Hoe je Facebook Return on Ad Spend (ROAS) Berekenen

In dit artikel ga je ontdekken hoe je jouw ROAS, oftewel ‘Return on ad spend’, van je Facebook advertentie campagnes kan berekenen.

Lopen jouw Facebook advertenties campagnes goed? Vraag jij je af hoe je perfect weet of je Facebook advertenties wel presteren? Lees dan nu verder en ontdek wat je ROAS is en waarom het zo belangrijk is!

Wat Is Return on Ad Spend (ROAS)?

Return on ad spend (ROAS) is hetzelfde als Return on investment (ROI), maar dan voor het online adverteren . Het is de basis voor jouw Facebook adverteren succes en toont aan of je marketing budget positieve resultaten oplevert voor je zaak of dat je gewoon geld aan het weggooien bent.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 10% van ondernemers die op Facebook adverteren wisten wat hun ROAS was en dus niet echt zeker was of hun inspanning op sociaal media vlak ook de gewenste resultaten opleverde. Maar liefst 56% liet weten dat ze niet zeker waren van hun ROAS of zelfs geen idee hadden ervan.

Nochtans is het meten van de ROAS van je Facebook advertenties direct gekoppeld aan je Facebook pixel en conversie tracking. Als je deze correct geïnstalleerd hebt en afhankelijk van je onderneming, ontvang je meteen de correcte data zodat je perfect kan weten hoe goed je advertenties draaien en wat de impact van Facebook adverteren op jouw onderneming is.

ROAS is simpelweg de totale omzet die je behaalt met je Facebook advertenties gedeeld door je totale advertentiekosten. Bvb, laat ons zeggen dat je 5000 euro per maand spendeert aan Facebook advertenties en deze brengen 15.000 euro aan verkopen op voor je bedrijf. Dan heb je 3x ROAS (15.000 euro / 5.000 euro).

Het berekenen van je ROas
Je ROAS bereken

Integenstelling tot organische sociale media marketing, zijn de resultaten van adverteren op Facebook perfect op te volgen. Daarom dat het dan ook zo een krachtig marketing kanaal is. Je kan jouw ROAS tot op de cent nauwkeurig opvolgen, hoeveel geld je in je advertentie steekt en hoeveel ze opleveren.

ROAS Berekenen voor Jouw Soort Onderneming

De bedrijven die adverteren op Facebook kunnen worden opgesplists in twee verschillende categorieën:

  • A) Bedrijven die een product of dienst verkopen waarvoor klanten onmiddellijk betalen op hun website.
  • B) Diensten leveranciers die leads genereren en offline buiten Facebook potentiële klanten converteren via telefoon of email.

Als jouw onderneming toebehoort aan de eerste groep, is het makkelijker om je ROAS te berekenen omdat dit opgevolgd wordt met je Facebook pixel en het aankoop conversie evenement. Als jou bedrijf echter gebaseerd is op het leveren van diensten  en leads gaat omzetten naar klanten in de offline wereld, dan zal dit een stuk moeilijker zijn om je ROAS te berekenen omdat er een tracking kloof is. Je moet dan de leads opvolgen die klant worden en ze manueel gaan vergelijken met je Facebook gegevens.

Laten we nu even gaan kijken hoe je de ROAS voor beide soort ondernemingen kunt berekenen. Daarnaast gaan we ook wat dieper ingaan op een wat breder aspect van ROAS berekeningen.

#1: Je  Facebook Pixel and Conversie Tracking Opzetten

Alvorens je de ROAS kan berekenen, moet je jouw Facebook pixel installeren op je website, alsook de relevante conversie evenementen. Ontdek hier meer over het installeren van je pixel.

gebeurtenissen instellen met je Facebook pixel
gebeurtenissen instellen met je Facebook pixel

Als jij een eCommerce (online verkoop) onderneming bent welke Facebook gebruikt om je product te verkopen, dan moet je ook de eCommerce evenement acties instellen, zoals toevoegen aan winkelkar, checkout, en aankoop. Als jouw onderneming echter voornamelijk leads verzamelt, dan wil je het ‘lead evenement’ installeren.

Zodra je de pixel en je evenementen op je website geïnstalleerd hebt, moet je eerste checken of ze actief zijn. De makkelijkste manier om dit te doen is door in je advertentiebeheer te navigeren naar je pixels dashboard.

