Home » Kennisbank » Wat is Clickbait en Waarom is het Schadelijk voor je Onderneming?

Wat is Clickbait en Waarom is het Schadelijk voor je Onderneming?

Clickbait is een stuk content welk speciaal gemaakt is om op slinkse manier meer bezoekers naar je website te lokken. Dit stuk content belooft je grote dingen of vertelt je grote verhalen, waardoor je sneller geneigd bent om te klikken. Echter zijn dit meestal loze beloftes en valse waarheden. Letterlijk vertaald is clickbait in het nederlands ‘klik-aas’, het is letterlijk een aas dat gebruikt wordt om jouw te laten klikken.

 

Wat is clickbait en waarom is het schadelijk voor je marketing strategie

 

Een stuk clickbait heeft meestal een opvallende header welke de aandacht trekt, zoals “Dit geloof je nooit” of “je raadt nooit wat daarna gebeurde”. Maar ze bieden nooit datgene wat de gebruiker ervan verwacht had. Ze bevatten meestal niet meer dan 300 woorden en zijn de samenvatting van een groter verhaal.

Veel website eigenaars en slimme marketing jongens gebruikt om meer bezoekers naar hun website te lokken, en ze halen er meestal goede resultaten uit. Het voordeel hiervan is dat door de vele bezoekers op je website, deze wel eens enkele plaatsen in Google kan stijgen.

 

Waarom kan clickbait dan schadelijk zijn voor mijn onderneming?

Clickbait kan voor veel bezoekers zorgen, deze worden veelal gevraagd hun gegevens in te vullen om dat wonderbaarlijke filmpje te zien, of die magische oplossing te krijgen.

Het eerste probleem is echter, dat die mensen helemaal niet krijgen wat ze verwachten. Als jij niet levert wat je beloofd, dan zal jouw onderneming als negatief en bedrieglijk overkomen bij deze personen.

Ten tweede lok je bezoekers met content die meestal niet hetzelfde is als het product dat jij verkoopt of de dienst die je aanbiedt. Je krijgt dus gegevens van mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, maar wel in de clickbait.

 

wat is clickbait en waarom is het slecht

 

Veel bedrijven gaan betaalde advertenties laten zien aan hun websitebezoekers of aan diegenen die via de clickbait ingeschreven hebben. Er wordt dus geld gespendeerd aan personen die hoogst waarschijnlijk nooit zullen kopen. Je databank met gegevens is dus niet realistisch en je gaat een pak geld verliezen aan adverteren.

 

De Facebook & Google ‘anti-clickbait’ politie

Ondertussen hebben ook Google en vooral Facebook verschillende programma’s lopen welke clickbait kunnen herkennen en opsporen. Wordt jij betrapt met dergelijke content en berichten, dan word je hiervoor gestraft!

Google zal je straffen door je website minder snel te tonen in de zoekresultaten.Dit komt voornamelijk door de bouncerate, waarbij Google kijkt hoelang iemand op jouw website blijft, of hoe snel ze weer weg zijn. Is je bouncerate hoog (je bezoekers dus snel weg zijn) dan zal je zakken in de zoekresultaten. Aangezien je bezoekers ‘lokt’ onder valse verhaaltjes, zullen ze dus ook vrij snel weer weg zijn. Je zal dus ook vrij snel weer zakken.

Facebook heeft ook een algoritme om clickbait aan te pakken. Ze zullen het bereik van je pagina verminderen, en zelfs tot nul herleiden. Facebook durft zelfs een bedrijfspagina, die veel clickbait gebruikt, te verwijderen. En het zal je meer gaan kosten als je wil gaan adverteren voor die website of pagina.

 

Besluit over clickbait!

Denk zeker twee maal na voordat je dit gaat toepassen. Heb je nog toekomstplannen met de site of pagina, wees dan zeer voorzichtig. Is het een éénmalige actie, dan is het een sluwe en snelle manier om veel bezoekers te lokken.