Hoe Facebook Lead Advertenties inzetten om nieuwe klanten te vinden

Gebruik jij Facebook Lead advertenties om op zoek te gaan naar nieuwe klanten via Facebook? Wil jij meer te weten komen over hoe je leads kan verzamelen via Facebook?

Met de komst van de Facebook Zero update zullen pagina’s weinig tot geen organische bereik hebben zonder enige vorm van advertentiebudget. Het geld dat je investeert in advertenties moet dan ook goede resultaten opleveren.

In dit artikel ga je ontdekken hoe Facebook lead advertenties te gebruiken om email adressen van potentiële nieuwe klanten te gaan verzamelen.

 

Hoe lead advertenties werken

Facebook en Instagram lead advertenties zijn ontworpen om email adressen rechtstreeks te verzamelen in je datacenter. Anders dan overige types advertenties bevatten lead advertenties een contact formulier welke gebruikers invullen als ze geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Je kan deze informatie dan gebruiken om deze personen op te volgen.

Facebook zal het contact formulier van je lead advertentie al op voorhand invullen met alle informatie die zij hebben. Omdat een gebruiker dan zelf niets hoeft in te vullen zijn ze sneller geneigd om in te gaan op jouw advertentie, waardoor jij een nieuwe lead hebt

 

Facebook lead advertentie - voorbeeld van advertentie en leadformulier
Facebook lead advertentie – voorbeeld van advertentie en leadformulier

 

Een lead advertentie bestaat uit 2 elementen: de advertentie en het lead formulier, welk getoond wordt op Facebook of Instagram. Op het contact formulier van de lead advertentie kan je een email adres en andere contact informatie vragen van de personen die op je advertentie geklikt hebben. Wanneer je het contact formulier gaat aanmaken, kan je zelf kiezen tussen een aanbod van vragen of je maakt je eigen vragen aan.

Nadat Facebook de leads verzameld heeft kan je deze manueel downloaden of je kan ze via CRM koppelen aan je mailprovider zoals Aweber of Mailchimp.

 

Lead Advertenties werken ook voor B2B ondernemers

Veel B2B bedrijven zijn wat behoedzaam als het gaat om Facebook te gebruiken als advertentie platform. Ze zien het enkel als een B2C medium en zien daardoor de mogelijkheden niet wat het platform te bieden heeft.

Maar personen die werken in deze bedrijven zijn ook aanwezig op Facebook, en ook zij reageren goed op zakelijk gerelateerd advertenties. Het is zelfs zo dat tijdens het splittesten voor een klant tussen Facebook en LinkedIn (met een bijna identieke doelgroep en advertentie), de resultaten beter waren op Facebook aan een fractie van de prijs op LinkedIn.

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat er op je advertenties zal geklikt worden door personen buiten je doelgroep. Deze lead advertenties leveren je meestal warme leads op. Als ondernemer kan je deze leads dan gaan opvolgen met email marketing, telefoon, retartgeting of eender welke manier jij als ondernemer wenst te gebruiken.

 

#1: Kies een onweerstaanbaar aanbod voor je lead advertentie

Mensen hebben een goede reden nodig om hun persoonlijke informatie met jou te delen. Je moet dus zorgen dat je een waardevol en onweerstaanbaar aanbod (lead magnet) hebt voor je doelgroep. Biedt iets exclusief aan dat de problemen van je doelgroep kan oplossen.

Lead advertenties zijn worden meestal gebruikt voor de volgende aanbiedingen:

  • Nieuwsbrieven, white papers, e-books, cheat sheets, gratis downloads, en meer
  • Aanvraag formulier voor lidmaatschappen of exclusieve aanbiedingen
  • Inschrijvingen voor bepaalde deals, coupons of aanbiedingen
  • Registratie voor evenementen of webinars
  • Competities of enquêtes
  • Quotes (bvb van verzekeringen)
  • Kortingen welke alleen geldig zijn via Facebook
  • Inschrijvingen voor een testrit van een automerk
  • Gratis staaltjes te ontvangen

Zorg dat je creatief wordt met lead magneet. Denk verder na dan de klassieke gratis download. Zoek iets dat werkt voor jouw onderneming en zijn potentiële klanten.

