Heb jij een Facebook Bedrijfspagina? Wil je zeker zijn dat jouw pagina niet wordt verwijderd wegens niet naleven van de Facebook reglementen?
In dit artikel ga je vier tips ontdekken waarmee je Facebook bedrijfspagina volledig voldoet aan de reglementen van Facebook.
#1: Geef je pagina een correcte naam
Een nieuwe Facebook bedrijfspagina opzetten kan een uitdagende taak zijn. Maar allereerst en allerbelangrijkst moet je zeker zijn dat je pagina naam (en het bijbehorende Facebook web adres) je onderneming correct weergeeft en het meteen duidelijk is wat er op je pagina te vinden is.
Facebook heeft enkele basis regels rond pagina namen:
- Je naam kan niet volledig merkloos zijn (bvb “de bloemenwinkel”).
- Hij moet taalkundig correct zijn.
- Hij mag niet teveel woorden bevatten of te ‘superfluous’ (Facebook’s eigen verwoording) zijn.
- Je naam mag niet misleidend zijn of de rechten van anderen overtreden.
Een naam kiezen voor je zaak kan al een stressvolle taak zijn. Houd het dus simpel als je een naam gaat kiezen voor je Facebook bedrijfspagina. Indien mogelijk, noem je pagina gewoonweg hetzelfde als je zaak (of jezelf). Wil je later de naam van je pagina veranderen, dan kan je dit maar in beperkte mate doen. Facebook laat een naamsverandering toe, maar slechts als deze zeer beperkt is.
#2: Zorg voor een privacy beleid als je gegevens verzamelt
Facebook vereist dat als je persoonlijke gegevens verzamelt via een call-to-action op je pagina (zoals email adressen), je dan gebruikers hiervan op de hoogte moet stellen en ook een privacy beleid moet voorzien.
Een privacy beleid is meestal een document dat je gebruikers informeert en beschermt. Het is een verklaring die je aflegt naar je bezoekers van je website over de manier waarop jij gegevens verzameld en wat je met deze gegevens doet. Dit is trouwens in de meeste landen sowieso verplicht.
Algemeen bekeken heeft iedereen die een website heeft, en daarmee eender welke soort van gegevens verzamelt, een privacy beleid nodig. Via hun reglementen zegt Facebook eigenlijk, dat als je iemand van Facebook naar jouw website stuurt om gegevens te verzamelen, je dan best een privacy beleid plaatst.
Dit kom je verschillende malen tegen als je door de gebruikers handleiding van Facebook bladert. Het hebben van een privacy beleid op je website is een “no-brainer” tegenwoordig. Plaats een privacy beleid in je footer, en overal waar je email adressen of andere gegevens verzamelt. bekijk hier alle richtlijnen betreffende de privacy op Facebook
Wat moet je dan zeggen in een privacy beleid? Een privacy beleid moet vermelden dat je de verzamelde gegevens niet zult delen, verkopen of ruilen met derde partijen.
Het zou moeten vermelden of je gebruik maakt van ‘cookies’ of andere tracking signalen. Als je even googeld kanje verschillende standaard privacy beleidsformulieren vinden die je gewoon even moet aanpassen voor jouw website.
Het niet hebben van een privacy beleid kan ervoor zorgen dat je wel eens in problemen kan geraken met platformen zoals Facebook en Google. Uiteindelijk is het heel simpel! Als je pagina een link heeft naar jouw website waarop je gegevens verzameld, kan je best zorgen dat je privacy beleid in orde is.
#3: Suggereer nooit dat Facebook jouw promotie goedkeurt
Eén van de beste manier om jouw onderneming in de kijker te zetten is door je pagina te gebruiken voor promoties zoals wedstrijden of leadmagneten. Facebook laat deze toe, maar ze maken wel één ding zeer duidelijk: Laat hen erbuiten.
Facebook vereist dat voor elke promotie die je draait:
- Je moet garanderen dat elke deelnemer los staat van Facebook.
- Duidelijk maken dat jouw promotie op geen enkele manier gekoppeld is aan Facebook.
Het draaien van een promotie, wedstrijd of een weggever op Facebook is een goede manier om interesse op te wekken in je product of dienst. Zorg er dan wel voor dat je in orde bent met de Facebook reglementen, zoals het hebben van officiële reglementen, verplichtingen, restricties, en dat je in orde bent met eender welke regels over de prijzen die je weggeeft.
#4: Houd ten alle tijden rekening met Copyright
Soms kan het moeilijk zijn om te weten wie wat ziet op Facebook, maar het staat duidelijk in de pagina reglementen dat de content op jouw pagina openbaar is voor iedereen die het kan zien.
Bijkomend zijn er vrij strikte regels om ervoor te zorgen dat jouw foto niet misleidend is en dat je schade toebrengt aan het copyright van anderen.
Als je dus een header voor je pagina gaat maken, kan je best afbeeldingen gebruiken waarvan je de rechten hebt, of welke legaal zijn om openbaar te gebruiken.
Om er zeker te van te zijn dat je geen schade kan berokkenen aan anderen, kan je best altijd eerst controleren of er geen licenties vasthangen aan de afbeelding die je gebruikt. Vraag desnoods toestemming als je een foto van iemand anders wil gebruiken. Of gebruik gewoon je eigen foto’s.
Besluit
We weten allemaal hoe groot het bereik van Facebook is, en hoe belangrijk het kan zijn voor de online groei van onze onderneming. Maar we mogen nooit vergeten dat ook Facebook een onderneming is, die zowel zichzelf als zijn gebruikers beschermt met de nodige reglementen.
Er zijn te veel regels en verplichtingen om hier te bespreken. We hebben de 4 belangrijkste hier bekeken, maar het kan zeker geen kwaad om de algemene reglementen van Facebook eens allemaal te lezen. Facebook heeft meer dan 10 verschillende gedragslijnen, gaande van data tot adverteren tot omgaan met copyright.
Als we deze allemaal apart willen gaan bespreken, gaan we van dit artikel een boek maken. Ga gewoon tijdens het bouwen van je Facebook bedrijfspagina eens een kijkje nemen om ook de andere voorwaarden en beleidsregels van Facebook eens te bekijken.
Kennis hebben van deze gedragslijnen kan er voor zorgen dat je Facebook geen actie hoeft te ondernemen naar jouw pagina toe. Je behoudt dan altijd een je profiel en bedrijfspagina in ere.
* niets in dit artikel is bedoeld als legaal advies en is enkel geschreven met informatieve doeleinden
Wat denk je? Zou die artikel je kunnen helpen om een misstap te vermijden met je Facebook pagina? Deel je gedachten en vragen in de reacties hieronder