Organisch bereik is het bereik dat jouw content behaalt op sociale media zonder te betalen voor de verspreiding van deze content. Dit bereik wordt uitgedrukt in het aantal personen dat jouw content gezien heeft.
“A brand is no longer what we tell the consumer it is – it is what consumers tell each other what it is” – Scott Cook
Op Facebook kan men perfect zien hoe groot het organisch bereik van een bericht is. Men zal onder het bericht een getal zien van het aantal mensen jouw content organisch bereikt heeft. Als er ook betaald bereik is, dan zal het onderscheid te zien zijn in een oranje balk onder het bericht.
De invloed van organisch bereik
Tegenwoordig wordt de invloed van organisch bereik steeds groter. Facebook geeft zelfs de voorkeur op berichten met een groot organisch bereik dan op betaalde advertenties. Het is dan ook zaak om jouw berichten zo interessant mogelijk te maken.
Om je organisch bereik zo groot mogelijk te maken, moet je zorgen dat je content zo interessant mogelijk is. Dat wil zeggen dat je relevante , informatieve content moet gaan aanbieden aan de juiste doelgroep.
Betaald bereik VS organisch bereik
Begrijp ons niet verkeerd, je zal met betaalde advertenties altijd meer bereik halen dan organisch. Maar de populariteit van een bericht kan wel vele malen groter zijn als je goede content organisch kunt verspreiden. En, organisch verkeer is natuurlijk gratis.
Heb je een post op Facebook waarmee je een zeer groot organisch bereik behaalt, ga deze dan zeker ook betaald adverteren om het maximum uit je bericht te halen
Lees zeker ook dit artikel ==> Hoe je organisch bereik op Facebook vergroten?