Inbound marketing is de nieuwe marketing, Outbound marketing is de oude marketing. Het nieuwe inbound marketing is elke marketing techniek welke gebaseerd is op het verdienen van de interesse van een persoon. Het oude outbound marketing is elke soort marketing waarbij men een product of service gaat opdringen aan iemand tot die persoon het koopt.
“Met inbound marketing wil je de klant verdienen door relevante informatie te geven, met outbound ga je het product opdringen bij je potentiële klant”
Inbound marketing wordt vooral gevoerd op sociale media door middel van dialoog. Het internet heeft ervoor gezorgd dat men nieuwe marketing technieken moest toepassen. Met alleen de klassieke marketing kanalen zoals tv-spots en advertenties die bij outbound marketing worden gebruikt krijgt men de klus niet meer geklaard.
Outbound Marketing VS Inbound Marketing
Waar ligt nu juist het verschil? Eigenlijk is het vrij simpel. Bij outbound marketing gaat de communicatie in één richting, het product of de service wordt letterlijk opgedrongen bij de klant. Alle aandacht van een doelgroep wordt opgeëist door het bedrijf. Outbound is dus de beweging van de adverteerder naar de klant.
Bij Inbound marketing wil men dit net vermijden. Men doet er alles aan om een communicatie in 2 richtingen te krijgen. Hierbij gaat de potentiële klant op zoek naar de adverteerder (fabrikant). De adverteerder tracht deze beweging tot stand te brengen door waardevolle content aan te bieden op internet. Hij doet er alles aan om het vertrouwen van de klant te winnen, zodat deze zelf contact met hem op zoekt.