 

Facebook lead advertentie voorbeeld - Vets Now
Facebook lead advertentie voorbeeld – Vets Now

 

Dierenkliniek “Vets Now” had een geweldige lead advertentie campagne tijdens de voorbij herfst. Zij gaven een gratis hondenband met ledverlichting weg aan alle hondenbaasjes. Het objectief van de campagne was om informatie te verzamelen waardoor het bedrijf een betere doelgroep zou hebben voor de aankomende vakantie campagne. De actie was zo succesvol dat ze slechts enkele dagen gelopen heeft aan een minimum budget.

De advertentie was gericht op een vergelijkbare doelgroep van de bestaande mailinglijst van Vets Now (van reeds bestaande klanten) en een vergelijkbare doelgroep van bezoekers op hun website welke honden gerelateerde pagina’s bezocht hadden. In slechts 4 dagen tijd leverde de campagne 377 leads op en had een bereik van 11,504. De kosten waren $0.27 per lead en de advertentie kreeg een relevantiescore van 9. De gehele lead advertentie campagne kostte ongeveer $100.

 

#2: Beslis welke informatie je wenst te verzamelen

Wanneer je jouw lead advertentie campagne gaat plannen, moet je jezelf eerst afvragen welke informatie je wil vragen op het contactformulier. Houd er rekening mee, hoe meer informatie je vraagt, des te minder personen de moeite nemen om alles in te vullen. Zorg dus dat je alleen de hoogstnoodzakelijk informatie vraagt op je contactformulier.

Facebook laat je kiezen tussen enkele opties zoals email, naam, telefoonnummer (alleen op Instagram), adres, geboortedatum, geslacht, onderneming en nog veel meer. Je kan zelf ook nog tot 15 eigen vragen toevoegen aan je contactformulier.

Hieronder zie je het voorbeeld van het contactformulier dat Vets Now gebruikt heeft voor zijn campagne. Het bedrijf vroeg naar een effectief adres zodat ze de gratis halsband konden opsturen. Vraag alleen zulke gedetailleerde informatie als het echt nodig is. Je kan natuurlijk ook een bepaalde regio targetten zodat personen buiten jouw doelregio je advertentie niet te zien krijgen.

 

facebook lead advertentie contact formulier 'Vets Now'
facebook lead advertentie contact formulier ‘Vets Now’

 

Voor de meeste campagnes ga je alleen een email adres en een naam vragen. Omdat Facebook deze gegevens zelf invult hoeft de gebruiker dus alleen maar te klikken en is de drempel veel minder hoog om in te schrijven of deel te nemen.

 

#3: Je lead advertentie aanmaken

Voor je gaat beginnen met je advertentie aan te maken, moet je eerst zorgen dat je de nodige informatie, toestemmingen en andere hebt, zoals:

  • De URL van de privacy verklaring van je onderneming. Heb je nog geen privacy verklaring, schrijf er dan eentje en plaats deze online.
  • Een afbeelding voor je advertentie. Houd rekening met de 20% tekst regel, tenzij je bereidt bent extra te betalen en minder bereik te behalen.
  • Tekst voor de advertentie.
  • de informatie die je wil verkrijgen met je contactformulier.
  • Een idee van welke doelgroep je wil bereiken. Als het aangepaste doelgroepen of vergelijkbare doelgroepen zijn kan je deze best eerst aanmaken.

Je kan je lead advertentie aanmaken vanuit je pagina of met de advertentiebeheer Volg de stappen hieronder om je lead advertentie aan te maken in de advertentie manager.

 

Een nieuwe campagne aanmaken

Klik in de advertentie manager op campagne aanmaken, geef je advertentie set een naam en kies dan ‘leads genereren’ als objectief. Wil je splittesten, vind dan de split test box aan.

 

start een leads genereren facebook campagne
start een ‘leads genereren’ facebook campagne

 

Geef je advertentie een naam zodat je meteen weet over welke advertentie het gaat.

 

geef je lead advertentie campagne een herkenbare naam
geef je lead advertentie campagne een herkenbare naam

 

De advertentie-set aanmaken

We zitten nu op het niveau van de advertentie set. Geef je advertentie set een naam (meestal gebruiken we hier een beschrijving van de doelgroep die we targetten) en kies de Facebook pagina waarvoor je leads gaat verzamelen. Ga akkoord met de voorwaarden als je dat nog niet gedaan hebt.

 

je advertentieset benoemen en de pagina kiezen
je advertentieset benoemen en de pagina kiezen

 

Kies daarna je budget en de duur van de advertentie.

 

budget en duurtijd ingeven voor je facebook lead advertentie
budget en duurtijd ingeven voor je facebook lead advertentie

 

Kies je doelgroep en plaatsing, net zoals je dat bij andere advertenties zou doen. Houd er rekening mee dat in de meeste landen je publiek minimum 18 jaar moet zijn voor lead advertenties.

