Laat die nieuwe potentiële klanten op Instagram niet links liggen
Ondanks de groeiende populariteit van Instagram gebruiken de meeste ondernemers geen sociale media in hun voordeel. Nieuwe onderzoeken laten dit zien. Minder dan een kwart van de ondernemers gebruikt actief Instagram als een marketing tool. Dit bleek volgens een studie van Manta, een leverancier van producten en diensten voor een ondernemer.
Door het niet gebruiken van de mobiele foto-deel app en sociale netwerken missen ondernemers een kans om meer met bestaande klanten te binden en miljoenen nieuwe klanten te bereiken. Aldus Sara Oberest, Vice president van marketing voor Manta.
“Instagram is onbetwist het meest populaire social media platoform op dit moment. Het heeft veel potentie om een effectieve marketing weg in te slaan voor eigenaren van kleine bedrijven.” Vertelde Oberest aan Business News Daily. “Instagram is vooral een visueel sociaal media platform wat de ondernemer de mogelijkheid biedt om alleen foto’s en video’s te gebruiken om contact te leggen met volgers en nieuwe volgers te identificeren.”
Meer dan 75% van de ondernemers laat klanten links liggen op Instagram! Jij ook?
Het niet begrijpen van Instagram is iets wat veel ondernemers ervan weerhoudt om dit sociaal netwerk te gebruiken. Onderzoek wijst uit dat 39% van diegene die geen Instagram gebruiken aangeven niet helemaal weten hoe het werkt. Daarbij, 33% van de mensen die de enquête hebben ingevuld, geven aan geen gebruik te maken van sociale media, omdat het geen onderdeel is van hun marketing strategie. 21% zegt dat hun klanten geen Instagram gebruiken. 7% ziet geen meerwaarde in het gebruik van Instagram. En 5% zegt er geen tijd voor te hebben.
24% van de ondernemers die de enquête hebben ingevuld die wel op Instagram zitten, zegt 92% daarvan gebruik te maken om onderzoek te doen naar nieuwe klanten. 41% daarvan zegt dat zij het gebruiken om de waarde van hun onderneming te laten zien. Andere meest voorkomende redenen voor het gebruik van sociale netwerken zijn om hun klantenkring te ondersteunen, met bestaande klanten te binden, het leveren van klantenservice en het promoten van aanbiedingen.
Ga even kijken bij de concurrentie
Het goede nieuws voor ondernemers die Instagram willen gaan gebruiken maar niet weten hoe? Het is gemakkelijk om er mee te starten, verteld Oberest. Een van de eerste stappen die zij suggereert is het zoeken naar Instagram profielen van de concurrentie om een idee te krijgen hoe anderen in hun doelgroep met klanten omgaat.
“Door dit te doen kunnen ondernemers ondervinden wat wel en niet werkt in termen van het posten van video’s,” Verteld Oberest. “Ondernemers hebben een betere mogelijkheid om een plan voor marketing op Instagram te bedenken als zij een idee hebben hoe zij zichzelf kunnen onderscheiden van de concurrent.”
“Instagram is het meest populaire social media platform op dit moment – Oberst, Vice President, Manta”
Als je eenmaal een idee heeft hoe het werkt, dan moedigt Oberest ondernemers aan om de app te downloaden en uit te breiden naar een Instagram account voor bedrijven nadat u de basisinstallatie heeft doorlopen.
“Instagram voor bedrijven biedt ondernemers toegang tot specifieke onderdelen die normale gebruikers niet hebben,” aldus Oberest. “Bijvoorbeeld eigenaren die gebruik maken van Instagram voor bedrijven, krijgen toegang tot analyse tools en de mogelijkheid om posts te promoten met betaalde advertenties.”
Zorg voor een herkenbaar profiel
Bij het aanmaken van je profiel, kan je als ondernemer er het best voor zorgen profielnaam herkenbaar is voor je klanten. Probeer er ook voor te zorgen dat je op de verschillende sociale media profielen dezelfde naam gebruikt.
Een goede tip is om ervoor te zorgen dat je eerste post betrekking heeft met je overkoepelende sociale marketing strategie. Door het gebruiken van hashtags om meer volgers te krijgen, het posten van foto’s die voor meer aandacht zorgen, regelmatig nieuwe berichten te plaatsen, interactie aan te gaan met je volgers en toekomstige klanten.
Instagram is ook niet het enige sociale netwerk waar je als ondernemer aanwezig zou moeten zijn. 51% van de ondernemers liet in een onderzoek weten geen enkele vorm van sociale media te gebruiken voor hun marketing. Het meest populaire sociaal media platform voor ondernemers is volgens diezelfde studie …. Facebook.
51% van de ondernemers gebruikt geen enkele vorm van sociale media voor hun marketing!
Ondernemers moeten op zoek gaan naar allerlei sociale platformen om hun zaak in de kijker te zetten. Het is echter wel belangrijk dat je bekijkt op welke sociale netwerken je actief wil zijn. Je gaat dan vooral zoeken op welke netwerken je klanten actief zijn, daar wordt jij dan ook actief.
Door te beslissen wat je als ondernemer wil bereiken met je sociale marketing, kan je op basis van die beslissing actief worden op die sociale media platformen welke het kortst aansluiten op je strategie.
De studie was gebaseerd op 1402 kleine tot middel grote ondernemers. Laat in de reacties weten welke sociale media kanalen jij gebruikt in je marketing plan!