Waarom hebben jouw Facebookberichten geen organisch bereik?
Plaats je dagelijks een bericht op je bedrijfspagina? Je pagina heeft genoeg fans, maar toch komt er zo goed als geen reactie op jouw berichten. Komt dit je bekend voor? Dit komt omdat het organisch bereik van jouw berichten te laag is.
Facebook laat je bericht aan slechts 2% tot 3% van jouw volgers zien. Dit is de standaardregel voor elke bedrijfspagina. Dat wil dus zeggen dat als jij 1000 volgers hebt, dat er ongeveer 30 personen jouw bericht te zien krijgen.
Alles hangt er dan vanaf hoe die 30 personen gaan reageren op je bericht. Zodra dat Facebook merkt dat dit klein groepje jouw bericht interessant vindt, en je likes en reacties krijgt op het bericht. Dan zal Facebook dit bericht ook aan je andere volgers gaan laten zien.
Kan je het organisch bereik op Facebook beïnvloeden?
Om jouw organisch bereik op Facebook te gaan vergroten, moeten we eerst gaan kijken hoe Facebook denkt. Facebook moet namelijk beslissen welke berichten belangrijk en interessant zijn, en welke niet. Om te beslissen welke berichten de voorkeur krijgen over andere berichten, gaan ze rekening houden met enkele factoren.
De ‘Edge Rank’
Facebook maakt gebruik van de edge rank om te zien welke berichten belangrijk genoeg zijn om het nieuwsoverzicht te halen. Deze ‘Edge Rank’ is in het leven geroepen om het immense aanbod van Facebook berichten onder controle te houden.
Onderzoek heeft laten zien dat video’s 135% meer organisch bereik hebben dan foto’s
Edge Rank gaat een selectie maken van de meest relevante berichten die Facebook aan jouw kan laten zien. Om dit te kunnen doen wordt er rekening gehouden met duizenden factoren om de belangrijkheid van het bericht te weten. Dit is voor elke gebruiker anders, aangezien we allemaal verschillende interesses en vrienden hebben.
3 belangrijkste factoren van Edge Rank
Om het organisch bereik van onze berichten te vergroten is het dus al zeker belangrijk dat we zo goed mogelijk scoren in de Edge Rank. Houd met het opstellen van je berichten zeker rekening met de volgende 3 factoren.
- De waarde van de content: Zorg er steeds voor dat je bericht een foto of video bevat. Zorg dat deze foto of video van goede kwaliteit is, en vooral dat ze relevant zijn aan je onderwerp. Je foto moet zo interessant zijn, dat hij uitnodigt tot het lezen van je bericht.
- Interesses van je volger: Facebook laat alleen relevante informatie zien aan zijn gebruikers. Alleen dus als jouw bericht aansluit op de interesse van je volger zal Facebook dit mogelijk gaan tonen. Geef dus alleen relevante informatie aan je volgers.
- Wees up-to-date: Hiermee bedoelen we dan vooral dat je informatie niet te oud mag zijn. Een bericht dat al voorbijgestreefd is zal niet veel reactie uitlokken. Zorg voor verse jonge content.
Jouw plaats in het nieuwsoverzicht verzekeren
Om likes, reacties en shares te krijgen op je Facebook bericht, moet je er allereerst voor zorgen om gezien te worden. Je wil op de tijdlijn van zoveel mogelijk van je volgers terecht komen. En door de overdaad aan Facebook berichten is het een hele strijd geworden om in het nieuwsoverzicht van je volgers te komen, laat staan in het nieuwsoverzicht van vrienden van je volgers.
Content = King (en Queen)
De enige manier om je organisch bereik te verhogen is met interessante relevante content. Misschien had ik het al eens gezegd, maar voor de zekerheid nog een keertje. Het belangrijkste in jouw sociale media marketing plan moet altijd zijn, zorg voor interessante relevante content. Zonder goede content heb je geen bereik.
