Google voor ondernemer: wat wel te doen en wat niet te doen
Home » Google+ voor Ondernemers – Wat wel doen en wat zeker niet doen!

Google+ voor Ondernemers – Wat wel doen en wat zeker niet doen!

    Ontdek hoe je als ondernemer het best tewerk gaat op Google+

    Voor persoonlijk gebruik kan er nog gediscussieerd worden over de waarde van Google+. Maar voor ondernemers kan Google+ niet worden genegeerd. Google+ is niet zomaar een sociaal netwerk dat een ondernemer kan gebruiken om hun online status te verhogen. het is de ultieme mogelijkheid om hun zichtbaarheid in de Google zoekresultaten maximaal te vergroten!

     

    Google+ voor ondernemers - tips en trucs

     

    Verbonden zijn aan Google+ is absoluut noodzakelijk voor elke ondernemer omdat het platform nauw samenwerkt met Google zelf. Hierdoor kun je hoger komen te staan in zoekresultaten, integreren met relevante Google bedrijfsservices, en klanten trekken door essentiële informatie met hun te delen – zoals locaties, routes, telefoonnummers, foto’s, recensies en meer – gewoon op de zoekpagina. Google+ laat je ook berichten, specials, deals en andere content promoten naar een wijd publiek, van je Google+ “kringen” tot mensen die jouw bedrijf zoeken op Google.

    Er komt veel meer bij Google+ kijken dan simpelweg een account aan te maken en posts te delen. Het effectief gebruiken van Google+ als ondernemer draait om een strategie, een strategie om klanten aan te trekken en te behouden. Om je te helpen beginnen, vroeg Business News Daily aan bedrijfseigenaren, social media experts en andere marketing professionals hoe zij succes behaalde met Google+. Zij lieten ons weten wat je wel moet doen en wat je niet moet doen om je bedrijf te laten groeien.

     

    Overzicht

    Wat je WEL moet doen op Google+

    Wat je zeker NIET moet doen op Google+

    Hoe moet je Google+ gebruiken: wat je WEL moet doen

    Maak gebruik van de onderstaande tips om het maximum te halen uit Google+. Ontdek hoe je dit platform op een correcte manier kan gebruiken om jouw onderneming positief in de kijker te zetten bij je (potentiële) klanten.

     

    Maak gebruik van de SEO-waarde!

    Het grote verschil tussen Google+ en alle andere sociale netwerken is dat dit het sociale netwerk van Google is. Dit betekent dat één van de grootste voordelen is, dat je gebruik kan maken van de SEO-waarde. Ondernemers moeten dit doen door hun Google+ lokale pagina (je lijst van maps) te combineren met je Google+ business pagina. Door deze kleine verandering, zal een bedrijf sneller tevoorschijn komen tijdens locatie-gerelateerde zoekopdrachten. Als je een pagina voor het eerst opzet, selecteer dan Local Business of Place als je bedrijfstype.

     

    Gebruik afbeeldingen

    Het toevoegen van foto’s van je bedrijfsgebouw aan je Google+ pagina helpt gebruikers zich verbonden te voelen met de pagina. Deze foto’s zullen te zien zijn in de zoekresultaten van je onderneming (SERP) als je geverifieerd bent. Gebruikers zullen zich veel veiliger voelen om online met jouw bedrijf te werken als ze kunnen zien waar je je bevindt en hoe je kantoor en werknemers er uitzien.

     

    Deel je content strategisch in

    Een enorm deel van ons bedrijf is om links te krijgen via onze website, en we zien veel zoekverkeer van Google+. Wat wij gevonden hebben dat werkt is eerst posten via je pagina, en dan je persoonlijke profiel gebruiken om deze post te delen bij de gemeenschap waaraan je verbonden bent. Mensen geven de voorkeur aan een persoonlijke connectie, dus voeg persoonlijke opmerkingen toe bij de link, graag in de vorm van een vraag, in plaats van gewoon een link te dumpen. Dit vergroot je kans om reacties, +1’s en shares te krijgen.

