Op zoek naar nieuwe manieren om je Facebook pagina te laten groeien?
Heb je er al eens aan gedacht om je te richten op potentiële klanten die gerelateerd zijn aan jouw product?
Gebruik dit 6-stappenplan voor meer Facebook volgers op je pagina
In dit artikel ga je ontdekken hoe je in 6 stappen een gespecialiseerd publiek kunt verkrijgen op Facebook!
#1: Analiseer de Kenmerken in Jouw Markt
De eerste stap is om het publiek in je markt te identificeren. Zodra je jouw publiek kent kan je Facebook gebruiken om personen te vinden die het meest geïnteresseerd zullen zijn in jouw product of service.
Ook de content die je gaat maken voor je bedrijfspagina kan hier op afgestemd worden en zal dus veel meer gerelateerd zijn. Hierdoor zal je bereik groter worden en zal er meer interactie ontstaan op je berichten.
“Meer interactie op je berichten = Meer organisch bereik”
Om je markt te identificeren kan je doelgroepstatistieken gebruiken. Dit hulpmiddel isoleert bepaalde kenmerken van die personen die het waarschijnlijk de meeste interesse zullen hebben in jouw product of service.
Om te starten ga je naar doelgroepstatistieken en laat je Facebook weten waar er juist moet gezocht worden naar jouw doelgroep. Je kan kiezen tussen ‘iedereen op Facebook’, ‘personen die met je pagina verbonden zijn’ of ‘aangepaste doelgroep’.
In dit geval willen we zoeken tussen iedereen op Facebook.
Doelgroepstatistieken startscherm – Kies in welke groep je wil gaan zoeken
Vervolgens klikken we links bovenaan op ‘doelgroep maken’ om onze nieuwe doelgroep te gaan creëren.
doelgroepstatistieken – doelgroep maken
Voer nu het land in (en eventuele regio’s) waar je markt actief is. Dit kan heel lokaal zijn, maar dit kan bvb ook over heel België of Nederland zijn. Wil je in verschillende landen zoeken, dan moet je dit per land telkens opnieuw doen.
Facebook laat (nog) niet toe om in meerdere landen tegelijk te zoeken. Je kan wel in één zoekopdracht verschillende steden en regio’s ingeven in hetzelfde land.
Laten we als voorbeeld een cupcake winkel in Leuven nemen die personen wil bereiken die woonachtig zijn in Leuven.
Doelgroepstatistieken – locatie kiezen
In de Interesses sectie kan je zoeken naar 1 of 2 interesses die gerelateerd zijn aan je service of product.
In het geval van onze cupcake winkel, kiezen we als interesse voor “cupcake”. Ben je een bloemist dan kies je “bloemen. Geef je Yoga les, dan zoek je op “Yoga”.
Doelgroepstatistieken – Interesses kiezen
Naargelang de branche waarin je actief bent, zoek je op de interesses. Moest het zo zijn dat er geen specifieke interesses zijn in jouw branche, dan zal je creatief moeten worden en enkele van de andere mogelijkheden van de doelgroepstatistieken functie moeten gebruiken.
Als jij bijvoorbeeld een cursus hebt voor kersverse ouders die problemen hebben met baby’s of peuters die slecht slapen ’s nacht. Dan kan je naar de ‘ouders sectie’ gaan en daar kiezen voor ‘kinderen van 0 – 3 jaar’. Je kan deze terug vinden bij de geavanceerde instellingen.
Doelgroepstatistieken – Geavanceerde instellingen
Nadat je de locatie en 1 of 2 interesses (of andere kenmerken) gekozen hebt, kan je die data gaan analyseren die Facebook je laat zien.
Gebruik deze informatie om aanpassingen te maken in de ‘doelgroep maken’ sectie om je publiek nog meer te verfijnen. Dit is belangrijk omdat je publiek populair kan zijn. Het geld dat je dan investeert om je Facebook berichten te boosten (stap 4) zal dan beter besteedt zijn.
Met de cupcake winkel in Leuven kan je bvb met de demografische gegevens zien dat 85% van alle Facebook gebruikers die in Leuven wonen, en interesse hebben in cupcakes, vrouwen zijn.
Doelgroepstatistieken – Demografische gegevens
Omdat de meerderheid van personen met een interesses in onze cupcakes vrouwen zijn, is het logisch aan te nemen dat we mannen kunnen uitsluiten van onze doelgroep.
