Een niche is een klein onderdeel van een grotere markt. Je kan een niche vergelijken met een specialisatie in een bepaald vak. Een niche dient dan ook vooral om een meer specifiek doelpubliek te kunnen bereiken.
Zo zijn bvb smoothies een niche in de gezondheidsbranche. Als je zou kiezen voor de markt gezondheid, dan zit je in een heel grote markt met een moordende competitie. Het is dus makkelijker om voor een niche in die markt te kiezen. Als je kiest voor de niche smoothies, dan ga je een meer specifiek publiek bereiken dat meer interesse zal tonen in jouw producten.
Niches interesses op Facebook
Niche interesses is een optie tot adverteren bij Facebook. Ja kan dan kiezen om je advertentie te laten zien aan personen die interesse tonen aan een bepaalde niche. Zo kan je bvb aan Facebook laten weten dat je jouw advertentie over de nieuwste smoothiemaker wil laten zien aan personen die interesse hebben in smoothies.
De optie ‘niche interesse’ is dus een zeer krachtig marketingmiddel waarvan je zeker gebruik van moet maken. Ga op zoek welke niches er allemaal gerelateerd zijn aan jouw branche en kijk welke interessant kunnen zijn om jouw producten naar te adverteren.
Het kiezen van een Niche
Veelal wordt er gezegd dat als je een niche gaat kiezen, dat je moet kiezen voor je hobby ofzo. Iets wat je graag doet! Het risico met het kiezen van een niche is dat je niche wel eens te specifiek zou kunnen zijn, waardoor je doelgroep veel te klein wordt.
Stel je voor dat jij als niche kiest voor gezondheid => afslanken => smoothies => glazen voor smoothies. De niche ‘glazen voor smoothies’ is dan net iets te specifiek. Je markt zal waarschijnlijk zo klein zijn dat je bijna geen publiek hebt om te bereiken. Zorg er dus zeker voor dat je niet te diep gaat met je niche.
Het kiezen van de juiste niche bepaalt hoe populair je site kan worden
Een goede manier om te zien of er interesse is in jouw niche is door je niche op te zoeken in Google. Bekijk de sites die er al over bestaan, bekijk hoeveel betaalde advertenties er zichtbaar worden. Komen er geen resultaten op je zoekopdracht, dan kan het wel eens zijn dat niemand interesse heeft in jouw niche. Komen er heel veel resultaten waarvan enkele grote sites, dan is misschien je niche nog te groot.
Het ideale is dat je misschien één advertentie ziet en enkele kleine sites die dezelfde niche hebben als jij. Die kleine competitie kan je makkelijk de baas als je gebruik maakt van sociale media 😉
Welke niche heb jij gekozen? Zijn de resultaten zoals je gehoopt had? Is de markt groot genoeg?
Om je een voorbeeld te geven, een hele grote markt is de fitness markt, een onderdeel daarvan is fitness training. Een klein onderdeel van de fitness training markt is de Kettlebell training.
Producten en informatie over Kettle-bells is dus een niche markt.
In de automarkt zijn er ook heel veel type auto’s; sportauto’s, cabriolets, stationswagons, MPV’s, etc. Binnen de MPV’s kun je een aparte markt vinden die speciaal op zoek is naar auto’s met 7 zitplaatsen. De 7 zitplaatsen MPV’s is ook een niche markt.
Een hele andere markt is de personeel markt, een deelmarkt daarvan zijn freelancers. Zoek je daarbinnen weer een mooie niche dan is freelance secretaresse een goed voorbeeld.
Ik denk dat je nu wel het principe van een niche markt door hebt en je zelf andere voorbeelden kunt verzinnen.
Nu kan ik zeggen dat je moet kijken naar je eigen interesses en daar je eigen niche markt in zoeken, maar enige voorzichtigheid is hier wel geboden. Je wilt tenslotte een blog op gaan zetten en daar wat (of veel) geld mee verdienen.
Kijk dus eerst goed of er in de niche die je leuk vindt voldoende markt potentie zit en of er genoeg over te vertellen is. Als je met drie artikelen klaar bent met het onderwerp en niemand wil daar iets voor betalen of er zijn geen producten in die markt, dan ben je snel klaar.
Zoek daarvoor eerst maar eens in Google op de term uit de markt die je wilt gaan benaderen. Als ik bijvoorbeeld zoek op 7 seats mpv zie ik geen reclame blokken staan, niemand bied dus op die term. Zoek ik op 7 seats suv dan staan er top advertenties en in de zijbalk staan advertenties. Er zijn dus meerdere partijen die er geld voor over hebben om daar te staan. Een goede zoek opdracht dus om je op te richten.
Bepaal nu voor jezelf een markt die je interesse heeft, zoek daarin een niche markt en bepaal of die markt voldoende inhoud en geld op kan leveren.