Hoe je advertentieweergaven verhogen in Facebook

Ontdek hoe jouw advertentie meer getoond wordt op Facebook!

Je advertentie is klaar en je campagne draait al enkele dagen. Je bent helemaal klaar om de vruchten van je harde werk te plukken. Alleen, loopt je campagne eigenlijk helemaal niet zo goed. De gewenste resultaten blijven wat achter en je kosten ligger hoger dan de opbrengsten. Wat nu?

 

“Als je geen biedingen wint, kan je geen resultaten verwachten”

 

Je bent niet de enige met dit probleem. Veel ondernemers hebben problemen om hun Facebook campagnes winstgevend te maken. Dit komt vooral omdat je advertentie te weinig weergaven heeft. Wat eigenlijk wil zeggen dat je te weinig biedingen wint waardoor er te weinig resultaten binnenkomen en je budget niet optimaal kan renderen. Als de vorige zin je ook maar op één of andere manier in de war brengt, moet je zeker ook het artikel biedingen en veilingen winnen lezen

 

Hoe kan je biedingen gaan winnen

 

Hieronder vind je enkele nuttige en effectieve methoden waarmee je advertenties wel de nodige veilingen gaan winnen. Je weergaven zullen stijgen waardoor meer mensen jouw advertentie te zien krijgen en je een maximum resultaat gaat behalen voor jouw budget.

 

Instellen van het juiste bod

Als je kiest om jouw bod handmatig in te stellen, zet dan altijd het maximum bedrag in dat je wil betalen. Bekijk wat een conversie waard is voor jou en bied meteen de maximum prijs. Is je advertentie ingesteld op klikken naar je website. Beslis dan wat een klik maximum waard is en biedt dan dat bedrag.

 

bod handmatig instellen

 

Als je te laag gaat bieden, gaat jouw advertentie geen veilingen winnen. Facebook kan dan niet de nodige data verzamelen om jouw advertentie te optimaliseren voor de conversie die je gekozen hebt. Merk je dat je met je bod geen resultaten haalt, dan kan je het bod verhogen om meer veilingen te winnen en meer data te verzamelen.

Heb je geen idee hoeveel jij wil bieden, dan kan je er altijd voor kiezen om het ‘automatisch bieden’ in te schakelen. Facebook gaat dan het bod per veilig zelf aanpassen en ervoor zorgen dat je budget volledig kan gebruikt worden om jouw advertentie te optimaliseren.

 

Bepalen van het juiste budget

Wil je het maximum aantal weergaven bereiken met een budget per dag, dan moet je zorgen dat dit budget hetzelfde of groter is als het bod. Moet je eerst nog je advertentie optimaliseren voor conversie, dan kan je best tijdelijk je budget verhogen om de beste resultaten te behalen.

 

Heb je geen idee hoeveel je moet bieden? Kies dan altijd voor automatisch bieden!

 

Let er op dat je het beschikbare budget niet teveel gaat opsplitsen tussen teveel verschillende advertenties. Het wordt dan moeilijker om je advertenties te laten zien aan de juiste personen. Doordat je budget per advertentie te laag is, is er dan geen enkele van de verschillende advertenties die over genoeg data beschikt om te optimaliseren voor je conversie.

 

Kies de gepaste doelgroep

Weet welke doelgroep je wil bereiken met jouw advertentie. Dient jouw advertentie om je merkbekendheid te verhogen, dan kan je de advertentie richten op bredere groepen. Is jouw advertentie gemaakt voor meer directere acties, kies dan voor specifieke doelgroepen.

Om meer specifiek te adverteren kan je de doelgroep gaan verfijnen. Zo is de kans groter dat er interesse is in jouw advertentie. Maak gebruik van onderstaande hulpmiddelen

  • Kies je doelgroep op basis van gedrag en/of interesse
  • Maak een aangepaste doelgroep op basis van je klantgegevens of je Facebook pixel
  • Kies voor een vergelijkbare doelgroep van iedereen die al met je onderneming in contact is gekomen

Als je wil richten op je klanten die het meest waardevol zijn, of je wil in een kleine doelgroep het top percentage bereiken. Dan bestaat de kans dat je meer zal moeten bieden dan gewoonlijk om deze personen te bereiken

 

Adverteer op Instagram en het Audience network

Als je aan Facebook laat weten om op Instagram en het Facebook Audience Network te willen adverteren, is de kans groter dat je de gewenste personen gaat bereiken. Je advertentie gaat dan op meerdere apparaten zichtbaar zijn. Bijkomend voordeel is dat je kosten per klik hoogstwaarschijnlijk lager gaan zijn.

