Het Facebook Algoritme uitgelegd voor  Marketeers

 

Wil jij het bereik van je Facebook berichten vergroten? Vraag jij je wel eens af hoe de Facebook relevantie score en het promoten van berichten hierbij kunnen helpen?

 

Het doel van het Facebook Algoritme

Lang geleden, in 2007, kon je het algoritme vrij makkelijk misleiden. Genoeg berichten plaatsen of mensen voldoende over iets laten praten, en je bereik ging al meteen omhoog.

Maar ondertussen is het algoritme van Facebook veel slimmer geworden, mede omdat ze over veel meer informatie beschikken. Meer gebruikers produceren meer content zoals video’s, foto’s en apps.

In plaats van alleen nog te kijken naar betrokkenheid, gaat het algoritme nu ook kijken naar andere dingen. Zoals bvb hoe lang mensen naar video’s kijken, click-back rates, en andere factoren welke duidelijk signalen kunnen zijn.

Vandaag, is de taak van het Facebook algoritme om er voor te zorgen dat hun gebruikers relevante content te zien krijgen in hun nieuwsoverzicht. Hoe meer content (meer vrienden = meer berichten), des te sterker de filter van het algoritme is om relevante content te laten zien.

 

Facebook aanmelding scherm
Zelfs hoeveel maal je inlogt per dag wordt bijgehouden

 

Voorbeeld: De gemiddelde gebruiker heeft meer dan 500 vrienden en volgt 150 pagina’s of meer. De content die geproduceerd wordt blijft steeds harder groeien, terwijl de attentie van de gebruiker steeds afneemt. Hoe meer vrienden een gebruiker heeft, en hoe meer pagina’s hij leuk vindt, des te strenger de filter van het algoritme zal zijn om te beslissen wat er getoond wordt en wat niet.

Ook het aantal maal een gebruiker per dag inlogt is van belang. Het algoritme gaat anders te werk voor iemand die éénmaal of twee maal per dag inlogt, dan voor iemand die 20x per dag inlogt. Ook waar de gebruiker zich bevindt is belangrijk, wat hij op dat moment doet, bij wie hij is. Het algoritme moest slimmer worden omdat we gewoon meer verwachten tegenwoordig.

 

“Facebook moet slimmer worden en zoveel mogelijk weten omdat wij dat verwachten, anders komen we niet terug”

 

Het algoritme moet de gebruiker een zo goed mogelijk ervaring geven, zodat deze blijft terug komen. Facebook laat weten dat het allemaal om de gebruikers ervaring te doen is. Hoe langer je op Facebook blijft, hoe meer advertenties we kunnen laten zien aan jou. Op lange termijn is inzetten op de gebruikers ervaring de beste manier om geld te verdienen. Wanneer jij goed gebruikt maakt van het systeem en een maximum aan gebruikers hebt, heb je ook het maximum van hun aandacht, en zo ga je het maximale uit je advertenties krijgen.

 

Het Algoritme en Organische Berichten

Het algoritme moet beslissen hoeveel kracht een bepaald bericht heeft. Hiervoor maakt het gebruik van de ‘Edge Rank’ welke berekent wordt aan de hand van 3 factoren.

De belangrijkste factor hierin is betrokkenheid. Als het algoritme ziet dat er veel mensen interactie hebben met je bericht, dan zal het algoritme dit bericht aan meer mensen laten zien. Jouw bericht zal tijdens de eerste seconden het normale bereik krijgen. Ongeveer 1% van je fans of vrienden krijgen het dan te zien. Als zij betrokkenheid tonen, zullen meer mensen je bericht te zien krijgen.

De tweede factor is de inhoud van je bericht, oftewel de content. Als andere mensen interesse tonen in de inhoud van he bericht, dan zal dit bericht ook even een duwtje krijgen.

Als derde heb je dan nog de tijdsfactor, hoe belangrijk is de informatie op dit moment. Je wil waarschijnlijk liever weten dat een vriend net heeft ingecheckt in een taverne bij jou in de buurt. Deze informatie is voor jou op dat moment belangrijker dan een bericht dat al 2 dagen oud is.

 

Edge rank uitgelegd

 

Samen, beslissen deze 3 factoren hoe krachtig een bepaald bericht is. Des te krachtiger het bericht, des te sneller het in het nieuwsoverzicht van je volgers zal terecht komen. 

