hoe je de juiste doelgroep kunt specifiëren.
Het juiste publiek bereiken
Dankzij adverteren op Facebook kan je een heel doelgericht publiek bereiken. Facebook gebruikers die nog geen volgers zijn of nog niet bekend zijn met jouw onderneming, maar wel laten merken hebben een bepaalde interesse in jouw vakgebied te hebben, kunnen dan jouw advertenties zien.
Adverteren naar de correcte doelgroep is de nummer 1 regel als je geld gaat uitgeven aan advertenties. Adverteren naar Facebook gebruiker die totaal geen interesse hebben in jouw niche of vakgebied, gaat je alleen maar geld kosten en niets opleveren.
Zorg er daarvoor goed voor dat je op voorhand weet wie jouw doelgroep is. Simpel gesteld, heb jij een boekenwinkel, dan adverteer je naar gebruikers die aangegeven hebben dat ze van lezen houden. En je kan hier heel ver in gaan. Je kan geslacht instellen, leeftijden, woongebied, interesses, ….
Zoals we zeiden gaan we niet te diep ingaan op Facebook adverteren in dit artikel. Maar om je berichten een boost te kunnen geven, is het wel noodzakelijk om even de basis van het adverteren te weten. Laten we even de belangrijkste opties om je doelgroep te bereiken eens bekijken.
Locatie: Bij deze optie kan je kiezen welk land of welke stad jouw advertenties te zien krijgen. Dit is vooral handig als je lokaal wil adverteren in de gemeente of provincie waar jij met je onderneming gelegen bent. Je kan dan aan Facebook vragen om je advertenties te laten zien aan die gebruikers die in de buurt van jouw onderneming wonen. Tenminste, als je adres van het bedrijf ingevuld is bij informatie op de bedrijfspagina.
Doelgroep: Hier kies je naar welke personen je juist wil adverteren. Moet jouw product of service aangeboden worden aan single vrouwen, of afgestudeerde jongeren? Facebook geeft je de optie om gebruikers te bereiken op basis van hun geslacht, leeftijd, diploma, relatie status en nog veel meer.
Interesses: Bereik gebruikers met interesses of hobbies die met jouw branche te maken hebben. Laten we bij de boekenwinkel blijven, dan kan je gaan adverteren naar iedereen die het laatste boek van vijftig tinten grijs gelezen heeft. Of je kan adverteren naar alle gebruikers die de pagina van de boekenbeurs leuk vinden. Ga op zoek welke verschillende interesses gelinkt kunnen worden aan jouw product of onderneming.
Gedrag: Gebruik deze optie als je een publiek wil bereiken dat een bepaalde online actie gedaan heeft. Bvb een aankoop van een bepaald product, of een activiteit online bijgewoond hebben. Als ze dit via facebook gedaan hebben, kan je ze bereiken met doelgerichte advertenties. Deze optie wordt vooral gebruikt door ontwikkelaars van app’s. Zij kunnen dan aangeven om bvb iphone gebruikers te bereiken.
Connecties: Je kan Facebook ook gebruiken om mensen te bereiken die via sociale media gekoppeld zijn aan je onderneming. Ook de vrienden van die gebruikers kunnen jouw advertenties te zien krijgen. Deze manier wordt vooral gebruikt om slapende klanten een beetje wakker te maken.
Facebook gebruiken op je smartphone
Als je Facebook gaat gebruiken op je smartphone of tablet, dan heb je twee opties. Of je typt simpelweg de url in, of je download de Facebook app op je smartphone (op de meeste smartphones staat de app al geïnstalleerd bij aankoop). De app werkt net wat beter en sneller dan de url.
Om je bedrijfspagina te kunnen beheren vanop je smartphone, zal je echter een apparte Facebook app moeten downloaden (Facebook pagina manager). Met deze app krijg je dan de mogelijkheid om berichten aan te maken, je activiteit te bekijken en je statistieken te raadplegen. Wil je ook nog chatten, dan moet je ook de messenger app nog downloaden.
Facebook tips & weetjes
Embed je beste posts op je website. Laat je meest populaire posts zien op de website van je onderneming of op je blog. Om dit te doen ga je naar het bericht dat je wil delen, klikt op het pijltje rechts bovenaan van het bericht en selecteer embedden. Er zal dan een pop up komen met daarin een HTML code die je kan kopiëren en op je website kan plaatsen. Bezoekers van je site kunnen nu zien dat je actief aanwezig bent op Facebook en worden hierdoor aangetrokken om jouw te gaan volgen.
Vergroot je aanhang met “giveaways”. Moest je niet bekend zijn met ‘giveaways’, hierbij geef je iets gratis weg in ruil voor een ‘like’ op Facebook. Wat je weggeeft beslis je zelf. In de meeste gevallen zijn deze giveaways iets digitaal, zoals bvb een e-book of een whitepaper. Maar je kan bvb ook een fysieke prijs geven. In het geval van de boekenwinkel, zou je een kortingsbon kunnen geven of één persoon als winnaar aanduiden die een boekenbon t.w.v. 100 euro ontvangt.
