Hoe Jouw Facebook advertenties en je content combineren voor betere resultaten

Wil jij betere resultaten halen met je Facebook advertenties? weten hoe jouw content te optimaliseren in je Facebook advertenties? Vraag jij je af hoe je connecties opbouwt welke je conversie verbeteren?

Ontdek een nieuwe strategie om je content met je Facebook advertenties te combineren. Hoe je content gaat maken en je advertentie budget gaat aanpassen aan elke fase van de ‘costumer journey’ (je klanten funnel).

Door deze formule toe te passen ga je ook leren hoe je jouw advertentiekosten kunt verminderen!

 

Facebook Advertentie Content

 

Facebook advertentie content
De beste advertentie met de relevantste content krijgt de beste plaatsen

 

De grote fout bij Facebook adverteren

Als men gaat adverteren op Facebook, is de grootste fout die de meeste mensen maken, dat men zich focust op de verkeerde dingen. Ze nemen niet de nodige tijd om echt de psychologie te begrijpen van het Facebook of Instagram platform.

Om op de juiste dingen van je advertentie te focussen, moet je Facebook en Instagram bekijken als een online versie van een party of een zakelijke groep om contacten te leggen. Jij bent de ambassadeur van je onderneming en jouw taak is om nieuwe relaties op te bouwen en mensen in jouw omgeving meer kennis te geven over jouw branche.

 

sociale media marketing quote

 

Als jij bijvoorbeeld natuurvriendelijke kuisproducten verkoopt, dan wil je mensen leren hoe ze hun huis kunnen vrij houden van schadelijke producten, of hoe je zelf zeep kan maken. Door mensen te informeren ga je relaties opbouwen. Pas nadat je voldoende geïnformeerd hebt en goede relaties opgebouwd hebt ga je beginnen praten over je eigen product en hoe het hun probleem kan oplossen.

Als jij diensten aanbiedt, zoals digitale marketing advies, en je start pas met je zaak, dan ga je misschien af en toe wat netwerken in je buurt. Je zal dan snel merken dat je niet kan verwachten dat je al een nieuwe klant maakt als je op de eerste dag dat je de kennis maakt al na 30 seconden jouw verkoopspraatje houdt. Dit is niet de manier waarop relaties worden opgebouwd in de echte wereld.

Op de meeste zaken evenementen zijn ongeveer 5% tot 10% van de ondernemers echt op zoek naar die nieuwe digitale marketing adviseur. Hoewel het grootste gedeelte op dat moment nog niet actief op zoek naar een adviseur, kunnen ze later nog tot besef komen dat een digitale adviseur hun kan helpen. Daarom dat je moet bouwen aan relaties, niet voor de klanten die nu kopen, maar vooral voor de klanten die het nog niet weten dat ze klant worden.

 

Je moet ook diegenen bereiken die nog niet klaar zijn om te kopen
Het gedeelte dat je laat liggen als je niet diegenen target die nu al klaar zijn om te kopen.

 

Deze mensen hebben ook allemaal verschillende type personen en maken verschillende beslissingen voor hun aankoop. Sommigen zijn impulsieve kopers, andere zijn competitief en gaan op zoek naar de beste deal. Sommigen volgen de logica en kunnen snel beslissen. Je hebt ook de trage beslissers, mensen die eerst het hele proces bekijken, of zij die kopen met hun hart. Je moet met allen rekening houden.

Jammer genoeg gaan veel mensen op Facebook of Instagram alleen adverteren naar de doelgroep van de snelle beslissers die onmiddellijk zouden kunnen kopen. Ze focussen alleen op die 5 tot 10 procent die nu actief op zoek zijn naar milieuvriendelijk kuisproducten of een digitale adviseur. Hierdoor gaan ze een grote doelgroep mislopen welke in de toekomst wel interesse kunnen hebben in hun product of dienst.

 

Er zijn verschillende redenen waarom adverteerders deze potentiële klanten mislopen. Ze proberen te snel te verkopen, ze geven al op voor ze begonnen zijn of ze focussen zich te hard op het vinden van de perfecte doelgroep, perfecte advertentie, perfect formaat…

 

Veel ondernemers zouden meer succes behalen als ze minder snel zouden opgeven met hun sociale marketing. Ze denken dat het voor hun zaak niet werkt omdat ze de tijd niet nemen om de juiste boodschap te maken. Mensen die zich alleen focussen op de directe verkoop komen snel met het probleem dat hun doelgroep opgebrand is, waardoor er geen conversie meer is en hun sociale marketing een verliespost wordt.

