Gebruik jij Facebook advertenties om je bedrijf te promoten? Vraag jij je af hoe de Facebook pixel kan helpen om je advertentieresultaten te verbeteren?
In dit artikel ga je niet alleen ontdekken hoe je de Facebook pixel moet installeren, maar ook hoe je deze kan gebruiken om je website verkeer op te sporen om betere advertenties te maken.
Wat is de Facebook Pixel?
De Facebook pixel is een stukje code dat je op de achterzijde van je website plaatst om bezoekers van je site op te sporen. Dankzij deze pixel kan je zeer gericht adverteren met een maximum resultaat. Het is dus belangrijk de pixel te installeren voordat je gaat starten met adverteren op Facebook.
Elk advertentie account krijgt één standaard pixel om te gebruiken. De code bestaat uit 2 belangrijke onderdelen: de pixel basis code en een evenement code. De pixel basis code verzamelt alle data van het verkeer op je gehele site. Evenement codes zijn een extra stukjes code die je kan toevoegen op een bepaalde pagina van je website waarmee bepaalde acties op die pagina kan opvolgen.
Hieronder vind je overzicht van de meest gebruikte evenement codes die je kan toevoegen op je pagina.
- Zoeken: Als je een webwinkel hebt dan kan je een ‘search’ evenement code toevoegen op je site. Als dan iemand op je website zoekt naar bvb ‘lederen sandalen’, dan kan je deze zoekterm toevoegen aan de code voor de resultatenpagina.
- Inhoud Weergeven: Plaatst de ‘View Content’ evenement code op een pagina om te zien hoeveel een bepaald stuk inhoud bekeken is geweest.
- Toevoegen aan winkelwagen: Plaats deze code op de ‘Add to cart’ van je website. Als bezoekers dan een product in hun winkelwagen plaatsen, maar uiteindelijk niet tot kopen overgaan, kan je deze data gebruiken om zeer gerelateerde advertenties te laten zien aan deze personen.
- Toevoegen aan verlanglijst: Als jouw website een pagina heeft waar bezoekers hun favorite producten in kunnen bijhouden, dan kan je met deze evenement code wederom deze bezoekers bereiken met super gerelateerde advertenties. Gebruik dezelfde foto’s in je advertentie als je voor je producten gebruikt.
- Lead genereren: Plaats deze code op pagina die je gebruikt om leads te verzamelen om zo de conversie van deze pagina op te volgen.
- Toevoeging van betalingsgegevens: De ‘Add Payment’ evenement code wordt geactiveerd als iemand informatie toevoegt over zijn betaling.
- Aankoop: Plaats de aankoop code op de bedanktpagina nadat iemand een aankoop gedaan heeft. Als je dan een nieuw product hebt, kan je een advertentie maken en je reeds bestaande..
- Lead: Gebruik de Lead evenement code op je bedankpagina nadat iemand zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief of webinar of dergelijke.
- Voltooide registratie:Net zoals bij het Lead evenement kan je deze code gebruiker voor registraties van bepaalde evenementen of webinars.
het mooie van de Facebook pixel is dat je deze kan aanpassen aan bepaalde objectieven van jouw zaak. Als je een aangepaste evenement code aanmaakt, moet je ook aangepaste conversie hebben aanmaken voor dit evenement.
Deze verschillende pixels laten je toe om allerlei gegevens te verzamelen die je helpen om succesvolle Facebook advertenties te maken en om meer te leren over de bezoekers van jouw website.
Geavanceerde Installatie Codes
Facebook geeft je verschillende opties voor je evenement codes te optimaliseren. Laten we bvb eens kijken naar de ‘content’ evenement code. Facebook raad je aan om extra waardes toe te voegen. Je kan enkele extra details toevoegen aan deze basis code. Je kan nog meer gedetailleerd gaan en de pixel toestemming geven om verschillende specifieke waarden op te sporen.
Wat als ik geen website heb?
