Hoe hashtags inzetten om je onderneming in de kijker te zetten?
Het komt nog nauwelijks voor dat een moderne sociale-mediacampagne geen gebruik maakt van een “branded hashtag”. Wat voorheen een manier was om onderwerpen op Twitter te ordenen, is nu een alom vertegenwoordigde manier om gesprekken in goede banen te leiden en merken te benoemen op meerdere sites, inclusief Facebook, Pinterest, Instagram, Vine en Tumblr. Meer en meer bedrijven moedigen hun klanten aan om zich bij hun aan te sluiten en op te vallen door hashtags te gebruiken.
“Hashtags worden hedendaags het meest gebruikt als een manier om marketinginspanningen te verenigen”, zegt Kevin Bobowski, vicepresident van marketing en social marketing bedrijf Offerpop. “Het is een zeer effectieve manier om adverteren en sociale media marketingcampagnes samen te voegen en zo user-generated content te verzamelen van klanten.”
Maar hashtags zijn niet alleen bedoeld voor marketing! Ze kunnen misschien ook de toekomst zijn van e-commerce. Een Bloomberg artikel gepubliceerd in Mei, 2014, kondigde een deal aan tussen Twitter en Amazon waarmee gebruikers producten aan hun winkelwagentje toe konden voegen met de hashtag #AmazonCart.
Zelfs zonder direct verbonden te zijn met online transacties, zijn hashtags nog steeds een krachtige call-to-action die verkopen kunnen stimuleren, zelfs offline. Wanneer een consument een hashtag in bijvoorbeeld een reclamefolder ziet, of tijdens een reclame op televisie, heeft hij of zij een directe manier om zich/haarzelf aan te sluiten bij dat merk op sociale media, zegt Bobowski.
Berichten met #hashtag worden dubbel zoveel gelezen als berichten zonder.
“Zodra consumenten zich aansluiten bij een door hashtag gedreven sociale mediacampagne, kunnen merken contactinformatie verzamelen tijdens het verzendingsproces. Dit is een goede manier om kortingen, deals of sales aan te bieden aan potentiele klanten”, verteld hij aan Business News Daily. “De consument kan ook worden toegevoegd aan een e-mail nieuwsbrief distributielijst of andere marketinginspanningen die worden gedreven door sales.”
Hashtags correct gebruiken
Het meest belangrijke is dat hashtags dienen als een directe manier voor klanten om zinvol mee te doen aan de marketing van een merk, zegt Bobowski. Wanneer zij zichzelf vermeld zien op de website of op het sociale media account van het merk, of wanneer zij een prijs winnen met een wedstrijd op sociale media, helpt het de klant om zich meer verbonden te voelen met het merk, wat vaak resulteert in een sterkere klantenbinding.
Bobowski biedt de volgende beste manieren aan als het aankomt op het gebruik van branded hashtags op sociale media.
Hou het simpel. Hashtags zijn effectiever wanneer de branded hashtag simpel is, makkelijk te onthouden is en actiegericht is. Bobowski citeerd L’Oreal’s #BeExtraordinary als een perfect voorbeeld: het is kort, makkelijk te onthouden en inspirerend.
Haal voordeel uit user-generated content. Elke tweet of post met uw hashtag heeft de mogelijkheid om groots bij de dragen aan user-generated content.
Bobowski adviseert om over een strategie te bezitten voor het gebruik van de inhoud die u verzamelt van de hashtag campagne. Zoals een repost, het delen of het vermelden van uw inhoud betreffende de accounts van uw bedrijf of de websites hiervan.
Eén van de meest waardevolle uitkomsten van een hashtag campagne zijn de honderdduizenden krachtige, authentieke foto’s en berichten die het genereerd. We hebben het dan nog niet eens over de waardevolle consumentengegevens die verzameld kunnen worden, zegt hij.
Stimuleren van hashtag gebruik. Klanten zullen uw hashtag gebruiken, onafhankelijk of zij daarvoor beloond worden of niet. Echter, als u een stimulans gebruikt, is de mogelijkheid veel groter dat zij meedoen aan uw campagne. Organiseer een wedstrijd met een prijs, of biedt een korting of een deal aan voor klanten die uw hashtag gebruiken.
Creëer je eigen #hashtag waarmee je jouw onderneming in de kijker zet!
Vergeet de juridische bezwaren niet. Hoewel user-generated content u kan voorzien van eersteklas marketingmateriaal, is het belangrijk dat u de toestemming heeft van een sociale media gebruiker voordat u hun toegezonden foto’s gebruikt in iedere toekomstige campagne.
Bijvoorbeeld, fashion retailer Lilly Pulitzer verzameld foto’s van consumenten op sociale media via hun #SummerinLilly hashtag en hergebruikt hun foto’s alleen wanneer klanten hun toestemming hiervoor geven via een online formulier. Op zijn minst moet u de gebruikers informeren dat hun inzendingen gebruikt kunnen worden voor marketingdoeleinden, en dat zij door aan het meedoen aan een wedstrijd of een campagne, hier hun toestemming voor geven.
“Werk met een marketingsoftware platform die u volledige back-end ondersteuning aanbiedt voor hashtag-gedreven campagnes en maak het makkelijk om klantgegevens te verzamelen en om legaal foto’s of video-inzendingen te hergebruiken”, zegt Bobowski.
Start je hashtag hier
Om jouw aan te moedigen om je eigen #hashtag te beginnen, nodigen we je uit om in de reactie jouw allereerste #hashtag van je onderneming te plaatsen.
Laat weten welk sociaal media jij gaat inzetten om je onderneming te promoten, en sluit je verhaal af met je eigen hashtag van jouw onderneming
JR-socialmediamarketing gebruikt Facebook als belangrijkste sociaal media platform. We zijn ook echter ook actief op Twitter, Google+, Linkedin, Pinterest, …. #JRsocialmediamarketing
Leuk artikel, zeker eens het proberen waard. #scrapbookmaken