Home » Kennisbank » Wat is Content en wat verstaan we onder Content Marketing?

Wat is Content en wat verstaan we onder Content Marketing?

De term content is afkomstig van het Engelse woord ‘inhoud’. Met de content van een website bedoelen we dus de inhoud van de website, zoals bvb artikels, video’s, infographics en andere informatie.

Als we gaan kijken naar de term ‘content’ op sociale media, dan kijken we vooral naar de inhoud van je sociale profielen. Welke content is er terug te vinden op de tijdlijn van jouw bedrijfspagina op Facebook. En vooral, hoe waardevol is jouw content die je aanbiedt aan jouw volgers?

“Content = King” Bill Gates – oprichter Microsoft

Wat is content marketing? Definitie en uitleg

Content marketing is een marketing techniek waarbij men relevante en waardevolle content gaat creëren waarmee je de interesse en het vertrouwen van een bepaalde doelgroep kan verkrijgen. Dit alles met het doel om in de toekomst een gewenste actie van deze doelgroep te verkrijgen, zoals bvb een verkoop of een inschrijving.

Op het moment dat men deze content op zijn sociaal profiel plaatst is dit dus enkel om waardevolle of relevante informatie aan te bieden aan zijn (toekomstige) klanten. De content heeft vooral het doel om een relatie met de klant te creëren.

Het doel van content marketing

Het doel van content marketing is vooral om een langdurende vertrouwensband te creëren tussen klant en bedrijf. Een goede content marketing strategie maakt van je klanten ambassadeurs voor je bedrijf. Zij hebben zoveel vertrouwen en sympathie over je producten of diensten, dat ze dit gaan doorvertellen aan anderen.

Content Marketing is a long term relationship. It’s not a one night stand

Een goede content strategie gaat dus zorgen voor een positieve mond-aan-mond reclame. En deze mond-aan-mond reclame gaat tegenwoordig over het internet en dan vooral via sociale media kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram.

De basis van content marketing

Weet vooral dat content marketing zowel online als off-line kan gebeuren. Maar omdat wij vooral interesse hebben in het online gedeelte (en volgens mij het online gedeelte ook steeds groter en belangrijker wordt) gaan we het off-line gedeelte laten voor wat het is. Onthoud gewoon dat als je naar de basis van content marketing wil gaan, je daar zeker een plaats moet voorzien voor off-line marketing.

Hoe en welke content creëren?

Het creëren van content is voor elke branche, elke doelgroep en ieder sociaal media platform verschillend. Zorg er vooral voor dat je content informatief is, of zelfs af en toe wat leuke content (zoals een leuke of grappige foto), een ‘how-to’ filmpje, een bekende quote en ga zo maar door.

Google only loves you when everyone else loves you first

Het is vooral belangrijk dat je met deze content nu niet de bedoeling hebt om jouw product of dienst gaan aan te bieden. Laat de verkoop achterwege en maak hier later pas werk van als jouw volgers klaar zijn om klanten te worden.

Content op Sociale Media – Infographic

Om een ideetje te krijgen hoe je op de verschillende sociale media kanalen je content dient aan te passen, heb ik hieronder een infographic geplaats waarop je duidelijk het verschil in content kan zien.

berichten aanpassen aan sociaal media kanaal

Je berichten aanpassen aan het betreffende sociale media kanaal

Heb je nog enkele nuttige tips of opmerkingen? Laat ze zeker horen in de reacties. Delen op sociale media mag natuurlijk ook.