Pixels openen in het Facebook advertentiebeheer
Pixels openen in het Facebook advertentiebeheer


Vervolgens selecteer je jouw pixel en opent het volledige dashboard. Je ziet dan een lijst van alle evenementen die je aangemaakt hebt. Daarnaast zie je of ze actief zijn en hoeveel maal ze bezocht zijn. Als ze correct geïnstalleerd zijn, dan zal de status kolom dit als actief aangeven en kan je zien wanneer de laatst keer was dat het evenement bezocht was.

controleren of je Facebook gebeurtenissen actief zijn
controleren of je Facebook gebeurtenissen actief zijn

Als er evenementen zijn die niet goed werken dan zullen deze als inactief staan in de status kolom. Klik dan links op diagnostische gegevens om te zien wat het probleem. Zodra alle problemen opgelost zijn krijg je een dikke duim omhoog 🙂

diagnostische gegevens van je Facebook gebeurtenissen
diagnostische gegevens van je Facebook gebeurtenissen


Zorg Ervoor dat de Aankoopwaarde wordt Opgevolgd door Jouw Pixel

Als jouw onderneming gebruik maakt van het aankoop evenement om verkopen op te volgen. Dan is het nodig, om je ROAS te berekenen, dat je enkel de verkopen opvolgt die via Facebook komen, en niet alle verkopen in het algemeen.

Om na te kijken hoeveel verkopen er via jouw pixel naar je advertentie account zijn gestuurd (hoeveel verkopen je dus via dat evenement behaald hebt), klik je op ‘bekijk details’ in het ‘aankoop evenement’.

Dan zie je, in het pop-up venster onder parameter,  de waarde parameter en daarnaast de parameter van het aantal verkopen, samen met de content ID en eenheidsmunt.

Facebook pixel evenement aankoop waarde
Facebook pixel evenement aankoop waarde bekijken


#2: Maak een Aangepaste Rapportage Kolom aan in je Facebook Advertentiebeheer

Eenmaal de pixel en je evenement actief zijn, ga je een aangepaste rapportage kolom aanmaken die de belangrijkste statistieken laat zien zoals het aantal verkopen, de conversiewaarde van die verkopen de je ROAS (return on ad spend).

Om dit te doen navigeer je naar advertentiebeheer dashboard en klik je op ‘kolommen: prestaties’ en kies je in het uitklapmenu voor ‘kolommen aanpassen’

Kolommen aanpassen in Facebook advertentiebeheer
Kolommen aanpassen in Facebook advertentiebeheer


Daarna opent het venster waarmee je rapporten kan aanmaken.  Dit bestaat uit 3 kolommen. Links heb je de verschillende categorieën, in het midden zijn alle statistieken waarvan je een rapport kan maken, en rechts zie je de statistieken die in je aangepaste kolom zullen zichtbaar zijn.

3 kolommen aanpassen
3 verschillende kolommen om je advertentiebeheer aan te passen.


Eerst wil je de statistieken waar je geen behoefte aan hebt verwijderen uit je aangepaste kolom. Verwijder daarvoor in de rechtse kolom alle statistieken behalve deze 11 belangrijke statistieken.

  • Campagne Naam
  • Weergaven
  • Naam Advertentieset
  • Bodstrategy
  • Budget
  • Laatste Belangrijke Wijziging
  • Resultaten
  • Bereik
  • Kosten per Resultaat
  • Besteed bedrag
  • Eindigt op
11 belangrijkste kolommen in Facebook advertentiebeheer
11 belangrijkste kolommen in je Facebook advertentiebeheer


In de middelste kolom zie je dan een reeks standaard evenementen. Scroll naar beneden naar de ‘Aankoop ROAS’ rij en vink de ‘totaal’ vakje aan.

Standaard gebeurtenis ROAS aankopen
Standaard gebeurtenis ROAS aankopen


Dan in de ‘aankoop’ rij, vink je de vakjes aan voor totaal, kost en waarde.

Standaard gebeurtenis aankopen
Standaard gebeurtenis aankopen


Als je deze statistieken selecteert, dan zal je advertentiebeheer deze toevoegen aan je aangepaste rapportage kolom aan de rechterzijde. Scroll naar beneden tot het einde van de kolom om de aparte segmenten te bewerken. In het’ totale aankoop’ veld, zal je zien dat deze statistieken zijn opgedeeld door het type aankoop zoals mobiele app, website en offline (welke allemaal aangevinkt staan).