Verrassend genoeg heb je geen website nodig om een Facebook pixel te gebruiken. Veel platformen laten je toe om een pixel te plaatsen. Enkele voorbeelden zijn:
- Leadpages is een landingspagina website die je toelaat om zeer gerelateerde pagina’s te maken waar je gebruikers naartoe kan sturen. Je kan de pagina’s ontwerpen in het platform van leadpages en ze delen op Facebook of andere sociale media. Zij geven je ook de mogelijkheid om een Facebook pixel toe te voegen en zo je bezoekers op te sporen. Meer over Leadpages vind je hier.
- Maak je gebruik van Everwebinar voor je webinars, dan kan je ook bij hun de Facebook pixel installeren.
- Teachable, een website waar je online cursussen kan vinden, laat je ook toe om een Facebook pixel te plaatsen en zodoende de gebruikers van jouw cursussen op te volgen.
Dit zijn maar enkele voorbeelden. Hoe groter het Facebook advertentie platform wordt, des te meer websites zullen er opduiken waar je gebruik kan maken van de Facebook pixel.
Hoe maak en installeer ik de Facebook Pixel?
Nu dat je weet wat een pixel is, ben je klaar om deze te installeren en te gebruiken in je marketing strategie. Open je Facebook advertentie manager en klik op de bovenste knop (diegene met drie lijnen in). Selecteer dan ‘pixels’ in het uitklapmenu.
Op de volgende pagina klik je “Pixel aanmaken” om te starten.
Kies een naam voor je pixel en klik volgende.
Installeer de Facebook Pixel Basis Code
Nu ga je een optie kiezen om de pixel code te installeren. Je kan gebruik maken van een Tag Manager plugin om de pixel te installeren als je website dit ondersteunt. Of je kan de code manueel kopiëren en plakken. Als je dit liever niet zelf doet kan je ook de code door mailen naar je webdesigner of een betrouwbare vriend.
Als je voor de ‘kopieer en plakken’ optie kiest, zal je een box zien met daarin de hele pixel basis code. Klik gewoon op de code in de box om ze te kopiëren. Het enige wat je nu hoeft te doen is naar de header tags van je website gaan en daar de code te plakken. Weet je niet waar de header sectie van je website is, vraag dan zeker hulp aan iemand.
Gebruik je leadpages of een ander platform? Plaats dan ook daar de code gewoon tussen de header tags van je pagina. Zoals je ziet in het voorbeeld hieronder.
Installeren van de Facebook Pixel Evenement Code
Klik volgende om een ander deel van de code te krijgen die je kan installeren op bepaalde pagina’s van je website om bepaalde acties op te volgen die op deze pagina’s gebeuren. Zoals eerder al vermeld kan je dankzij deze evenement codes super gerelateerde advertenties maken en meer te weten komen over je doelgroep.
Beslis welke evenement code je wil gebruiken. Kies je bvb voor voltooide registratie, dan kan je hier nog extra waarden aan toevoegen om hiermee je pagina en/of advertentie mee te verbeteren in de toekomst.
Kies de gewenste evenement code en klik wederom op de code in de box om ze te kopiëren. Plak daarna de code op de relevante pagina’s in je website.
Klik op ‘volgende’ om verder te gaan naar de laatste stap.
De laatste stap van dit hele proces is om je pixel status te testen. Ga naar je ad manager en kies pixels. Als de pixel actief is wilt dit zeggen dat hij correct geïnstalleerd is. Houd er rekening mee dat het tot 20 minuten kan duren alvorens je status geüpdate is.
Hoe verbeterd de Facebook Pixel jouw advertenties?
Het doel van de Facebook pixel is om jouw te helpen meer te weten te komen over de mensen die zich betrokken voelen met jouw content. Ja kan deze waardevolle informatie dan gebruiken om producten en content te creëren die aantrekkelijker zijn voor je publiek.
Het is ook waardevol als je Facebook advertenties gaat targetten. Je kan je advertentie richten op mensen die op een bepaalde pagina van je website geweest zijn (zoals een blogpost), maar zich niet inschreven voor je nieuwsbrief.