 

Tip: maak een aparte advertentie per advertentiekanaal (nieuwsoverzicht, Instagram, Audience Network)

 

Wanneer je de campagne met je advertentie opstart, moet je er op letten dat alles correct ingeschakeld is. Normaal staat Instagram en het Audience Network reeds aangevinkt als advertentieplatform. Op het einde van het aanmaken van een advertentiecampagne kan je de voorbeelden zien hoe jouw advertentie eruit ziet op de verschillende platformen. Pas je advertentie aan indien nodig om een optimale weergave te krijgen.

 

Verbeter je relevantie en verminder je negatieve feedback

Facebook gaat een schatting maken van hoeveel interesse een persoon uit je doelgroep gaat hebben in jouw advertentie, in vergelijking met andere advertenties in dezelfde doelgroep. Deze schatting noemen we de relevantie van je advertentie. Facebook zal jouw advertentie dan ook een relevantiescore geven van 1 tot en met 10.

 

Facebook relevantie score

 

Als je negatieve feedback krijgt, dan wil dit zeggen dat de personen uit jouw doelgroep die jouw advertentie te zien krijgen geen interesse hebben in jouw advertentie. Ze laten eigenlijk met hun reacties weten aan Facebook dat ze jouw advertentie liever niet willen zien.

Het is natuurlijk de bedoeling om zo weinig mogelijk negatieve feedback (liefst geen) om zo een hogere relevantiescore te verkrijgen. Je zal dan ook veel meer mensen in je doelgroep kunnen bereiken voor een kleiner bedrag. Facebook wil alleen maar berichten en advertenties laten zien welke de mensen aanspreken. Ze zullen jou dan ook belonen als je advertentie relevant is aan je doelgroep.

 

Wat als mijn relevantiescore laag is?

Krijgt je advertentie een lage relevantiescore, of krijg je teveel negatieve feedback? Dan kan je allereerst proberen om je doelgroep aan te passen. Heeft dit weinig tot geen effect, dan zal je moeten kijken om de content van je advertentie te veranderen. Overloop volgende factoren:

  • Is je afbeelding of video relevant: Kan je met jouw afbeelding of video de interesse van je publiek trekken. De afbeelding is het meest opvallende aan je advertentie, zorg er dus voor ze je doelgroep aanspreekt. Test desnoods je advertentie met verschillende afbeeldingen of video’s.
  • Zorg op tijd voor nieuw materiaal: Als een advertentie te lang blijft verschijnen in de tijdlijn van je publiek, dan kan deze gaan vervelen. Waar er eerst positief gereageerd werd, kunnen er nu negatieve reacties komen. Hierdoor gaat je relevantiescore dalen en zullen je kosten stijgen. Zorg op tijd voor vers materiaal (nieuwe foto, video of tekst) zodat je advertentie niet gaat vervelen
  • Ga verschillende advertenties en doelgroepen testen: Laat één advertentie aan verschillende doelgroepen zien, of laat verschillende advertenties aan één doelgroep zien. Kijk welke advertenties het best converteren of de hoogste relevantiescore krijgen en ga op zoek naar wat ze gemeenschappelijk hebben. Let er wel op dat je voldoende budget voorziet om op een correcte manier te testen met je advertenties.
  • Wees correct met je inhoud: Zorg ervoor dat je altijd binnen de regels van Facebook blijft werken. Vermijd misleidende of aanstootgevende inhoud in je advertentie. Je kan misschien even de aandacht grijpen, maar je zal ook zeer snel negatieve commentaren ontvangen. Zoek naar andere manieren om op te vallen.

Houd rekening met de overlap tussen je advertenties

Met overlap wordt bedoeld dat je meerdere advertenties lopen hebt naar verschillende doelgroepen waarin mogelijk dezelfde personen zitten. Dit is geen negatief punt, maar Facebook wil voorkomen dat personen teveel advertenties te zien krijgen van dezelfde adverteerder. Door die overlap kan het zijn dat het wat moeilijker wordt om het volledige budget uit te geven voor elke advertentie.

 

overlap van advertenties

 

Je kan deze overlap tussen de verschillende doelgroepen verminderen of vermijden door gebruik te maken van bovenstaande tips voor het kiezen van een specifieke doelgroep. Blijft de overlap bestaan, dan kan je best de overlappende doelgroepen samenvoegen. Je zal dan meer resultaat halen met een gecombineerd budget.

 

Test advertenties en herhaal opnieuw

Om er voor te zorgen dat je advertentie goed blijft presteren en consistent weergegeven wordt, zal je deze constant moeten bijstellen. Je moet wel altijd in gedachten houden dat Facebook tijd nodig heeft om je wijzigingen aan te passen. Ga dus niet teveel wijzigingen ineens doorvoeren. Verander 1 ding en wacht een tijdje af zodat Facebook opnieuw de nodige data kan verkrijgen om een optimale weergave te hebben.

Heb je nog vragen of opmerkingen, laat het zeker horen in de reacties. Heb je nog tips of ervaringen die je wil delen met ons, laat maar komen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.