Demografische gegevens zijn eigenlijk alle gegevens die men kan verzamelen over een persoon. Hierbij denkt men op de eerste plaats vooral aan geslacht, leeftijd, beroep en nationaliteit. Maar ook gegevens zoals woonplaats, afkomst, geschiedenis, godsdienst, relatie, enz…
Het woord “demografie” is afkomstig van het grieks (dèmos = “volk” en graphoo = “beschrijven”) en betekent letterlijk ‘bevolkingsbeschrijving’.
In vroegere tijden gebruikte men hiervoor een demograaf die een bevolking bestudeerde. In deze studie kon men gegevens terugvinden over de structuur en omvang van een bevolking en hoe de spreiding van een bevolking gebeurde.
Vandaag is er Facebook! Zij beschikken over alle gegevens over ons. Hoe geraken ze aan die gegevens? Omdat wij ze geven door Facebook te gebruiken en ons hele leven online te delen met Facebook.
Demografische gegevens gebruiker op Facebook
De gegevens van ons waarover Facebook beschikt zijn uitermate gedetailleerd. Het gaat niet enkel over geslacht en woonplaats, maar ook over onze hobby’s, over welke boeken we lezen, tot welke klasse van de maatschappij we behoren, welke interesses we hebben en ga zo maar door.
Telkens we aangeven iets leuk te vinden, slaat Facebook die data op. Als jij veel pagina’s over gezonde gerechten bekijkt, dan zal Facebook een conclusie maken dat je interesse hebt in gezond leven en eten, en alles wat daar rond draait.
Van zodra we een account aanmaken op Facebook, geven we Facebook toestemming om deze data te verzamelen en zelfs te gebruiken voor andere doeleinden.
Waarom verzamelt Facebook onze demografische gegevens
Onze demografische gegevens zijn geld waard. Ze zijn zelfs veel geld waard! Onze gegevens worden gebruikt om ervoor te zorgen dat adverteerders de juiste doelgroep kunnen bereiken met hun advertenties. Facebook heeft op gebied van advertentiemogelijkheden een straatlengte voorsprong op zijn concurrenten.
Als ik een winkel heb met winterartikelen, kan ik in Facebook gaan adverteren naar een bepaalde doelgroep. Ik kan een advertentie van snowboards laten zien aan die personen die van snowboarden houden. Dit maakt dat mijn advertentie super relevant is aan de doelgroep. Dit zorgt er ook voor dat het geld dat ik besteed aan mijn advertentie 100% gebruikt wordt om geïnteresseerde personen te bereiken.
Facebook is op het moment van schrijven dan ook de goedkoopste manier van adverteren met een maximum aan resultaat. Facebook verdient elk jaar opnieuw honderden miljoenen aan advertentie inkomsten.