 

Betrokkenheid

Wat telt nu juist als betrokkenheid? Eigenlijk alles wat er gebeurt met je bericht is betrokkenheid. Meestal is dit in de vorm van een klik, like of als je bericht gedeeld wordt. Maar ook een check-in of een review tellen als betrokkenheid. Dit is dan actieve betrokkenheid (consumption).

Anderzijds heb je ook passieve betrokkenheid (stories). Als iemand jouw video 30 seconden bekeken heeft en daarna verder scrolt, is daar geen zichtbare melding van in het nieuwsoverzicht. Bladeren door een foto album of eens rondkijken op je pagina zijn allemaal passieve klikken. Het is wel betrokkenheid, maar het is niet meteen zichtbaar. Deze ‘passieve betrokkenheid’ is het grootste gedeelte van alle betrokkenheid die gebeurt. Soms willen mensen niet op je advertentie klikken of aan een poll deelnemen, soms willen ze gewoon wat rondhangen.

De som van de Actieve en Passieve acties = de totale betrokkenheid

De som van de actieve (consumptions) en passieve (stories) acties is de totale betrokkenheid. En Facebook houdt rekening met al deze elementen. Om een idee te krijgen van de waarde van een bepaalde betrokkenheid kunnen we de volgende standaard aannemen.

 

Hoeveel is elke betrokkenheid waard?

Als een like 1 punt waard is, dan is een reactie 6 punten waard. Het delen van je bericht is ongeveer 13 punten waard, een 3 seconden naar je video kijken is 0,25. Negatieve feedback verwijderen (zoals verberg dit bericht, verberg deze reactie, spammelding, pagina niet meer leuk vinden) staat gelijk aan minus 100 punten.

Houd er rekening mee dat deze cijfers een schatting zijn. Het kan best zijn dat er bij jou hier en daar een puntje verschil is. Maar men kan bovenstaande cijfers toch wel als algemeen beschouwen.

Je kan ook je eigen analyse maken. Om dit te doen download je de CSV file van je berichten en ga je elk bericht bekijken om je ‘Edge Rank’ in te schatten. Op deze manier kan je zien welke berichten de hoogste en laagste scores krijgen. Waarschijnlijk gaat de helft positief zijn, en de helft negatief. De positieve berichten zijn meestal die met video’s, deze krijgen namelijk prioriteit van Facebook.

CSV van je berichten kan je terugvinden op je pagina bij statistieken. Rechts zie je dan ‘gegevens exporteren staan. Als je daarop klikt krijg je onderstaand scherm te zien. Kies de gegevens die je wenst te zien en de gewenste tijdsperiode. Klik daarna op ‘gegevens exporteren’ en je krijgt een file met veel meer informatie welke je anders niet te zien krijgt.

 

Een CSV file van je gegevens exporteren in Facebook
Een CSV file van je gegevens exporteren in Facebook

 

Een gedeeld bericht is de meeste waardevolle betrokkenheid, ook een recensie of een check-in zijn evenwaardig aan een gedeeld bericht. Video weergaven worden pas waardevol als er echte interesse is. Een weergave van 3 seconden kan gebeurt zijn als iemand simpelweg niet snel genoeg scrolde. Een 60 seconden video weergaven is veel beter dan een like, omdat de interesse veel hoger ligt en het zelden gebeurt dat iemand 60 sec naar een video kijkt.

 

Het aantal likes of shares

Een andere belangrijke parameter in het algoritme is de ratio tussen likes en shares. Als het nummer shares hoger ligt dan het aantal likes, dan gaat Facebook hier rekening mee houden.

Het is echter wel zo dat deze nummers de moeite waard moeten zijn. We spreken dan over enkele honderden, niet 5 of 6. Een bericht kan 4 miljoen weergaves hebben, 300.000 likes en 400.000 shares. Dan zijn in dit geval die shares meer waard dan de weergaven.

 

Negatieve feedback

Als je negatieve krijgt, en je blijft deze negatieve reacties opstapelen, zal je bereik gegarandeerd in een neerwaartse spiraal terecht komen. Als je blijft lage scores halen en negatieve feedback ontvangen, dan zal Facebook de volgende keer je content gaan keuren!

