ROI oftewel ‘Return On Investment’ geeft de verhouding weer tussen de investering en opbrengst in een campagne. ROI wordt weergegeven als percentage welke het rendement laat zien van bvb een advertentie. Deze kan zowel positief als negatief zijn.
ROI berekenen – formule
Om echt te weten hoe een advertentie presteert dient met de Return On Investment te berekenen. De berekening hiervoor is als volgt:
ROI = Opbrengsten/Investering (x 100%)
Heb je een advertentie waarbij je 300 euro investeerde en welke uiteindelijk 600 euro opgebracht heeft. Dan is jouw berekening: 600/300 (x100%) = 200%
Wat zijn de voor – en nadelen van ROI?
Het grootste voordeel van ROI is natuurlijk dat je meteen kan zien of een advertentie winstgeven is. Ook is het handig om te weten wat de ROI van een product of dienst is voor als je zou gaan investeren in het product. Een vergelijking met andere projecten is dankzij de ROI snel gemaakt.
Nadeel van ROI is dat het allemaal vrij simpel berekend is natuurlijk. Nergens wordt er rekening gehouden met de mogelijke risico’s die je kan hebben bij een investering.