Je kan beter 90% van je energie steken in het bedenken van welk soort aanbod je naar mensen kan sturen en hoe je vertrouwen kan krijgen door waardevolle informatie te geven. Hoe kan jouw advertentie iemand helpen? Zelfs als iemand niet op je advertentie klikt, bouw je onbewust aan een relatie met deze persoon.

 

opbouwen van vertrouwen en leveren van waarde

 

Advertenties welke vertrouwen opbouwen en waarde aanbieden helpen je ook bouwen aan aangepaste doelgroepen. Als jouw advertentie een video is kan je vrij goedkoop een warm publiek opbouwen. Is je advertentie geen video, dan kan je nog steeds een doelgroep aanmaken van die mensen die op je advertentie klikten.

Als je advertenties gaat draaien die waarde bieden, hoor je vaak dat de statistieken en cijfers je helpen om je content beter af te stellen. Laat deze cijfers je echter niet afleiden en vergeet nooit hoe belangrijk het is om tegen je publiek te praten alsof je in de echte wereld een één-op-één gesprek hebt.

Een Facebook marketing adviseur kan tegen jou zeggen dat je korte video’s moet gebruiken omdat de aandacht van een gebruiker reeds na 15 seconden verdwijnt en de betrokkenheid veel minder zal zijn. Alhoewel deze data correct is, het focussen op video’s van slechts 15 seconden kan er voor zorgen dat je een bepaald deel van je doelgroep misloopt.

Stel dat je een Facebook video advertentie draait welke gebaseerd is op een blogpost. Of die video nu 1 minuut duurt of 8 minuten, na de eerste 15 seconden verlies je 95% van je kijkers, maakt niet uit wat je doet. Maar die 5% die blijft kijken tot het einde, dat zijn de mensen die je wil aantrekken.

 

Gebruik deze formule om je advertentiekosten te verlagen en toch te groeien met je onderneming!

Deze formule is gebaseerd op de BCS driehoek van Keith Krance, welke omgekeerd staat zodat hij werkt als een verkoopsfunnel welke is opgebouwd uit 3 secties. De bovenste sectie is voor je branding, waarin mensen jouw leren kennen. Keith raadt aan om hier ongeveer 20% tot 30% van je budget aan te besteden. Je gaat hiermee bouwen een warm publiek dat je later kan gaan targetten met converterende campagnes.

 

Formule-Keith-piramide

 

Als je hiermee van start gaat, kan je best een beetje voorzichtigheid inbouwen als je gaat investeren in deze branding advertenties. Je gaat namelijk niet meteen een ROI (return on investment) krijgen. Op lange termijn zal je echter merken dat deze advertenties je op heel andere hoogtes zullen brengen.

De tweede sectie is conversies. Deze advertenties moeten conversies genereren met content en een call-to-action strategie. Je spendeert 50% tot 70% van je budget voor het genereren van conversies met advertenties voor zowel koud als warm publiek.

Onderaan de driehoek (funnel) ligt de focus op het verkrijgen van sales door gebruik te maken van slimme retargeting (smart retargeting). Deze advertenties kunnen de tweede stap in je sales funnel laten zien, of brengt mensen rechtstreeks naar een bestel – of aankoop formulier. Hier besteed je het resterende 10% tot 20% van je budget aan, of zoveel je kan. Dit publiek levert je de grootste ROI op.

Met deze formule bouw je aan een slim retargeting publiek door een strategie te hebben met de twee bovenste lagen.

 

Branding Advertenties: Een branding advertentie kan bijvoorbeeld een blog post, youtube video of Facebook Live bevatten welke waardevol is voor gebruikers. Je besteedt hier meestal een beetje geld aan om deze content te promoten op sociale media. Voor deze advertentie kan je twee of drie belangrijke stukken content gebruiken die je een overzicht geven om je producten het best in de kijker te zetten. Probeer iets te vinden wat je zelf gepubliceerd hebt als je kan.

 

Blog bericht advertentie voor branding
Blog bericht advertentie voor branding

 

Als jij van cijfers houdt, de KPI’s (Key Performance Indicators) voor deze advertenties zijn kosten per impressie of kosten per videoweergave. Je wil weten hoeveel personen je bereikt. Je zal ook zien dat de kost per videoweergave lager ligt dan de KPI voor de conversie campagne.

