Begrijp de werking van een advertentieveiling en hoe het bieden werkt!
Bij deze willen we jouw een overzicht geven van de belangrijkste factoren van een advertentieveiling? Zodoende dat je een basis idee hebt hierover. Er dient echter wel rekening gehouden te worden met het feit dat Facebook op regelmatige basis aanpassingen doet om adverteerders zoveel mogelijk waarde te geven.
Als men een advertentie gaat weergeven gaat men proberen een zo goed mogelijke balans tussen twee zaken te creëren.
- Aan adverteerders een meerwaarde geven om zodoende via personen in hun doelgroep de gepaste resultaten te behalen
- Aan mensen die Facebook, Instagram en het Audience network gebruiken, relevante en positieve aanbieden
Door middel van een veiling is dit de beste manier om zowel gebruikers als adverteerders te vertegenwoordigen. Zo krijgen de gebruikers alleen maar advertenties te zien waarin ze interesse tonen, en kunnen adverteerder mensen bereiken die interesse hebben in hun product of dienst. Het verschil met een traditionele veiling is dat niet diegenen wint die het meeste geld inzet op zijn advertentie, maar wel die advertentie die volgens Facebook de meeste waarde biedt aan geïnteresseerde gebruikers.
De advertentie die volgens Facebook de meeste waarde heeft wint de veiling
Een veiling start pas wanneer er gebruikers zijn om de advertentie aan te laten zien. De advertenties zijn de ‘deelnemers’ in een veiling, deze zijn gericht op bepaalde personen die deel uitmaken van een gekozen doelgroep. Dagelijks zijn er miljarden veilingen die op Facebook plaats vinden.
Hoe wordt bepaald wie een veiling wint?
Belangrijk om te weten is dat de advertentie met de totale hoogste waarde de veiling zal winnen en getoond zal worden aan de gewenste gebruikers. Nog belangrijker is dat het niet zo is, dat als jij veel biedt, dat je dan automatisch een veiling wint. De advertentie die een veiling wint wordt bepaald door 3 factoren.
1) Het bod van de adverteerder
Het bod dat je instelt voor je advertentie, toont je interesse in het weergeven van de advertentie. Bij het bieden zijn er 2 keuzes:
- Automatisch bieden: Als je gebruik gaat maken van automatisch bieden, bepaalt Facebook het nieuwe bod voor elke veiling. Zij gaan kijken waarvoor je advertentie is opgemaakt en welk resultaat de advertentie moet behalen, en berekenen dan een bod met als doel je budget zo doeltreffend mogelijk te gebruiken. Automatisch bieden wordt vooral aangeraden als je geen echte waarde kan geven aan het resultaat van je advertentie. Ook wanneer je geen idee hebt hoeveel je zou moeten bieden voor een handmatig bod, is dit de beste keuze.
- Handmatig bieden: Hierbij laat je weten wat je maximum wil betalen om ervoor te zorgen dat je advertentie zijn doel bereikt. Wil je het meeste uit je advertentie halen en voor het gewenste resultaat optimaliseren, dan is het aangeraden om een bod in te stellen op het maximumbedrag (meer info hierover vind je wat verder in dit artikel)
2) Relevantie en kwaliteit van je advertenties
Op basis van deze 2 factoren laat Facebook jou weten hoeveel interesse dat er zou zijn in het zien van de advertentie aan mensen uit jouw gekozen doelgroep. Krijg je bvb veel negatieve feedback op je advertentie, dan zal de waarde van je advertentie lager zijn. Een advertentie met een lage waarde maakt minder kans om een veiling te winnen. Ook als een persoon in het verleden reeds interesse toonde in datgene waar jij voor adverteert, dan zal de waarde van je advertentie hoger worden.
Wil je weten hoe de interesse van gebruikers is op jouw advertentie? Ga dan even kijken bij de relevantiescore van je advertenties.
3) Het geschatte aantal acties
Hier gaat men zien hoe groot de kans is dat een persoon de nodige acties doet die nodig zijn om dat te doen waarvoor jouw advertentie geoptimaliseerd is. Heb jij een advertentie lopen over schildersdoeken, en je hebt deze advertentie geoptimaliseerd om voor aankoopconversie, zal je gebruik maken van personen uit een doelgroep met interesse in schilderen. Personen die interesse hebben in schilderen zijn wel relevant aan schildersdoeken, maar dat wil daarom niet zeggen dat deze persoon ook jouw schilderdoeken gaat kopen. Dat is de reden waarom het gaat over een ‘geschat aantal acties’.