Om je publiek nog verder te verfijnen kunnen we naar de ‘leeftijd en geslacht’ sectie gaan kijken en ons focussen op vrouwen.
Doelgroepstatistieken – Leeftijd en geslacht kiezen
Doelgroepstatistieken laat ons ook zien dat het grootste deel van die vrouwen (95%) tussen 18 en 54 jaar zijn.
Doelgroepstatistieken – Leeftijd kiezen
We gaan dus terug naar ‘leeftijd en geslacht’ en kiezen alle vrouwen tussen 18 en 54 jaar.
Doelgroepstatistieken – Leeftijd instellen
Afhankelijk hoe gericht je wil gaan targetten, kan je zo blijven je publiek verfijnen. Een goede algemene regel is om je publiek alleen verder te verfijnen als er een duidelijke onregelmatigheid te vinden is in de data van je specifieke demografische gegevens. We denken dan aan alles boven 80% (bvb 96% vrouwen)
Eénmaal je belangrijkste marktpubliek verfijnd hebt, ga je dit publiek opslaan. Je zal deze groep in stap 4 nodig hebben als we onze berichten gaan boosten. Om op te slaan, klik je op ‘opslaan’ bovenaan de pagina. Geef je publiek een relevante naam en klik rechts onderaan op ‘opslaan’
Doelgroepstatistieken – Nieuwe doelgroep opslaan
#2: Graaf Dieper naar Niche Interesses
De volgende stap is om de niche interesses te gaan vinden in je markt. Deze informatie gaat jou helpen om de content op je Facebook pagina nog meer gerelateerd te maken. Als je die berichten gaat boosten ga je sneller de ideale klant bereiken.
We bekijken twee effectieve manieren om niche interesses te identiceren:
- Gebruik de extra data over je doelgroep die je gegeven wordt via Facebook doelgroepstatistieken.
- Als je jouw afzetmarkt echt goed kent, maak dan een ‘mind map’ om niche ideeën te vinden.
Vindt Niche Interesses met Doelgroepstatistieken
Om niche interesses te vinden van je hoofdpubliek dat je in stap 1 gemaakt heb, moet je terug naar Facebook doelgroepstatistieken gaan. Klik op ‘open’ bovenaan de pagina.
Doelgroepstatistieken – Openen van een opgeslagen doelgroep
kies je publiek dat je opgeslagen hebt in stap 1 en klik openen.
Doelgroepstatistieken – Opgeslagen doelgroep openen
Bekijk nu de tabbladen ‘pagina-vind-ik-leuks’ en ‘aankoop’ om de niche interesse van je hoofdpubliek te identificeren (Op moment van schrijven is de functie ‘aankoop’ alleen beschikbaar in Amerika).
Doelgroepstatistieken – Opties pagina vind-ik-leuks en aankoop
In ons voorbeeld van de cupcake winkel, klik op ‘pagina likes’ om de Facebook pagina’s te zien waarin je publiek meest waarschijnlijk in geïnteresseerd is. Kies van hieruit 3 tot 5 niche interesses zoals: De Kapbar, Oude Markt Leuven, De bakboetiek.
Ik maak deze keuze vooral omdat:
de Kapbar een populaire kapper uit Leuven is met meer dan 6000 volgers, ook hun cliënteel is, net zoals bij onze cupcakes, voornamelijk vrouwelijk.
De oude markt Leuven een populaire plaats is om iets te gaan eten en iets te drinken, en vooral, 22.000 volgers heeft.
De bakboetiek een pagina is over taarten bakken (welke heel kort aansluit bij mijn niche) en ook meer dan 17.000 volgers heeft.
Deze categorieën geven mij een ideeën om straks nog doelgerichter te gaan adverteren en mijn content meer gerelateerd te maken.
Doelgroepstatistieken – Populairste categorieën
We laten ook snel even de ‘aankoop’ sectie zien. Jammer genoeg is deze op moment van schrijven nog niet actief voor landen buiten Amerika. Maar hopelijk wordt deze ook in de Europese landen snel ingevoerd. Het is namelijk een super leuk extraatje om meer over je publiek te weten te komen.
Hieronder zie je een voorbeeld van Amerika hoe de aankoop sectie er zou uitzien en wat je er allemaal in kan terug vinden.
Doelgroepstatistieken – Aankoop sectie
Je zou nu een 5-tal interesses kunnen hebben in je afzetmarkt waarmee je jouw content nog doelgerichter kunt maken.