 

Conversie Advertenties: Een goede conversie campagne welke vertrouwen opbouwt en leerzaam is verandert je hele onderneming. Keith heeft minstens zeven tot acht klanten die al meer dan 2 jaar dezelfde conversie advertentie draaien. De advertentie bracht deze klanten van $230.000 per jaar naar $4 miljoen per jaar, zelfs een klant welke van $500.000 naar $20 miljoen in e-commerce verkopen ging.

Voor een conversie advertentie biedt video het meeste benefiet op lange termijn. Video advertenties bouwen onbewust aan een connectie met mensen, en ze genereren ook videoweergaven. Een advertentie met een lang boeiend verhaal werkt soms ook. Wat je ook kiest, de advertentie moet leerzaam, informerend, demonstratief, en/of leuk zijn. Je kan deze eigenschappen onthouden met het acroniem LIDL (ja, zoals het grootwarenhuis).

Je advertentie hoeft niet al deze eigenschappen te bevatten. Kijk gewoon of je er enkele kan toepassen op de content van je advertentie. Mensen focussen zich vaak op advertenties die leuk zijn of viraal gaan. Maar wanneer gaat een advertentie viraal? Jonah Berger heeft het in zijn boek ‘Contagious: Why Things Catch On’ over zes redenen waarom dingen viraal gaan.

 

contagious - why things catch on

 

Er zijn twee redenen, waarom sommige dingen zo viraal gaan, die snel vergeten worden. Deze redenen zijn bruikbaarheid en de mensen het gevoel geven dat ze geïnformeerd zijn. Iets delen wat bruikbaar en praktisch is geeft mensen een goed gevoel. Mensen delen ook graag allerlei op sociale media en vertellen hun vrienden over iets wat hun een goed gevoel gaf en waarvan ze denken dat anderen dit ook moeten weten.

Wanneer je jouw advertentie gaat aanmaken moet je denken aan deze twee dingen. Je wilt een advertentie maken welke mensen willen delen. Het delen van een advertentie bouwt niet alleen vertrouwen op, maar laat ook aan het algoritme weten dat mensen jouw advertentie leuk vinden. Het algoritme gaat je dan belonen met meer impressies, goedkopere kliks, goedkopere weergaven, verminderde kost per conversie, en een hogere ROI of ROAS (return on ad spend).

Voor een conversie campagne is de beste advertenties vaak content die je eerder al geplaatst had van een YouTube video of een blogpost. Een voorbeeld hiervan komt van Drew Canole, eigenaar van Organifi (een groene smoothie). Hij heeft een 6,5 minuten durende video waarin 11 superfoods getoond worden en wat ze doen met je lichaam.

Aan het einde van de video komt een verkooppraatje, waarin gij verteld dat Organifi geweldig smaakt en dat het dezelfde voordelen biedt als deze superfood, maar dan voor minder geld dan je zou betalen voor al deze superfoods. Hij drinkt zijn smoothie op voor de camera en vermeld daarbij dat Organifi als honderden Amazong reviews heeft. Als je uiteindelijk op de advertentie klikt wordt je naar een verkoopspagina geleid waar je kan aanmelden voor een abonnement van $57 per maand.

Als iemand deze video bekijkt, zelfs als ze niet tot het einde kijken of doorklikken naar de verkooppagina, hebben ze nog steeds iets geleerd over superfoods en willen ze misschien deze video delen. Het kan zelfs best zijn dat ze niets weten van een verkooppraatje op het einde van de video. Deze advertentie loopt al 2,5 jaar en heeft meer dan 30 miljoen videoweergaven onder de verschillende betalende plaatsingen.

 

“Het belangrijkste is dat je branding advertentie en conversie advertentie samenwerken om zo te bouwen aan een relevant publiek”

 

Focus al je energie en geld om minsten één element van LIDL correct te hebben. Als je dit doet ga je effectief aan branding doen, vertrouwen opbouwen en zichtbaarheid creëren. Je zal een groep mensen bereiken, gaande van mensen die geen besef hadden van hun probleem tot mensen die al klaar staan om je product te kopen. Nadat je de eerste advertentie lanceert, maak je een gelijkaardige advertentie maar met een ader doel, zoals website conversies.