Facebook heeft onlangs laten weten dat het meer aandacht zal schenken aan die berichten en advertenties waarop veel user-generated content zal plaats vinden. Dit kan je alleen bereiken als je kwaliteit aan je volgers laat zien. Als je het goed doet zullen jouw volgers zelfs je berichten gaan delen en kan je volgersaantal wel eens groeien.
Je organisch bereik een boost geven
Er is nog een manier om je organisch bereik een duwtje in de rug te geven. Zodra je merkt dat één van je berichten net wat beter presteert dan andere berichten, kan je dit gaan promoten. Je gaat dan een bepaald budget uitgeven om je bereik te vergroten.
Je merkt opeens dat op een bepaald bericht meer likes, reacties en shares krijgt dan normaal. Dan kan je dit bericht betaald promoten aan jouw doelgroep, je kan er dan voor kiezen om dit te gaan promoten naar iedereen die jouw volgt op je bedrijfspagina.
Het voordeel hiervan is dat je ook het organisch bereik gaat vergroten. Je promoot bvb voor 10 euro je bericht zodat enkele duizenden gebruikers jouw bericht zien. Als zij dit ook gaan delen met hun vrienden, en hun vrienden liken jouw bericht ook, dan heb je een mix van betaald en organisch bereik. Je kan dan iedereen gaan uitnodigen die jouw bericht leuk vonden, maar nog geen fan zijn op jouw bedrijfspagina.
Nog enkele tips om je organisch bereik te verbeteren
Heb je alles wat we hierboven geschreven hebben toegepast, dan kan je ook deze tips daar nog aan toe voegen om echt het maximum uit je berichten te halen.
- Time je berichten: In de statistieken van jouw Facebook bedrijfspagina kan je zien wanneer jouw volgers het actiefst aanwezig zijn. Kijk op welk uur de meeste volgers online zijn en plan je berichten in rond dezelfde tijd. Zo is de kans groter dat volgers jouw bericht gaan zien.
- Kies voor kwaliteit: Op Facebook telt de regel ‘Kwaliteit boven kwantiteit’ als zeer belangrijk. Je kan beter 1 relevant interessant bericht plaatsen dat door Facebook wel getoond wordt, dan tien berichten zonder waarde die Facebook niet gaat tonen aan je volgers.
- Zorg voor variatie: Zoals men soms zegt, verandering van spijs doet eten. Zorg dus voor een bepaalde afwisseling in jouw berichten. Geef soms wat informatieve content, soms wat luchtiger, heel af toe wat productinformatie, een quote, iets nieuws of dergelijke. Zolang het maar relevant blijft aan je doelgroep.
- Spreek je subdoelgroepen aan: Het kan wel eens zijn dat jouw volgers van allerlei leeftijden zijn, mannen en vrouwen, of andere verschillen. Probeer ze dan allemaal te bereiken met berichten die geschreven zijn voor verschillende doelgroepen.
De grootste killer voor je organisch bereik op Facebook
Dit is een regel die je voor altijd moet onthouden. Koop NOOIT likes via Fiverr of dergelijke. Je kent ze ongetwijfeld wel, 10.000 Facebook likes voor slechts 5 euro.
Blijf ver weg van deze praktijken! Ze maken je hele bedrijfspagina kapot. Deze 10.000 likes zijn namelijk helemaal niet geïnteresseerd in jouw pagina. Ze hebben dus ook geen interesse in jouw berichten, waardoor je organisch bereik gewoon nul is.
Je berichten mogen dan bijna perfect zijn voor jouw pagina. Je volgers zijn dat verre van, want die heb je gekocht voor 5 euro. Het zal je ook jaren duren vooraleer je dit hebt rechtgezet.
Koop NOOIT Facebook likes op Fiverr of dergelijke – Je hele bedrijfspagina is om zeep
Als je likes voor je bedrijfspagina wil kopen, doe dit dan alleen via advertenties op Facebook. Je zal dan alleen volgers krijgen die echt interesse hebben in jouw product of dienst. Het duurt misschien wat langer en het kost je wat meer. Maar geloof me, dat is het allemaal waard
Vond je dit artikel nuttig? Laat dan zeker een reactie achter. Heb je vragen? Je kan ze laten horen in de reacties.