Als je alleen de verkopen wil volgen die gebeuren via je website en niet via de mobiele app, offline of via de Facebook winkel, dan moet je alle vakjes uitvinken inclusief je website aankopen. Dit lijkt misschien vreemd, maar we willen de totale aankoop waarde weten, niet de gesegmenteerde gegevens.

Doe hetzelfde voor de aankoop conversie waarde statistiek en voor de aankoop ROAS statistiek. Je aangepaste rapportage kolom zou dan alleen nog volgende statistieken moeten bevatten:

  • Campagne Naam
  • Weergaven
  • Naam Advertentieset
  • Bodstrategy
  • Budget
  • Laatste Belangrijke Wijziging
  • Resultaten
  • Bereik
  • Kosten per Resultaat
  • Besteed bedrag
  • Eindigt op
  • ROAS voor aankoop
  • Aankopen
  • Conversiewaarde aankopen
  • Kosten per aankoop
Aangepaste kolommen voor ROAS aankopen
Aangepaste kolommen voor ROAS aankopen


Tenslotte, gaan we het rapportage venster instellen. Het attributie venster is standaard ingesteld op 28-dagen klik en 1-dag weergave. Maar om een correct beeld te krijgen over hoe onze campagnes en advertenties presteren, moeten we dit naar 28-dagen weergaven veranderen.

Klik op ‘tijdsvensters vergelijken’ in het vak rechts onderaan waarin je de kolommen aanpast. Vink dan het vakje naast ’28 dagen’ aan.

Tijdsvenster instellen in Facebook advertentiebeheer
Tijdsvenster instellen in Facebook advertentiebeheer



Het laatste wat je nu nog moet doen is op ‘opslaan als ….’ klikken links onderaan, en je aangepaste rapportage kolom een naam geven (zoals ‘ROAS’) en klikken op ‘toepassen’

#3: Je Facebook ROAS voor Aankopen Instellen

Nu willen een analyse kunnen maken van onze ROAS en aankopen statistieken. Je zal voor elke statistiek 2 kolommen zien. De eerste kolom toont je de resultaten in het standaard venster: 28-dagen klik en 1-dag weergaven. De tweede kolom toont je het 28-dagen resultaat.

Om je ROAS te analyseren wil je breder gaan meten om te weten je Facebook advertenties presteren en wat je ervoor terug krijgt. Om dit te dien ga je het aantal dagen instellen via de ‘datumkiezer’ rechtsboven.  Hoeveel dagen je instelt is afhankelijk van hoe fel je bezig bent met Facebook adverteren.

Datumkiezer instellen Facebook advertentiebeheer
Datumkiezer instellen Facebook advertentiebeheer


Als je pas begint, kies dan voor looptijd. Maar als je al 5 tot 6 cijfers per maand investeert op Facebook, kies dan voor een maand tot maand analyse van je ROAS.

Daarna gaan we kijken in de totaal rijs en tel je de twee ROAS cijfers samen om je totale ROAS te verkrijgen. Je ROAS wordt uitgedrukt in decimalen zoals 3.7. Dit betekent dan dat je over al je campagnes bekeken in die bepaalde periode 3.7 maal je inzet hebt terug verdiend. Je hebt 3.7x return on ad spend.

facebook advertentie roas totale aankopen
facebook advertentie roas totale aankopen


#4: Het berekenen van je Facebook ROAS voor Leads verzamelen

Valt jouw onderneming onder de 2de categorie, van die we eerder vernoemd hadden, en jij Facebook gebruikt om leads te verzamelen, dan is het berekenen van je ROAS niet zo makkelijk. Je start op dezelfde manier als in ons vorig voorbeeld hierboven, je moet de pixel op je website installeren en ook een standaard evenement instellen.

Maar in plaats van aankoop en eCommerce evenementen, wil je het ‘lead conversie’ evenement instellen op bepaalde contactpunten op je website, zoals de contactpagina  en andere lead magneten die je gebruikt om mensen op je mailinglijst te krijgen.

Ga op dezelfde manier een aangepaste rapportage kolom aanmaken zoals we in stap 2 gezien hebben. Maak een rapportage kolom aan met de ‘lead evenement’ actie en elke aangepaste conversie die je aangemaakt hebt voor de stappen in je lead funnel.

Lead gebeurtenis kolom aanmaken in Facebook advertentiebeheer
Lead gebeurtenis kolom aanmaken in Facebook advertentiebeheer


Nu gaan we voor elke lead die een klant geworden is, opvolgen via welk marketing kanaal deze nieuwe klant gekomen is en wat de waarde hiervan is voor jouw onderneming.