 

kies je doelgroep voor de Facebook lead advertentie
kies je doelgroep voor de Facebook lead advertentie

 

Je kan de doelgroep nog verkleinen door op bepaalde demografische gegevens, interesses of gedrag te targetten .

 

gedetailleerde doelgroepen kiezen voor Facebook lead advertenties
gedetailleerde doelgroepen kiezen voor Facebook lead advertenties

 

Kies welke media je gaat gebruiken

Klik op ‘volgende’ om verder te gaan naar het advertentie niveau. Kies een advertentie naam, je facebook pagina en Instagram account (als je een Instagram account hebt).

 

Kies advertentienaam en bijbehorende Facebook pagina
Kies advertentienaam en bijbehorende Facebook pagina

 

Selecteer een advertentie formaat en upload je video of afbeelding. Je kan kiezen tussen een breed aanbod creatieve middelen voor je lead advertenties zoals een statische afbeelding, carrousel, panorama of 360° foto of video.

 

Kies de gewenste indeling voor je lead advertentie
Kies de gewenste indeling voor je lead advertentie

 

De afbeeldingen moeten de extensie JPG of PNG hebben met een ratio van 9:16 of 16:9. Voor de carrousel kan je 2 tot 10 foto’s hebben of een video. Denk eraan dat je met carrousels de mogelijkheid hebt om onder elke kaart (foto) iets te schrijven.

Vervolgens zorg je voor een kop en een tekst. Voor de kop is er een limiet tot 25 karakters en in de linkbeschrijving kan je tot 30 karakters ingeven. Houd er rekening mee dat je tekst soms kan afgekapt worden bij bepaalde plaatsingen (bvb op kleindere schermen van smartphones).

 

geef informatie over je lead advertentie
Zorg dat de gebruiker geprikkeld wordt om op je advertentie te klikken

 

Kies ook een Click To Action knop. Je hebt de keuze tussen zes opties: Nu aanvragen, downloaden, Offerte aanvragen, Meer informative, Registreren, Abonneren.

Tip: je kan ook gebruik maken van emoji’s in de tekst. Wil jij ook emoji’s plaatsen in je advertentieteksten? Surf naar emojicopy , kies je emoji en plak deze in je tekst.

Je kan tot 6 verschillende advertenties laten draaien door meerde afbeeldingen te uploaden. Heb je geen foto’s, dan kan je nog altijd kiezen voor de stock foto’s.

 

Kies de gewenste afbeelding of video voor je lead advertentie
Zorg er voor dat je foto’s van goede kwaliteit zijn en ze de correcte afmetingen hebben

 

Klik ‘Geavanceerde Opties’ om je Facebook pixel toe te voegen.

Hier is een voorbeeld van een variant van de lead advertentie:

 

voorbeeld van een Facebook Lead advertentie
We hebben hier getest op foto met en zonder tekst. Deze met tekst scoorde 30% beter dan zonder!

 

Het contact formulier aanmaken (lead formulier)

In de ‘Leadformulier’ sectie, Klik + Nieuw Formulier om een nieuw lead formulier aan te maken, of klik ‘kopieëren’ om een eerder gebruikt lead formulier opnieuw te gebruiken.

 

lead formulier aanmaken voor je lead advertentie

 

Als je een nieuw formulier gaat aanmaken, klik dan op het potlood icoontje bonvenaan links (het noemt nu nog ‘untitled form’) en geef je lead fomulier een naam.

In de ‘content tab’ klik je op intro (optioneel) en schakel de functie in om een introductie scherm aan je lead advertentie toe te voegen. Typ je koptekst, kies een afbeelding en geef informatie over je product of download in bij ‘Layout’.

 

afbeelding en tekst invoegen voor je lead advertentie contactformulier
afbeelding en tekst invoegen voor je lead advertentie contactformulier

 

Aan de rechterkant krijg je dan een voorbeeld van je advertentie te zien.

 

voorbeeld van je lead advertentie contactformulier
voorbeeld van je lead advertentie contactformulier

 

Klik ‘Vragen, en pas de koptekst aan of gebruik degene welke Facebook voorstelt.

 

vragen toevoegen aan je lead advertentie contactformulier
vragen toevoegen aan je lead advertentie contactformulier

 

Vink aan welke informatie je wil verzamelen van je gebruikers. Om vragen toe te voegen klik je op ‘aangepaste vragen’ onderaan het scherm.