     

    Claim auteurschap door middel van rel=publisher tags

    Mijn beste Google+ tip voor ondernemers is niet per se iets wat je op Google+ zelf kan doen, maar het laat je bedrijfspagina wel groeien: implementeer de rel=publisher tag op je website. Hierdoor worden je Google+ pagina en je website gelinkt, zodat wanneer iemand naar je zoekt op Google, je pagina informatie aan de rechterkant van het scherm te zien is. Bezoekers kunnen dan informatie over je pagina zien en dit volgen, rechts van je zoekresultaten. Dit is een snelle, eenmalige taak waardoor je continu je publiek laat groeien.

     

    Zorg voor opvallende berichten

    Formatteer je posts met behulp van dikgedrukte of italics tekst en met behulp van leestekens. Voeg afbeeldingen toe in je posts die de aandacht trekken. Gebruik #hashtags zodat de kans groter is dat gebruikers je mini-blogs kunnen vinden.

     

    Werk actief aan een groter publiek

    Werk actief om een grote groep volgers te krijgen. Voeg mensen aan je kringen toe in de hoop dat zij je aan hun kring toevoegen. Ik focus op mensen van mijn eigen industrie, alsook op potentiële klanten en professionele kennissen. Als je een bepaald aantal volgers bereikt, zal dit nummer naast je link te zien zijn als je zichtbaar bent in de organische zoekresultaten van Google. Een hoger aantal volgers in je kringen verhoogt je autoriteit bij Google, waardoor ook je zoek ranking verhoogd wordt.

     

    Richt je op je publiek

    Dit lijkt simpel, maar je huiswerk doen met betrekking tot je publiek kan enorm helpen om het juiste publiek te bereiken. Wat vinden de gebruikers van jouw product leuk? Waar discussiëren ze over? Zijn ze vooral mannelijk of vrouwelijk? Uit welke gedeelte van het land zijn ze afkomstig? Je wilt geen tijd verspillen met content welke het juiste publiek niet bereikt.

     

    Plaats een +1 knop op je site

    Het belangrijkste is dat mensen je website delen en +1 geven. Dit betekent dat je een +1 knop op je website moet hebben en gebruikers moet aansporen om hierop te klikken. Wij ontdekten dat Google+1 +1/share veel meer impact hebben op het verbeteren van Google zoek rankings dan een gelijk aantal likes/shares bij de andere drie grote sociale netwerken (Facebook, Twitter, LinkedIn).

     

    Google +1 knop

     

    Dit verrast mensen vaak aangezien Google+ een minder actief sociaal netwerk is dan de andere, maar het is belangrijk te realiseren dat de waarde van Google+ zich vooral achter de schermen afspeelt: als iemand je site deelt of +1 geeft, is dit een indicatie dat de zichtbaarheid van je site voor mensen in hun Google netwerk groter wordt, inclusief Gmail contacten en andere sociale connecties.

     

    Vraag voor recensies

    Verdien positieve recensies van je klanten door dit te vragen en je Google+ link aan te bieden. Recensies maken je geloofwaardiger en onderscheiden je van je competitie.

     

    Volg andere ondernemers

    Volg andere ondernemers in jouw industrie. Dit kan leiden tot potentiële bedrijfsmogelijkheden en houdt je op de hoogte van relevant industrie nieuws en updates.

     

    Creëer een gemeenschap (community)

    Gemeenschappen of communities zijn een nieuwe functie van Google+ die nog niet veel gebruikt wordt. Het is erg handig om deze te gebruiken voor het in aanraking komen met anderen in je industrie, potentiele klanten en strategische partners. Dit hangt af van de gemeenschap die je aanmaakt. Ik ben bijvoorbeeld een marketingmanager van een serviceprovider. Onze ideale klanten zijn lokale bedrijven, dus heb ik een gemeenschap gecreëerd voor bedrijven in onze regio.

    We horen ook bij een gemeenschap van serviceproviders waar we vragen kunnen stellen en kunnen discussiëren met anderen in deze industrie die op hetzelfde niveau zitten met betrekking tot social media. Er zijn zoveel gemeenschappen die nog niet gemaakt zijn, doe mee en wees de rest een stapje voor!

     

    Hoe moet je Google+ gebruiken? Wat zeker NIET te doen!

    Wanneer je Google+ gaat inzetten in je sociale media strategie, zorg er dan zeker van dat je onderstaande fouten niet maakt. Je wil niet dat je inspanningen uiteindelijk bijna niet zichtbaar zijn of dat klanten een slecht beeld krijgen van jouw onderneming.

