Wat is CPM (Cost Per Mille)? Definitie en uitleg

Cost Per Mille , beter gekend als CPM in de online marketing  wereld, betekend letterlijk vertaald “Kost per duizend”. Waarbij de duizend verwijst naar het aantal impressies. CPM is dus de kost per duizend weergaven.

Men spreekt hier dan vooral over de weergaven van een bepaald soort reclame meestal in de vorm van een banner op een website of een advertentie op Facebook. CPM wordt meestal toegepast als men de naamsbekendheid van een bepaald merk wil vergroten door het tonen van advertenties. Men betaald dan een bedrag per 1000 weergaven.

 

Wat zijn de voordelen van CPM

Het grootste voordeel van CPM  is dat een publisher (diegene die de advertentie op zijn site plaatst) een zeer duidelijk inzicht heeft op de inkomsten (of uitgaven). U kijkt gewoon hoeveel maal de webpagina waarop de banner op advertentie staat bezocht is en u weet ook meteen hoeveel maal de advertentie getoond is.

 

Hoe meer paginaweergaven u met uw website behaalt, des te groter de inkomsten zijn.

 

Om de inkomsten van CPM te verhogen heeft u dus 2 mogelijkheden. Enerzijds kan u meer waardevolle content toevoegen aan uw website zodat u meerdere vertoningen van de advertentie krijgt. Of u onderhandelt voor een hogere uitbetaling per 1000 impressies. Onze mening? Ga voor beiden en behaal maximaal resultaat.

 

Waar op te letten met CPM!

Als u adverteerder bent, gaat u dus een banner of advertentie maken, en gaat u op zoek naar relevant sites die uw advertentie willen tonen. Zorg er echter wel voor dat u goed onderhandeld over de plaatsing van uw advertentie. Het wil niet zeggen omdat de pagina 10.000 bekeken is, dat dan ook jouw advertentie 10.000 maal gezien is.

 

Locatie van de advertentie is de belangrijkste factor voor jou CPM verdiensten

 

Eigenlijk moet je het bekijken als een stukje digitaal landgoed. En net zoals in de echte immo wereld is er maar één ding belangrijk, locatie, locatie en locatie. Staat jouw banner onderaan op een pagina, dan is de kans veel kleiner dat hij elke keer gezien wordt. Het is dan logisch dat je minder CPM gaat betalen dan bij een positie bovenaan de pagina. Spreek dus goed op voorhand af waar je advertentie te staan komt en wat je ervoor betaalt.

 

Hoe je CPM berekenen?

Als het tijd wordt om de factuur op te maken, moet je natuurlijk eerst de CPM gaan berekenen. Gelukkig is dit helemaal niet moeilijk.

We zullen als voorbeeld nemen dat uw pagina 370.000 maal bekeken is en dat u 3,50 euro CPM ontvangt. Dan is de berekening hiervan de volgende:

370.000 / 1.000 impressies = 370 x 3,5 = 1.295 euro

Extra tip: Krijgt uw pagina niet zo heel veel weergaven, maar merkt u dat wel bijna elke bezoeker op de banner klikt. Dan kan u misschien beter afspreken om in plaats van CPM toe te passen, te kiezen voor CPC (cost per click)