Als je een reeds bestaand lead formulier aanpast, klik dan voltooien.  Is het een nieuw lead formulier, klik dan eerst op ‘Privacy policy’ en voeg een link toe. Voeg een ‘aangepaste disclaimer’ toe indien nodig.

 

privacybeleid lead advertentie contactformulier en aangepaste disclaimer toevoegen

 

Hier is een variant welke een afbeelding bevat en wat aangepaste tekst. Het is een goed idee om een afbeelding toe te voegen van wat gebruikers ontvangen als ze inschrijven. Het is altijd goed om de voordelen te benadrukken welke je gebruiker kan verwachten als hij op de ‘inschrijfknop’ klikt

 

aangepaste intro lead advertentie contactformulier

 

Klik ‘Bedankpagina’ om het scherm aan te passen welk gebruikers te zien krijgen nadat ze zijn ingeschreven op je lead advertentie. Je kan een koptekst, beschrijving, link knop (om gebruikers naar je website te sturen of naar een downloadpagina) en een call to action.

Hier is een voorbeeld hoe je bedankpagina er uit ziet als je ze naar je website wil sturen.

 

lead advertentie contactformulier met website bekijken knop

 

Hier is de optie om een download knop voor je weggever toe te voegen.

 

lead advertentie contactformulier met download knop

 

Klik voltooien om je lead formulier af te werken en klik op opslaan om het bij te houden voor later.

Als je klaar bent om de lead advertentie live te zetten klik je op ‘bevestigen’. Je advertentie zal eerst nu goedgekeurd worden zoals bij andere advertenties.

 

#4: Download je verzamelde data

Als je leads worden verzameld via CRM, worden deze rechtstreeks naar je autoresponder gestuurd in je CRM system. Anders kan je een CSV file downloaden in je Advertentie manager, waar je ook alle resultaten kan zien.

 

resultaten van je facebook lead advertentie in de advertentiemanager

 

Facebook ondersteunt een heleboel CRM en email systemen. Om te weten of je jouw verzamelde data met CRM kunt bijhouden, ga je terug naar je Facebook pagina, klik je op ‘publicatietools’ boven en kies je voor ‘leads instellen’ aan de linkerzijde.

 

CRM instellen voor je Facebook lead advertentie campagne

 

Als je CRM of email software niet ondersteund wordt door Facebook, kan je de CSV file manueel downloaden bij  Facebook en weer uploaden bij je email provider.

 

Facebook Lead Advertentie Tips voor meer Succes

Hier zijn enkele tips waarmee je betere resultaten gaat behalen met je lead advertenties:

  • Maak je lead magnet (je aanbod) onweerstaanbaar voor je publiek.
  • Zorg dat je de correcte doelgroep bereikt. Overweeg het targetten van je fans, website, bezoekers, fans van de competitive, vergelijkbare doelgroepen en alle andere targeting mogelijkheden die Facebook je aanbiedt.
  • Spendeer tijd aan het maken van je afbeelding. Zorg dat je download er professioneel uitziet en gebruik een stijl die aanleunt bij de stijl van je merk. Kies voor een foto die de aandacht trekt.
  • Gebruik een video in je advertentie. In de meeste gevallen hebben video advertenties lagere kosten en hogere conversies. Vergeet zeker niet om ondertitels toe te voegen. (80% van de gebruikers bekijkt de video’s zonder geluid).
  • Schrijf en overtuigende kopttekst en beschrijving voor je advertentie.
  • Vraag niet teveel informatie op je leadformulier.
  • Test, test, en test

Volg je nieuwe leads op met email, telefoon, en nog meer fantastische aanbieding boordevol waardevolle en relevante content.

 

Besluit

Facebook en Instagram lead advertenties zijn ontwikkeld om makkelijk email adressen of andere informatie te verzamelen. De lead advertentie bestaat uit een afbeelding, video of carrousel welke gevolgd wordt door een lead formulier als de gebruiker op je advertentie klikt. Je moet er wel voor zorgen dat je iets waardevol kan aanbieden om gebruikers te overtuigen hun gegevens door te geven.

Lead advertenties zijn simpel op om te zetten en met de juiste afbeelding of video, kunnen ze veel warme leads voor je onderneming verzamelen.

Wat denk je van het artikel? Heb je Facebook lead advertenties al eens geprobeerd? Werkte het voor jouw onderneming? Deel aub je gedachten hieronder bij de reacties.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.