     

    Vergeten je bedrijfspagina te claimen

    Het belangrijkste voor ondernemers om te doen is het claimen van hun bedrijfspagina. De makkelijkste manier is om de naam van het bedrijf te Googlen en te kijken of er al een pagina is, als die er nog niet is ga dan naar www.google.com/business en zet deze op. Als je een lokaal bedrijf bent, zorg dan dat je het adres verifieert. Verbind je website aan de pagina (als je een website hebt) en voeg de “volg” knop toe. Nu kun je beginnen met content toe te voegen, bijvoorbeeld door iets te schrijven over jezelf.

     

    Je profiel niet bijhouden

    Ten eerste moet je zorgen dat alle informatie ingevuld is op je Google+ profiel. Vergeet geen belangrijke details en zorg ervoor dat er zo veel mogelijk foto’s van je onderneming te zien zijn. Zorg dat je keywoorden gebruikt waarop je wilt ranken en dat dit keywoorden zijn die je klanten gebruiken als ze je Googlen.

    Zorg er ook voor dat er links zijn naar belangrijke pagina’s op je website in je profile, Google+ maakt het mogelijk om dit te doen. Dit zal helpen met je online zichtbaarheid. Gebruik video’s en afbeeldingen zoveel mogelijk, klanten voelen zich meer verbonden met profielen die media bevatten.

     

    Wachten tot klanten naar je toe komen

    Maak gebruik van alle handige functies van Google+ met betrekking tot interactie met je volgers. Op Facebook is het erg lastig om te communiceren met je klanten omdat Facebook het niet toestaat om ze te contacteren via je bedrijfspagina. Ze moeten jou eerst contacteren.

    Stel je de macht op Facebook voor als je proactief je klanten kon bereiken. Je kon ze korting of coupons aanbieden of gewoon met ze praten en een relatie met ze opbouwen. Met Google+ is dit wel mogelijk. Google+ staat zoveel gesprekken toe als je wilt. Je kunt mensen in je posts taggen voordat zij contact opnemen met jou. Dit is geweldig. Dus wacht niet tot de klanten naar jou toe komen!

     

    Je ‘kringen’ vergeten

    Segmenteer je klanten. De meeste bedrijven hebben verschillende soorten klanten en voegen als het mogelijk is verschillende soorten klanten toe in verschillende circles op Google+. Hierdoor kun je je doelpubliek beter bereiken.

     

    Gebruikers of gemeenschappen spammen

    Als je denkt dat je te veel berichten plaatst in een gemeenschap, of als je het gevoel krijgt dat je irritant begint te worden, dan ben je dit waarschijnlijk ook. In onze ervaring zitten mensen met een reden op Google+, en kunnen ze een spammer van mijlenver herkennen. Als je als spammer op een blacklist komt te staan, zal het heel erg lastig zijn om hiervan af te komen en een naam op te bouwen in de gemeenschap.

     

    Google+ met andere netwerken verwarren

    Ik zie foto’s over voeding, baby’s, lifestyle, et cetera. Dit zijn leuke foto’s voor op Facebook of Pinterest, maar NIET als je Google+ gebruikt voor andere netwerken.

     

    Google+ verwarren met andere Google pagina’s

    Verwar een merk en een lokale pagina niet. De nieuwe My Business functie van Google geeft je de mogelijkheid om een merk pagina te creëren, een Service Area pagina, en een Storefront pagina. Het verschil is dat Service Area en Storefront pagina’s een fysieke locatie hebben die je kan verifiëren (equivalent aan Google lokale pagina’s), en een merk pagina is meer voor nationale en internationale ondernemers die niet noodzakelijk een fysiek storefront hebben.

     

    Google+ als je belangrijkste sociale media platform gebruiken

    Wat je in gedachten moet houden is dat Google+ veel minder gebruikers heeft dan andere sociale media zoals Facebook en Twitter. Dus voordat kleine bedrijven besluiten te beginnen met Google+ is het belangrijk om te begrijpen hoe het past in hun grotere sociale strategie en of hun doelgroep bestaat uit actieve gebruikers van Google+. In andere woorden, een grote “don’t” voor Google+ is om het in het centrum van een sociale strategie te plaatsen. Het moet als complementair worden gezien.

    Laat zeker in de reacties weten wat je van deze pagina vond? “JR – Social Media Marketing”

     

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.