Wat is een Sociale Media Campagne? Definitie en uitleg!

Een sociale media campagne is een actie die men plaatst op een sociaal media netwerk met als bedoeling om de conversie te verhogen. Hierbij kan men denken aan een wedstrijd, weggeef – of kortingsactie om meer bezoekers, likes of sales te verkrijgen.

 

Waarom een sociale media campagne opzetten?

Elke onderneming, elk bedrijf of elke (deeltijds) zelfstandige heeft verschillende sociale media accounts zoals Facebook, Twitter of Instagram. Bijna allemaal hebben ze ook een bedrijfspagina aangemaakt op deze sociale accounts.

 

De 5 c’s van een succesvolle sociale media campagne: Content, Context, Conversatie, Conversie en Channels

 

Het hebben van een bedrijfspagina alleen, gaat je dus geen extra bezoekers of verkopen opleveren. Hiervoor dien je dus een sociale media campagne op te zetten.

 

Voorbeelden van een sociale media campagne

Een sociale media campagne kan heel verschillend zijn en allerlei doeleinden hebben. Maar deze 3 onderstaande acties zijn toch degene die men het meest tegenkomt op sociale media.

  • Wedstrijden: Start een wedstrijd met een mooie prijs om je bereik te vergroten. Je kan hier meer volgers door vergaren. Let wel op, “deel en win” acties zijn op Facebook verboden. Je mag niet vragen om je acties te delen om zo kans te maken op een prijs. Je mag wel vragen om je pagina te liken om kans te maken op een prijs.
  • Kortingsacties: Biedt een bepaalde korting aan je volgers. Gebruik een foto die opvallende foto en gebruik de juiste hashtags om meer zichtbaarheid te verkrijgen. Zorg voor een niet te missen korting of promotie.
  • Weggeefacties: Deze acties zijn altijd heel populair. Zorg er zeker voor dat je bedrijfsnaam duidelijk terug te vinden is, zodat de actie wel degelijk aan je bedrijfspagina kan gekoppeld worden. Let er weer op dat je op Facebook niet vraagt om de actie te delen. Het meest aan te raden met weggeefacties, is dat je hiervan gebruik maakt om een e-mail bestand aan te maken van je klanten. Geef iets gratis weg in ruil voor hun e-mail.

Wil je echt een groot bereik halen met je acties, dan moet je deze gaan betaald adverteren.