Er wordt veelal verteld dat je drie maal per dag iets zou moeten posten op je Facebook bedrijfspagina. Als je bereik laag is zou je zelfs nog meer moeten posten (de gemiddelde pagina heeft 3% tot 5% bereik).

Het probleem is echter dat de kwaliteit van je berichten hier vaak onder te lijden krijgt. En berichten met een slechte kwaliteit krijgen dan weer een lagere score waardoor je bereik nog meer zal verminderen. Door meer berichten te plaatsen ga je het probleem dus alleen maar groter maken.

 

Kies altijd voor kwaliteit boven kwantiteit in je marketing strategie”

 

Je kan beter op zoek gaan naar de reden van je negatieve feedback of je lage scores. Download de inzichten van je berichten om te zien welke goed scoren en welke laag scoren.

De hoogste scores zijn waarschijnlijk video’s en je laagste scores zijn berichten zoals “Koop mijn product” of “gebruik mijn service nu”. De berichten die niet dienen voor zelf-promotie zijn degenen die de hoogste score krijgen. Zorg dus dat je veel niet-promotionele berichten plaatst. Zorg voor goede relevante informatie waarmee je volgers daadwerkelijk iets kunnen doen.

Je gaat op de markt ook niet naar een wildvreemde gaan en zeggen dat hij/zij jouw product moet kopen. Dat werkt gewoon niet, je jaagt ze zelfs schrik aan en zullen afkeurend wegwandelen. Op sociale media is dit net hetzelfde, zorg eerst dat ze jou kennen en dat ze je betrouwbaar vinden alvorens te gaan promoten.

Facebook heeft de relevantiescore in het leven geroepen zodat je laag bereik en hoge kosten kan aanpakken en verbeteren. Een lage relevantiescore zorgt voor veel negatieve feedback. Je hebt een lage relevantiescore als je de verkeerde doelgroep wil bereiken, of je de verkeerde boodschap aan de juiste doelgroep wil geven. Lees zeker dit artikel over de relevantie score even.

 

Houdbaarheidsdatum van je berichten

Twee jaar geleden, als je toen iets plaatste op je pagina, bleef je bericht 4 tot 8 uur goed zichtbaar voor je volgers. Tegenwoordig is je bericht na 1 tot 2 uren al verdwenen, op Twitter zelfs na (hoe je vast) ongeveer 2 minuten al. De houdbaarheidsdatum van je bericht wordt steeds korter en korter. Dit komt omdat Facebook steeds meer gebruikers heeft en er steeds meer content geplaatst wordt, hierdoor wordt de filter hoger en is het moelijker om de aandacht van een gebruiker te krijgen.

Update: Op moment van schrijven is Facebook bezig om berichten die een actie vragen van hun gebruiker te verwijderen. Woorden zoals ‘klik hier’ of ‘deel deze video’ (‘click bait’ of ‘engagement bait’) of die eender welke andere actie vragen zijn dus niet meer toegelaten in de toekomst. Dit was tot op heden een veel gebruikte strategie voor veel marketeers.

Een leuke tip is om te kijken welke oudere berichten een goede score hadden en waar veel reactie op gekomen is. Je kan deze dan zelf terug boosten door zelf te reageren. Maar je kan ook oudere populaire berichten in een nieuw jasje steken en opnieuw plaatsen.

Zorg er wel voor dat je deze tactiek niet teveel gebruikt. Zorg vooral voor nieuwe relevante waardevolle content en steek daar af en toe dan eens een oudere post tussen.

Zorg liever voor enkele hele goede posts die veel bereik hebben en eindeloos blijven mee gaan, dan 50 berichten per maand te plaatsen waarmee je bijna geen bereik hebt.

 

Wanneer best je bericht plaatsen?

De tijd waarop je een bericht plaatst is vooral van toepassing als je veel volgers hebt en je afhankelijk bent van organisch bereik. Beweren dat er een vast tijdstip is om te plaatsen is wat kort door de bocht.

Een jaar of twee geleden kon het plaatsen van een bericht op een bepaald tijdstip nog voor een boost zorgen en meer bereik halen. Er werd dan gezegd dat je tijdens de ochtend iets moest plaatsen en dat het dan meer bereik had tijdens de dag. Het algoritme van Facebook is ondertussen echter zo sterk geworden dat deze tactiek niet echt effectief meer is.

