fbpx
Ga naar de inhoud
Home » Kennisbank » Wat is interactie en welke invloed heeft het op jouw marketing

Wat is interactie en welke invloed heeft het op jouw marketing

Interactie is het gesprek dat gebruikers voeren op jouw digitale publicatie zoals berichten op Facebook of Twitter, of een blogbericht. Interactie is het belangrijkste onderdeel in jouw marketing strategie. Hoe groter de interactie, hoe waardevoller je bericht is!

Interacties zijn dus gesprekken of reacties tussen echte personen die gebeuren op een digitaal platform. Meestal is dat tussen een bepaalde onderneming en zijn volgers. In Facebook is het één van de meeste waardevolle parameters om de populariteit van je bericht te berekenen.

 

De invloed van interactie

Het krijgen van interactie op je berichten is iets waar elke online ondernemer moet naar streven. Het is super belangrijk dat je klanten een conversatie (interactie) starten op je berichten, op eender welk platform.

Dit geldt voor alles wat jij op internet publiceert. Heb je een eigen site en wil je hoog scoren in Google? Dan is het krijgen van interactie op je blogberichten een heel belangrijke factor voor Google om jouw site als waardevol te beschouwen.

Ook op sociale media platformen zoals Facebook is Interactie de belangrijkste factor! Plaats jij een bericht op Facebook en daar komen geen interactie op, dan zal dit bericht in het niets verdwijnen. Je klanten of volgers reageren niet op je bericht, er zijn geen reacties, Facebook oordeelt dus dat het waarschijnlijk niet belangrijk is en het zal niet meer tevoorschijn komen in het nieuwsoverzicht van je volgers.

 

Opgelet voor negatieve interactie

Soms zal je ook negatieve reacties krijgen, je interactie is dus ook negatief op die moment. Het is belangrijk dat je dit zoveel mogelijk tracht te vermijden. Ga je veel negatieve reacties krijgen op verschillende berichten, dan gaat Facebook de volgende keer eerst je berichten keuren alvorens ze te laten zien.

Wat kan je doen om de schade wat te beperken? Ga in elk geval niet zomaar elke negatieve feedback verwijderen, maar probeer er gepast op te antwoorden. Is de klant ontevreden, biedt dan een oplossing aan voor zijn probleem. Biedt desnoods je excuses aan en laat weten om in de toekomst zeker rekening te houden met dergelijke problemen.

 

Besluit

Tracht met elk bericht dat je plaatst, of het nu op je eigen site is of op sociale media, interactie met je publiek te krijgen. De beste manier om dit te doen is door een vraag te stellen aan je publiek.  Probeer ook steeds in te spelen op populaire onderwerpen en de laatste trends in jouw sector.

Welke tactiek pas jij toe om meer interactie van je volgers te krijgen? Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Laat het ons weten in de reacties hieronder.