Hier is een voorbeeld van hoe je een bepaald publiek kan bereiken en een ander publiek kan uitsluiten.
De pixel kan je helpen om bepaalde objectieven van je onderneming te behalen. Hier zijn enkele voorbeelden van hoe je deze kan toepassen.
Gebruik de pixel om leads te verzamelen
Facebook advertenties worden meestal door ondernemingen gebruikt om leads te verkrijgen. Ze geven dan een gratis iets weg, zoals een ebook of video. Je richt deze advertentie dan aan een specifiek publiek.
De pixel volgt iedereen die op je opt-in pagina geweest is. Als mensen je opt-in downloaden, worden ze doorgestuurd naar een bedankpagina.
Laat ons nu aannemen dat je een andere advertentie wil laten zien aan dat publiek dat wel op je opt-in pagina kwam, maar niet ingeschreven hebben en dus ook niet op de bedankpagina terecht kwamen. Je kan dan dankzij de pixel je advertentie richten op personen die wel op je opt-in pagina kwamen, maar niet op de bedankpagina.
Je creëert een aangepaste doelgroep in je ads manager. Denk na over een strategie die je nieuwe leads kan opleveren, en gebruik de pixel om bepaalde doelen op te volgen.
Gebruik de aankoop evenement code om campagne resultaten op te volgen
Installeer de aankoop evenement code op die pagina’s waar de aankopen gebeuren die jij wil analyseren om specifieke campagnes op te zetten.
Als jij bvb een advertentie wil opstarten waarmee je mensen wil sturen naar een registratie pagina voor je webinar over je nieuwe product. Dan kan je de aankoop pixel gebruiken om iedereen te bereiken die eerder al op jouw website overgingen tot een aankoop.
Je kan ook de pixel gebruiken om een beter inzicht te krijgen in je publiek. Dit doe je door de pixel date te laten verzamelen over je kopers. Je kan hier dan weer een doelgroep voor aanmaken en vervolgens weer nieuwe vergelijkebare doelgroepen om zo weer een groter bereik te hebben.
De mogelijkheden van de Facebook pixel zijn echt eindeloos.
Waar kan je de gegevens van je Facebook Pixel terugvinden?
Ga naar de pixel pagina in je ads manager om toegang te krijgen tot alle data die verzameld is door je pixel. Eerst zie je een grafiek van hoeveel maal je pixel geactiveerd geweest is (ook wel ‘fired’ genoemd) tijdens de laatste 14 dagen.
Onder de grafiek vind je dan enkele tabbladen die je helpen om de data te analyseren. Hier is een overzicht van elke tabblad:
Evenementen: Bekijk al je evenement codes die je geselecteerd hebt telkens de je de pixel gebruikt hebt. De groene bolletjes laten de actieve pixels zien.
URLs: Bekijk de exacte URL waar de pixel geactiveerd wordt, zowel op je eigen site als op andere platformen die je gebruikt. Deze data helpt jouw om de populariteit van bepaalde pagina’s te zien. Je kan de activiteiten van de laatste 14 dagen bekijken.
Domeinen: Ontdek op welke domeinen je pixel geactiveerd wordt. Deze informatie is vooral handig als je meerdere website hebt en je gebruik maakt van externe platformen zoals bvb leadpages.
Apparaten: Kijk vanaf welke apparaten je pixel geactiveerd werd. Als je ziet dat de meeste mensen hun gsm gebruiken om je content te bekijken, kan je misschien je advertenties richten op de mobiele markt.
Besluit
De Facebook pixel is een zeer krachtig hulpmiddel. Het zou verstandig zijn om je marketing strategie te bouwen rond de data die je verzamelt via je Facebook pixel.
Zelfs als je geen plannen hebt om in de nabije toekomst op Facebook te gaan adverteren, is het nog aan te raden de pixel nu al te installeren. Op die manier kan je toch al ontdekken hoe gebruikers omgaan met de content op je website.
Wat denk je? Hoe ga jij de Facebook pixel inzetten om nieuwe leads te verzamelen? Laat het ons weten in de reacties!