Je kan beter bij je statistieken kijken wanneer de meeste van je volgers online zijn en rond dat tijdstip je bericht plaatsen. Je kan het dan ook voor enkele euro’s even boosten om het eerste bereik te vergroten.

 

wanneer zijn de meeste van je volgers aanwezig op Facebook
wanneer zijn de meeste van je volgers aanwezig op Facebook

 

Het algoritme voor advertenties

Het algoritme dat Facebook gebruikt voor advertenties is hetzelfde als hetgene men gebruikt voor de organische berichten. Het voordeel is dat je voor je advertenties veel meer data krijgt om deze te verbeteren. Dankzij de relevantie score voor advertenties weet je of je advertentie doet wat het moet doen, zoals kost per klik, kost per verkoop, kost per lead, enz ..

Facebook breekt je advertentie op in 3 belangrijke onderdelen voor het algoritme. Positieve feedback (betrokkenheid), negatieve feedback, en een verzameling van andere factoren waardoor gebruikers op je advertentie geklikt hebben. Dit zorgt ervoor dat de relevantie score de beste manier is om je advertenties te vergelijken.

Aan het begin van je funnel (waar je bezig bent met merkbekendheid naar een koud publiek toe te promoten) moet je als relevantiescore minsten een 6 behalen. Advertenties voor het midden van je funnel (vertrouwensband creëren en pijnpunten blootleggen) ook minimum een 6. En aan het einde van je funnel waar je gaat verkopen moet je minsten een 2 behalen (het is vanzelfsprekend dat berichten met “hey, koop mijn product”, niet zo goed zal scoren als je video’s uit andere berichten).

 

Wat is de Facebook Relevantie score - Definitie en uitleg

 

Het voordeel bij advertenties is dat je alle data krijgt zoals bij een organisch bericht, plus nog veel meer dankzij je statistieken en doelgroepen. Gebruik deze data zoveel mogelijk om het hoogste rendement te behalen.

Zo kan je bekijken welke personen een reactie gaven op een bepaald bericht of video die je gepromoot hebt. Je kan de personen selecteren die interactie hadden met je bericht. Bij organische berichten kan je hier niet zo diep op ingaan.

 

Je organisch bereik verhogen door je berichten te promoten

Als je publiek groot genoeg is kan je erover denken om je berichten voor een klein bedrag te promoten. Je kan dan je bericht boosten voor 1 euro per dag gedurende 7 dagen lang. Als het bericht veel betrokkenheid ontvangt, kan je overwegen om er iets meer geld aan te besteden, zo kunnen sommige berichten heel lang overleven in het nieuwsoverzicht van je volgers.

Je kan ervoor kiezen om je bericht te promoten naar je eigen volgers. Zonder promoten krijgt ongeveer 3% van je volgers jouw bericht te zien. Promoten naar je volgers zorgt er dus voor dat je veel meer bereik zult halen binnen je eigen doelgroep.

 

Update: Facebook verlaagt het organisch bereik van pagina berichten. Hierdoor wordt het promoten van je berichten een must als je jouw doelgroep wil bereiken.

 

Maar je kan ook gaan promoten naar andere gebruikers die volgens jou interesse hebben in je bericht. Zo kan je ervoor kiezen om iedereen te targetten die een bekende naam in je branche volgen. Dit kan een internet guru zijn, een bekende fitnesscoach of eender welke bekende naam in jouw sector. Hiermee kan je dan, naast een groter bereik, ook nog eens nieuwe volgers aantrekken.

Het belangrijkste is dat je bericht eerst organische betrokkenheid moet vertonen. Ga niet zomaar al je berichten promoten. Laat het Facebook algoritme zijn werk doen alvorens je er geld aan gaat uitgeven.

Meningen hierover zijn verdeeld! De ene zegt dat je eerste organisch bereik moet hebben alvorens te promoten, de andere beweert dat je eerst moet promoten om daarna een groter organisch bereik te behalen.

Ons advies? Test het gewoon zelf uit wat voor jou werkt. Net zoals je met alles op Facebook moet doen. Testen, testen en nog eens testen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam tegen te houden. Lees hier hoe jouw gegevens verwerkt worden.