Facebook wil de meest relevante advertentie aan de meest geïnteresseerde personen laten zien
Uit het aantal personen dat interesse toont in schilderen, wordt dan bekeken welke personen sneller zouden kunnen overgaan tot een aankoop. Zodra er een veiling start, zal er gekeken worden welke advertentie men laat zien aan de meest geïnteresseerde persoon die het meest waarschijnlijk zal overgaan tot de gewenste actie. De totale waarde van advertenties (over schilderdoeken en die geoptimaliseerd zijn voor aankoopconversie) die deelnemen aan de veiling zal dan verhoogd worden.
Heel simpel uitgedrukt, wil dit het volgende zeggen: jij wil schilderdoeken verkopen en Facebook gaat op zoek naar diegene die het meest waarschijnlijk jouw schilderdoeken zal kopen.
Hoe beter je advertentie aansluit bij je doelgroep, des te lager zullen je kosten zijn
Deze schattingen worden gebaseerd op alle voorgaande acties van die persoon die jouw advertentie te zien krijgt. Alsook de eerdere prestaties van jouw advertentie worden in rekening gebracht. Om ervoor te zorgen dat deze schattingen zo correct mogelijk zijn wordt er dan ook aangeraden om je budget hoog genoeg te zetten. Zeker als je pas met de advertentie start.
Op die manier kan je tijdens de eerste dagen al de gewenste resultaten behalen en kan Facebook ook sneller de geschikte personen vinden. Hoe meer acties er gebeuren op jouw advertentie, des te meer data Facebook heeft, des te beter je advertenties zullen scoren. Vooral als je advertenties gaat gebruiken waarvan de resultaten buiten Facebook zijn, zoals websiteconversies of mobiele apps.
Een Facebook Advertentie Veiling Winnen
Zodra er een veiling gebeurt worden al de factoren die hierboven beschreven zijn bekeken en wordt er een totale waarde gegeven. De advertentie die wordt getoond zal diegene zijn die de hoogste totale waarde gekregen heeft.
Dat wil dus zeggen dat een advertentie die zeer relevant is én van hoge kwaliteit is, het kan winnen van een advertentie met een hoger bod waarvan de relevantie laag is. Wil je het maximum uit je advertentie halen, dan moet je trachten om elke onderdeel te perfectioneren. Zorg dat je het maximum biedt, maak je advertentie super interessant en zorg dat je de meest relevant doelgroep aanspreekt. Als je dit doet zal je advertentie meer getoond worden en kan Facebook veel data ophalen over je doelgroep en advertentie, zodoende het succes van jouw advertentie nog groter te maken.
Merk je dat je advertenties weinig getoond worden en dat soms zelf je budget maar half besteed wordt? Dan betekent dit dat jouw advertenties geen veilingen winnen. Ga dan op zoek om een betere advertentie te maken, of ga jouw doelgroep onderzoeken om te zien of ze relevant genoeg is aan jouw advertentie.
Hoe wordt de winnaar gefactureerd?
De winnaar van de veiling wordt beslist op basis van de totale waarden, niet op basis van hoeveel hij/zij betaald. De kosten worden berekend tijdens het creëren van je advertentie, wanneer de resultaten worden behaald.
Het bedrag dat je moet betalen, is het laagste adverteerdersbod dat zou nodig geweest zijn om de advertentieveiling te winnen. Dit wil zeggen:
- Meestal word je minder aangerekend dan je originele bod.
- Een laag bod inzetten biedt geen voordelen. Door het lage bod ga je veilingen verliezen die je anders zou winnen. Het zou je uiteindelijk alleen maar meer gaan kosten om hetzelfde resultaat te behalen.
Besluit
Zorg er altijd voor dat jouw advertenties perfect aansluiten op je doelgroep. Zorg ook dat de inhoud (content) van je advertentie aansluit op je doelgroep, zowel je tekst als je foto of video. Je zal merken dat als je dit allemaal doet, je de meeste veilingen zal winnen en dat je op deze manier de kosten zeer laag kunt houden.
Laat zeker in de reacties weten wat je van dit artikel vindt. Heb je nog nuttige tips of opmerkingen, laat ze zeker horen. Maar het allerbelangrijkste, delen op sociale media natuurlijk 😉