Vindt Niche Interesses via Mind Mapping
Als je nog een stap verder wil gaan in het vinden van niche interesses in je afzetmarkt, probeer dan eens een ‘mind map’ te maken. Dit artikel “7 stappen om een effectieve mind map te maken” kan je helpen hiermee.
Als jij bijvoorbeeld lakstiften om krassen op auto’s te repareren zou verkopen. Dan zal je publiek voornamelijk eigenaars van carrosserie garages zijn. Dankzij je eerder opzoek werk weet je dat deze meestal tussen 45 en 55 jaar oud zijn.
In je mind map sessie, kan je dan gaan focussen op oldtimer auto’s. Gebaseerd op de data van je doelpubliek weet je dat je vooral moet focussen op auto’s uit de jaren ’60 en ’70. Ga op zoek naar de coolste auto’s uit dat jaar (zoek in Google). Bvb een Ford Cortina was populair
#3: Spreek je Niche Interesses aan met een Facebook Bericht
Je gaat nu content maken voor je Facebook pagina op basis van de niche interesses die je zonet gevonden hebt in de vorige stap. De berichten die je gaat maken moeten interactie aanmoedigen.
Als we bvb de Ford Cortina niche interesse gaan aanspreken, kan je een post maken zoals je deze hieronder. Deze simpele post presteerde ongelooflijk goed. Er gebeurden 2,860 acties (likes, reacties en shares) op en de pagina zelf werd 68 maal geliked.
Om de interactie op je berichten te verhogen, en zo meer likes, shares en reacties te krijgen. Kunnen deze tips je alvast helpen bij het maken van je bericht:
- Kies een duidelijk foto met een duidelijke weergave van de niche interesse.
- Zorg er voor dat het bericht ergens relevant blijft aan je onderneming of pagina. Wees zo creatief als je wil.
- Gebruik je logo afwisselend, omdat de interactie op je bericht dan waarschijnlijk zal afnemen. Een klein logo ergens toevoegen is nog net te doen als je dan toch enige merkbekendheid wil meegeven.
- Zorg ervoor dat alles netjes is. Gecentreerd, duidelijk, leesbaar, correcte taal, enz…
- Gebruik emoji’s om wat extra creativiteit toe te voegen.
- Plaats een ‘call to action’of vraag in de tekst om interactie aan te moedigen.
Je zou vragen kunnen stellen zoals: “Wie herinnert zich deze [niche interesse] nog?”, “Wie houdt van deze [niche interesse], “Like dit bericht als jij deze [niche interesse] ook leuk vindt” en ga zo maar door.
Je kan gebruikers ook vragen om te reageren met een Facebook reactie om te stemmen over een bepaald onderwerp.
Als jij bvb je eigen boekhoudkantoor hebt, weet je dat je werkt voor ondernemers. Een niche interesse zou dan kunnen zijn ‘Richard Branson’. Vraag dan aan gebruikers om te kiezen wie hun favoriete ondernemer is, en zorg dat Richard Branson één van de mogelijke keuzes is.
Organiseer een poll in je niche gebied
Als je een bloemist bent, en je afzetmarkt heeft een niche interesse in trouwjurken, vraag dan om op hun favoriete trouwkleed te stemmen, wat dan weer leuk kan gekoppeld worden aan een trouwboeket. Hiermee zou je wat leuke interactie kunnen losmaken in de reacties.
In onze cupcake winkel kan je laten stemmen voor hun favoriete cupcake. Aangezien ons publiek ook geïnteresseerd was in chocolade, kan je hen vragen of ze er chocolade op zouden doen bvb.
Zodra je bericht met de juiste foto en tekst klaar is, post je deze op je Facebook pagina.
#4: Boost je Bericht om je Niche Interesses te bereiken
Investeer een klein budget om je Facebook berichten te boosten. Hiermee kan je ze de vliegende start geven die ze nodig hebben om reacties, likes en shares te krijgen van het publiek in je afzetmarkt.
Zoek jouw bericht op je Facebook pagina en klik op ‘promoten’ rechts onderaan je bericht.
Facebook bericht promoten
Vul nu de nodige informatie in om je bericht te promoten. Eerst moet je beslissen of je een ‘actieknop’ bij je bericht wil plaatsen
Actieknop kiezen bij Facebook bericht promoten
In de doelgroep sectie kan je jouw doelgroep nog verkleinen door alleen die personen te targetten die ook de niche interesse hebben waarop jouw bericht gefocust is.