Je kan dit alles makkelijk in 1 post zetten en deze post dan bovenaan je bedrijfspagina vastzetten. Ook kan je de post gaan boosten, je gaat dan adverteren naar jouw doelgroep toe. Of je kan er zelfs voor kiezen om een hele opt-in pagina te maken en op die manier ook nog een e-mail bestand van je klanten aan te leggen. Elke ondernemer zou een maillinglijst van zijn klanten moeten hebben. Voor meer info over hoe je dit allemaal kan doen, mag je ons gerust even contacteren.
Belangrijk om te weten is dat je bij dergelijke acties niet mag gaan vragen om het bericht te delen. Zogenaamde ‘win-acties’ zijn toegelaten op Facebook als het alleen dient om je pagina te liken. Zodra je gaat vragen om het bericht te delen en personen te taggen ga je tegen de regels van Facebook in. En we willen dat Facebook onze beste vriend is.
Deel ook de berichten van anderen pagina’s. Dit kan misschien raar klinken, berichten van concurrenten plaatsen op je eigen bedrijfspagina. Onderzoek heeft echter al uitgewezen dat als je de hele tijd allerlei aanbiedingen en producten van jezelf op je pagina plaatst, je volgers dit gaan bezien als een beetje spammen. En niemand wil aan zijn volgers de indruk geven dat ze op een spam pagina zitten.
Daarom moet je ook posts plaatsen met daarin links naar andere sites of pagina’s. Zorg er gewoon voor dat ze relevant zijn voor je doelgroep. Plaatst ook af en toe wat grappige dingen of quotes van belangrijke personen. Zulke dingen worden veel gedeeld door je volgers op hun eigen tijdlijn. Door allerlei interessante berichten te plaatsten met veel goede content laat je aan je volgers zijn dat je interactief met het onderwerp bezig bent, en je daarom ook ongetwijfeld een goede kennis over het onderwerp moet hebben.
Laat special gebeurtenissen opvallen. Maak gebruik van de Facebook optie om speciale gebeurtenissen te laten opvallen. Is het de 10de verjaardag voor je onderneming? Deel dit dan met je volgers, plaats een foto van je onderneming 10 jaar geleden en laat weten wat je sindsdien bereikt hebt. Als je bepaalde gebeurtenissen deelt met je volgers, zullen ze zich meer betrokken voelen bij je onderneming.
Adverteer evenementen. Facebook geeft je de mogelijkheid om een evenement aan te maken, je kan dit dan delen met je volgers. Maar je kan dit ook betaald gaan adverteren, waardoor je bereik weer vele malen groter wordt. Vraag ook zeker en vast aan je volgers om het evenement zoveel mogelijk te delen.
Experimenteer met titels en beschrijvingen. Als je een link plaatst in je bericht, komt er onder je bericht een box tevoorschijn waarin een preview getoond wordt van de pagina waarnaar gelinkt wordt. Facebook geeft je de mogelijkheid om deze preview aan te passen. Je kan kiezen om een andere foto te laten zien, maar je kan ook op de titel of beschrijving klikken om deze aan te passen.
Dit wordt vooral gebruikt wanneer men artikels gaat delen in Facebook. Meestal worden de titels en beschrijving van deze artikels geoptimaliseerd voor SEO. Maar je kan dit dan veranderen om een meer duidelijk preview te laten zien aan je Facebook volgers. Probeer zeker wat te experimenteren met verschillende foto’s en titels om te zien welke het meeste bereik hebben. Je kan dit dan zien bij je pagina statistieken.
Besluit
Dit artikel is wederom veel langer geworden dan gepland. Wat ik zeker toch nog wil benadrukken, laat dit artikel een leidraad zijn. Facebook is een constante verandering, elke dag veranderen er regels of instelling en wel bijna maandelijks verandert de lay-out ervan. Ga vooral op ontdekking en wees niet bang om eens iets te proberen
Heb jij nog leuke Facebook tips of weetjes voor ons en je mede-ondernemers? Deel ze dan zeker met ons hier onderaan in de reacties. Heb je nog vragen? Contacteer ons even of zet ze in de reacties.
Oh ja, vergeet zeker niet om ons te liken op Facebook 🙂
Help! Waarom kan ik berichten van de bedrijfspagina’s die ik als bedrijfspagina geliked heb niet lezen in mijn feed? Waar kan ik dit terugvinden (privé gaat vanzelf)? Ik kan het gek genoeg ook nergens in deze uitleg vinden. Na uren zoeken kijk ik echt uit naar jullie reactie.
Groet
Inge