fbpx
Ga naar de inhoud
Home » Kennisbank » Wat is de Facebook Relevantie Score? – Definitie en uitleg

Wat is de Facebook Relevantie Score? – Definitie en uitleg

    De relevantiescore is een schatting van hoe positief de reactie van je doelgroep is op jouw advertentie. Het geeft weer hoe relevant je advertentie is aan je gekozen doelgroep. De relevantiescore wordt weergegeven met een cijfer van 1 tot en met 10 en wordt slechts getoond vanaf 500 weergaven van je reactie. Je kan de advertentiescore terugvinden bij de statistieken in je advertentierapportage.

    Wat is de Facebook Relevantie score - Definitie en uitleg

    Hoe wordt de relevantiescore berekend?

    De score wordt gebaseerd op verschillende factoren zoals bvb de prestaties van je advertenties. Als jouw advertentie een hoge score ontvangt, zal die advertentie (in plaats van andere advertenties) getoond worden aan jouw gekozen doelgroep. De kosten die je moet betalen om die desbetreffende doelgroep te bereiken zullen dan ook lager zijn.

    Hoe hoger je relevantiescore, hoe lager je kosten

    De score die aan je advertentie gegeven wordt kan dus gaan van 1 t.e.m. 10. Des te hoger je relevantiescore is, des te relevanter Facebook jouw advertentie vindt. Een score van 10 betekent dat je advertentie uiterst relevant is aan je doelgroep, 1 wil zeggen dat je advertentie (volgens Facebook) totaal niet relevant is aan je doelgroep.

    Het kennen van je doelgroep is uiterst belangrijk! Weet wie je klanten zijn en wat ze doen!

    De score die wordt toegekend aan je advertentie is gebaseerd op verschillende factoren. Zo wordt er gekeken hoeveel positieve feedback er verwacht wordt op jouw advertentie. Ook wordt er rekening gehouden met hoeveel personen in jouw doelgroep klikken op “Ik wil dit niet zien” op je advertentie. Van zodra er 500 weergaven van je advertentie geweest zijn heeft Facebook genoeg data om jouw advertentie een relevantiescore toe te kennen.

    Facebook relevantie score - Positieve scores

    Weet dat de relevantiescore geen invloed heeft op de manier dat jouw advertentie worden gekeurd door Facebook. De relevantiescore is vooral gekomen om het adverteerders makkelijker te maken en om via het advertentierapportage meer inzicht te krijgen in hun advertenties.

    Hoe je relevantiescore verbeteren?

    Er zijn 2 belangrijke factoren waarmee Facebook gaat bepalen welke relevantiescore jouw advertenties kunnen krijgen. Deze zijn je advertentietekst en je doelgroepopties. Maak zeker gebruik van onderstaande tips om je relevantiescore zo hoog mogelijk te krijgen. Weet ook dat het perfect mogelijk is om een 10 te krijgen van Facebook.

    Gebruik deze tips om een relevantiescore van 10 te krijgen op je advertenties

    Specifiëer je doelgroep

    Als jouw doelgroep te breed gaat zijn, is de kans groot dat je advertentie niet voor iedereen in die doelgroep relevant gaat zijn. Tracht om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Heb jij een viswinkel in Gent, ga dan niet gewoon de interesse ‘vissen’ kiezen voor je doelgroep. Maar kies voor bvb alleen mannen die woonachtig zijn te Gent met interesse in vissen. Je doelgroep zal al veel specifieker zijn en je advertentie zal veel relevanter worden. Je kosten zullen lager zijn en je zal dus meer bereik behalen met hetzelfde budget. Maak ook gebruik van aangepaste doelgroepen om meer relevante doelgroepen te vinden.

    Het visuele aspect 

    Neem even de tijd en maak voor jezelf de bedenking welk gevoel jouw afbeelding of video oproept bij het zien van je advertentie. Een video of afbeelding is het eerste wat in je advertentie de aandacht zal trekken van de gebruiker. Zorg dan ook dat deze relevant is aan je doelgroep en advertentie. Het hele plaatje moet kloppen. Tracht het ook allemaal eenvoudig te houden en zorg dat het allemaal gerelateerd is aan datgene wat je promoot.

    Vernieuw op tijd je advertentie

    Het kan best zijn dat bij de start van je advertentie er positieve reacties waren. Maar met de tijd kan het zijn dat je advertentie gaat vervelen en dat de negatieve commentaar gaat toenemen. Je relevantiescore zal dan gaan dalen en je kosten zullen gaan stijgen. Dan wordt het tijd om een nieuwe advertentie te maken om aan je doelgroep te laten zien.

    Wordt slimmer dankzij testadvertenties

    Ga in het begin wat spelen met verschillende testadvertenties. Je kan bijvoorbeeld één advertentie maken en die aan verschillende doelgroep gaan laten zien, of net andersom. Je gaat verschillende advertenties maken om aan één doelgroep te laten zien. Zo kan je zien welke advertenties en doelgroep het best werken. Kijk welke advertenties de hoogste score behalen en leer daaruit. Ga bvb kijken wat jouw topadvertenties gemeen hebben en pas dit toe in je toekomstige advertenties voor deze doelgroep.

    Waar vind ik mijn relevantiescore terug?

    Je kan de relevantiescores van je advertenties terugvinden op de volgende manier:

    1. Ga naar advertentiebeheer
    2. Afhankelijk van wat je wil gaan bijwerken kies je daar voor ‘Alle campagnes, ‘Alle advertentiesets’ of ‘Alle advertenties’
    3. Je kan dan in het vervolgkeuzemenu klikken op ‘Kolommen’
    4. Kies daarna ‘Kolommen aanpassen’
    5. Zoek naar relevantiescore en schakel het selectievakje aan. Je kan ook kiezen om de positieve en negatieven feedback in te schakelen voor extra informatie.
    6. Kies voor ‘Toepassen’
    7. Klik u op de pagina ‘Rapporten’ , ‘niveau’ en kies ‘advertentie’. Wees er zeker dat je geen weergave-specificaties geselecteerd hebt, want anders wordt je scoren niet getoond.

    Video – Je Relevantiescore vinden in advertentiebeheer


    De relevantiescore zal dus een cijfer krijgen van 1 tot 10. De positieve of negatieve feedback  zal een beoordeling krijgen die wordt getoond als laag, gemiddeld of hoog.