Om dit te doen gaan we eerst naar je email marketing software (CRM) kijken om te zien wanneer de klant was toegevoegd aan je lijst. Dan gaan we dit vergelijken met je Facebook advertentie van die periode door te kijken naar de ‘aangepaste lead rapportage’ kolom die je zojuist aangemaakt hebt.

Analyseer Specifieke Facebook Campagne Prestaties

Nadat je de analyse gedaan hebt over algemene impact van je Facebook advertenties, kan je gaan kijken naar de ROAS van je individuele campagnes.

Klik op de eerste ROAS  kolom om je campagnes te sorteren op hoogste ROAS. Hierdoor krijg je snel te zien welke je best presterende en minst presterende campagnes zijn.

facebook advertenties prestatie gesorteerd op resultaten van roas
facebook advertenties prestatie gesorteerd op resultaten van roas

Bij je hoogst genererende ROAs campagnes, kan je gaan kijken of je misschien je budget kan verhogen om je advertentie set op te schalen en meer verkopen te behalen.

Hou er rekening mee dat het mogelijk is dat als je jouw advertentie budget gaat opschalen, je kost per aankoop ook kan stijgen. Je ROAS zal dan zakken omdat je meer mensen gaat bereiken in je doelgroep die niet meteen klaar staan om te kopen. Facebook laat je advertentie zien aan diegenen die hoogst waarschijnlijk over gaan tot de aankoop, hoe meer mensen je bereikt hoe sneller er ook personen gaan tussen zijn die meer tijd nodig hebben om te kopen.

Voor campagnes die geen positieve ROAS halen (een totale ROAS kleiner dan 1 dus) kan je eens dieper gaan kijken in je advertentie set en advertenties door te analyseren naar kost, relevantie, frequentie en CPM statistieken.

Als je dit gaat doen kan je ontdekken waarom je niet de gewenste resultaten krijgt en wat je moet gaan veranderen om je advertentie weer beter te laten presteren


Conclusie

Het grootste probleem momenteel met het meten van je ROAS (als je gebruik maakt van de aankoop ROAS statistieken) is dat je alleen een rapport krijgt van de laatste aankoopwaarde welke op dat specifiek moment gebeurt is.

De sleutel om echt specifiek de impact te meten op je Facebook advertenties (of eender welk marketing kanaal) is dat je moet gaan kijken naar de ‘Life time Value’ (LTV) van je klant. Welke veel verder gaat dan alleen de eerste aankoop. We noemen het de echte ROAS en deze is meestal veel hoger omdat het bekeken wordt op alle aankopen op de periode dat een persoon klant is.

Bvb, laat ons zeggen dat jij 1000 euro per maand spendeert aan Facebook advertenties met een gemiddelde aankoop waarde van 60 euro en een kost per aankoop van 20 euro. Deze advertenties genereren 50 aankopen (nieuwe klanten) met een totale waarde van 3000 euro. Dan heb je 3X ROAS. Niet slecht zou ik zeggen.

Maar als je klanten nog eens extra 80 euro investeren in de volgende 12 maanden, dan gaat de aankoopwaarde van 60 euro naar 140 euro. Als je dan je echte ROAS zou berekenen, dan zijn die 50 nieuwe klanten  eigenlijk 7000 euro waard voor je onderneming omdat ze elk voor 140 euro aankopen gedaan hebben. Door 1000 euro te spenderen aan je advertenties maakt dit dat je echte ROAS dus eigenlijk 7x is.

Als het aankomt om beslissingen te maken over het budget dat je spendeert aan advertentie campagnes, kijk dan niet alleen naar je onmiddellijke ROAS, maar bereken je echte ROAS.

Je ROAS berekenen is niet zo simpel als het soms lijkt. Maar als je de aankoop ROAS methode of de Lead methode (afhankelijk van het soort onderneming) gaat gebruiken, kan je de onmiddellijke opbrengst voor je onderneming al zien. Als je daarnaast werk gaat maken van je LTV (lifetime value) van een klant, kan je pas echt gaan zien welke impact een facebook advertentie kan hebben op je onderneming

Wat denk je? Gebruik jij deze technieken om je Facebook ROAS te berekenen? Of ga je starten met je ROAS te berekenen om betere campagnes te bouwen? Laat het ons aub weten in de reacties onderaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.