De conversie advertentie ga je optimaliseren op basis van verkopen. Als je dit gaat toepassen zal je echt gaan winnen. Facebook zal dan echt gaan focussen op mensen die bereidt zijn om te kopen. Zij doen eigenlijk al het zware werk voor je. Daarom moet jij je focussen om al je energie te steken in je berichten en het aanbod.

Stel dat jij een video draait over 11 superfoods met als objectief videoweergaven. Dat objectief verteld aan Facebook om mensen te zoeken die graag naar video’s kijken. Je ROI van deze video zal dan niet zo hoog liggen, en je kost per conversie gaat waarschijnlijk dubbel zo hoog zijn. Maat je kost per videoweergave kan dan misschien wel twee tot vijf maal goedkoper zijn. Je krijgt dus eigenlijk vijf maal meer bereik.

 

adverteren video views

 

Als een 6,5 minuten durende video vertrouwen opbouwt, kan je overwegen om deze als website conversie campagne te draaien. Maar in plaats van 100% van je budget aan conversies te spenderen, geef je 80% aan website conversies en 20% aan videoweergaven. De videoweergaven bereiken dan de trage beslissers die niet van de eerste keer zullen kopen.

 

Slimme Retargeting Advertenties: slimme retargeting kan je op verschillende manieren toepassen. Neem de video over 11 superfoods en wat ze met je lichaam doen. Veel mensen bekijken de advertentie, maar kopen niet. Dankzij slimme retargeting kan je dan een andere advertentie laten zien welke korter is en meer gefocust op het product.

In de advertentie met focus op het product, kan je gaan focussen op waarom jouw product anders is en hoe het je publiek gaat helpen hun probleem op te lossen. De advertentie kan rechtstreeks naar een verkooppagina leiden, afhankelijk van je verkoop funnel.

 

Je Doelgroepen kiezen voor specifieke Targeting

Voor de slimme retargeting advertenties maak je een vrij kleine doelgroep aan. Afhankelijk van je advertentie, in geval van de product gefocuste superfood video advertentie, kan je mensen targetten die je verkoopspagina bezocht hebben maar niet gekocht hebben.

 

aangepaste doelgroep maken

 

Voor de branding en conversie advertenties maak je grotere doelgroepen aan. Mensen denken vaak dat een branding advertentie alleen is voor koud publiek, en de conversie advertentie alleen voor warm publiek. Deze manier van denken is echter niet altijd juist. Het is vaak om moeilijk om op deze manier de juiste doelgroep te bereiken met de juiste advertentie. Houd daarom je targeting iets simpeler en ga voor een groter publiek waarmee je directe kopers bereikt, maar ook diegenen die niet direct zullen kopen.

Als jij een goede advertentie hebt met rijke content, welke een verhaal verteld en een emotionele band opbouwt, en conversies genereert. Dan kan je deze voor een grote doelgroep met een koud publiek inzetten. Maar deze advertentie zal ook goed werken bij je warm publiek. Je campagne moet dus zowel een koud als warm publiek bereiken, niet alleen die mensen die je branding advertenties zagen.

Wanneer je de advertentie campagne opzet in je Facebook advertentie manager, splits je de verschillende doelgroepen in verschillende advertentie sets. Zo maak je één campagne met een advertentie set voor al je warm publiek en een andere advertentie set voor je koud publiek. Dan nog een andere set voor je vergelijkbare doelgroepen en nog eentje voor je volgers.

 

opsplitsen in verschillende advertentiesets

 

Deze vier advertentie sets zorgen voor al je verkeer. Bvb een blog post die je omgezet hebt in een lange tekst advertentie welke een zachte call-to-action heeft op het einde. Deze advertentie bouwt vertrouwen op en laat je doelgroepen groeien. Dit publiek is meestal koud, maar je kan ze ook laten zien aan je warm publiek omdat zij je artikel ook willen lezen.

Zoek minstens één artikel of video welke je gebruikt voor je advertentie om verschillende doelgroepen te bereiken. Dit is je pijler, sommige klanten hebben maar één, twee of drie berichten die ze gebruiken voor hun advertentie welke ze promoten met een klein budget. Maar je zou versteld staan wat 20 euro per dag je kan opleveren.

Als je al beschikt over een vrij groot aantal volgers op sociale media en vrij veel organisch verkeer krijgt. Dan kan de inbreng van enkele euro’s al zorgen voor een enorme groei. Meerdere ondernemers zagen op deze manier hun onderneming verdubbelen en verdrievoudigen, binnen de termijn van slechts een jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.