Voor het chocolade cupcake bericht, kan je zo je doelgroep verkleinen door ervoor te zorgen dat je advertentie gericht is op je doelgroep met interesses in chocolade. Om dit te doen kies je jouw opgeslagen hoofdpubliek en klik je op ‘bewerken’.
Kies je doelgroep bij Facebook bericht promoten
Scroll nu naar beneden en kies ‘doelgroep verkleinen’.
Doelgroep verkleinen bij Facebook bericht promoten
Geef nu je niche interesse in en kies een relevante niche interesse uit de voorgestelde interesses in het drop-down menu. Klik daarna op ‘opslaan’.
Kies extra niche interesses
Kies een klein budget: Neem bvb 5 euro of minder en kies voor de duur van de promotie 1 dag.
Budget en duur instellen – Facebook bericht promoten
Nu moet je gewoon wachten tot Facebook je promotie goedkeurt. Dit gebeurt meestal binnen een tijdsperiode van 60 minuten en minder. Slechts heel zelden kan dit iets langer duren.
#5: Reageer en Antwoord om Interactie aan te Moedigen
Facebook’s algoritme geeft voorrang aan berichten die snel veel interactie krijgen. Je doel moet dus zijn om zo snel mogelijk interactie op je bericht aan te moedigen.
Start een conversatie met gebruikers welke al reageerden op het bericht
Om dit te doen moet je eerst wachten tot iemand reageert op je bericht. Zodra dat gebeurt reageer je zelf op de reactie. Zorg ervoor dat je de persoon tagt en een vraag stelt om de conversatie te starten.
Zoals je ziet in het voorbeeld hieronder met het Ford Cortina bericht. Zodra er reacties kwamen, reageerde de pagina eigenaar met vragen waarin de desbetreffende personen getagd werden.
Taggen voor meer interactie te verkrijgen
Als je dit met meer dan 5 personen doet zouden er automatisch organische reacties, likes en shares bijkomen. Als deze tactiek niet werkt, tag je gewoon opnieuw 5 personen en stel je een hen een open vraag. Herhaal dit net zolang tot er vanzelf interactie komt op je bericht.
Reageer op reacties van gebruikers met een vraag
Een andere tactiek die je kan toepassen is door op elke reactie te antwoorden met een vraag. Hierdoor zou je nog meer reacties moeten krijgen, waardoor Facebook uiteindelijk het signaal opvangt dat je bericht echt wel goed presteert.
In het bericht hieronder zie je hoe de pagina eigenaar aan de gebruikers met een reactie vraagt of ze foto’s hebben van hun Ford Cortina. Hij vraagt ze om deze te posten in de reacties.
Reageer om meer interactie te verkrijgen
Tip: Hergebruik de foto’s uit de commentaren en maak hier een collage van in een ander bericht om verdere interactie te stimuleren op je pagina.
Hergebruik foto’s voor meer reacties te krijgen
#6: Nodig interactieve gebruikers uit om je pagina te Liken
Nu ben je klaar om al je inspanningen om te zetten in waardevolle likes voor je pagina.
Facebook geeft jou de mogelijkheid om iedereen, die gereageerd heeft op je bericht, uit te nodigen om je pagina leuk te vinden. Dit biedt ons een grote kans om extra pagina-likes te verkrijgen voor het kleine budget dat we geïnvesteerd hebben om ons bericht te promoten.
Hoe sneller je deze personen uitnodigt om je pagina te liken, des te beter. Om dit te doen klik je op het nummer naast de reacties op het bericht.
Je bericht likes uitnodigen
Scroll door de lijst van gebruikers en klik op uitnodigen. Hiermee kan je dan die personen uitnodigen die jouw pagina nog niet leuk vinden. Nu is het gewoon wachten tot de nieuwe pagina-likes binnenkomen.
Gebruikers uitnodigen om je pagina leuk te vinden
Conclusie
Het volgen van dit 6-stappenplan zal jou helpen een publiek van ideale klanten op te bouwen zonder dat je diep in je portemonnee moet tasten. Van hieruit kan je relaties opbouwen met potentiële klanten en hun omtoveren naar betalende klanten.
Wat denk je? Heb jij ook gebruik gemaakt van enkele van deze tactieken om je volgersaantal te vergroten? Heb jij nog tips? Laat het ons zeker weten in de reacties hieronder!